AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #1 Skrevet 13. juni 2022 Jeg begynte på siviløkonomutdanningen rett etter vgs, og innser nå, 4 år senere, at dette kanskje ikke er det jeg vil drive med resten av livet.... Var veldig ambisiøs da jeg gikk ut av vgs, hadde gode karakterer og tenkte dette var et trygt valg med muligheter for god lønn. Innser nå at jeg mest sannsynlig kun får jobb i Oslo med denne jobben, og ender opp som en av disse stereotypene som går på jobb i dress og sitter foran skjermen hele dagen. I tillegg har jeg null familie og kun et par halvveis kompiser i Oslo. Kommer fra en liten bygd, og de aller fleste ønsker å flytte tilbake hit når de er ferdig utdannede. Flere av de har allerede flyttet hjem.... Ser derfor på mulighetene for å ende opp som lærer i stedet. Tenker dette er en jobb jeg vil trives i, samtidig som jeg har jobbmuligheter overalt, da også hjembygda. Jeg tenker derfor å fullføre utdanningen (har igjen 1 år), og deretter ta 1-årig PPU-utdanning. Forhåpentligvis vil man ha mulighet til å jobbe som lærer etter dette. Noen som har noen tanker om dette, eller gjort noe lignende? Anonymkode: 18a65...663 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #2 Skrevet 13. juni 2022 Ville ikke blitt lærer.... Hilsen lærer Anonymkode: 51318...a93 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #3 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ville ikke blitt lærer.... Hilsen lærer Anonymkode: 51318...a93 Hvorfor ikke? Anonymkode: 18a65...663
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #4 Skrevet 13. juni 2022 Hvis du har en master så tror jeg det holder å ta PPU. Hvis du vil jobbe på barneskole. Jeg har jobbet to år nå som lærervikar og liker det godt. Har kun en bachelor, men orker ikke ta to år til pluss PPU for å bli lærer. Jeg tror det som avgjør om du trives eller ikke er hvilken skole du ender på og hvordan elevene / foresatte er. Veldig forskjell på Oslo øst og vest feks.. Anonymkode: b9765...c55
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #5 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis du har en master så tror jeg det holder å ta PPU. Hvis du vil jobbe på barneskole. Jeg har jobbet to år nå som lærervikar og liker det godt. Har kun en bachelor, men orker ikke ta to år til pluss PPU for å bli lærer. Jeg tror det som avgjør om du trives eller ikke er hvilken skole du ender på og hvordan elevene / foresatte er. Veldig forskjell på Oslo øst og vest feks.. Anonymkode: b9765...c55 Vet du hva man må gjøre hvis man vil jobbe på ungdomsskole eller vgs? Er man da nødt til å gå 5-årig lektorløp? Anonymkode: 18a65...663
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #6 Skrevet 13. juni 2022 Jeg skjønner deg SÅ godt:-) Ikke noe galt i å bytte retning slik jeg ser det, har selv valgt feil og søkt nytt studium. Det er negative og positive aspekter med ethvert yrke. Gjør det som gjør deg lykkelig og passer inn i DITT liv! Anonymkode: 01207...adb 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #7 Skrevet 13. juni 2022 Det bør være mulig. Du kan nok undervise i en del økonomifag på VGS med den utdanningen (f.eks samfunnsøkonomi, bedriftsøkonomi, osv.). Men vær obs på at for å komme inn på PPU krever det at man har minst et fag på 60 stp som det gitte universitet tilbyr didaktikk i. Det er ofte ikke tilfellet før økonomifag. I tillegg ønsker de fleste skoler seg lærere som har enten norsk, engelsk eller matte. Men du har gjerne nok matte i utdanningen din til at disse tingene ikke blir noe problematiske. Anonymkode: 47f9b...e39
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #8 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvorfor ikke? Anonymkode: 18a65...663 Ikke gjør det. Hilsen en annen lærer. Begynner ikke på noen forklaring, for det er ikke vits. Det er bare å lese alle lærertrådene her inne, så får du det belyst fra alle vinkler (både av lærere og alle andre som vet alt om yrket😉).. Anonymkode: 08db2...439 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #9 Skrevet 13. juni 2022 Men du kan jo jobbe med alt mulig som siviløkonom - også i distriktene? Ville som minimum tatt ferdig utdanningen, og så kan du hellere omskolere deg til lærer mens du jobber 👍 Da får du både godt betalt og har mange flere muligheter etterpå. Anonymkode: e10b7...456 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #10 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg skjønner deg SÅ godt:-) Ikke noe galt i å bytte retning slik jeg ser det, har selv valgt feil og søkt nytt studium. Det er negative og positive aspekter med ethvert yrke. Gjør det som gjør deg lykkelig og passer inn i DITT liv! Anonymkode: 01207...adb Takk for det! ja, det er godt det er mulig å bytte når man finner ut at ting ikke er helt som de skal. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det bør være mulig. Du kan nok undervise i en del økonomifag på VGS med den utdanningen (f.eks samfunnsøkonomi, bedriftsøkonomi, osv.). Men vær obs på at for å komme inn på PPU krever det at man har minst et fag på 60 stp som det gitte universitet tilbyr didaktikk i. Det er ofte ikke tilfellet før økonomifag. I tillegg ønsker de fleste skoler seg lærere som har enten norsk, engelsk eller matte. Men du har gjerne nok matte i utdanningen din til at disse tingene ikke blir noe problematiske. Anonymkode: 47f9b...e39 Takk for info! Skal lese litt mer om det med PPU. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men du kan jo jobbe med alt mulig som siviløkonom - også i distriktene? Ville som minimum tatt ferdig utdanningen, og så kan du hellere omskolere deg til lærer mens du jobber 👍 Da får du både godt betalt og har mange flere muligheter etterpå. Anonymkode: e10b7...456 Ja, skal fullføre. Tja, kanskje man kan få jobb i distriktene med det? Føler liksom at jeg ender opp i en eller annen storbedrift med veldig mye ansvar og mye stress... Anonymkode: 18a65...663
liljene Skrevet 13. juni 2022 #11 Skrevet 13. juni 2022 Jeg tok bachelor, ppu og så master. Trives veldig godt på vgs. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #12 Skrevet 13. juni 2022 liljene skrev (8 minutter siden): Jeg tok bachelor, ppu og så master. Trives veldig godt på vgs. Kan jeg spørre hva du tok bachelor og master i? Og hvilke fag du endte opp med å undervise i? Anonymkode: 18a65...663
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #13 Skrevet 13. juni 2022 Ville gitt siviløkonom en sjanse Anonymkode: 43aaa...cc7
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #14 Skrevet 13. juni 2022 Du kan jo jobbe 50% stilling som siviløkonom og tjene bedre enn en lærer som jobber 100% Anonymkode: 43aaa...cc7 2 1
Gjest Albbas Skrevet 13. juni 2022 #15 Skrevet 13. juni 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg begynte på siviløkonomutdanningen rett etter vgs, og innser nå, 4 år senere, at dette kanskje ikke er det jeg vil drive med resten av livet.... Var veldig ambisiøs da jeg gikk ut av vgs, hadde gode karakterer og tenkte dette var et trygt valg med muligheter for god lønn. Innser nå at jeg mest sannsynlig kun får jobb i Oslo med denne jobben, og ender opp som en av disse stereotypene som går på jobb i dress og sitter foran skjermen hele dagen. I tillegg har jeg null familie og kun et par halvveis kompiser i Oslo. Kommer fra en liten bygd, og de aller fleste ønsker å flytte tilbake hit når de er ferdig utdannede. Flere av de har allerede flyttet hjem.... Ser derfor på mulighetene for å ende opp som lærer i stedet. Tenker dette er en jobb jeg vil trives i, samtidig som jeg har jobbmuligheter overalt, da også hjembygda. Jeg tenker derfor å fullføre utdanningen (har igjen 1 år), og deretter ta 1-årig PPU-utdanning. Forhåpentligvis vil man ha mulighet til å jobbe som lærer etter dette. Noen som har noen tanker om dette, eller gjort noe lignende? Anonymkode: 18a65...663 Du har litt rare fordommer mot økonomer?? 😂 De fleste går IKKE i dress og de fleste jobber jo ikke i Oslo. Altså, ønsker ikke å være frekk, men hvordan kan du ha studert økonomi i fire år uten å få med deg at økonomi er et fag som trengs absolutt over alt i landet? Jeg er siviløkonom, har aldri hatt kolleger som går i dress, og bor langt fra Oslo. Bor i en større by, men ser at kompetansen jeg har nå er svært ettertraktet i små kommuner (i større grad enn i byene). Men, hvis du vil bli lærer er det mulig. Det har jeg selv vurdert, frem til jeg fant en jobb jeg trivdes ekstra godt i. Hvis du supplerer med matematikk for eksempel, enten nå eller mens du tar PPU, er det nok lettere å få jobb.
Gjest Albbas Skrevet 13. juni 2022 #16 Skrevet 13. juni 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Det bør være mulig. Du kan nok undervise i en del økonomifag på VGS med den utdanningen (f.eks samfunnsøkonomi, bedriftsøkonomi, osv.). Men vær obs på at for å komme inn på PPU krever det at man har minst et fag på 60 stp som det gitte universitet tilbyr didaktikk i. Det er ofte ikke tilfellet før økonomifag. I tillegg ønsker de fleste skoler seg lærere som har enten norsk, engelsk eller matte. Men du har gjerne nok matte i utdanningen din til at disse tingene ikke blir noe problematiske. Anonymkode: 47f9b...e39 UiS tilbyr hvertfall dette. Det er ikke nok matte i utdanningen til at det teller 60 studiepoeng, men noe får man jo (veldig avhengig av hvilke fag man har tatt). Jeg tok en mattetung retning men det var likevel ikke nok (tilsvarte ca 40 studiepoeng).
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #17 Skrevet 13. juni 2022 Albbas skrev (33 minutter siden): Du har litt rare fordommer mot økonomer?? 😂 De fleste går IKKE i dress og de fleste jobber jo ikke i Oslo. Altså, ønsker ikke å være frekk, men hvordan kan du ha studert økonomi i fire år uten å få med deg at økonomi er et fag som trengs absolutt over alt i landet? Jeg er siviløkonom, har aldri hatt kolleger som går i dress, og bor langt fra Oslo. Bor i en større by, men ser at kompetansen jeg har nå er svært ettertraktet i små kommuner (i større grad enn i byene). Men, hvis du vil bli lærer er det mulig. Det har jeg selv vurdert, frem til jeg fant en jobb jeg trivdes ekstra godt i. Hvis du supplerer med matematikk for eksempel, enten nå eller mens du tar PPU, er det nok lettere å få jobb. Takk for svar, har nok med at de fleste rundt meg er veldig opptatt av karriere og ønsker seg til storbyen og ser veldig opp til det å dra på jobb i dress osv. Spørs om det gjør at jeg har fått litt rart syn på det. Godt å høre at det ikke er sånn! Veldig glad for at det ser ut til å være muligheter for å ta PPU og muligens jobbe som lærer og Anonymkode: 18a65...663
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #18 Skrevet 13. juni 2022 Tok noen økonomi fag på videregående for noen år siden, læreren vår i det var siviløkonom og hadde tatt ppu for å bli lærer (dette var når han var lei jobben som 50 ish åring for å gjøre noe annet resten av jobb karrieren) han jobbet noen år som lærer på vgs med økonomifag og nå jobber han som universitets lektor på NMBU, så mulighetene er der. Meen økonomer passer jo i mange stilli går på bygda også så tror du bare må åpne øynene litt. Så på finn med gjerne mellomrom hva som legges ut. Her jeg bor er ett industri område like ved mange forskjellige type bedrifter og de søker med gjerne mellomrom etter siviløkonomer til div stillinger. Anonymkode: 35275...828
Gjest Albbas Skrevet 13. juni 2022 #19 Skrevet 13. juni 2022 14 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar, har nok med at de fleste rundt meg er veldig opptatt av karriere og ønsker seg til storbyen og ser veldig opp til det å dra på jobb i dress osv. Spørs om det gjør at jeg har fått litt rart syn på det. Godt å høre at det ikke er sånn! Veldig glad for at det ser ut til å være muligheter for å ta PPU og muligens jobbe som lærer og Anonymkode: 18a65...663 Jeg er/var også veldig opptatt av karriere, men drømte aldri om noen dressjobb i et sort selskap av den grunn. Får helt spader av sånne miljøer. 😂 For min del har det hele tiden vært mine faglige interesser som har drevet meg. Kan høres litt ut som du er et miljø der mange er litt for like hverandre? 😅 Prøv gjerne å se litt utenfor miljøet du er i. Følg med på utlysninger i hele landet for å se hva som kan fenge deg, så du får en viss anelse om hva du kan finne spennende. Jeg har ikke lagt bort lærerdrømmen helt, men tror at jeg ville blitt en mye bedre lærer nå enn rett etter studier. Erfaring fra arbeidslivet er gull verdt som lærer, særlig i økonomifag. Kom på at en lærerøkonom-venn av meg også underviser i rettslære i tillegg til matematikk og økonomi. Dette fordi han hadde master i revisjon og derfor nok rettslærefag til å undervise i det. Litt sent for deg å tenke på når du bare har ett år igjen, men det er hvertfall mulig å plukke fag litt bevisst for å gi flere muligheter som økonomiutdannet lærer.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #20 Skrevet 13. juni 2022 Albbas skrev (34 minutter siden): Jeg er/var også veldig opptatt av karriere, men drømte aldri om noen dressjobb i et sort selskap av den grunn. Får helt spader av sånne miljøer. 😂 For min del har det hele tiden vært mine faglige interesser som har drevet meg. Kan høres litt ut som du er et miljø der mange er litt for like hverandre? 😅 Prøv gjerne å se litt utenfor miljøet du er i. Følg med på utlysninger i hele landet for å se hva som kan fenge deg, så du får en viss anelse om hva du kan finne spennende. Jeg har ikke lagt bort lærerdrømmen helt, men tror at jeg ville blitt en mye bedre lærer nå enn rett etter studier. Erfaring fra arbeidslivet er gull verdt som lærer, særlig i økonomifag. Kom på at en lærerøkonom-venn av meg også underviser i rettslære i tillegg til matematikk og økonomi. Dette fordi han hadde master i revisjon og derfor nok rettslærefag til å undervise i det. Litt sent for deg å tenke på når du bare har ett år igjen, men det er hvertfall mulig å plukke fag litt bevisst for å gi flere muligheter som økonomiutdannet lærer. Ja, spørs om det er miljøet her... Følger litt med her og der, men ønsker nok å flytte tilbake nærmere venner og familie i hjembygda når jeg blir eldre. Godt å se at det er muligheter overalt, og ikke bare i storbyen! Skal ha dette i bakhodet når jeg velger fag for siste året. Anonymkode: 18a65...663
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå