AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #1 Skrevet 13. juni 2022 Hei. Jeg har en umoden gutt på 10 år med lav selvtillit som sliter med å få seg venner. Kan det være en idé å flytte over til Steinerskole, eller vil ikke dette ha noe å si? Er det kanskje like tøft å få seg venner der, som på vanlige skoler? Steiner vil kreve mye av oss logistikkmessig, da skolen ligger 20 min unna. Men det er jo så viktig for oss at han har det bra.. 😔 Vi jobber med problemstillingene hans via BUP, PPA osv, men ingen vil sette diagnose utover umodenhet. Så det er dessverre ingen quick fix på problemene hans. Anonymkode: a9453...e92
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #2 Skrevet 13. juni 2022 Det er ikke sikkert Steiner'n er noe bedre. Det er mange som begynner der av lignende årsaker utover barneskolen. Dette kan føre til en opphopning av barn med diverse utfordringer, hvilket ikke alltid er så heldig... Anonymkode: 9e155...012 3 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #3 Skrevet 13. juni 2022 Har dere andre alternativer? Miljøet, og innsatsviljen til de voksne på skolen, har mye mer å si for hvordan et skolebytte blir, enn om det er Steinerskole eller offentlig skole. Ville snakket med ledelsen på aktuelle skoler om problemstillingen, og undersøkt muligheten for skolebesøk. Den lokale Steinerskolen vår f.eks skårte nylig kjempedårlig i en mobbeundersøkelse som ble gjort. Anonymkode: 217a0...449 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #4 Skrevet 13. juni 2022 Det kommer helt an på steinerskolen. Anonymkode: 9d629...4e9 2 1
GammelKaktus Skrevet 13. juni 2022 #5 Skrevet 13. juni 2022 Det spørs jo på Steinerskolen... Jeg tenker at han vil falle like mye utenfor på Steinerskolen hvis "problemet" er at han er umoden. Han blir jo plutselig ikke mer moden der... Hvis dere allerede er i gang med utredning og slikt så ville jeg avventet. Han kan jo ikke være den eneste som er umoden på skolen det må jo være noen andre som de kan koble han på så han får noen å være med. 4
Grüner Skrevet 13. juni 2022 #6 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Jeg har en umoden gutt på 10 år med lav selvtillit som sliter med å få seg venner. Kan det være en idé å flytte over til Steinerskole, eller vil ikke dette ha noe å si? Er det kanskje like tøft å få seg venner der, som på vanlige skoler? Steiner vil kreve mye av oss logistikkmessig, da skolen ligger 20 min unna. Men det er jo så viktig for oss at han har det bra.. 😔 Vi jobber med problemstillingene hans via BUP, PPA osv, men ingen vil sette diagnose utover umodenhet. Så det er dessverre ingen quick fix på problemene hans. Anonymkode: a9453...e92 Jeg tror dessverre ikke den problematikken vil endre seg om sønnen din bytter fra offentlig skole til steinerskole, for det han sliter med, som er det sosiale, vil han nok slite med uavhengig av hvilken type skole det er. Fint at dere får hjelp fra BUP, PPA, ellers er de tipsene jeg har erfaring med at kan hjelpe er å finne sunne mestringsarenaer hvor sønnen din kan få styrket selvtilliten sin, kanskje han har noen hobbyer som det går an å utføre sammen med andre som liker det samme? Evt at skolen eller dere foreldre danner små vennegrupper hvor sønnen din og kanskje et par av de i klassen han føler seg tryggest på rullerer på å besøke hverandre? 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #7 Skrevet 13. juni 2022 Grüner skrev (14 minutter siden): Jeg tror dessverre ikke den problematikken vil endre seg om sønnen din bytter fra offentlig skole til steinerskole, for det han sliter med, som er det sosiale, vil han nok slite med uavhengig av hvilken type skole det er. Fint at dere får hjelp fra BUP, PPA, ellers er de tipsene jeg har erfaring med at kan hjelpe er å finne sunne mestringsarenaer hvor sønnen din kan få styrket selvtilliten sin, kanskje han har noen hobbyer som det går an å utføre sammen med andre som liker det samme? Evt at skolen eller dere foreldre danner små vennegrupper hvor sønnen din og kanskje et par av de i klassen han føler seg tryggest på rullerer på å besøke hverandre? Som trebarnsmor kan jeg dessverre meddele at de aller færreste foreldre engasjerer seg i at andres barn ikke har venner. De er kun takknemlige for at det ikke er deres barn som faller utenfor. Mitt barn er nå også såpass gammelt at vi kan ikke påtvinge andre barn å være venner med ham. Han er del av en vennegruppe, men vi er eneste i gruppen som har avholdt vennegruppekveld. Resten av foreldrene driter dessverre i det, da deres barn uansett har venner. TS Anonymkode: a9453...e92 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #8 Skrevet 13. juni 2022 Det spørs litt. Er det en liten skole så kan det hjelpe fordi problemene blir synlige og lettere tatt tak i, men om det er en stor skole så blir det vel ikke særlig forskjell. Fordelen er at det er større aksept for annerledeshet på Steinerskolen fordi det er mange med litt spesielle bakgrunner der. Jeg gikk selv på steinerskole i barneskolen og var litt sosialt umoden, men det var en liten skole og falt aldri utenfor pga det. Anonymkode: 0f91c...8f8 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #9 Skrevet 13. juni 2022 Det er vanskelig å si om Steinerskolen er bedre. Men har dere forsøkt vennegrupper med yngre barn? Noen på samme modenhetsnivå? Anonymkode: 6d120...32a 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #10 Skrevet 13. juni 2022 Min unge går på Steinerskole. Selv om jeg synes det er bra miljø og god inkludring der er det ikke sånn at steinerbarna heller hopper av glede om en ny unge med dårlig lekekompetanse begynner i klassen. Så det er ikke sikkert ting ville blitt noe bedre. For klassemiljøet og den faglige utviklingen til barna er det i hvert fall negativt med en opphopning av problembarn (eller barn med problemer). Anonymkode: 7b08b...d88 4 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #11 Skrevet 14. juni 2022 Ut i fra hva dere skriver så er det altså ikke noen grunn for oss til å bytte til Steinerskole, med mindre han blir mobbet. Og at vi må fortsette å jobbe med ham der hvor han er nå. Han har allerede et nokså solid apparat rundt seg nå, men vi må tydeligvis gire opp enda et ekstra hakk. Anonymkode: a9453...e92
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #12 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ut i fra hva dere skriver så er det altså ikke noen grunn for oss til å bytte til Steinerskole, med mindre han blir mobbet. Og at vi må fortsette å jobbe med ham der hvor han er nå. Han har allerede et nokså solid apparat rundt seg nå, men vi må tydeligvis gire opp enda et ekstra hakk. Anonymkode: a9453...e92 Ville ikke flyttet ham fra en skole som er støttende generelt nei, men heller fokusert på alternative måter å få venner på. Om han passer sosialt med noen som er ett år yngre kan det løsne av seg selv, men om han er veldig umoden kan det bli vanskelig i lengden. Anonymkode: d68bc...1b5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #13 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ville ikke flyttet ham fra en skole som er støttende generelt nei, men heller fokusert på alternative måter å få venner på. Om han passer sosialt med noen som er ett år yngre kan det løsne av seg selv, men om han er veldig umoden kan det bli vanskelig i lengden. Anonymkode: d68bc...1b5 Godt poeng, for han har allerede IOP og samtaler med helsesykepleier på nåværende skole. Og klassen er foreløpig bra. Han plages mye av lav selvtillit og dårlig selvfølelse, slik at han gjør seg mye til og da naturligvis oppfattes som slitsom. Han har en god venn i klassen og sammen med ham så slapper han av, og da er de helt på nivå med hverandre. Vi må imidlertid passe på at denne vennen ikke brukes opp. Det å jakte på opplevelser som gir mestring er heller ikke så lett, da han dessverre ikke er spesielt flink på noen områder. Og da det er så mange områder hvor vi har mye å jobbe med. TS Anonymkode: a9453...e92
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #14 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Godt poeng, for han har allerede IOP og samtaler med helsesykepleier på nåværende skole. Og klassen er foreløpig bra. Han plages mye av lav selvtillit og dårlig selvfølelse, slik at han gjør seg mye til og da naturligvis oppfattes som slitsom. Han har en god venn i klassen og sammen med ham så slapper han av, og da er de helt på nivå med hverandre. Vi må imidlertid passe på at denne vennen ikke brukes opp. Det å jakte på opplevelser som gir mestring er heller ikke så lett, da han dessverre ikke er spesielt flink på noen områder. Og da det er så mange områder hvor vi har mye å jobbe med. TS Anonymkode: a9453...e92 ❤️ Jeg kjenner igjen min egen sønn i det du skriver. Han går på Steinerskolen. Det som var fint med Steinerskolen er at de lar barna leke et ekstra år i første klasse og starter ikke med teoretisk innlæring før i andre klasse. Innlæringen er intuitiv og lekende, så de umodne barna møtes på en god måte. Sønnen min var umoden før han starta på skolen. Han går på en liten steinerskole med 10 barn i klassen, og han går nå i 3. klasse. Faglig går det veldig godt, men han er umoden og leker best med de som er i klassen under. Synes det er helt topp å leke i sandkassa og henger overhode ikke med på intrigene som særlig jentene i klassa har starta med. Han sliter med å få seg venner og bruker de få han til de går lei. Sliter med å lese signaler fra de han er med. Utredet i fjor med mistanke om adhd, men dommen var «umoden» fra ppt. Det går en annen umoden gutt i klassen også og denne høsten startet det opp nok en gutt som var et problembarn på forrige skole. Med 10 elever i klassen sier det seg selv at læreren har hatt et strev med å finne en god sosial arena med tre apekatter av noen barn som forstyrrer i timen og sloss i friminuttet… Hvis barnet ditt skulle ha startet i denne klassen ville det nok ikke blitt bedre. Det er for få «normale» å spille på… Anonymkode: 8eeb9...397 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #15 Skrevet 14. juni 2022 Var ei i klassen til sønnen min som begynte på Steiner pga litt utfordringer i jentegruppen. Ble ikke bedre, kom raskt i retur fra Steinerskolen med stort kompetansegap. Anonymkode: bccfa...037 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #16 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 13.6.2022 den 20.36): Hei. Jeg har en umoden gutt på 10 år med lav selvtillit som sliter med å få seg venner. Kan det være en idé å flytte over til Steinerskole, eller vil ikke dette ha noe å si? Er det kanskje like tøft å få seg venner der, som på vanlige skoler? Steiner vil kreve mye av oss logistikkmessig, da skolen ligger 20 min unna. Men det er jo så viktig for oss at han har det bra.. 😔 Vi jobber med problemstillingene hans via BUP, PPA osv, men ingen vil sette diagnose utover umodenhet. Så det er dessverre ingen quick fix på problemene hans. Anonymkode: a9453...e92 Anbefaler steiner på det sterkeste for barn som sliter litt sosialt. Mitt barn, samt flere av de som begynte i klassen etterpå hadde utfordringer sosialt på offentlig skole. Det har de ikke nå lenger. Nå har de gode venner og trives godt. Anonymkode: e783c...ec1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #17 Skrevet 15. juni 2022 steinerskolen er jo for særinger. hadde ikke plassert barnet mitt der Anonymkode: ea553...959 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #18 Skrevet 15. juni 2022 13 minutter siden, AnonymBruker said: steinerskolen er jo for særinger. hadde ikke plassert barnet mitt der Anonymkode: ea553...959 🤣 Kanskje før. Men nå er det bare barn av kunstnere og akademikere og kjentfolk. Anonymkode: 9e155...012 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #19 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 🤣 Kanskje før. Men nå er det bare barn av kunstnere og akademikere og kjentfolk. Anonymkode: 9e155...012 er det forsatt, samme som på cis Anonymkode: ea553...959 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #20 Skrevet 15. juni 2022 Just now, AnonymBruker said: er det forsatt, samme som på cis Anonymkode: ea553...959 cis? Anonymkode: 9e155...012 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå