Gå til innhold

Barnet mitt engster seg for å gå på skolen grunnet trusler fra medelev

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet det gjelder kommer med trusler om at vedkommende "skal drepe barn i skolegården", eller til og med navngitte trusler som at "jeg skal drepe Trine". Barnet har kommet med konkrete beskrivelser av hvordan det skal "kvele dem med hoppetau/ta med pistol på skolen/dytte dem foran bussen" og så videre. 

Tidligere har det også vært mange tilfeller av vold utført av det aktuelle barnet, men heldigvis ikke slik at den som har blitt utsatt for volden har trengt legehjelp (til nå). 

Barna det er snakk om går på småskoletrinnet(!!). Vi begynner å bli fortvilet over at det ikke tar slutt, selv etter gjentatte samtaler med skolen og barnets foreldre. Vi har inntrykk av at både skolen og foreldrene tar det seriøst, men barnet stopper altså ikke. Det har pågått i måneder. 

Hva kan vi gjøre? Det går ikke ut over vårt barn spesifikt, men hele klassetrinnet. Det er flere av barna i klassen som engster seg for å gå på skolen, mitt barn inkludert. Mitt barn har begynt å nærmest tigge om å få slutte på SFO fordi dette barnet går der, og mitt barn opplever at de der er færre voksne som følger med. 

Hvilke andre instanser enn skolen som evt er involvert vet vi ikke, og vi får ingen informasjon om hvordan det jobbes med å stanse det (og det har vi vel kanskje heller ingen rett til å vite?).  

Anonymkode: 62025...8c2

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke noe godt ut dette! Barnet som sier dette, har dette barnet noen venner?

Skulle jo tro at ingen ville være sammen med dette barnet. Eller kan det være at barnet skal "tøffe" seg for vennene sine?

Stygt språk ser de overalt i dag, og omfanget er økende . Trist at det har blitt slik.

Anonymkode: 0d7ff...e0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk paragrafen 9a og krev handling umiddelbart!

Anonymkode: 92f0b...640

• Liker 7
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

PST? Aner ikke om de kan gjøre noe, men de har fokus på ungdom. Men nå er jo dette barneskolen da. 

Meld til BV også. Jo flere som gjør det, jo bedre! 

Anonymkode: 40457...5d3

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ditt barn ikke vil på skolen, eller føler seg utrygg på skolen pga dette barnet, så må du be skolen om aktivitetsplan. De plikter å sette inn tiltak som gjør skolen trygg for ditt barn. 

Anonymkode: 667d3...317

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Her tenker jeg fort at det sikkert er en eller flere diagnoser eller utredninger inni bildet. Håper jeg også…

Men uavhengig av det så er det ikke greit at flere gruer seg til å gå på skolen og at sønnen din tigger om å slippe sfo. Det er ikke riktig at så mange (eller om så bare en) skal bli negativt påvirket og grue seg for skolen pga ett av barnas handlinger. Her må skolen gjøre mer for å skjerme resten av barna. Hvorfor skal flere barn bli preget, få mulig skolevegring, angst eller andre plager fordi et barn har utfordringer? Selvsagt burde alle kunne vært sammen og i samme klasse/sfo osv i en ideell verden. Men slik fungerer det faktisk ikke. De må faktisk skjerme denne gutten fra resten ellers risikerer en problemer for de andre senere, spesielt psykisk helse. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Kommunen har ansvar for å sikre. Om de må kjøre en til en bemanning på  barnet som truer så må de det uansett kommuneøkonomi. Klag direkte til kommune. Når de avslår, for det kommer de til å gjøre, klag til starsforvalter. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med skolen i morgen og be om at det opprettes en 9a sak, vær på og «mas» på skolen, be om oppfølgingsmøter for å vurdere om aktivitetsplanen hjelper og ikke nøl med å gå til statsforvalter dersom skolen ikke tar tak. Slik skal det ikke være, og her må det inn ressurser på eleven slik at en kan skjerme klassekameratene. Husk at skolen også plikter å sørge for at barna har et trygt og godt skolemiljø på skoleveien.

Det er en skam at vi ikke har flere miljøterapeuter i skolen. Noen skoler har det, med gode resultater. Dessverre blir det sjelden prioritert.

Anonymkode: c9f7f...14d

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Si fra til det som kan sies ifra til av instanser, og få plassert ansvaret der det virkelig hører hjemme: hos foreldrene til dette barnet. For hvordan står det til i barnets hjem? Hva slags foreldre har barnet, hva lærer barnet hjemme om å forholde seg til andre barn?

Anonymkode: aef07...24a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barnet det gjelder kommer med trusler om at vedkommende "skal drepe barn i skolegården", eller til og med navngitte trusler som at "jeg skal drepe Trine". Barnet har kommet med konkrete beskrivelser av hvordan det skal "kvele dem med hoppetau/ta med pistol på skolen/dytte dem foran bussen" og så videre. 

Tidligere har det også vært mange tilfeller av vold utført av det aktuelle barnet, men heldigvis ikke slik at den som har blitt utsatt for volden har trengt legehjelp (til nå). 

Barna det er snakk om går på småskoletrinnet(!!). Vi begynner å bli fortvilet over at det ikke tar slutt, selv etter gjentatte samtaler med skolen og barnets foreldre. Vi har inntrykk av at både skolen og foreldrene tar det seriøst, men barnet stopper altså ikke. Det har pågått i måneder. 

Hva kan vi gjøre? Det går ikke ut over vårt barn spesifikt, men hele klassetrinnet. Det er flere av barna i klassen som engster seg for å gå på skolen, mitt barn inkludert. Mitt barn har begynt å nærmest tigge om å få slutte på SFO fordi dette barnet går der, og mitt barn opplever at de der er færre voksne som følger med. 

Hvilke andre instanser enn skolen som evt er involvert vet vi ikke, og vi får ingen informasjon om hvordan det jobbes med å stanse det (og det har vi vel kanskje heller ingen rett til å vite?).  

Anonymkode: 62025...8c2

Så bra at foreldrene virker å ta det seriøst, men dette barnet kan umulig ha det helt fint hjemme. Her regner jeg nesten med ar barnevernet er inne i bildet. 

Det eneste du/dere kan gjøre er faktisk å fortelle barna at denne gutten kommer ikke til å drepe noen som helst. Og at barnet ikke forstår hva "drepe" betyr - barna må alliere seg, og de må lære seg å ta litt igjen. Neste gang dette barnet truer med noe, skulle nesten noen ha truet tilbake - slik at han får seg en støkk, men det er ikke helt ansvarlig eller realistisk. 

Hva er det foreldrene har sagt når de har vært en del av samtalen? Vet dere med sikkerhet at barnet får den oppfølgingen den trenger? For det virker ikke sånn. Og hvis du som voksen hører dette barnet være slem, så burde du ikke nøle med å sette han skikkelig på plass. Det skulle bare mangle, og har hørt mange historier der mobberen har sluttet fordi en voksen har tatt dem skikkelig. Disse barna mangler jo respekt og forståelse for mennesker og omgivelsene rundt seg. De trenger ofte å se at negativt oppførsel får konsekvenser, selv om de er små. 

Anonymkode: 0a961...19e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånt er dessverre normalt i skolen i dag. Jeg er lærer selv, og har møtt på en haug slike elever. Du kan be om 9a-sak, men skolen vil ikke få noe mer hjelp av den grunn. Jeg vet ikke hvilke tiltak skolen ditt barn går på har satt inn fra før, men det kan jo så klart hjelpe å ha en 9a-plan. Men det er vanskelig. På sånne elever bør det settes inn tiltak og skikkelig oppfølging, men det er dessverre umulig for én kontaktlærer å holde styr på helt alene. 

Anonymkode: c6119...dfe

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Barn bruker gjerne de sterkeste ord de har. atferden må korrigeres. Dessverre blir voksne idag vettskremte for barn helt ned i 2års alder som bruker så sterke ord, snakker om paragraf 9a, politi og masse piss. som om de skulle vært voksne. Hvorfor kan ingen bare snakke med og hjelpe dette barnet. Tydelig at noe er galt. 

Anonymkode: db58f...99e

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn som oppfører seg på lignende måte, tror ikke det truer med å drepe noen da . Men her er ihvertfall både ppt og bupa på saken, så håper jeg det snart er noe hjelp å få.  

Anonymkode: 331a7...833

AnonymBruker
Skrevet

Slutt med de snille løsningene. Ring politiet og si at et av barna truer med drap og skolemassakre, så skal du se det blir fart på tingene. Hvis det ikke hjelper, ring lokalavisen og få dem til å lage en sak om  hvor lite skole/foreldre/det offentlige gjør for å trygge barn som blir drapstruet på skolen, selv kan dere være anonyme. Så sender du artikkelen til barnevernet sammen med navnet på barnet, og beskjed om at de bør sette inn tiltak. Tiden er over på forså seg ihjel på vanskelig unger. 

Anonymkode: c4b4c...7ac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Desverre har dette blitt hverdagskost på mange skoler, også den jeg jobber på. Vi jobber på spreng for å få et bedre miljø, men det er begrenset med ressurser og det er desverre slik at de barna som har en til en på skole sjelden har det på Sfo. Det er også begrenset hva vi kan gjøre, vi snakker med barnet i fredstid og er tett på i klasserom og  inspeksjon, det er møter med foreldre, bv og bup. Vi har fått veiledning fra fler instanser, vi har også gått gjennom et vergekurs. stort mer kan vi ikke gjøre uten at vi kommer utenfor hva vi har lov til å gjøre. Men tro meg, selv om det kanskje ikke virker slik for de som står uten for å titter inn så gjør vi virkelig alt vi kan for å hjelpe og skjerme eleven som har utfordringer. Og for å trygge elevene som adferden går utover. 

Anonymkode: aa9e7...338

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde lignende sak med min datter. Hun nektet tilskutt å gå på skolen. Holdt henne hjemme og ringte rektor og krevde strakstiltak.  Det var prøvd mye før dette men da jeg krevde 9A så ble det tatt skikkelig grep. Jeg hadde på forhånd rådført meg med mobbe ombudet som kom med gode råd. Det ble tatt grep i klassen og min datter ble tatt imot av rektor (hun er trygg på rektor) når hun kom tilbake på skolen.  De brukte 2 uker på å trygge min datter, hun var blitt skikkelig engstelig av hele greien. Nå går det kjempefint

Anonymkode: 36153...43d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

på ungdomsskolen jeg gikk på (for mange herrens år siden) så var det også en liten drittunge som oppførte seg på denne måten. I tillegg hadde hun faktisk en liten "klikk" av nære venninner. Ikke på langt nært så alvorlig som denne lederen altså. Men de stod ofte og lo, når hun fant på ett eller annet dritt mot noen andre. 

en gang var det noen som hadde fått nok, og dyttet henne ned en lang, bratt trapp på skolen. Da brakk hun faktisk ett par fingre, og fikk en del andre skader også. Så var hun borte fra skolen i flere dager, og var selvfølgelig LAAANGT mer spak når hun endelig kom tilbake. Den lille gjengen rundt henne synes ikke hun var særlig "tøff" eller kul heller etter dette. Eller kanskje de var bekymret for at noe lignende skulle skje med dem også. Men de sluttet i alle fall mer eller mindre å tilbringe noe særlig tid sammen i skole-gården etter den hendelsen der. 

0g denne lille drittungen hadde plutselig veldig mye bedre folkeskikk etter dette...   

Anonymkode: e2107...2c8

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for forherligelse av og oppfordring til lovbrudd i tillegg til siteringer av slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.6.2022 den 19.49):

Sånt er dessverre normalt i skolen i dag. Jeg er lærer selv, og har møtt på en haug slike elever. Du kan be om 9a-sak, men skolen vil ikke få noe mer hjelp av den grunn. Jeg vet ikke hvilke tiltak skolen ditt barn går på har satt inn fra før, men det kan jo så klart hjelpe å ha en 9a-plan. Men det er vanskelig. På sånne elever bør det settes inn tiltak og skikkelig oppfølging, men det er dessverre umulig for én kontaktlærer å holde styr på helt alene. 

Anonymkode: c6119...dfe

Så du mener at de må bare akseptere situasjonen som den er ? 
Litt av et svar fra en lærer!

I denne saken er det lite som fungerer på skolen tydeligvis. 
Ta kontakt med rektor og evt PPT og gi beskjed om dette forholdet blir anmeldt. 
Barn har krav på å føle seg trygge på skolen. 
Det er så mange tilfeller av elever med tilpasningsvansker i skolen, men når det blir snakk om vold og trusler så må de voksne på skolen vokse opp. 

Anonymkode: 12e90...37f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...