AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #1 Skrevet 13. juni 2022 Tenker særlig på om de blir mer pleietrengende eller en av dem går bort. Jeg er ikke sterk nok til dette, og jeg har nok med meg selv og prøve leve mest mulig normalt. Men om ikke jeg gjør det, hvem gjør det da? Det er ikke noe mer familie enn oss… og jeg er enebarn. Har hatt en trøblete barndom med dem, og det er for triggende for meg å være for mye rundt dem. Kan møte de 1-2 ganger i året Anonymkode: 5cdd7...ba8
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #3 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenker særlig på om de blir mer pleietrengende eller en av dem går bort. Jeg er ikke sterk nok til dette, og jeg har nok med meg selv og prøve leve mest mulig normalt. Men om ikke jeg gjør det, hvem gjør det da? Det er ikke noe mer familie enn oss… og jeg er enebarn. Har hatt en trøblete barndom med dem, og det er for triggende for meg å være for mye rundt dem. Kan møte de 1-2 ganger i året Anonymkode: 5cdd7...ba8 Hvis du bare lar være å dukke opp og samtidig varsler hjemmesykepleien/kommunen at du ikke tar ansvar for de. Så er kommunen pliktig til å sende et team hjem til de som skal kartlegge behov og lage vedtak etter det. Anonymkode: c8a1b...306 11
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #4 Skrevet 13. juni 2022 Det er kommunens ansvar å sørge for de gamles velferd Anonymkode: 8e3e2...cfd 8
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #5 Skrevet 13. juni 2022 Da havner de på sykehjem eller de får hjemmesykepleie. Anonymkode: c8f3f...30b 2
Luckiness Skrevet 13. juni 2022 #6 Skrevet 13. juni 2022 Hjemmesykepleie eller sykehjem, alt ettersom hva behovet deres er og hva de klarer i hverdagen. Klarer de ikke å ta vare på økonomi og/eller personlige interesser kan de få oppnevnt offentlig verge. Dette må de godkjenne selv. I spesielle tilfeller kan det gjøres mot deres ønske. Dette gjelder spesielt hvis de får en demensdiagnose. Men alt i alt er det gjerne du som må bistå/stå på for at de får den hjelpen de trenger. Så du bør kontakte kommunen for å informere dem at du ikke har anledning å ta ansvar slik de må iverksette tiltak ved behov. 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #7 Skrevet 13. juni 2022 Det offentlige. Og for å si det slik - det kan faktisk være bedre å holde litt avstand, ihvertfall frem til de har fått etablert hjelp fra det offentlige. For familie som viser omsorg, de er det offentliges sparegris. Anonymkode: 42fd4...8a5 11
Tomas77 Skrevet 13. juni 2022 #8 Skrevet 13. juni 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du bare lar være å dukke opp og samtidig varsler hjemmesykepleien/kommunen at du ikke tar ansvar for de. Så er kommunen pliktig til å sende et team hjem til de som skal kartlegge behov og lage vedtak etter det. Anonymkode: c8a1b...306 Dette. De fleste kommuner vil prøve å legge seg på mest mulig selvstendig liv for dine foreldre så vil gå for hjemmetjenester, så omsorgsbolig, så sykehjem alt etter pleiebehovet. 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #9 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du bare lar være å dukke opp og samtidig varsler hjemmesykepleien/kommunen at du ikke tar ansvar for de. Så er kommunen pliktig til å sende et team hjem til de som skal kartlegge behov og lage vedtak etter det. Anonymkode: c8a1b...306 Man får selvsagt hjelp av kommunen uavhengig om man møter opp. Mange som av ulike årsaker ikke har mulighet til å stille opp for sine foreldre, men det hindrer da ikke at man kan være tilstede uten å yte hjelp. Anonymkode: dd29a...359
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #10 Skrevet 13. juni 2022 Foreldrene dine får hjelp av kommunen helt uavhengig av deg, det er jo derfor vi har velferdsstaten Anonymkode: 37c7c...228
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #11 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Foreldrene dine får hjelp av kommunen helt uavhengig av deg, det er jo derfor vi har velferdsstaten Anonymkode: 37c7c...228 Det er jo ikke sant. Ikke like mye hjelp som de hadde fått hvis TS bidro iallefall. Det sagt, i tilfeller hvor foreldrene har gitt barna sine en god nok barndom, burde man stille opp for egne foreldre. Anonymkode: c6982...304 4
Bacteria Skrevet 13. juni 2022 #12 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er jo ikke sant. Ikke like mye hjelp som de hadde fått hvis TS bidro iallefall. Det sagt, i tilfeller hvor foreldrene har gitt barna sine en god nok barndom, burde man stille opp for egne foreldre. Anonymkode: c6982...304 Enig. En annen grunn til at det ikke er sant er at det allerede er krise i kommunal omsorgstjeneste, og det kommer til å bli verre de neste tiår.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #13 Skrevet 13. juni 2022 Leser stadig i tråder om barnløse at det er så synd på de som ikke har noen til å ta vare på seg når de blir gamle. La dette være en påminnelse om at det er ingen garanti selv om du har barn 😉 Anonymkode: 7fee1...3d9 3 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #14 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Leser stadig i tråder om barnløse at det er så synd på de som ikke har noen til å ta vare på seg når de blir gamle. La dette være en påminnelse om at det er ingen garanti selv om du har barn 😉 Anonymkode: 7fee1...3d9 Nei, om man behandler barna sine dårlig så er det klart at det ikke er en selvfølge å få hjelp når en selv er gammel og trengende... Anonymkode: 58692...3eb 8 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #15 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, om man behandler barna sine dårlig så er det klart at det ikke er en selvfølge å få hjelp når en selv er gammel og trengende... Anonymkode: 58692...3eb Men det er ingen garanti uansett. Anonymkode: 7fee1...3d9 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #16 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tenker særlig på om de blir mer pleietrengende eller en av dem går bort. Jeg er ikke sterk nok til dette, og jeg har nok med meg selv og prøve leve mest mulig normalt. Men om ikke jeg gjør det, hvem gjør det da? Det er ikke noe mer familie enn oss… og jeg er enebarn. Har hatt en trøblete barndom med dem, og det er for triggende for meg å være for mye rundt dem. Kan møte de 1-2 ganger i året Anonymkode: 5cdd7...ba8 Det offentlige Norge tar seg helt adekvat av gamle mennesker. Det er kun behov for at du eller andre pårørende tar oppgaven om dere får noe utav det. Noe endel mennesker får. Tenker dine foreldre, som voksen, at den helt adekvate omsorgen Norge yter ikke er god nok for dem? Da har de muligheten til å samle opp penger eller goodwill og betale seg til bistand. Som det bør være. Feks er det mange som skriver gjensidig avtale på at en ung person får arve alle deres eiendeler mot omsorg i livets siste år. Anonymkode: d13b6...e5d
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #17 Skrevet 13. juni 2022 Angående huset og grunnstykket er det eventuelt lurt å snakkke med en advokat. Vil verdien av det overstige kostnadene ved å ta imot arven? Om du ikke tar imot arven, er verken huset eller hagen ditt problem. Anonymkode: 306a7...38e
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #18 Skrevet 13. juni 2022 Om jeg skal være helt ærlig, så tror jeg de vil få det kjipt. De vil mest sannsynlig få hjemmesykepleie en periode, og de vil ikke ha nok tid til å vurdere hva dine foreldre trenger. I tillegg vil legen ikke ha tilstrekkelig tid til å ta gode vurderinger i forhold til eventuelle medisiner / sykdommer osv. Når de så går på en skikkelig smell, fordi verken hjemmesykepleien eller legen har tilstrekkelig tid til å følge opp hver enkelt, så vil de bli vurdert for sykehjemsplass. Dersom de bor i en relativt rik kommune, vil de få det bedre enn om de bor i en fattigere kommune. Dersom kommunen ikke har tilgjengelig sykehjemsplasser, vil de få 24xsykepleiebesøk gjennom døgnet(hårreisende spør du meg). Huff, nå var jeg negativ her. Men ta det fra en som er eneste barnet til en syk forelder som bor alene, med ørten hundre diagnoser og like mange behov som desverre ikke blir møtt pga kapasitet i helsevesenet. Det beste du gjør, er å si TIDLIG ifra om de trenger en saksbehandler som følger opp saken deres. Anonymkode: f28a2...52f
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #19 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om jeg skal være helt ærlig, så tror jeg de vil få det kjipt. De vil mest sannsynlig få hjemmesykepleie en periode, og de vil ikke ha nok tid til å vurdere hva dine foreldre trenger. I tillegg vil legen ikke ha tilstrekkelig tid til å ta gode vurderinger i forhold til eventuelle medisiner / sykdommer osv. Når de så går på en skikkelig smell, fordi verken hjemmesykepleien eller legen har tilstrekkelig tid til å følge opp hver enkelt, så vil de bli vurdert for sykehjemsplass. Dersom de bor i en relativt rik kommune, vil de få det bedre enn om de bor i en fattigere kommune. Dersom kommunen ikke har tilgjengelig sykehjemsplasser, vil de få 24xsykepleiebesøk gjennom døgnet(hårreisende spør du meg). Huff, nå var jeg negativ her. Men ta det fra en som er eneste barnet til en syk forelder som bor alene, med ørten hundre diagnoser og like mange behov som desverre ikke blir møtt pga kapasitet i helsevesenet. Det beste du gjør, er å si TIDLIG ifra om de trenger en saksbehandler som følger opp saken deres. Anonymkode: f28a2...52f Det er det du beskriver jeg er redd for 😕 Kommunen vi bor i er kanskje en av Norges rikeste, men jeg vet at det er mangel på sykehjemsplasser her like vell… og sykehjemmene er nedslitte og de får dårlig mat, etter hva lokal avisen sier. Jeg har mulighet til å følge noe opp. Men jeg kan bli veldig dårlig selv, og da klarer ikke jeg ha ansvar for noen andre på flere måneder. Jeg kan f eks heller ikke ha barn, eller kjæledyr for den saks skyld, for det er ikke rettferdig ovenfor et annet vesen at jeg har ansvaret. Tror ikke jeg kunne hatt et hamster en gang… Om jeg har for mye ansvar, så er det også større sjanse for at jeg blir dårligere selv, av stresset. Jeg kan sikkert ta kontakt med kommune og lege osv, se til at de blir fulgt opp, stikket innom en sjelden gang for å høre med de om de savner noe. Men jeg vet også at de helst ikke vil være til bry… Så om jeg får noe ut av dem, tviler jeg også på 😕 Jeg tror det de vil sette mest pris på er sosial kontakt med andre, men den oppgaven er alt for omfattende og stor for meg… ts Anonymkode: 5cdd7...ba8 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #20 Skrevet 13. juni 2022 Med mindre man har vært utsatt for vold synes jeg det er egoistisk å bare droppe sine egne foreldre. Anonymkode: d1308...58f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå