AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #1 Skrevet 13. juni 2022 Hei, Jeg bor i en blokk i hovedstaden. Da jeg kjøpte bolig fikk vi absolutt ingen opplysninger om at naboen røyker opp mot flere ganger daglig, og at dette siver RETT i i huset og blir værende. Det er så ille at jeg våkner opp om natten av lukten. De røyker ute på balkongen sin, men de bor midt i blokken. Hvordan er det lov at naboen får lov til å røyke slik at min helse settes på spill?! Skal ikke jeg få lov til å ha vinduene åpne og få inn luft i boligen?? Det blir passiv røyking over tid, og det vil gå utover lungene mine og for all del andre som bor i blokka sine lunger og. Jeg forstår virkelig ikke at dette er lov. De som sier at jeg bare kan flytte, hvor skal jeg flytte da? Utleiemarkedet vil jo ikke hjelpe. Har ikke råd til noe mer i hovedstaden, og jobbene som jeg er kvalifisert for er for det meste i storbyer. Har jobb her, og der er begrensninger hvor langt unna jeg kan flytte. Skal en også forlange at folk flytter fordi de ikke ønsker å bli utsatt for passiv røyking??? Hvorfor er dette lov i dag? En kan jo ikke vite når en kjøper seg en leilighet at en skal få dårlig helse av å bo der, spesielt når det ikke blir opplyst om? Samt kan hvem som helst flytte inn over tid og røyke. Dette går jo utover folk som bor i blokk. En ting er om du ønsker å ødelegge lungene dine, men for all del så ønsker ikke naboene dine dette. Hvordan er dette lov? Anonymkode: d2531...beb 12 1 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #2 Skrevet 13. juni 2022 Enig med deg. Det er lov av de samme grunnene som at man mente man hadde lov til å røyke på offentlige steder før. Det var deres rett til å sitte ved siden av deg å fylle lungene dine med dritten sin. Det er selvfølgelig helt urimelig at loven beskytter de som mener de kan bruke et nytesesmiddel som går på bekostning av sin egen og andres helse, men det er nå engang sånn at de har den loven på sin side. Vi må bare fortsette å protestere på det til det blir illegalt. Anonymkode: 8468f...701 9
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #3 Skrevet 13. juni 2022 Hva med når hele oppgangen stinker parfyme? Anonymkode: 6a94c...fae 14
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #4 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med når hele oppgangen stinker parfyme? Anonymkode: 6a94c...fae Problemstilling som aldri har eksistert og som er like dum som Russlands påstander om amerikanske biologiske våpen i ukraina. Slutt med galematias-sammenligningnene. Anonymkode: 8468f...701 20
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #5 Skrevet 13. juni 2022 Sånn er det når man deler tak og vegger med mange andre mennesker, det nytter ikke å lage regler som detaljstyrer hva folk har lov til å gjøre eller ikke gjøre i "sin egen" bolig. Fakta er at hvis man ikke ønsker å bli plaget av naboer å ha et snev av privatliv så er det kun enebolig som gjelder, kjøper man en leilighet i en blokk så eier man jo heller ikke bygningsmassen men bare retten til å bo der. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Problemstilling som aldri har eksistert og som er like dum som Russlands påstander om amerikanske biologiske våpen i ukraina. Slutt med galematias-sammenligningnene. Anonymkode: 8468f...701 Det er absolutt en problemstilling med ting som parfymelukt, matlukt, støy og andre ting når man bor i kommunistkasser. F.eks. så er det veldig vanlig at folk jobber på forskjellige tider av døgnet og da må man finne seg i at naboen kanskje lager lyd på natta. Anonymkode: 89ad9...ab5 12 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #6 Skrevet 13. juni 2022 Fordi vi ikke lever under et diktatur ! Folk får gjøre som de vil i sitt eget hjem. Om de røyker, griller, bruker grusomme krydder, oser av parfyme, spiller musikk osv. Vi skal ikke detaljestyres i eget hjem. Du må faktisk tåle at andre mennesker lever livene sine rundt deg i et samfunn. Anonymkode: 5cf0c...b67 21 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #7 Skrevet 13. juni 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Folk får gjøre som de vil i sitt eget hjem. Anonymkode: 5cf0c...b67 Det er mye man ikke har lov til i sitt eget hjem. Jeg synes det er på høy tid borettslagene begynner å stemme om dette, tipper svært mange ville ønsket et forbud velkommen. Det blir feil at andre må ha vinduene igjen for at røykere skal få røyke. Heldigvis er dette en døende uvane, men tar fortsatt tid før det er helt borte dessverre. Anonymkode: 87a0d...d01 15
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #8 Skrevet 13. juni 2022 Selger er ikke forplikta og gi beskjed om naboene røyker i tillegg så har ingen noe med det heller. Sånn er det bare. Man har ikke lov og nekte beboere og røyke i sin egen leilighet, det sier seg selv. Hvis du hadde hus og naboen ved siden av griller eller sitter og røyker ute hva hadde du sagt da. Sannsynligvis vil noe av lukten sive over til deg. I min blokk både stinker det sterk parfyme og matlukt til tider spesielt i gangen. Vi kan ikke klage på det. Anonymkode: bce44...dc9 6 2
GammelKaktus Skrevet 13. juni 2022 #9 Skrevet 13. juni 2022 Folk må få lov til å leve livet sitt selv om de bor i blokk, kan du ikke leve med det så er nok ikke blokk plassen for deg. Eller noe sted med andre mennesker for det vil alltid være noen som gjør noe du ikke liker, sånn er det bare. 7 3
Lacy Skrevet 13. juni 2022 #10 Skrevet 13. juni 2022 Google it, men man kan vel foreslå røykfritt Brl som en del av husordensregler? Det må stemmes over på generalforsamling i såfall. 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #11 Skrevet 13. juni 2022 Det er lov fordi røyk/sigretter er lovlig. Alle over 18 år har lov til å kjøpe det. Anonymkode: 50053...c4c 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #12 Skrevet 13. juni 2022 Det er tid for en endring i røykeloven. Å totalforby salg og røyking og totalforbud mot å ta med inn i landet. Til alles beste. Til opplysning så var jeg ikke for røykeloven når den kom for selv om jeg ikke røyker selv så syntes jeg det ble som en barnevaktordning for voksne folk. Dessuten visste vi ikke om muligheten som var frisk luft.. det var jo konstant skyer og rennende øyne inne . Men.. røykeloven; gud så deilig det var at den kom!!! Anonymkode: fa2ff...7f4 9 1
Mwanafunzi Skrevet 13. juni 2022 #13 Skrevet 13. juni 2022 Jeg er enig med deg, ts, rett og slett fordi røyking beviselig er alvorlig helseskadelig. Å utsette andre for passiv røyking er forbudt på de fleste andre arenaer, det burde forbys i alle sammenhenger. I et borettslag burde det være en smal sak å ordne en slik regel. 11
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #14 Skrevet 13. juni 2022 Mwanafunzi skrev (2 minutter siden): Jeg er enig med deg, ts, rett og slett fordi røyking beviselig er alvorlig helseskadelig. Å utsette andre for passiv røyking er forbudt på de fleste andre arenaer, det burde forbys i alle sammenhenger. I et borettslag burde det være en smal sak å ordne en slik regel. Dette har blitt prøvd og slått ned av rettsvesenet https://www.nbbl.no/aktuelt/21-02-2020-det-er-ingen-menneskerett-a-royke-i-egen-bolig/ Anonymkode: 9a755...775 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #15 Skrevet 13. juni 2022 Altså, jeg er helt enig i at det kan være plagsomt med røykende naboer, jeg har en slik selv som røyker med begge henda. Men særlig helseskadelig kan det ikke sies å være at det siver røyklukt inn i din leilighet. Ikke mer enn hva annet man innhalerer en dag i byen. Røyken er såpass uttynnet at de skadelige virkningene er så og si null. https://www.nrk.no/norge/forsker-om-roykelov-skjerping_-_-andres-royking-ute-er-ufarlig-for-de-fleste-1.13993005 Anonymkode: 5c0a7...f88 7 1 5
kar90 Skrevet 13. juni 2022 #16 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Altså, jeg er helt enig i at det kan være plagsomt med røykende naboer, jeg har en slik selv som røyker med begge henda. Men særlig helseskadelig kan det ikke sies å være at det siver røyklukt inn i din leilighet. Ikke mer enn hva annet man innhalerer en dag i byen. Røyken er såpass uttynnet at de skadelige virkningene er så og si null. https://www.nrk.no/norge/forsker-om-roykelov-skjerping_-_-andres-royking-ute-er-ufarlig-for-de-fleste-1.13993005 Anonymkode: 5c0a7...f88 Når man vet at det å få for lite søvn er dårlig for helsen og svært helseskadelig, så er naturligvis røyk som siver inn på rommet ditt om natten helseskadelig. Om så bare at den forstyrrer og ødelegger søvnen, om man er så klimabenektende at man ikke tror røykkjemikalier ikke er skadelige bare fordi du ikke holder røyken selv. 6
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #17 Skrevet 13. juni 2022 Om man er sensitiv på å bli plaget av naboer, så får man ta et valg selv om å bo i byen (+alt det innebærer) eller bo på landet Og en annen ting er at luftkvaliteten i byer er generelt dårligere, så er man opptatt av lunge helse så burde man ta valg deretter også. Anonymkode: 3b1bc...bd6 10 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #18 Skrevet 13. juni 2022 Sikkert plagsomt, men det regnes ikke som passiv røyking, og ødelegger ikke lungene dine. Da må du sitte i et rom eller i en bil med en som røyker. Anonymkode: 41051...c88 7 1
IDGAF Skrevet 13. juni 2022 #19 Skrevet 13. juni 2022 Det er rart at jeg har krav på et røykfritt miljø på arbeidsplassen, butikken, restauranter, kino. Til og med inngangen på kjøpesenter skal være røykfri. Men i min egen stue og på mitt eget soverom- nei der er det opp til naboen om det skal være røykfritt eller ikke. Sykt! AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Om man er sensitiv på å bli plaget av naboer, så får man ta et valg selv om å bo i byen (+alt det innebærer) eller bo på landet Anonymkode: 3b1bc...bd6 Eller så kan du snu på det: Dersom du absolutt må gjøre noe som påvirker helsen og livskvaliteten til naboene dine negativt, så burde man kanskje bo på landet der man ikke trenger å ta hensyn til andre. 15
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #20 Skrevet 13. juni 2022 Er så enig, har hatt det sånn selv. Kunne aldri lufte på rommene til ungene, fordi to stk sto å røyket sigaretter ved siden av. Det luktet alltid røyk når ungene skulle legge seg. Jeg spurte meg selv mange ganger: hvordan kan det være riktig at mine barn skal måtte legge seg på røykstinkende rom og være passive røykere på sine egne rom? Anonymkode: 1f59c...43f 7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå