Gå til innhold

I hvilken alder opphører sexbehovet ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.vi.no/helse/inger-90-fikk-ny-kjaereste-som-70-aring--hadde-ikke-trodd-jeg-skulle-ha-sex-igjen/73007144

Trodde  at sexbehovet ville avta etterhvert som ein vart eldre, men er like kåt  i godt voksen alder som da ein  var 20 år.

Det er ikkje slik at at sexbehovet  er noe som er forbeholdt de yngre, og at "sexbehovet opphører ved en bestemt alder". Nei,  alder er bare eit tall, og forteller ofte ikkje så mye om en person sin mentale ,  fysiske / psykiske tilstand.  Da eg var ung synes eg at de på 50-60 år var steingamle, men slik er det ikkje lenger.  I hvilken alder blir ein betraktet å vera  "eldre" kommer mye an på øyet som ser.  Når ein snakker om de eldre som gruppe  så forbindes det gjerne med pensjonsalderen som i Norge er  67 år, men dette vil truleg endre seg om noen år til 70 år.  

Det er lite forskning på sex, og sexbehov blandt de "eldre" som har en annen kulturell holdning i forhold til sex en genrasjonen før dem, men det er grunn til å tru at det er mange eldre mennesker der ute som savner sexen, men de deler ikkje sine tanker på KG, og andre fora. 

Anonymkode: c5b1d...1a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja, hvor langt er et tau? 

Anonymkode: eac1c...739

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt over «hvor langt er et tau».

Dette er selvfølgelig individuelt.

Selv ble behovet mitt helt borte igjennom 30 årene. 

Jeg kan fortsatt ha lyst på sex, og syntes sex er fint. Men jeg har ikke behov for sex og kan like fint gå uten.

Anonymkode: 966a8...b15

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja, hvor langt er et tau? 

Anonymkode: eac1c...739

Kommer vel mye an på hvor man velger å "kutte tauet " ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som nevnt over «hvor langt er et tau».

Dette er selvfølgelig individuelt.

Selv ble behovet mitt helt borte igjennom 30 årene. 

Jeg kan fortsatt ha lyst på sex, og syntes sex er fint. Men jeg har ikke behov for sex og kan like fint gå uten.

Anonymkode: 966a8...b15

Dette er kanskje ikke normen, men folk er forskjellige. Mamma sa hun ikke hadde noe interesse for det etter at hun ble 75, men for alt jeg vet kan det være fordi pappa ikke orket lenger og at hun levde like fint uten. Han er eldre enn henne.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt hva vi skal diskutere her. Du skriver det jo selv, at det ikke finnes noe svar.  Det er individuelt. Noen har ikke sexlyst noen gang gjennom livet, andre har sexlyst helt til dagen de parkerer for godt. Og alt imellom.

Anonymkode: 45f02...40a

AnonymBruker
Skrevet
Lovis Fenja skrev (1 time siden):

Dette er kanskje ikke normen, men folk er forskjellige. Mamma sa hun ikke hadde noe interesse for det etter at hun ble 75, men for alt jeg vet kan det være fordi pappa ikke orket lenger og at hun levde like fint uten. Han er eldre enn henne.

De som omtales som eldre idag kan ikkje samanlignes med de som vart omtalt som eldre for 50-60, ettersom  de  hadde kjempet  5 år med krig, og okkupasjon.

Idag reiser de eldre til syden, og  de farter rundt i en bobil, eller de reiser på crusie.  Livstilen er ikkje samanlignbar med slik de eldre levde for 50-60  år sidan. Din foreldre er blandt den genrasjonen som ikkje kastet inn håndkleet, og  valgte samlivsbrudd på grunn av ulikt sexbehov. Dersom din far mistet lysten på sex så hadde troleg  din mor  ikkje noe annet valg en å bare ærkjenne at hun hadde mistet lysten.  Slik sett eit  "diplomatisk svar" for å skåne ektefellen. 

Skrevet

Dette !

Jeg vet også om ei som blir 80 senere i år, og hun er fortsatt aktiv. Så dette er høyst individuelt.

AnonymBruker
Skrevet

Mye er gjort i midten av 30-årene. 

Anonymkode: 92f67...cda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber på et sykehjem med der ene parten kommer hver dag på besøk. De fikk innvilget lås på rommet selv om det egentlig ikke skal kunne låses på innsiden. Det er ganske lytt siden det er en god glipe under døra...

De er 85 og 81. 

Anonymkode: ba3d7...d8a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jevnlig sex er jo nøkkelen. Man blir vant til alt man gjør ofte. Hvis det plutselig går en måned uten sex, døyves kanskje behovet... Kona og jeg puler fortsatt så godt som hver dag. 

Anonymkode: a0885...07c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Skjønner ikke helt hva vi skal diskutere her. Du skriver det jo selv, at det ikke finnes noe svar.

Er du ny på KG?  Denne brukeren poster stadig slike "statements",  som han egentlig ikke vil ha en diskusjon på. Bare overse det. 

Anonymkode: 4c455...8af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

https://www.vi.no/helse/inger-90-fikk-ny-kjaereste-som-70-aring--hadde-ikke-trodd-jeg-skulle-ha-sex-igjen/73007144

Trodde  at sexbehovet ville avta etterhvert som ein vart eldre, men er like kåt  i godt voksen alder som da ein  var 20 år.

Det er ikkje slik at at sexbehovet  er noe som er forbeholdt de yngre, og at "sexbehovet opphører ved en bestemt alder". Nei,  alder er bare eit tall, og forteller ofte ikkje så mye om en person sin mentale ,  fysiske / psykiske tilstand.  Da eg var ung synes eg at de på 50-60 år var steingamle, men slik er det ikkje lenger.  I hvilken alder blir ein betraktet å vera  "eldre" kommer mye an på øyet som ser.  Når ein snakker om de eldre som gruppe  så forbindes det gjerne med pensjonsalderen som i Norge er  67 år, men dette vil truleg endre seg om noen år til 70 år.  

Det er lite forskning på sex, og sexbehov blandt de "eldre" som har en annen kulturell holdning i forhold til sex en genrasjonen før dem, men det er grunn til å tru at det er mange eldre mennesker der ute som savner sexen, men de deler ikkje sine tanker på KG, og andre fora. 

Det er gjennomført flere studier om eldres seksualitet. Om du googler "eldre mennesker seksualitet" finner du mye om temaet. 

https://psykologisk.no/2015/07/ogsa-eldre-har-seksualitet/

https://forskning.no/seksualitet/hva-bestemmer-om-du-far-et-godt-sexliv-som-eldre/1766623

https://www.kk.no/samliv/studie-disse-kvinnene-er-mest-fornoyde-med-sexen/73820098

Anonymkode: d3136...104

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...