Gå til innhold

Politikerne gjir seg selve millioner !

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Politikerne bevilger seg selve feite lønnstillegg medan "vanlege folk " skal vise moderasjon.  Norge er iferd med å gå totalt av "hengslene" når de folkevalgte som skal vera eit forbilde  grafser til seg selve. De folkevalgte har forlengst  mistet totalt bakkekontaktet med "vanleg folk"  sin økonomiske hverdag. Det er langtifra alle i Norge som har 1 mill i årslønn  + en rekke andre "frynsegoder" som rimleg kantinemat, gratis hjemreiser, m.m. 

De fleste land rundt  oss har forlengst redusert avgiftene på drivstoff, men medan Norge tjener rått på høye energipriser så har politikerne ikkje løftet en finger. De Norske politikerne har eit luksusproblem, og er mer opptatt av fordele goder, en å skape verdiene.

Mange bedrifter, og private  sliter idag på grunn av ekstermt  høye energipriser, og er iferd med å "bukke under".     

Anonymkode: 193b4...329

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du satt på pengesekken..  ville du ikke gikk deg selv en rikelig andel før du ga til andre? 

Ikke slik det skal være selvsagt, men det er lett å bli grådig. 

Anonymkode: b9c4c...bc9

• Liker 2
Skrevet

Blir kvalm av dem🤢🤮

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes selv de burde holdt seg til rett under 1 mill, for prinsippets skyld. Men dette er tross alt folk som jobber mange timer i uka, driver valgkamp og mye annet frivillig (=ubetalt) arbeid. Pga sine evner til å tenke, snakke, overtale og/eller danne kontakter (de må ha noen av disse egenskapene, for å bli valgt) kan de dessuten få andre bedre betalte jobber. Det er rett og slett litt konkurranse om dem. Så de kan ikke sammenliknes med den vanlige «mannen i gata» akkurat.

Anonymkode: 02802...380

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så voldsomt er det ikke, stortingspolitikerne tjener mindre enn meg (som jobber på gulvet i en IT bedrift)

Anonymkode: e32e2...2c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at lønnen til toppolitikere bør være god, hvertfall over 1 mill i samlet inntekt. Dette er en jobb på mye ansvar, og lønnen bør representere nettopp dette. Man skal faktisk styre skuta Norge AS fremover. 

Jeg synes flere toppolitikere tjener relativt dårlig, sammenligner man med toppene i næringslivet. 

Anonymkode: afe71...957

• Liker 1
Gjest Hippokrates
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mener at lønnen til toppolitikere bør være god, hvertfall over 1 mill i samlet inntekt. Dette er en jobb på mye ansvar, og lønnen bør representere nettopp dette. Man skal faktisk styre skuta Norge AS fremover. 

Jeg synes flere toppolitikere tjener relativt dårlig, sammenligner man med toppene i næringslivet. 

Det er ikke toppolitikerne som tjener dårlig, det er toppene i næringslivet som tjener altfor godt. 

Det er for øvrig et problem at direktører i statlige avdelinger skal meske seg med mange millioner i årslønn, og flere ganger lønnen av statsministeren. 

Er ganske sikker på at disse jobbene ville vært like attraktive for gode personligheter med statsministerlønn, så det er ikke det det går på. 

Noe er grunnleggende feil med lederlønningene. Ikke politikerlønnen. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det mener jeg også, vi kan ikke bare ha rene idealister på tinget. Det må være noenlunde konkurransedyktig lønn for så ansvarsfulle jobber, med stort press fra menigmann og media. Men det burde vært noen andre enn dem selv som fastsatte lønna. Jeg hadde jo også bevilget meg en saftig lønnsøkning om jeg kunne.

Anonymkode: a92e8...36e

AnonymBruker
Skrevet
Cylon skrev (2 minutter siden):

Det er ikke toppolitikerne som tjener dårlig, det er toppene i næringslivet som tjener altfor godt. 

Det er for øvrig et problem at direktører i statlige avdelinger skal meske seg med mange millioner i årslønn, og flere ganger lønnen av statsministeren. 

Er ganske sikker på at disse jobbene ville vært like attraktive for gode personligheter med statsministerlønn, så det er ikke det det går på. 

Noe er grunnleggende feil med lederlønningene. Ikke politikerlønnen. 

Dersom det kuttes ned på lønningene til toppene, hva skjer da? De dyktige menneskene finner seg bedre betalte jobber i internasjonale selskaper. Man finner kanskje noen som er villig til å gjøre jobben for en lavere lønn, men spørsmålet er om man da finner de beste og flinkeste? 

Direktørjobber og toppolitiker jobber krever alt, man har gjerne ikke et liv utenom. Man kan ikke sammenligne disse jobbene med en 8-16 jobb. Så da er spørsmålet, er folk villig til å gjøre denne jobben for en lavere lønn? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Grådighetskulturen tar ingen ende, og har store problem med å skjønne at de folkvalgte verdisetter sin  jobb så mye høyere en mange som jobber innenfor en  samfunnskritiske yrker.

• Liker 1
Skrevet

Demokratiet er ødelagt.. Maks tre perioder på stortinget, så må nytt blod få slippe til.. Vi kan ikke ha det slik at politikere og vanlige folk lever i to forskjellige virkeligheter, og at politiker nærmest har blitt en yrkesvei.

• Liker 2
Gjest Hippokrates
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dersom det kuttes ned på lønningene til toppene, hva skjer da? De dyktige menneskene finner seg bedre betalte jobber i internasjonale selskaper. Man finner kanskje noen som er villig til å gjøre jobben for en lavere lønn, men spørsmålet er om man da finner de beste og flinkeste? 

Direktørjobber og toppolitiker jobber krever alt, man har gjerne ikke et liv utenom. Man kan ikke sammenligne disse jobbene med en 8-16 jobb. Så da er spørsmålet, er folk villig til å gjøre denne jobben for en lavere lønn? 

Landet er full av dyktige og kompetente folk. 

Det er ikke slik at de beste menn og kvinner innehar stillingene i dag. Det finnes vel utallige eksempler på det motsatte.

Ingen er uerstattelig, selv om 1000 av våre "høyt rangerte" lederne våre forsvinner ut. Er ganske sikker på at stillingene alltid vil ha kvalifisert og kompetent dekning. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Presset på lederlønningen  er årsaken til den "lønnspiralfesten" siste 20 årene.  Det finnes ingen ledere, og toppolitikere  som er uerstatteleg.  Er direktøren eller toppolitikeren missfornøyd med lønna så får de heller bare reise til  utlandet. 

Kanskje bør det vera ein markedspris også for ledere, og politikere som er foreneleg med "vanleg folk " sin oppfattning. 

AnonymBruker
Skrevet
Cylon skrev (14 minutter siden):

Landet er full av dyktige og kompetente folk. 

Det er ikke slik at de beste menn og kvinner innehar stillingene i dag. Det finnes vel utallige eksempler på det motsatte.

Ingen er uerstattelig, selv om 1000 av våre "høyt rangerte" lederne våre forsvinner ut. Er ganske sikker på at stillingene alltid vil ha kvalifisert og kompetent dekning. 

Jeg er helt enig at alle er erstatelig, men ikke for enhver pris. Jobber som krever mye ansvar, medfører at man må nedprioritere seg selv og familien. Hvorfor skal noen ta på seg det ekstra ansvaret, uten mer kompensasjon? Ren idealisme?

Jeg kan snakke for meg selv, jeg arbeider for å tjene penger. Så enkelt er det, jeg har ingen idealistisk bakgrunn som tilsier at jeg skal jobbe for mindre penger enn det som jeg høyst kan få. Så dersom jeg skulle påtatt meg ytterligere mer jobb og ansvar enn jeg allerede har, mer inntekt. Jeg hadde ikke gjort det gratis. 

Toppolitikere, direktører og andre topper gidder ikke å gjøre den jobben de gjør for samme lønn som mannen i gata. Et hvert rasjonelt menneske hadde da funnet seg en enklere og normal jobb med tilsvarende lønn. 

Gjest Hippokrates
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er helt enig at alle er erstatelig, men ikke for enhver pris. Jobber som krever mye ansvar, medfører at man må nedprioritere seg selv og familien. Hvorfor skal noen ta på seg det ekstra ansvaret, uten mer kompensasjon? Ren idealisme?

Jeg kan snakke for meg selv, jeg arbeider for å tjene penger. Så enkelt er det, jeg har ingen idealistisk bakgrunn som tilsier at jeg skal jobbe for mindre penger enn det som jeg høyst kan få. Så dersom jeg skulle påtatt meg ytterligere mer jobb og ansvar enn jeg allerede har, mer inntekt. Jeg hadde ikke gjort det gratis. 

Toppolitikere, direktører og andre topper gidder ikke å gjøre den jobben de gjør for samme lønn som mannen i gata. Et hvert rasjonelt menneske hadde da funnet seg en enklere og normal jobb med tilsvarende lønn. 

Nå er ikke en lønn på nivå med statsministeren, som jeg forespeilet for lønnsnivået på slike lederjobber, akkurat en lønn som mannen i gata har. Det handler ikke om idealisme heller, men at prestisje, karriere, omdømme, makt, nettverkbygging, status, kjendistilværelse osv ville likevel gjort jobbene attraktive, tross "kun" statsministerlønn. 

Er ganske sikker på at vi hadde kommet godt ut av det. Kanskje bedre enn i dag. Det er ikke slik at penger trekker til seg de beste menneskene med mest egnethet og kompetanse for stillingen. Ofte tvert om.

Endret av Hippokrates
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Mener du oppriktig at dersom lønna ikke er høyere enn f.eks. halvannen million, så vil kunne rene idealister gidder å ta den?

Begynner ærlig tallt å føle meg ganske idealistisk selv, nå.

Anonymkode: a695c...735

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mener du oppriktig at dersom lønna ikke er høyere enn f.eks. halvannen million, så vil kunne rene idealister gidder å ta den?

Begynner ærlig tallt å føle meg ganske idealistisk selv, nå.

Anonymkode: a695c...735

For slike type jobber, som toppolitikere og topper innen næringslivet, mener jeg at alt under 1 mill i samlet inntekt er dårlig. 

Jeg hadde aldri gjort en slik type jobb for en såpass "laber lønn" tatt i betraktning av ansvaret det innebærer. 

Dersom jeg fiktivt sett hadde hatt de riktige kvalifikasjonene, tviler jeg på jeg noensinne hadde vurdert det engang for mindre enn 1,5 mill i året. Det er sikkert et evig mas fra man står opp til man legger seg. Aldri fred, garantert. Og om du gjør den minste feil (som vi alle gjør inn i mellom) så brettes det ut på forsiden av VG, Dagbladet etc. 

I selskapet jeg arbeider i presser de faktisk lederlønninger bevisst ned (nå er det ikke snakk om toppledere som i denne skalaen, men mellomledere).

Men resultatet er at vi får unge, uerfarne og dårlige mellomledere. Med engang de får erfaring eller begynner å bli flinke så forsvinner de fordi de får bedre lønn hos andre selskaper, menst de dårligere lederne blir igjen fordi de ikke får jobb hos konkurrentene. Tro meg, dette gir ingenting tilbake til oss på gulvet. Regelmessig utskiftning av leder, dårlig arbeidsmiljø og endeløse omorganiseringen. Styret burde heller gitt høye lønningen til de flinke lederne slik de hadde blitt i selskapet, synes jeg. 

Jeg har hatt flinke ledere og dårligere ledere, og jeg velger den dyktige. Men får ikke den dyktige lønn som samsvarer med ansvaret, så forsvinner vedkommende. 

Jeg kommer aldri til å bli en toppleder, toppolitikere eller lignende. Bare tanken gjør meg svett. Men jeg synes virkelig at de som påstar seg slike stillinger skal tjene godt. For man kan virkelig ikke sammenligne disse jobbene med normale jobber. 

AnonymBruker
Skrevet

Tatt i betraktning ansvaret det inneberer ?  Her bør du nesten utdype hva du legger i begrepet  ansvaret  ?

De fleste ledere er flinke til å delegere fra seg ansvaret nedover i organisasjonen.  En bedrift er teamarbeide, og ikkje eit enkeltmannsforetak og samansettningen  der  kompetansen til teamet er avgjørende for utfallet   

AnonymBruker
Skrevet

Politikerne  har bestemt "Ikkje kutt i drivstoffavgiftene"

Sverige, Danmark, Tyskland m.fl. har forlengst kuttet i avgiftene.   

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...