Gå til innhold

har ekstremt søvnbehov -sover 12-13 timer hver natt. Noen tips til å få endret dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sover så utrolig mye. Og veldig tungt. Jeg sovner alltid maks 5 min etter jeg har lagt meg. Og sover som en stein. Skulle tro jeg hadde tatt sovemedisiner, men det gjør jeg ikke. Har vært igjennom mye siste årene, krevende turnusjobb + akutt sykdom. Nå som sykemeldt hvor jeg ikke må stå opp til bestemte tider, så føler jeg kroppen har tatt helt over. Jeg har null viljestyrke til å korte ned tiden/stå opp tidligere. Så jeg sover fra ca midnatt til 12 dagen etter. Og unngår all form for avtaler/legetimer etc før etter kl 12, fordi jeg sliter så hardt med å stå opp tidlig.

Er redd jeg har utviklet en avhengighet til dette søvnmønsteret. Og det går jo ikke ifht å fungere som vanlig menneske. Jeg skal jo etterhvert tilbake til jobb også..

Noen som har tips til hvordan jeg kan snu dette? På meg virker det som søvn er  en form for rus for kroppen. Jeg elsker å sove. Gleder meg til å legge meg. Elsker det hvis jeg feks våkner i 07 tiden fordi jeg må på do, og kan gå tilbake til sengen og sove videre. Beste følelsen liksom... Men dette kan jo ikke fortsette sånn???

Anonymkode: 2df31...9e0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer bare til å bli verre om du fortsetter sånn. Når du våkner klokken 7 for å gå på do, bør du lage deg en aktivitet eller avtaler slik at du bryter dette mønsteret. Gå en tur eller noe.

Lurer på om du våkner uthvilt etter 12 timer eller om du våkner like trøtt? Om jeg sover mer enn 7-8 timer våkner jeg med skallebank og er helt ødelagt resten av dagen.

Anonymkode: 6718b...73e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer bare til å bli verre om du fortsetter sånn. Når du våkner klokken 7 for å gå på do, bør du lage deg en aktivitet eller avtaler slik at du bryter dette mønsteret. Gå en tur eller noe.

Lurer på om du våkner uthvilt etter 12 timer eller om du våkner like trøtt? Om jeg sover mer enn 7-8 timer våkner jeg med skallebank og er helt ødelagt resten av dagen.

Anonymkode: 6718b...73e

Takk for svar. Ja er redd jeg har utviklet en slags avhengighet til mye søvn. Føler meg forsåvidt uthvilt når jeg står opp, men pga sykdom har jeg endel smerteproblematikk som allikevel får meg til å føle meg ganske nedkjørt..

Problemet er å snu uvanen. Vanskelig å stå opp i 07 tiden (eller 09 for den saks skyld) når jeg ikke skal noe/må noe. De dagene jeg står opp tidlig (pga en behandlingstime eller noe), så må jeg gjerne sove et par timer på dagtid. Fortsatt ingen problemer med å sovne kjapt samme kveld og sove 12-13 timer til neste dag....

Håper noen har vært igjennom det samme og snudde dette og som kan dele erfaringer??

Skrevet

Har du tatt en blodprøve for å sjekke om du er frisk ellers?

AnonymBruker
Skrevet
KatteLatte skrev (3 timer siden):

Har du tatt en blodprøve for å sjekke om du er frisk ellers?

Ja . Normale blodprøver..

Skrevet

Ta vitamintilskudd.

Skrevet

Kan jo hende du trenger mye søvn en periode også. Plager det deg egentlig, eller er det mer tanken på at man skal prestere noe og være på bestemte måter som får deg til å ville snu dette? For jeg tenker at søvn og dyp hvile er helt nødvendig for å bearbeide vanskelige opplevelser. Hvis det ikke har vart veldig lenge så ville jeg bare kost meg og prist meg lykkelig for at jeg klarer å finne en sånn ro. Det er ikke så lett for alle! 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kronisk syk og sovet like lenge i perioder. Normalen er 10 timer. Sovner i 23-24 tiden normalt sett, og sover til 10-12 tiden. Står opp klokken 7 og sender ungene på skolen. Og som du sier, bare det å vite at man  kan gå og legge seg igjen er helt magisk! Nesten så jeg klapper litt i hendene og smiler for meg selv der jeg fornøyd legger meg og bare nyter det at jeg skal få sove igjen.

Har heller aldri timer før etter klokken 12 hvis det lar seg gjøre. Ødelegger for den lange morgensøvnen min. 

Anonymkode: fd4c0...9b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er kronisk syk og sovet like lenge i perioder. Normalen er 10 timer. Sovner i 23-24 tiden normalt sett, og sover til 10-12 tiden. Står opp klokken 7 og sender ungene på skolen. Og som du sier, bare det å vite at man  kan gå og legge seg igjen er helt magisk! Nesten så jeg klapper litt i hendene og smiler for meg selv der jeg fornøyd legger meg og bare nyter det at jeg skal få sove igjen.

Har heller aldri timer før etter klokken 12 hvis det lar seg gjøre. Ødelegger for den lange morgensøvnen min. 

Timer som i avtaler eller time hos lege og sånt.

AnonymBruker
Skrevet
Skriblerinna skrev (8 minutter siden):

Kan jo hende du trenger mye søvn en periode også. Plager det deg egentlig, eller er det mer tanken på at man skal prestere noe og være på bestemte måter som får deg til å ville snu dette? For jeg tenker at søvn og dyp hvile er helt nødvendig for å bearbeide vanskelige opplevelser. Hvis det ikke har vart veldig lenge så ville jeg bare kost meg og prist meg lykkelig for at jeg klarer å finne en sånn ro. Det er ikke så lett for alle! 

Takk - du setter vel ord på det jeg selv føler og tror - trolig trenger kroppen dette nåi en periode, samtidig får jeg dårlig samvittighet fordi jeg sover så mye (burde ditt og datt). Har ikke tenkt det på den måten.. 

Er sykemeldt  en stund til -kanskje jeg skal la det ligge noen uker og se om det bedrer seg av seg selv? Hvis kroppen trenger ekstra søvn, så vil den vel etterhvert avta i det behovet og at jeg ikke sover så mye?

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at du trenger det, jeg. 

Anonymkode: 39be9...42d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Virker som du trenger det. Tenk om du er i ferd med å bli utbrent. Da er det bra du kan være hjemme å hvile nå. Sov med god samvittighet og hvil do mye du kan. 

Hvis det så klart vedvarer over lang tid, så kan det jo være bekymringsfullt og man må se etter løsninger. Men nå etter bare en kort periode og hvis du har hatt mye stress i tillegg, så reagerer kroppen veldig på det. Den trenger da hvile og det et sikkert det den prøver å fortelle deg🙂

Anonymkode: b1285...fd5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme her. Men jeg er uføretrygdet og har ms

Anonymkode: 634eb...4bf

Skrevet

Jeg sov 15 timer ca da jeg var utbrent og alvorlig psykisk syk. Men da hadde jeg nesten ikke hatt søvn eller mat på et år. Flytta til mamma for og bli frisk, å fikk ikke sove skikkelig før jeg ble medisinerte. Da sov jeg plutselig 15 timer, forsov meg til avtaler uavhengig når de var. Heldigvis forsto folk at jeg var syk. 

Så gikk det ned til 10-12 timer, drømte mye om psykosen og sånn så tenker at jeg bearbeidet mye av hva jeg gikk gjennom. 

Nå er det 6-9 timer som heldigvis er innenfor normalen ☺️sover jeg på dagen, og sovner kl 03 på natta igjen så våkner jeg rundt 08 😩 og viss jeg har tid og mulighet så sover jeg litt på dagtid men prøver og ha ting og gjøre for å unngå dette.

Gud jeg er skravlete på nettene 😩🫡 konklusjon, du trenger nok denne søvnen. Jeg ville ha sovet med god samvittighet ☺️❤️ blir det absolutt ikke bedre, så snakk gjerne med legen igjen. Typisk svar til psykisk sykdom er rutine. Spis da og da, sov 8 timer og stå opp kl 07 selvom du ikke skal rekke noe. Dette fungerer jo ikke for alle. Bare vær obs på til høsten og vinteren, prøv og kom deg opp litt før slik at du får naturlig dagslys ☺️❤️

Ikke har jeg barn eller samboer, så jeg styret showet selv. Og det er -min- rutine.

• Liker 1
Skrevet

Og fysiske smerter krever mye energi! Og spesielt og jobbe med smerter. Nei, sov ivei du 😴😴

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk - du setter vel ord på det jeg selv føler og tror - trolig trenger kroppen dette nåi en periode, samtidig får jeg dårlig samvittighet fordi jeg sover så mye (burde ditt og datt). Har ikke tenkt det på den måten.. 

Er sykemeldt  en stund til -kanskje jeg skal la det ligge noen uker og se om det bedrer seg av seg selv? Hvis kroppen trenger ekstra søvn, så vil den vel etterhvert avta i det behovet og at jeg ikke sover så mye?

Det ville jeg absolutt gjort! Man er gjerne innretta sånn at man ønsker å gjøre det riktige hele tiden. Men kroppen/sinnet og samfunnet (eller det man tror er hva samfunnet vil) har ikke alltid samme definisjon av det riktige. Det riktige er alltid å lytte til kroppen. På sikt gjør det at du sover at du kommer deg lettere også. Du bruker sykemeldingsperioden godt til det den er ment for hvis du sover alt du trenger. 

Ikke at du trenger lov av meg eller andre på nettet, men jeg gir deg herved lov til å gi etter for kroppens signaler! Sov godt og uten dårlig samvittighet 😴❤️ Det varer ikke evig! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.6.2022 den 17.55):

Jeg sover så utrolig mye. Og veldig tungt. Jeg sovner alltid maks 5 min etter jeg har lagt meg. Og sover som en stein. Skulle tro jeg hadde tatt sovemedisiner, men det gjør jeg ikke. Har vært igjennom mye siste årene, krevende turnusjobb + akutt sykdom. Nå som sykemeldt hvor jeg ikke må stå opp til bestemte tider, så føler jeg kroppen har tatt helt over. Jeg har null viljestyrke til å korte ned tiden/stå opp tidligere. Så jeg sover fra ca midnatt til 12 dagen etter. Og unngår all form for avtaler/legetimer etc før etter kl 12, fordi jeg sliter så hardt med å stå opp tidlig.

Er redd jeg har utviklet en avhengighet til dette søvnmønsteret. Og det går jo ikke ifht å fungere som vanlig menneske. Jeg skal jo etterhvert tilbake til jobb også..

Noen som har tips til hvordan jeg kan snu dette? På meg virker det som søvn er  en form for rus for kroppen. Jeg elsker å sove. Gleder meg til å legge meg. Elsker det hvis jeg feks våkner i 07 tiden fordi jeg må på do, og kan gå tilbake til sengen og sove videre. Beste følelsen liksom... Men dette kan jo ikke fortsette sånn???

Du går ikke på noen andre medisiner? Jeg gikk på antipsykotika en stund,  da sov jeg sånn som deg. Jeg syntes ikke det var deilig, jeg ble veldig redd av det. Etterhvert trappet de ned medisinen og jeg sov mer og mer vanlig. I dag bruker jeg ikke medisiner lenger, og jeg jobber også turnus. I dag har jeg heldigvis en helt normal døgnrytme. Kanskje du bruker noen andre medisiner du blir trøtt av?

Anonymkode: 6595e...2df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du går ikke på noen andre medisiner? Jeg gikk på antipsykotika en stund,  da sov jeg sånn som deg. Jeg syntes ikke det var deilig, jeg ble veldig redd av det. Etterhvert trappet de ned medisinen og jeg sov mer og mer vanlig. I dag bruker jeg ikke medisiner lenger, og jeg jobber også turnus. I dag har jeg heldigvis en helt normal døgnrytme. Kanskje du bruker noen andre medisiner du blir trøtt av?

Anonymkode: 6595e...2df

TS her; går på blodtrykksmedisiner -det er det eneste..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

TS her; går på blodtrykksmedisiner -det er det eneste..

Det kan man bli veldig trøtt og sliten av, spesielt om man ikke har høyt blodtrykk i utgangspunktet. (Som jeg antar at det er det det i hovedsak brukes mot). Jeg brukte det mot migrene. Hjalp ikke annet enn at jeg ble enda trøttere enn det jeg allerede var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...