AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #1 Skrevet 13. juni 2022 Jeg har vært sykemeldt ganske lenge nå pga helsen min. Den har gått litt opp og ned, og var en periode jeg begynte å føle meg mye bedre. Begynte da å jobbe litt igjen med 100% sykemelding, men rapporterte selvfølgelig til nav om at jeg hadde jobbet. Helsen min har nå forverret seg igjen, og jeg er nå 80% sykemeldt. Skal til legen igjen denne uken, og skal på videre utredning da jeg ikke får i meg mat og er konstant kvalm og dårlig. Jeg vurderer å be legen om å sykemelde meg 100% denne uken, da jeg kjenner at jeg ikke er i stand til å jobbe. Forrige uke da jeg jobbet slet jeg fælt meg å komme meg gjennom dagen, og lå langflat dagen etterpå. Ble også hentet av ambulanse på kvelden pga jeg var så dårlig. Jeg er bare så redd for at det gir dårlig inntrykk ovenfor arbeidsgiver om jeg blir 100% sykemeldt igjen, og jeg har ikke så lyst å brette for mye ut om helsen min heller. Har fortalt delvis hvorfor jeg er borte osv. Men jeg skammer meg så fryktelig over å ha vært borte så lenge, og at jeg ikke blir bedre.. Burde jeg sitte med disse tankene, eller burde jeg bare tenke på meg selv? Det er ingenting annet jeg vil mer enn å bli frisk, og jeg har så lyst å fungere som et normalt menneske som går på jobb og gjør hverdagslige ting. Men jeg klarer ikke det akkurat nå... Kjenner også på at jeg har begynt å bli deprimert, for jeg er så lei av å være dårlig hele tiden. Og når jeg kjenner at jeg ikke håndterer å jobbe 20% engang, så blir jeg enda mer nedfor.. De kan heller ikke tilrettelegge mer enn de har gjort til nå.. Anonymkode: ed139...b5c 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #2 Skrevet 13. juni 2022 Det er ingen skam å være syk. Det skjer alle. Men hva sier legene om problemene dine, regner med du å sjekket både i huet og r... for å finne ut hva som er galt med magen din? Hvorfor får du ikke i deg mat? Anonymkode: 88db8...9a5
Nooni Skrevet 13. juni 2022 #3 Skrevet 13. juni 2022 Hvis du er utredet, har tar i mot all tilgjengelig behandling som kan gjøre det bedre og ellers gjort det som står i din makt for å bli frisk så har du ingenting å skamme deg over. Du har bare vært veldig uheldig som trenger lengre tid for å bli frisk. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #4 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ingen skam å være syk. Det skjer alle. Men hva sier legene om problemene dine, regner med du å sjekket både i huet og r... for å finne ut hva som er galt med magen din? Hvorfor får du ikke i deg mat? Anonymkode: 88db8...9a5 Mest sannsynlig så er det noe med magesekken eller spiserøret som gjør at jeg sliter med maten. Det kommer opp igjen.. Jeg har så lyst å ha matlyst! Før kunne jeg kose meg med god mat, men nå går det ikke. Blir enda kvalmere når jeg spiser.. Har fått noen medisiner jeg skulle teste, og de virket litt. Men nå er jeg tilbake igjen.. 😞 Har veldig sure oppstøt i tillegg Anonymkode: ed139...b5c 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #5 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg har vært sykemeldt ganske lenge nå pga helsen min. Den har gått litt opp og ned, og var en periode jeg begynte å føle meg mye bedre. Begynte da å jobbe litt igjen med 100% sykemelding, men rapporterte selvfølgelig til nav om at jeg hadde jobbet. Helsen min har nå forverret seg igjen, og jeg er nå 80% sykemeldt. Skal til legen igjen denne uken, og skal på videre utredning da jeg ikke får i meg mat og er konstant kvalm og dårlig. Jeg vurderer å be legen om å sykemelde meg 100% denne uken, da jeg kjenner at jeg ikke er i stand til å jobbe. Forrige uke da jeg jobbet slet jeg fælt meg å komme meg gjennom dagen, og lå langflat dagen etterpå. Ble også hentet av ambulanse på kvelden pga jeg var så dårlig. Jeg er bare så redd for at det gir dårlig inntrykk ovenfor arbeidsgiver om jeg blir 100% sykemeldt igjen, og jeg har ikke så lyst å brette for mye ut om helsen min heller. Har fortalt delvis hvorfor jeg er borte osv. Men jeg skammer meg så fryktelig over å ha vært borte så lenge, og at jeg ikke blir bedre.. Burde jeg sitte med disse tankene, eller burde jeg bare tenke på meg selv? Det er ingenting annet jeg vil mer enn å bli frisk, og jeg har så lyst å fungere som et normalt menneske som går på jobb og gjør hverdagslige ting. Men jeg klarer ikke det akkurat nå... Kjenner også på at jeg har begynt å bli deprimert, for jeg er så lei av å være dårlig hele tiden. Og når jeg kjenner at jeg ikke håndterer å jobbe 20% engang, så blir jeg enda mer nedfor.. De kan heller ikke tilrettelegge mer enn de har gjort til nå.. Anonymkode: ed139...b5c Men det er jo ikke din feil at du er syk! Og nå har du til og med prøvd å jobbe litt igjen. Men du vet jo egentlig at det ikke går.. Synes ikke at du skal pushe deg noe mer nå, for da kan det hende at det tar enda lengre tid før du blir bra igjen. Helsa er viktigst. Og du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du prioriterer helse over jobb, når du er så dårlig. God bedring!💛 Håper du blir bra igjen veldig snart!🤞🏼💐 Anonymkode: 5a9ed...64a 2
Mobella66 Skrevet 13. juni 2022 #6 Skrevet 13. juni 2022 Ingen skam å være syk. Helsa di er viktigst. Husk at ingen takker deg den dagen du ligger på sofaen ❤️ Du har selv ansvar for egen helse. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #7 Skrevet 13. juni 2022 Kanskje du kan snakke med noen profesjonelle om disse tankene? Vi har fått et rimelig sykt og skadelig samfunn om det faktisk er slik at syke folk går rundt og skammer seg for å være sykmeldte. Anonymkode: dfa17...83c
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #8 Skrevet 13. juni 2022 Det høres ut som om bekymringene dine over å ikke være i jobb gjør deg verre. Og det å jibbe 20% gjør bare at du ikke får fokusert ordentlig på å restituere deg. Det er det du skal ha fullt fokus på nå. Og du må akseptere at du er blitt syk. Bare slik kan du senke skuldrene og etter hvert gradvis bli frisk igjen. Svært viktig at du ikke tapper deg selv for energi med å prøve å jobbe 20%. Kanskje tar det da lengre tid å bli frisk. Vær åpen med arbeidsgiver om at du savner jobb og synes det er leit at du er blitt syk, men at dette dessverre vil ta litt tid. Dette har hverken med kompetanse eller innsats å gjøre, men med helsa di. Aksepter situasjonen, senk skuldrene og vurdér å nyt noen fridager så godt det lar seg gjøre! Anonymkode: 7500b...5db
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #9 Skrevet 13. juni 2022 Ingenting å skamme seg over. Sjefen hadde også vært sykmeldt om han var like syk Anonymkode: de551...04d 1
Bålkaffe Skrevet 13. juni 2022 #10 Skrevet 13. juni 2022 Kjære. Du får ikke i deg mat. Jeg skjønner at det er lett å la tankene som driver å røsker i deg nå ta overhånd og styre ting, men nei. Sykmeld deg 100% og få fokuset over på å få deg frisk. Vil du gå og hangle sånn som du gjør nå i mange, flere år, mens du tvinger deg på jobb, fordi du føler det du føler? Eller vil du heller satse 100% på å bli utredet, få svar, diagnose, bli bedre og faktisk kunne komme tilbake til arbeidslivet når sykdommen enten er borte eller i sjakk?
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #11 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det høres ut som om bekymringene dine over å ikke være i jobb gjør deg verre. Og det å jibbe 20% gjør bare at du ikke får fokusert ordentlig på å restituere deg. Det er det du skal ha fullt fokus på nå. Og du må akseptere at du er blitt syk. Bare slik kan du senke skuldrene og etter hvert gradvis bli frisk igjen. Svært viktig at du ikke tapper deg selv for energi med å prøve å jobbe 20%. Kanskje tar det da lengre tid å bli frisk. Vær åpen med arbeidsgiver om at du savner jobb og synes det er leit at du er blitt syk, men at dette dessverre vil ta litt tid. Dette har hverken med kompetanse eller innsats å gjøre, men med helsa di. Aksepter situasjonen, senk skuldrene og vurdér å nyt noen fridager så godt det lar seg gjøre! Anonymkode: 7500b...5db Dette er bare tull. Alle studier viser at det å ha en fot innenfor arbeidslivet gjør at man kommer fortere tilbake til arbeidslivet. Anonymkode: 4ee23...308
Elaine Marley Skrevet 16. juni 2022 #12 Skrevet 16. juni 2022 (endret) Tråden er ryddet for spekulasjoner, krenkende innlegg, brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod. Endret 16. juni 2022 av Elaine Marley
Avstand Skrevet 16. juni 2022 #13 Skrevet 16. juni 2022 (endret) Skjønner deg godt. Jeg var arbeidsledig i nesten 2 år etter Covid kom til landet. Fikk altfor mye tid til å tenke og følte meg ubrukelig. Men tenk at det er ikke din feil. Alle kan faktisk bli syke. De som ser ned på deg har ikke rett til å åpne munnen siden de mest sannsnylig ikke har opplevd det selv og tror dette handler om latskap. Og mange arb.givere vil ha så få ansatte som mulig, så det er ikke latskap som gjør at folk går ledige. Endret 16. juni 2022 av Avstand
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå