Gjest Sneip i.i Skrevet 13. november 2005 #1 Skrevet 13. november 2005 Har oppdaget at noen av plantene mine har fått et hvitt lag på toppen av jorden. Synes det ser ut som mugg. Hvordan kan jeg bli kvitt dette? Og er det noen som vet om det er mugg som kan slå seg på potteplanter? Ser ut som sånn "englestøv" man pynter med til jul omtrent. Men er kun på jorden, ikke oppover plantene. Noen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #2 Skrevet 13. november 2005 Ingen som vet?? har virkelig LITEN lyst til å kaste alle de superfine plantene mine..
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #3 Skrevet 13. november 2005 Vanner du ofte? Like mye nå som i sommer? I så fall kan det være sopp/mugg. Hvis du alltid/stort sett vanner fra skåla, altså ikke ovenfra og ned om du skjønner, kan det være kalk og andre mineraler som har kommet opp og skilt seg på overflaten. Dette problemet løser du ved å vanne ovenfra innimellom. Dersom plantene er for fuktige kan du la dem tørke ordentlig opp innimellom. Tror ikke du trenger å kaste dem egentlig...
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #4 Skrevet 13. november 2005 Jag kan spørre mamma hva det kan være
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #5 Skrevet 13. november 2005 Takk for tips! Og ja, Pulver, flott hvis du spør! De får ikke spesielt mye vann, dusjer bladene på de en del istendenfor å vanne, men når jeg først vanner gjør jeg det "ovenfra" og ned. Kan det ha noe med å gjøre at det er mye fukt i leiligheten?
Leo Skrevet 13. november 2005 #6 Skrevet 13. november 2005 Det ER mugg (Eller sopp om du vil), men det skal svært mye til før den skader plantene dine. Det finnes flere løsninger; Hvis plantene står i potter med hull i bunnen, kan du vanne fra undersiden, d.v.s. la potten stå og trekke vann i en skål el. lign. Vitsen er å unngå fukt på jordoverflaten som gir næring til soppen/muggen. Det kan også hjelpe å ganske enkelt la overflatejorden bli skikkelig tørr mellom hver gang du vanner. En annen mulighet er å kjøpe flytende Atamon (Brukes vanligvis i syltetøy for å unngå mugg) i vanlig matbutikk og bruke ca. en teskje pr. liter vann når du vanner.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #7 Skrevet 13. november 2005 Det ER mugg (Eller sopp om du vil), men det skal svært mye til før den skader plantene dine. Det finnes flere løsninger; Hvis plantene står i potter med hull i bunnen, kan du vanne fra undersiden, d.v.s. la potten stå og trekke vann i en skål el. lign. Vitsen er å unngå fukt på jordoverflaten som gir næring til soppen/muggen. Det kan også hjelpe å ganske enkelt la overflatejorden bli skikkelig tørr mellom hver gang du vanner. En annen mulighet er å kjøpe flytende Atamon (Brukes vanligvis i syltetøy for å unngå mugg) i vanlig matbutikk og bruke ca. en teskje pr. liter vann når du vanner. ← Takk for svar!
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #8 Skrevet 13. november 2005 Ringte mamma, hun sa også at det er mugg. Fjern den jorden den er mugg på og fyll på med litt ny jord. Men mugget må bort. Mye lettere å kjøre på min løsning; ikke ha planter Har EN da, men den har stått her i to uker uten vann snart, og den dør nok før jeg husker å gi den noe også Ække blomsterdatter for ingenting
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #9 Skrevet 13. november 2005 Takk ja! Skal jeg gjøre det en dag jeg orker..
Gjest Sabia Skrevet 15. november 2005 #10 Skrevet 15. november 2005 Såå greit, dette problemet har nemlig jeg også på alle mine potte planter og har lurt fælt på dette, så fant jeg jammen svar. Jippi! Takk for hjelpa
Gjest gjest1 Skrevet 16. november 2005 #11 Skrevet 16. november 2005 Jeg så at forleden dag at den ene planten min også hadde det. Lurte litt på om det var mugg og nå har jeg fått det bekreftet. Må si at det er kjekt å ha medsøstre som har svar på det meste
annie8219 Skrevet 11. desember 2005 #12 Skrevet 11. desember 2005 det er for fuktigt oppi jorda og du bør heller tenke på å vanne nedenfra og opp....du kan med stor fordel sette planten i en bøtte vann et kvarters tid...da suger den til seg det vannet den behøver selv...ingen planter må stå for lenge i vann....det som troligt ligger oppå jorden er kalk fra vannet...planten liker derfor å bli vannet nedenfra...di fleste planter liker også kalkfritt vann...(regn) obs!dusjing er ike en erstatning for vanning.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå