Gå til innhold

sette arvepenger i banken eller kjøpe fond?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har arvet noen hundretusen. Har aldri hatt penger før, og vil ikke ta høy risiko, men vil jo gjerne at de kaster av seg litt og. Hva er lurt nå, i den urolige situasjonen som er i verden? hadde dette skjedd bare noen måneder tidligere ville jeg kjøpt globale indeksfond, men nå er jeg i tvil om de bare bør stå i banken.

Anonymkode: 32501...c71

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke vil ta høy risiko, bør du la dem stå i banken. Men da er du 100% sikker på at pengene vil tape seg i verdi, år for år. Når tenker du å bruke pengene? 

Anonymkode: 97018...616

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og du får ikke avkastning uten å ta risiko. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fond. I banen taper du penger uansett. 

Anonymkode: 33a2f...28d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du ikke vil ta høy risiko, bør du la dem stå i banken. Men da er du 100% sikker på at pengene vil tape seg i verdi, år for år. Når tenker du å bruke pengene? 

100% faktisk. Det er ikke mulig med ressesjon altså? Det skal alltid være samme inflasjonsnivå og lav rente hele resten av evigheten. Det kan aldri komme internasjonale eller nasjonale kriser som endrer totalt på bilde av det å ha penger i fond eller på konto? Dette vet du, for du følge bloggeguri som lærer deg alt om fond og hvordan man ALLTID, siden tidenes morgen, ALLTID har tapt penger på å ha de på konto?

Anonymkode: df405...e87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har faktisk en del trygge fond hvor det er lav avkastning, men høyere enn den ræva renta du får av sparekontoen i banken din.

Anonymkode: 01c18...d1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig lite smart å ha dem på konto. Sett dem i et billig globalt indexfond. F.eks klp-sitt

Anonymkode: 790f1...06e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det du sier gir ingen mening. Hvis de taper seg i verdi i banken, så er jo det per def høy risiko. 

Uansett - hvordan skal de tape seg i verdi i banken??

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig lite smart å ha dem på konto. Sett dem i et billig globalt indexfond. F.eks klp-sitt

Anonymkode: 790f1...06e

kan hvem som helst kjøpe Klp-fond, eller må man være medlem? 

AnonymBruker
Skrevet

Og du får ikke avkastning uten å ta risiko. 

jeg sa ikke at jeg ikke vil ta risiko. Jeg sa at jeg ikke vil ta høy risiko.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi prisene stiger så raskt at rentene du får i banken ikke holder tritt. 

Om du setter inn 100 000 i dag, så har du 110 000 på konto om 10 år pga rentene. Men det som koster 100 000 i dag, vil koste 140 000 om 10 år pga prisstigningen. Så selv om du ikke rører pengene, vil du kunne kjøpe mindre for pengene om 10 år enn du kan nå.

Kort forklart.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det du sier gir ingen mening. Hvis de taper seg i verdi i banken, så er jo det per def høy risiko. 

Inflasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Inflasjon. 

men vil ikke sentralbanken søke å dempe inflasjonen ved å sette opp renten? da får jeg jo høyere rente i banken. Jeg har ikke gjeld, så jeg vil ha en fordel av økt rente.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

men vil ikke sentralbanken søke å dempe inflasjonen ved å sette opp renten? da får jeg jo høyere rente i banken. Jeg har ikke gjeld, så jeg vil ha en fordel av økt rente.

Men renten vil ikke være høyere enn inflasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...