Gå til innhold

Fremtid arv jeg gruer for og hjelpetrengende familie.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min eldre søster bor i vårt barndomshjem med min gamle mor. Min søster er under psykiatrien.  Min mor begynner å bli dement og er pleietrengende.  

Har forsøkt å få inn hjemmetjenester, samt lagt frem forslag om at min søster bør selge huset. Huset forfaller og de tar ikke vare på seg selv eller det. Dette er en vond sak . Har ryddet opp x antall ganger,men min gamle mor er HOARDER.  Snakket her om 4 containere ×3 på 17 år. 😪 En liten enebolig.  Tomten på ett mål har blitt beplantet med trær og busker som vokser ut over fortauet.  Som i 300 rosebusker,  7- 8 STORE trær,  og 70 andre beplantninger.  Gresset har ikke blitt tatt på 5 år.. 

Har forsøkt i 2 år å alarmere kommunen om boforholdene.  Mor hentet av ambulanse minst 5 ganger årlig de siste 3 årene. Hun sover på sofaen i stua,tisser den ut og kan ikke gå over gulvet.  Faller ofte 😪 Men de vil ikke ha hjelp !!  Skal sies at de begge har holdt ut ÅR  mot systemet min søster var underlagt på psykiatrisk sykehus for mange år siden. Huset står nå på min søster.  Og mor har borett livet ut. 

Men det er så uverdig 😪 

I tillegg ønsker min eldre søster å gi meg arverett til dette huset.  Hun har tatt opp et forbrukslån på litt over 200 000. Avtalen hun har inngått plikter å tilbakebetale 1,3 millioner 🥶  Sier nå at hun angrer ,og ikke visste... ( forklarer sikkert noe av problematikken her ) Hun ville bare betale minst mulig i mnd...

Jeg  kan på ingen måte innfri økonomisk eller praktisk.( ifht arven hun vil gi meg)   Har forsøkt gjennom mange år å hjelpe de. Er selv på leiemarkedet og har et sterkt funksjonshemmet barn . 

Hun er langt eldre enn meg ,med dårlig helse,,,så testamentet hun har skrevet kan bli reelt innen få år. 

Hva gjør jeg ?? 

Skulle ønske de solgte alt, og fikk en omsorgsbolig i felleskap.  Og jeg har ingen behov for eventuell arv. Men det  vil de ikke . 

Alternativet er å sende bekymring med mulighet for " tvang " til kommunen ,-( som legen foreslo)  umyndiggjøring... Det kan jeg jo ikke 😪 Og jeg kan heller ikke overta hennes vanvittige forbrukslån... 

Anonymkode: 44380...64d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når de en gang går bort så sender du mail om at du ikke tar stilling til arv. Da slipper du hus og lån. 

Anonymkode: abf82...d72

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når de en gang går bort så sender du mail om at du ikke tar stilling til arv. Da slipper du hus og lån. 

Men hva da med f.eks gamle album og bilder...har jeg lov å hente ut  det ? 

Kun det er som viktig for meg . 

AnonymBruker
Skrevet

Og hva skjer med den overgrodde tomta og huset ? Hvem rydder og fikser? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hva da med f.eks gamle album og bilder...har jeg lov å hente ut  det ? 

Kun det er som viktig for meg . 

Det vil du ha lov til da det ikke er noe verdi i det for andre. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og hva skjer med den overgrodde tomta og huset ? Hvem rydder og fikser? 

Ingen som gjør det, mulig å undersøke om frivillighetssentralen tilbyr hjelp i slike situasjoner? 

AnonymBruker
Skrevet

Spør her fordi jeg er fortvilet og ikke vet hvor jeg skal henvende meg. 

Har som sagt forsøkt både overfor dem og kommunen de bor i å få inn folk...til ingen nytte. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen som gjør det, mulig å undersøke om frivillighetssentralen tilbyr hjelp i slike situasjoner? 

De vil ikke ha folk innenfor døra. Moren min har ikke dusjet på 2 år . Hun nekter 😪 Kun klutvask   

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

https://frivillig.no/

Sjekk inne på din kommune her. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

De må evnt umyndigjøres for å motta hjelp. Kan være en løsning det

Anonymkode: a1d72...da2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun snakker legene rundt, selv om sykepleierne ser hun er skitten når hun kommer med ambulanse.  

Det glimtvise kognive trumfer realiten 🙄

AnonymBruker
Skrevet

De må evnt umyndigjøres for å motta hjelp. Kan være en løsning det

Anonymkode: a1d72...da2

Jeg vet.  Det sitter jo langt inne å begå det sviket ,når de begge er halveis oppegående mentalt.  

En no brainer om det ikke var min mor og søster.  Jeg hadde mange turer med min mor på lukket avdeling til søster i oppveksten , så det er nesten umulig å skjære gjennom ønsket til de 2 . 

Det burde ikke vært min lest.  Men kommunens.  Og jeg HAR varslet 😪

AnonymBruker
Skrevet

Flere ganger ...De 3 siste årene.. 

Jeg har et barn som har anfall ,uten språk ,ingen gåfunksjon og mates med slange.  

Og er alene om det. 

Så vondt å ikke nå frem ,når man selv ikke har mere kapasitet og har prøvd 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun snakker legene rundt, selv om sykepleierne ser hun er skitten når hun kommer med ambulanse.  

Det glimtvise kognive trumfer realiten 🙄

Dette anser jeg som latskap fra helsevesenet, kun på bakrunn at det gir dem masse ekstraarbeid å gjennomføre tiltak. Jeg tror faktisk den eneste veien å gå her er umyndiggjøring. Det skal mye til for at det skjer, og du må stå i stormen. Men jeg tror både søster og mor vil få det bedre på lang sikt. Ønsker deg masse lykke til, det er ikke enkelt det du nå opplever ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så lei meg for det du opplever! Har selv en meget dement forelder som ikke klarer å ta vare på seg og sitt, og baren for NÅR de trer inn og overtar, ala på hjem eller noe, er sinnsykt høy. Demente og andre med slike kognitive svikter i dag står bakerst i køen så lenge de kan få noe hjelp fra hjemmesykepleie med medisiner, tilsyn av demensavdelingen, og ellers HAR pårørende til å hjelpe seg. 

Anonymkode: f3b23...144

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette anser jeg som latskap fra helsevesenet, kun på bakrunn at det gir dem masse ekstraarbeid å gjennomføre tiltak. Jeg tror faktisk den eneste veien å gå her er umyndiggjøring. Det skal mye til for at det skjer, og du må stå i stormen. Men jeg tror både søster og mor vil få det bedre på lang sikt. Ønsker deg masse lykke til, det er ikke enkelt det du nå opplever ❤️

Så skal jeg være den som drar i spaken til slutt, - og leve med det ? Det krever bokstavelig  talt MIN signatur på et papir.  

Setter pris på dine ord. De er rette ❤

Som Løvemamma, er jeg vant med å jobbe med og imot systemet.  Det blir nok noen runder der med å få de RETTE ansvarlige på banen.... i mitt hode er det KOMMUNEN de bor i !  

Hva om jeg ikke fantes ??? 

Hvor var de da ? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal snakke med Frivillighetssentralen ang .tomta !  Takk for det gode rådet ❤

AnonymBruker
Skrevet

Begge to røyker som skorsteiner.  Derfor er det vanskelig å være der over tid med min datter  som har lungeproblematikk.  

Tidligere luftet de ut. Men ikke nå lenger.

Skrevet

Ta kontakt med advokat for råd. Og du bør faktisk sende bekymring til fastlegen og/eller fylkesmannen. Det høres helt uverdig ut hvordan de har det. Joda, det er på en måte deres valg og ikke gitt at det finnes noen myndighet til å gjøre noe. Men da har du meldt ifra og noen må faktisk ta ansvar for å følge dette opp og eventuelt falle på et eller flere vedtak. Ellers risikerer du å gjerne føle deg ansvarlig for negative ting som kan skje med dem fremover og det er nok ikke kjekt. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Så skal jeg være den som drar i spaken til slutt, - og leve med det ? Det krever bokstavelig  talt MIN signatur på et papir.  

Setter pris på dine ord. De er rette ❤

Som Løvemamma, er jeg vant med å jobbe med og imot systemet.  Det blir nok noen runder der med å få de RETTE ansvarlige på banen.... i mitt hode er det KOMMUNEN de bor i !  

Hva om jeg ikke fantes ??? 

Hvor var de da ? 

Det kan være delt her. Kommunen har ansvar for din mor og kan ha ansvar for din søster også men der kan det også være spesialisthelsetjenesten. Møkkasituasjon og sitte i. Har de pasient og brukerombud i ditt område? Hvis ikke, ta direkte kontakt med statsforvalter om du ikke kommer noen vei med kommunen. 

Hva gjelder arv sier du den rett og slett fra deg, du kan som andre her sier fortsatt arve ting uten pengeverdi som bilder o.l. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...