Gå til innhold

Syns det er så mange kvinner som oppretter tråder på kg som kommer fra ett voldelig forhold. Skjer det så ofte??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trodde det å havne i voldelig forhold hørte sjeldenhetene til. Men her leser jeg ene tråden etter den andre om at de har vært i voldelig forhold før, eller kommer rett fra ett voldelig forhold. 

Noen har opplevd 2-3 voldelig forhold. Hadde det vært meg hadd jeg aldri sett på en mann igjen. Syns det ser skremmende ut.

skjer det så ofte som det jeg leser om

det på kg??

Anonymkode: cc37a...a57

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever det ikke som vanlig i min krets, annet enn at sånne ting kan skje i fylla.

Men jeg har selv hatt et ungdomsforhold, hvor jeg ble slått 1 gang, sparket 1 gang. Deretter et forhold med psykisk vold, og trusler om fysisk vold. Deretter et tredje, hvor jeg ble slått 1 gang flere år ut i forholdet. Nå er jeg singel, og jobber med meg selv, for å forhåpentligvis velge bedre menn i fremtiden..

Anonymkode: 7da2e...b3a

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

På KG er det å dumpe en dame å anse som vold.

Anonymkode: 95444...905

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok vanligere enn du tror. Lettere å skrive en anonym tråd på nettet enn å fortelle det med eget ansikt må du vel forstå.

Anonymkode: c9c94...252

• Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har to bekjente/venninner som har levd i voldelige forhold over mange år, hun ene er veldig åpen om det, blir nesten litt mye og hun andre har ikke sagt et ord til noen utenom til meg og familie så ingen vet om det. Hun har en høy stilling og er ikke en du skulle tro har vært borti slikt og over så lang tid men sånn er det. Så er ikke umulig at du kjenner noen du og de har bare ikke fortalt det.

Anonymkode: 88582...a05

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Trasig. Sånt burde tas tak i. 1 er 1 for mye.

Jeg kjenner ingen men har heller ingen venninner så slikt går meg hus forbi. 

Håper jeg aldri kommer borti noe sånt 🙈

Anonymkode: cc37a...a57

AnonymBruker
Skrevet

Man dater jo og har forhold til flere menn(esker) som regel. Jeg har skrevet i tråder om min opplevelse ved er slikt forhold, men jeg har datet mange menn, hatt korte forhold (3- 6 måneder)til 5 menn og har hatt tre langvarige forhold (over 3 år), og det kun ene mannen som var slik. 

Slike forhold setter imidlertid ofte dype spor, og det er større fare for å komme i voldelig forhold igjen dersom man først har vært i ett. Rett og slett fordi man får ødelagt sin forståelse for hva man bør finne seg i og ikke når man har levd med vold. Man bør egentlig ikke gå inn i nye forhold etter voldelig forhold før man har fått bearbeidet skikkelig, og klart å få rettet opp igjen forståelsen av hva som er ok og ikke, men det er veldig mange som tror de har lært, og går inn i nytt forhold for tidlig. Uten å se de røde flaggene hos ny partner, på grunn av at de har fått helt feil forståelse av hva som bør være greit og ikke. Da går det galt igjen. Og kanskje igjen og igjen. (Dette gjelder forøvrig også slike som har vokst opp med vold, og derfor ikke har lært seg hva som er ok i et forhold og ikke.)

De fleste er heldigvis ikke voldelige, og det er heldigvis flere enn meg som opplever slikt bare en gang, selv om vi har datet/hatt forhold til mange. Så blir det kanskje lett å tro at det er svært vanlig, når så mange har en slik erfaring. For min del, og for mange, er det prosentvis likevel i mindretall av menn vi har vært sammen med. 

Anonymkode: e26e7...153

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er veldig vanlig. Jeg har selv vært i to voldelige forhold og kjenner mange kvinner som også har vært i voldelige forhold, dessverre. Jeg kommer fra et helt alminnelig middelklassemiljø med oppegående foreldre og de jeg kjenner kommer heller ikke fra en belastet bakgrunn.

Resten av kjærestene mine har vært fine folk, da.

Anonymkode: 3df30...811

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvopptatte og emosjonell umodne mennesker tolker og opplever masse rart som vold. 

Det som alle i disse tråder har til felles, er at de forteller aldri om deres bidrag. Vi får bare deres side av saken.

Anonymkode: a0762...fff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vold i nære relasjoner er veldig vanlig, det viser all forskning. Det er også mye skam knyttet til det, og derfor ikke noe som snakkes så mye åpent om. Av mine næreste kollegaer på jobb har fire av fem levd i voldelige forhold, men ingen fortalte om det før jeg snakket om mitt. Vi har høy utdanning alle sammen. 

Anonymkode: c7fdb...a82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det som alle i disse tråder har til felles, er at de forteller aldri om deres bidrag. Vi får bare deres side av saken.

Det stemmer ikke. Når man har blitt utsatt for vold, spesielt over tid, er man full av selvbebreidelse og skyldfølelse. «Om jeg bare hadde gjort det», «jeg burde ikke sagt det», «det var sikkert fordi jeg…» 

Å skrive på kg kan være en måte å få realitetsorientert seg. For mange er det et sjokk at det faktisk er vold og at man ikke fortjener det/er skyld i det selv. 

Anbefaler deg å lese trådene om voldelige menn og se hvor mange ganger det skrives «han er en fantastisk kjæreste/pappa/person»…. eller «han er faktisk snill». 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du legger sammen alle trådene på KG, så er det ikke mange i antall når du tenker på hvor mange par det finnes i Norge. Jo. Klart det er de som overdriver. Men det er de som bagatelliserer også 😨

Anonymkode: 8306f...9e9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det stemmer ikke. Når man har blitt utsatt for vold, spesielt over tid, er man full av selvbebreidelse og skyldfølelse. «Om jeg bare hadde gjort det», «jeg burde ikke sagt det», «det var sikkert fordi jeg…» 

Å skrive på kg kan være en måte å få realitetsorientert seg. For mange er det et sjokk at det faktisk er vold og at man ikke fortjener det/er skyld i det selv. 

Anbefaler deg å lese trådene om voldelige menn og se hvor mange ganger det skrives «han er en fantastisk kjæreste/pappa/person»…. eller «han er faktisk snill». 

Og det samme hadde jo fleste menn beskrivet si dama, som skriker på de for det minste og trenger trøst etter at hun klikket etter at hun sniket seg inn på mobilen og las en melding  til en kvinnelig kollege, som hun så tolket som så at de har "noke" på gang.

Hun er en fantastisk kjæreste/mor/person»…. eller «hun er faktisk snill». 

Det folk opplever er relativt. 

Det finnes personer som tolker at når noen vil ha egentid som "silent treatment" og andre som ser på vanlig kommunisering som "mas". 

Det er ikke så enkelt og bare si at han eller hun er slem mot meg ☹️ - det er mange faktorer som avgjør måten "elskere" møter hverandre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vold er ikke relativt. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og det samme hadde jo fleste menn beskrivet si dama, som skriker på de for det minste og trenger trøst etter at hun klikket etter at hun sniket seg inn på mobilen og las en melding  til en kvinnelig kollege, som hun så tolket som så at de har "noke" på gang.

Hun er en fantastisk kjæreste/mor/person»…. eller «hun er faktisk snill». 

Det finnes personer som tolker at når noen vil ha egentid som "silent treatment" og andre som ser på vanlig kommunisering som "mas". 

Det er ikke så enkelt og bare si at han eller hun er slem mot meg ☹️ - det er mange faktorer som avgjør måten "elskere" møter hverandre.

Enig med deg. Det å "oppleve vold" er nærmest blitt en allmenn opplevelse. Akkurat som de som mener seg "mobbet", lesbiske, homofile og transpersoner som mener seg "diskriminert", mennesker med annen hudfarge som opplever hvert blikk som "rasisme".

Vi er blitt så fintfølende og stappet fulle av hvor ille det er å ha noen som helst motgang, at mange mister gangsynet på hva som faktisk er normalt og hva som er utenfor.

Ja, det er mennesker som opplever vold, rasisme, utestengelse, mobbing osv. Men om vi fortsetter slik som nå, at grensene blir så utvasket og vage at de knapt er synbare, så får ikke de som virkelig trenger hjelp og støtte komme til syne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også begrepet psykisk vold er vanskelig. Tatt ut av kontekst kan mange litt opphetede krangler falle inn under kategorien. 

Fysisk vold er derimot lett å definere. 

Anonymkode: de984...c45

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
MorTil2 skrev (12 minutter siden):

Enig med deg. Det å "oppleve vold" er nærmest blitt en allmenn opplevelse. Akkurat som de som mener seg "mobbet", lesbiske, homofile og transpersoner som mener seg "diskriminert", mennesker med annen hudfarge som opplever hvert blikk som "rasisme".

Vi er blitt så fintfølende og stappet fulle av hvor ille det er å ha noen som helst motgang, at mange mister gangsynet på hva som faktisk er normalt og hva som er utenfor.

Ja, det er mennesker som opplever vold, rasisme, utestengelse, mobbing osv. Men om vi fortsetter slik som nå, at grensene blir så utvasket og vage at de knapt er synbare, så får ikke de som virkelig trenger hjelp og støtte komme til syne.

Er det så rart egentlig? At mange har opplevd vold i forhold? Det er jo ikke akkurat slik at vi slår oss til ro med første og beste lenger. Hvor mange små og større relasjoner har de fleste med en før de slår seg til ro? 5? 10? 15? 20? 

Er det da så rart at man opplever at en/kanskje to av dem viser seg å være voldelig fysisk eller psykisk? Vi mennesker er jo ikke generelt altfor snille mot alle, så jeg synes ikke det er særlig rart at mange har opplevd vold. 

Som nevnt, jeg har opplevd det i ett forhold, av flere. Selv om bare i ett av flere har jeg for evig og alltid opplevd det. Jeg kunne hatt 100 forhold, og 99 var ikke voldelige, men jeg hadde likevel opplevd vold. 

Jeg synes ikke det er så rart at svært mange opplever det en eller flere ganger i livet jeg. De fleste er ikke voldelige, men sikkert de fleste dater og har flere forhold skal det egentlig litt til å aldri møte på en som ikke har helt ok grenser for å oppføre seg. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å vite hvor grensen går for psykisk vold. Selv om jeg opplevde det som psykisk vold, er det ikke sikkert at det var partneren min sin intensjon. Og hvis han hadde gjort det samme mot noen andre, er det ikke sikkert hun hadde opplevd det som psykisk vold. Men hvis jeg opplever noe som psykisk vold, har jeg rett til å sette grenser og få det til å stoppe. Hvis vi ikke kan få det til å fungere uten at jeg føler meg utsatt for psykisk vold, så må jeg ta ansvar og forlate forholdet. Jeg føler det blir feil å anmelde og fortelle andre enn svært nære venner/familie om dette. Spesielt om det er i grenseland. Om det er barn inkludert er det en annen sak om det er omsorgssvikt.

Anonymkode: 8306f...9e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Er det så rart egentlig? At mange har opplevd vold i forhold? Det er jo ikke akkurat slik at vi slår oss til ro med første og beste lenger. Hvor mange små og større relasjoner har de fleste med en før de slår seg til ro? 5? 10? 15? 20? 

Er det da så rart at man opplever at en/kanskje to av dem viser seg å være voldelig fysisk eller psykisk? Vi mennesker er jo ikke generelt altfor snille mot alle, så jeg synes ikke det er særlig rart at mange har opplevd vold. 

Som nevnt, jeg har opplevd det i ett forhold, av flere. Selv om bare i ett av flere har jeg for evig og alltid opplevd det. Jeg kunne hatt 100 forhold, og 99 var ikke voldelige, men jeg hadde likevel opplevd vold. 

Jeg synes ikke det er så rart at svært mange opplever det en eller flere ganger i livet jeg. De fleste er ikke voldelige, men sikkert de fleste dater og har flere forhold skal det egentlig litt til å aldri møte på en som ikke har helt ok grenser for å oppføre seg. 

Det er ikke faktumet "vold i nære relasjoner" jeg stiller spørsmål ved, men hva som legges i begrepet "vold". Da jeg var ung, ble jeg utsatt for det vi i dag ville kalt mobbing. Den gang var det erting, noe man tålte. Ikke kjekt, og ja, i etterkant tenker jeg at voksne burde grepet mer inn. Men som voksen selv, tenker jeg også at det ga meg styrke, det å komme igjennom noen nedturer og se at jeg er i stand til å reise meg igjen.

Så det jeg stiller spørsmål ved, er ikke om folk opplever vold, men om det som betegnes vold er blitt for mye gråsone. I så fall kommer vi inn i en situasjon der tålegrensen for hva man selv tror man kan takle blir lav, og belastningen på hjelpeapparatet høy. Med det resultat at de som faktisk trenger hjelp, kommer langt bak i køen og problemet for dem eskalerer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
MorTil2 skrev (12 minutter siden):

Så det jeg stiller spørsmål ved, er ikke om folk opplever vold, men om det som betegnes vold er blitt for mye gråsone.

Men dette spørsmålet er med på å bagatellisere og stille spørsmål ved om det virkelig er vold folk har opplevd, eller om det kanskje er de som er litt sarte og overfølsomme. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...