Gå til innhold

Nå kommer boligkrakket folkens! :)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Oslo børs er i fritt fall https://e24.no/boers-og-finans/i/x868oj/rett-ned-paa-oslo-boers-det-vi-har-fryktet?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no ,krypto er i sin 10 uke med nedgang og har krasjet med hele 10 prosent i dag. På Onsdag kommer nye rentehevinger i USA. Rentehevingene kommer snart i Norge. Prisene stiger og stiger både på mat og strøm. Hvis du har cash i banken nå kan du nærmest garantert gjøre et scoop på boligmarkedet de kommende månedene. Hurra, dette er det flere av oss har ventet på :)

Anonymkode: eb70c...f5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, de som er gjeldfrie og med millioner på bok kan da kjøpe disse leilighetene og leie ut dyrt.

Tenkt på det?

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

"– Vi anslår at styringsrenta kommer opp på 2,5 prosent i 2023, for så å holdes uendret. Med dette bildet vil en vanlig boliglånsrente stige fra rundt 2 prosent i 2021 til rundt 4 prosent i 2025, sier von Brasch.

Som konsekvens av økte renter anslår SSB at prisene i boligmarkedet vil falle. Først fra et anslag på en stigning på 5,8 prosent for inneværende år og 2,6 prosent i 2023. Videre ventes det at veksten vil avta ytterligere til 1 prosent for årene 2024 og 2025."

https://www.mn24.no/nyheter/i/mrm1OO/ssb-hoey-inflasjon-og-oekte-renter-vil-bremse-veksten-i-norsk-oekonomi

Boligkrakk og boligkrakk. SSB forventer lavere vekst. Dvs at inflasjonen om et par år vil stige mer enn hva prisene på bolig øker. Det betyr ikke at det blir et krakk og at boligene blir billigere, det betyr at prisene øker mindre. Samtidig som at renta går opp og de med lav inntekt og de som ikke har kommet seg inn i boligmarkedet ikke har mulighet til å få like høye lån som nå fordi renta er høyere. Med andre ord: har du ikke råd i dag så har du IHVERTFALL ikke råd nå når renta øker.

I tillegg, når det er stor uro i markedets, så er sjansen høy for at de som faktisk har penger begynner å legge dem i boligmarkedet i stedet. De pengene du jubler for som "raser på børs" vil sannsynligvis ansees som tryggere investert i boliglån. Som det igjen gjør at de som ikke er i boligmarkedet får større konkurranse mot de som faktisk har pengene. Som der igjen gjør at man må leie dyrere fordi renta er høyere og de må få igjen for investeringene.

Legg til boligmangel på landsbasis og nyprosjekter som stopper opp pga leveranseproblemer og mangel på arbeidskraft, så har du enda færre boliger kontra befolkningsvekst å konkurrere om.

Men for all del, du må gjerne håpe.

Anonymkode: 1a96d...91f

• Liker 19
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med de som allerede har en krakk i boligen sin? 

Anonymkode: 0beff...e75

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva med de som allerede har en krakk i boligen sin? 

Anonymkode: 0beff...e75

Jeg har 2 faktisk

Anonymkode: bf496...ece

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Boligprisene ser uttil å vera den økonomiske  en  "nærvetråden" i Norsk økonomi.  

"Alt henger saman" : Pandemien har ført til at forsyningstjenestene har meir eller mindre brutt saman, og så kom Ukrainakrigen med ytterligere  sanksjoner mot Russland, og energikrise., og det har oppstått eit slags  økonomisk "sykdomsbilde"  Faktum er at sanksjonene mot Russland råkar like mye Europa som det russiske folk. 

Vi lever i en uoversiktleg verden, og vi er eindel av den, og nordmenn må ikkje vera altfor "blåøyde"

Det meste har handlet   om høye boligpriser, og eigedomspriser siste 30årene, men  vi kan   ikkje leve i Norge av å selge / kjøpe boliger.  Matrialkostnadene har steget med opptil 70 % siste 2 årene, og idag bygges det "kun punky hus"  med pulttak for å holde byggekostnadende nede. 

Anonymkode: 643b2...98d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Oslo børs er i fritt fall https://e24.no/boers-og-finans/i/x868oj/rett-ned-paa-oslo-boers-det-vi-har-fryktet?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no ,krypto er i sin 10 uke med nedgang og har krasjet med hele 10 prosent i dag. På Onsdag kommer nye rentehevinger i USA. Rentehevingene kommer snart i Norge. Prisene stiger og stiger både på mat og strøm. Hvis du har cash i banken nå kan du nærmest garantert gjøre et scoop på boligmarkedet de kommende månedene. Hurra, dette er det flere av oss har ventet på :)

Anonymkode: eb70c...f5d

Joa men så fort det blir trøbbel så stanser de vel bare og begynner å sette ned rentene igjen istedenfor

Vanskelig å spå fremtiden, men personlig tror jeg ikke noe på at dette vil fortsette som planlagt.

Anonymkode: fab82...ceb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper boligprisene synker sånn at jeg kan kjøpe en sekundærbolig :)

Anonymkode: 8a7f8...bd2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Helt greit om boligen min synker i verdi, så jeg slipper økt formuesskatt hvert år. Som må betales enten man har penger å betale med eller ei. 

Anonymkode: 945f8...b9a

• Liker 4
Skrevet
M71 skrev (3 timer siden):

Tja, de som er gjeldfrie og med millioner på bok kan da kjøpe disse leilighetene og leie ut dyrt.

Tenkt på det?

Sitter på gjerdet og venter! 👏

AnonymBruker
Skrevet

Haha. Fryder meg om det blir boligkrakk. Har solgt bolig og leier nå. Etter boligkrakket skal jeg kjøpe meg en billig leilighet i Oslo. Hahaha!

Anonymkode: 7dd43...baf

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Haha. Fryder meg om det blir boligkrakk. Har solgt bolig og leier nå. Etter boligkrakket skal jeg kjøpe meg en billig leilighet i Oslo. Hahaha!

😂👍🏻

Anonymkode: 1a96d...91f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Sa en kompis av meg i 1995....

Han leier ennå.

• Liker 32
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Blir nok ikke total kollaps, men er stygt redd for alle de som i dag sliter med økonomien og ikke tåler noe særlig høyere rente enn hva som er nå. Blir nok en tøff høst/vinter for veldig mange😔

Anonymkode: e0756...748

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er absolutt ingen grunn for kollaps i prisene, rett og slett fordi det nettopp er sterk inflasjon. Skal du kjøpe ny bolig så blir den bare dyrere og dyrere, og prisveksten for ny bolig er nå vesentlig høyere en den generelle boligprisveksten. Flere  førstegangskjøpere vil måtte gå i leiemarkedet da boligbyggingen går ned og man opplever reallønnsnedgang samtidig som tilgang på bruktboliger vil bli langt mindre. Det presser leiepriser og priser på bruktboliger opp. 

Det eneste som kan medføre lokale boligprisfall er demografiske utfordringer/endringer, dvs netto utflytting fra enkelte kommuner - samt total økonomisk kollaps der man opplever massive tvangsalg.

Anonymkode: fab0b...1b9

AnonymBruker
Skrevet

Bryr meg lite. Har 40.000,- igjen å betale. 2 mndr til så er vi gjeldfrie.

Anonymkode: 667ef...224

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Håper boligprisene synker sånn at jeg kan kjøpe en sekundærbolig :)

Anonymkode: 8a7f8...bd2

Nettopp. Et krakk ville ikke ha hjulpet vanlige kjøpere i noen nevneverdig grad.

Det er investorene som tjener stort.

Til slutt er alle boliger i Norge eid av store internasjonale firmaer, og leies ut til Nordmenn. Det eneste som kan stoppe dette er politikk. Det er bokstaveligtalt uunngåelig dersom vi bare sitter å ser på.

Anonymkode: cbaff...06b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror vi vil se en økning i boliger til salg  nå når de som har vært så smarte å ta store lån nå mens renta har vært lav ikke lenger vil kunne betale avdragene når renta går opp. Økende strømmpriser kombinert med høyere levekostnadder vil bare være bensin på bålet.

Anonymkode: 08470...f5d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nettopp. Et krakk ville ikke ha hjulpet vanlige kjøpere i noen nevneverdig grad.

Det er investorene som tjener stort.

Til slutt er alle boliger i Norge eid av store internasjonale firmaer, og leies ut til Nordmenn. Det eneste som kan stoppe dette er politikk. Det er bokstaveligtalt uunngåelig dersom vi bare sitter å ser på.

Anonymkode: cbaff...06b

Snart er alle norske boliger eid av kina 😄

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tror vi vil se en økning i boliger til salg  nå når de som har vært så smarte å ta store lån nå mens renta har vært lav ikke lenger vil kunne betale avdragene når renta går opp. Økende strømmpriser kombinert med høyere levekostnadder vil bare være bensin på bålet.

Det er ikke så mange som har lån på det nivået at ikke bankene ville finne bedre løsninger enn innfrielse. Så det er ikke sikkert at omsettingen går opp.

Det er boligmangel sentralt, og investeringen i bygging er uforholdsmessig høy for øyeblikket. Kort sagt, vi kommer til å se en nedkjøling i boligmarkdet som nærmest kun påvirker verdien av boliger, ikke reelt betyr noe for dynamikken.

Men ja , det er en perfekt storm av dårlige nyheter for tiden.  Jeg regner med at rentebanene vil bli nedjustert kraftig, hvis ikke krigen forsvinner i løpet av sommeren. 

En ting er å overleve tapet av første avling. ; med tap av 25% av potensialet av avling og tap av neste avling, bør vi begynne så se alvorlige problemer. 

Endret av Druid
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...