AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #1 Skrevet 13. juni 2022 Er ufør og får 20 000 i mnd. Pr dags dato bor jeg et sted som ikke er bra for min psykiske helse. Jeg MÅ vekk herfra. Men det er jo ikke så ille at jeg kan dra til krisesenter. Jeg er ikke utsatt for noe farlig, bare bor av familie medlemmer som jeg har svært dårlig historie med. Jeg blir trigget og har svært mye angst her. I tillegg har jeg en del dårlige minner fra her jeg bor nå også. Grunnen til at jeg havnet her igjen, var fordi jeg raskt trengte et sted å bo og tenke det ville gå greit. Hadde jo hatt de på avstand lenge og mange år. Men jeg tok så feil… Så hva gjør jeg nå? Jeg har ikke depositum. Det er en stund til jeg har råd til å spare til dette, da jeg også må spare til en advokat. Jeg er rett innenfor fri rettshjelp, men det er kun på kronen og trygden settes jo opp litt hvert år. Så jeg tørr ikke satse på å ha fri rettshjelp lenge. Saken er forventet å ta lang tid. Hvilke muligheter har jeg? Hvor kan jeg bo? kanskje jeg kan holde ut til over sommeren, men det er helt grusomt her og jeg blir helt paranoid/deprimert av å bo her Jeg betaler leie her, og er 3 måneder oppsigelsestid på kontrakten. Så jeg er jo pliktig til å betale her, så kan ikke bare ta noe nytt heller… Og å få depositum ordning gjennom nav gjør ikke saken lettere for meg, i og med at jeg vil ut herfra fort. Tror det vil ta lang tid å finne noen som vil leie ut til meg pga nav… Anonymkode: 76de4...ea5
Løvejenten Skrevet 13. juni 2022 #2 Skrevet 13. juni 2022 Har du noen bekjente du kan bo hos en periode? Evt kan du høre med de du leier hos om å få flytte tidligere (Da hjelper det selvfølgelig å være åpen og ærlig om situasjonen). Ifht ny leilighet så er det jo flere som godtar nav depositumsgaranti (finnes det kommunale leiligheter i området ditt?), spesielt om du er åpen og ærlig her også.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #3 Skrevet 13. juni 2022 Det er jo ikke så mange alternativer når du ikke har nok til et depositum et annet sted. Er det noen som kan låne deg pengene? Anonymkode: 64fd6...868 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #4 Skrevet 13. juni 2022 går det an å snakke med dette familiemedlemmet og kanskje ordne opp i det dårlige forholdet? Anonymkode: 8e587...21b
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #5 Skrevet 13. juni 2022 Løvejenten skrev (10 minutter siden): Har du noen bekjente du kan bo hos en periode? Evt kan du høre med de du leier hos om å få flytte tidligere (Da hjelper det selvfølgelig å være åpen og ærlig om situasjonen). Ifht ny leilighet så er det jo flere som godtar nav depositumsgaranti (finnes det kommunale leiligheter i området ditt?), spesielt om du er åpen og ærlig her også. Har ingen bekjente jeg kan låne sofa hos 😕 Kanskje jeg kan få kortere oppsigelsestid, men tviler, de er veldig opptatt av regler… jeg vet også at å få en ny leietaker for dem nå, er et stort stress moment for dem. Jeg kan ikke være åpen og ærlig med situasjonen med dem, vi har aldri hatt noe bra forhold… det er best når vi har minst mulig kontakt. Min oppfatning er at svært få godtar nav garanti 😕 kan være ærlig med kommunen, men kommunale leiligheter har for høy leie til at jeg ville klart det økonomisk ts Anonymkode: 76de4...ea5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #6 Skrevet 13. juni 2022 Det er jo ikke stort annet du kan gjøre enn å spare. Har du 20 000 utbetalt er du jo også et stykke over minstesatsen, så det burde du klare. Advokaten får heller vente, det haster mer om du sliter med å slappe av i ditt eget hjem. Anonymkode: 2ece1...c7d 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #7 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er jo ikke så mange alternativer når du ikke har nok til et depositum et annet sted. Er det noen som kan låne deg pengene? Anonymkode: 64fd6...868 Nei har ingen å låne av 😕 får heller ikke lån fra banken… kunne sikkert fått tak i noe sms lån med 300% rente, men det tror jeg at jeg vil svi for senere. Det vil bare gjøre at jeg får mye gjeld… ts Anonymkode: 76de4...ea5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #8 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): går det an å snakke med dette familiemedlemmet og kanskje ordne opp i det dårlige forholdet? Anonymkode: 8e587...21b Det har alltid vært dårlig og jeg har prøvet prate med dem tidligere. Det ender bare med emosjonelle trusler (ikke fysisk vold, men psykisk vold at de skal skade seg ect). ts Anonymkode: 76de4...ea5 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #9 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo ikke stort annet du kan gjøre enn å spare. Har du 20 000 utbetalt er du jo også et stykke over minstesatsen, så det burde du klare. Advokaten får heller vente, det haster mer om du sliter med å slappe av i ditt eget hjem. Anonymkode: 2ece1...c7d Jeg tviler på at jeg kan be advokaten vente? 😕 det er en sak som pågår nå… betaler jeg ikke, vil han jo slutte å føre saken min. Vet at jeg må spare, og depositum på de billigste leilighetene er jo ‘’bare’’ på 20 tusen. Men det er de advokat regningene da 😓 Det er et vedtak jeg har klaget på, og må klage innenfor frister… så jeg kan ikke vente med det heller ts Anonymkode: 76de4...ea5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #10 Skrevet 13. juni 2022 Søk kommunal bolig. Anonymkode: 82dc4...de5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #11 Skrevet 13. juni 2022 Men denne mnd burde være den beste for deg å flytte på når det er 0 skatt? Sjekke hybel.no Anonymkode: c2fad...b71
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #12 Skrevet 13. juni 2022 Det går ikke å rømme fra problemene. Bit tenna sammen, hold ut, flytt når du får råd. Anonymkode: 975d3...beb
Løvejenten Skrevet 13. juni 2022 #13 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Har ingen bekjente jeg kan låne sofa hos 😕 Kanskje jeg kan få kortere oppsigelsestid, men tviler, de er veldig opptatt av regler… jeg vet også at å få en ny leietaker for dem nå, er et stort stress moment for dem. Jeg kan ikke være åpen og ærlig med situasjonen med dem, vi har aldri hatt noe bra forhold… det er best når vi har minst mulig kontakt. Min oppfatning er at svært få godtar nav garanti 😕 kan være ærlig med kommunen, men kommunale leiligheter har for høy leie til at jeg ville klart det økonomisk ts Anonymkode: 76de4...ea5 Jeg forstår det, men om vil du ha hjelp så må du nesten søke hjelp der det faktisk lar seg gjøre, som å være ærlig med hvofor du ikke kan fortsette å bo der, og hvorfor du må ha navgaranti hos neste leietaker. Om ikke så må du nesten bare bite tenna sammen og spare til du kan flytte. Du har ikke så mange valg, dessverre ❤️
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #14 Skrevet 13. juni 2022 Be om råd hos fastlegen/ hjelpesenter/ Kirkens Bymisjon etc.? Psykisk vold er heller ikke greit. Anonymkode: 26197...79e 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #15 Skrevet 13. juni 2022 Søk hjelp på nav for å få søkt husbanklån. Du får ikke noe kjempestort, men da får du iallefall noe som er ditt eget og mer stabilitet. Klem Anonymkode: 97f7f...e8f
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #16 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Be om råd hos fastlegen/ hjelpesenter/ Kirkens Bymisjon etc.? Psykisk vold er heller ikke greit. Anonymkode: 26197...79e Jeg er enig i det, men er også veldig VELDIG redd for at de skal finne ut av det, da en av dem jobber i kommunen 😓 ts Anonymkode: 76de4...ea5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #17 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Søk hjelp på nav for å få søkt husbanklån. Du får ikke noe kjempestort, men da får du iallefall noe som er ditt eget og mer stabilitet. Klem Anonymkode: 97f7f...e8f Jeg trenger absolutt ikke stort og hadde vært evig takknemlig for å bare få bo et annet sted. Men burde man søke hjelp i husbanken gjennom nav? Jeg var ikke klar over at det var sånn man gikk frem ts Anonymkode: 76de4...ea5
Tvist Skrevet 13. juni 2022 #18 Skrevet 13. juni 2022 Hva med en depositumsgaranti? https://www.tryg.no/forsikringer/fordeler-hos-tryg/bruk-medlemsfordelene-dine/depositumsgaranti.html 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #19 Skrevet 13. juni 2022 Kanskje du kunne ha nytte av samtaler med psykisk helsehjelp i kommunen mens du leter etter ett annet sted å bo. Få hjelp til å sette grenser og kanskje også hjelp i søken etter leilighet. Det koster ikke noe å prøve. Anonymkode: fb1b7...2e0 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #20 Skrevet 13. juni 2022 Leier du en hel leilighet hos dem, eller hybel? Det er ulike regler for oppsigelse for de to. Er det egen leilighet er det 3 måneder. Jeg mener det er 1 mnd for hybel, men nøyaktig hvordan det fungerer vet andre bedre. Hvis du bor i egen leilighet, er det ikke mulig å unngå dem til en viss grad? Eller er de invaderende? Er du redd for å si opp, mtp. hva de kan gjøre de neste 3 månedene? Anonymkode: ce21c...7b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå