Gå til innhold

Trenger tips til regntøy som vil holde 3 åringen tørr!😅 (har Kattnakken nå).

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei😊

Jeg er desperat og trenger tips til regntøy som vil holde barnet mitt tørt i barnehagen 😅 Siden barnet mitt begynte i barnehagen har vi brukt Kattnakken, og har pr nå 2-delt sett med 30.000mm vannsøyle. MEN dette året i barnehagen har jeg ikke gjort annet enn å vaske/tørke regnklær og skifteklær, holder på å bli gaaaaal. 3-4 av 5 dager i uken får jeg hjem gjennomvåt regntøy + en helt tømt skiftekasse med regntøy. Jeg sjekker daglig for rift men finner ingen. Barnet mitt er veldig glad i vann, men skal da gå an å være det uten å bli klissvåt daglig? 

Noen som har tips til regntøy jeg burde teste? Kan informere om at vi bor på kysten av Vestlandet, så det regner en del igjennom året 😅

Anonymkode: 28a26...90d

Skrevet (endret)

https://www.sportamore.com/no/product/239463-didriksons-bass-kids-galon-pants-c-bla?gclid=Cj0KCQjwwJuVBhCAARIsAOPwGASJsCejVVryWJ6DS9uNIetp5o_vDEf5kLtJuFsL6akk93BB6_POhlIaAuTdEALw_wcB Vi har denne til vårt barn. Vårt barn er meget aktiv ute. Så vanlige regnbukser får fort både vanlige hull og mikroskopiske hull. Denne har ekstra slitesterk overflate på områder hvor det slites mye. 
Og så har vi et ekstra regnsett i barnehagen dersom barnet likevel blir våt gjennom. Det blir mye plasking i dammer og sitting i sølepytter…så umulig å unngå i blant. 

Men hvis du bestandig opplever at barnet blir våt ute i barnehagen og flere sett må brukes gjennom dagen bør du ta en prat med de ansatte. Er det noe med leken til barnet ditt som gjør at barnet fort blir våt? Kan det være de glemmer å ta strikken under skoene og buksen glir opp? Eventuelt kanskje du bør bytte strikk om de er slapp/mangler. 
Ser forresten at regnjakken til barnet vårt fort kan gli oppover ved veldig aktiv lek, rutsjebane og slikt. Små barn tenker jo ikke på å dra den ned og umulig for ansatte å skulle følge med på slikt hele tiden. Så om det skjer barnet ditt er kanskje regndress framfor todelt sett tingen. 

Endret av Luckiness
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (Akkurat nå):

https://www.sportamore.com/no/product/239463-didriksons-bass-kids-galon-pants-c-bla?gclid=Cj0KCQjwwJuVBhCAARIsAOPwGASJsCejVVryWJ6DS9uNIetp5o_vDEf5kLtJuFsL6akk93BB6_POhlIaAuTdEALw_wcB Vi har denne til vårt barn. Vårt barn er meget aktiv ute. Så vanlige regnbukser får fort både vanlige hull og mikroskopiske hull. Denne har ekstra slitesterk overflate på områder hvor det slites mye. 
Og så har vi et ekstra regnsett i barnehagen dersom barnet likevel blir våt gjennom. Det blir mye plasking i dammer og sitting i sølepytter…så umulig å unngå i blant. 

Men hvis du bestandig opplever at barnet blir våt ute i barnehagen og flere sett må brukes gjennom dagen bør du ta en prat med de ansatte. Er det noe med leken til barnet ditt som gjør at barnet fort blir våt? Kan det være de glemmer å ta strikken under skoene og buksen glir opp? Eventuelt kanskje du bør bytte strikk om de er slapp/mangler. 

Jeg har prøvd å snakke med dem om det… jeg holder jo på å vaske meg i hjel, slitsomt er det, i tillegg med strømprisene som har vært er det jo ekstremt dyrt i tillegg😩 De bare ler det vekk og sier «jaja h*n løper ut i dammene med en gang vi kommer ut, og noen ganger svømmer h*n oppi der». Når de sa dette ble jeg helt satt ut, og klarte ikke å respondere på det skikkelig… men har jo tenkt i ettertid at det er jo grenser for hva man lar barn gjøre ute i dammene. Selvsagt skal barna få leke fritt, men man kan da passe litt ekstra på når barnet har hatt med seg regntøyet hjem hver dag på 5 uken… 

takk for tips! Skal absolutt sjekke det ut😊

Skrevet

Må også legge til at barnehageansatte har frarådet oss bruk av foret regntøy. Fordi foret (stort sett fleece) suger til seg vann med en gang det er i kontakt med vann.

AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (Akkurat nå):

Må også legge til at barnehageansatte har frarådet oss bruk av foret regntøy. Fordi foret (stort sett fleece) suger til seg vann med en gang det er i kontakt med vann.

Ja, det vet jeg🙊 Jobber selv i barnehage, ikke samme som barnet mitt vel og merke… synes Kattnakken er et fantastisk godt regntøy, men tydeligvis passer det ikke til mitt barn 😅 Og synes det er utrolig merkelig. Da jeg på jobb i barnehagen er rundt mange barn som leker i dammer dagen lang med akkurat samme regntøy som barnet mitt… 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det vet jeg🙊 Jobber selv i barnehage, ikke samme som barnet mitt vel og merke… synes Kattnakken er et fantastisk godt regntøy, men tydeligvis passer det ikke til mitt barn 😅 Og synes det er utrolig merkelig. Da jeg på jobb i barnehagen er rundt mange barn som leker i dammer dagen lang med akkurat samme regntøy som barnet mitt… 

Ja da vet du jo en del om hva som funker og ikke!

Hvor er det barnet blir våt da? Nede på bena? Rumpen? Armene?

Gjest Krokanrullene
Skrevet

Det er vel svømmingen i dammer som gjør det 😅 Min har også Kattnakken, blir våt når hun leker hai eller hva det er hun holder på med oppi der. 

Må du vaske det så ofte da? Vi skyller eller spyler det, får også med regntøy og skift hele tida. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd heldress?

Anonymkode: 94b29...f95

• Liker 1
Gjest Krokanrullene
Skrevet

Når det er sagt, jeg føler med deg i frustrasjonen. Er likt her!

Nå er hun straks ferdig i bhg, kommer nok til å savne at hun er ute og søler seg til og leker. Men ikke all klesvasken. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis de blir så våte, så sitter de i vann. Så barnevader? 

Anonymkode: 973fa...fe0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helly Hansen kan du jo teste. Har vært fornøyd med det. Også Lindex sitt regntøy har vært bra, men det er noen år siden. 

Jeg har også hatt barn som har vært glad i søledammer.  Jeg har ofte spylt av det grøvste, så har jeg kjørt et skylleprogram med bittelitt såpe i. Eller ullprogrammet. Hadde alltid to, av og til tre sett regntøy. Samme med støvler. 

Anonymkode: 80caa...732

Skrevet

Jeg bruker selv kattnakken, både todelt og dress. Ville prøvd heldressen hadde jeg vært deg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også kattnakken, og har sett at passformen på buksen er litt merkelig? Den er liksom ganske lav og utstående på sidene, slik at den samler opp vann hvis jakken er bare litt for kort. Min er også en bader, og her tror jeg vi må finne noen bukser som går høyere opp på sidene (eventuelt dress). Til stranda har vi barnevadere 🤭

Anonymkode: 3a834...d42

AnonymBruker
Skrevet

Helårsdressen til Kattnakken holder barnet mitt tørrere enn todelt regntøy.  Om barnet ditt ruller i vanndammer, vil vannet snike seg inn om barnet har todelt regntøy. 

Aller helst skulle det fantes barnevader som heldress 😅

Pass på at du ikke ødelegger vannsøylen med vasking. Jeg pleier bare å spyle av i dusjen. Er det veldig mye søle, vasker jeg dressen i maskin på skylleprogram. Er du helt nødt til å bruke vaskemiddel, så bruk flytende ullvask og aldri noe med enzymer. Og bruk for all del ikke tøymykner (regner ikke med at du gjør det, men det må sies). 

Anonymkode: 133cb...00c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøvd å stramme strikkene som skal under foten? Gjorde underverk for vår sølevannscrawler.

Anonymkode: be6cc...75c

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (40 minutter siden):

Ja da vet du jo en del om hva som funker og ikke!

Hvor er det barnet blir våt da? Nede på bena? Rumpen? Armene?

På alle stedene du nevner + litt til😅 Er ikke en tørr flekk på klærne h*n har hatt under regntøyet 🙊

AnonymBruker
Skrevet
Krokanrullene skrev (21 minutter siden):

Det er vel svømmingen i dammer som gjør det 😅 Min har også Kattnakken, blir våt når hun leker hai eller hva det er hun holder på med oppi der. 

Må du vaske det så ofte da? Vi skyller eller spyler det, får også med regntøy og skift hele tida. 

Ja, de er ute flere ganger for dagen. Og regntøyet blir som regel gjennomvått første gang, så da ligger de det i en lukket pose UTEN å spyle det først. Så når jeg kommer hjem lukter det hyyyy, i tillegg til at sand, jord og stein har grodd fast😅 Så vaskemaskin må til, spylen i dusjen tar det ikke skikkelig 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har du prøvd heldress?

Anonymkode: 94b29...f95

Har prøvd Kattnakken sin heldress første året i barnehagen. Kan ikke huske at h*n ble våt igjennom da. Men h*n var ikke like aktiv da som nå😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, de er ute flere ganger for dagen. Og regntøyet blir som regel gjennomvått første gang, så da ligger de det i en lukket pose UTEN å spyle det først. Så når jeg kommer hjem lukter det hyyyy, i tillegg til at sand, jord og stein har grodd fast😅 Så vaskemaskin må til, spylen i dusjen tar det ikke skikkelig 

Så kjipt! Vi får også regntøyet jevnlig i pose. Men de har knagger til vått tøy, så heldigvis henger det helst der. Men tror poser blir brukt en del også fordi foreldre glemmer å sjekke knaggene for tøy, så de må liksom markere at det må hjem til tørk. Så kjedelig for oss andre som husker å sjekke…

Men kanskje det rett og slett blir fort slitt og mikroskopiske hull pga for ofte vask? At du bør holde det til spyling og tørking + vask på forsiktig program en gang i helgen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

På alle stedene du nevner + litt til😅 Er ikke en tørr flekk på klærne h*n har hatt under regntøyet 🙊

Nei, da er det ikke lett å sette fingeren på hvor problemet oppstår😅 forstår at barn skal få lov å leke som de vil. Men hvis det er såpass mye dammer på uteområdet at de omtrent svømmer i de og mange blir kliss våt ofte, så er det jo virkelig merarbeid for de ansatte også. Kanskje burde det vurderes å redusere dammene litt ved å legge på sand/asfalt eller noe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...