AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #1 Skrevet 13. juni 2022 Er det noen sensorer og andre kyndige her? Jeg skriver masteroppgave om et tema som det er blitt gjort mye forskning på og flere har skrevet lignende masteroppgaver tidligere, men jeg har selvsagt brukt ulik data (altså data fra andre år), erstattet noen variabler, og hatt et hovedfokus på deler andre har skrevet mindre om. Selvsagt så kopierer jeg ikke noe andre tidligere masterstudenter har skrevet, men oppsettet, metodikken, forklaring av analysemetoder, og flere av resultatene er jo strengt tatt det samme med små variasjoner (altså resultatene er kvalitativt like, men kvantitativt forskjellige) . Problemstillingen er godkjent av veileder og fakultetet (selvfølgelig), men med tanke på hvor mye arbeid jeg har lagt i oppgaven så er jeg livredd for å bli tatt i plagiat og måtte skrive en ny oppgave. Jeg bruker ingenting fra disse andre masteroppgavene, men bør jeg likevel oppgi dem i kildelisten min mtp at plagiatkontrollen kan slå ut? En annen ting jeg lurer på er hva som er innafor/ikke innafor i litteraturoversikten min (literature review). Jeg henviser til svært mange tidligere relevante studier, gjør meg forstått med deres resultater, men forholder meg i stor grad til sammendraget og konklusjonen av en studie når jeg skal beskrive resultatene. Jeg er rett og slett redd for at måten jeg skriver det på kan tolkes som plagiat fordi jeg ikke velger å direkte sitere. F.eks. så skriver jeg (obs ikke noe jeg faktisk har skrevet, rent eksempel): "Peerson's (xxxx) findings conclude that monetary policy shocks are an important driving force behind stock price variability in the short term" Mens dette er det direkte sitatet fra studien: "The results also emphasize the role of other shocks; monetary policy shocks in particular, as important driving forces behind stock price variability in the short term" Det er jo begrenset med måter å omskrive dette på og blir vel heller ikke mindre plagiat (om det er det) dersom jeg finner et synonym eller to. Er det plagiat å skrive så ordrett av studien man henviser til? Anonymkode: e67fc...c2f
Cambria Skrevet 13. juni 2022 #2 Skrevet 13. juni 2022 Hvorfor ikke skrive det som sitat om du er usikker? Hva sier veilederen din om dette? Har du luftet bekymringene for han/henne? Jeg tror det er riktig vei å gå. 🙂
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #3 Skrevet 13. juni 2022 Hvorfor lager du en helt lik tråd som du nettopp hadde? Dette er vel uansett noe du bør ta med veileder. Anonymkode: a7b86...f10 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #4 Skrevet 13. juni 2022 Nå overvurderer du kunnskapsnivået her inne Anonymkode: 6f7e4...fa8 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #5 Skrevet 13. juni 2022 Cambria skrev (1 time siden): Hvorfor ikke skrive det som sitat om du er usikker? Hva sier veilederen din om dette? Har du luftet bekymringene for han/henne? Jeg tror det er riktig vei å gå. 🙂 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor lager du en helt lik tråd som du nettopp hadde? Dette er vel uansett noe du bør ta med veileder. Anonymkode: a7b86...f10 Veilederen min har sluttet å svare meg (spontan ferie rett før leveringsfrist og jeg orker ikke å involvere fakultetet) så akkurat nå er jeg helt rådløs. Han skal slutte på studiestedet mitt om et par uker, så i det siste har det blitt veldig lite hjelp å få fra ham. Er det virkelig ingen som vet? 🤷♀️ Dersom jeg skulle formelt sitert alt av andres resultater så ville store deler av oppgaven bare vært rene sitater Anonymkode: e67fc...c2f
Cambria Skrevet 13. juni 2022 #6 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Veilederen min har sluttet å svare meg (spontan ferie rett før leveringsfrist og jeg orker ikke å involvere fakultetet) så akkurat nå er jeg helt rådløs. Han skal slutte på studiestedet mitt om et par uker, så i det siste har det blitt veldig lite hjelp å få fra ham. Er det virkelig ingen som vet? 🤷♀️ Dersom jeg skulle formelt sitert alt av andres resultater så ville store deler av oppgaven bare vært rene sitater Anonymkode: e67fc...c2f Det jeg har brukt å gjøre for og unngå at det blir veldig lik gjenskriving er å skrive nøkkelord fra teksten jeg bruker, vente en stund, og etterpå skrive med egne ord ut ifra nøkkelordene. Så dobbeltsjekker jeg til slutt for å se at det blir stor nok forskjell og om jeg har fått det riktig. På denne måten klarer jeg å gå mer ut ifra hva forfatteren jeg siterer har skrevet, men samtidig få med meg det viktige. Så kildehenviser jeg selvfølgelig. 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #7 Skrevet 14. juni 2022 Hvis du stjeler andres ideer mtp innhold og oppsett så kan det være plagiat, ja. Da risikerer du faktisk å stryke om du ikke har kilder på disse oppgavene. Anonymkode: f53ef...c24 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #8 Skrevet 14. juni 2022 Når ordlyden er lik så kan den slå ut på plagiatkontrollen selv om den ikke er identisk. Men plagiat betyr jo at man har brukt andres arbeid og fremstilt det som ens eget, og det gjør du jo egentlig ikke så lenge du oppgir hva det er hentet fra og viser til kilden. Om det er sitat eller omskriving bør egentlig ikke ha så mye å si så lenge kilden fremkommer tydelig. Men det du kan bli trekt for i karakter er jo om du i for stor grad har lent deg på andres arbeid og at oppgaven din som helhet ikke trekker noen egne konklusjoner/refleksjoner. Men dette spørs jo veldig på hvilket fagområde du er i. Anonymkode: fd5b6...2b3 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #9 Skrevet 14. juni 2022 Hvorfor kan du ikke henviser til andre masteroppgaver (som du bruker) som kilder i teksten og i litteraturlista? Er du redd at du vil opptre som lite selvstendig? Jeg avsluttet nettopp en mastergrad nå i juni, og ALT av teori skrev jeg inn ord for i ord av det som stod i pensum og andre kilder som jeg fant. Skrev rett av, uten å gjøre det om til mine ord (teori utgjør mye av en masteroppgave), men henviste til kilder og jeg fikk A på oppgaven. Anonymkode: ce981...31b 1 1
Devilheart Skrevet 14. juni 2022 #10 Skrevet 14. juni 2022 Skal godt gjøres å bli tatt for plagiat når man har referert og brukt kilder på riktig måte. Er lov å bruke alle typer kilder så lenge det er relevant, underbygger og nødvendig. Syns også er vel useriøst av fakultetet å la deg være veilederløs bare fordi din måtte på spontanferie. Er ikke din tilgjengelig, skal du ha rett til å kunne kontakt noen andre imidlertidig. I bacheloroppgaven vår brukte vi også en tidligere bachelor- og masteroppgave fordi oppgaven vår bygget seg på de temaene det var blitt skrevet om. Fikk aldri noe kommentarer på det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå