Gå til innhold

Nå som det ventes rentehopp er det lurt å betale ned på huslån eller investere i fond

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enslig, 47 år, jobbet hardt hele livet i et lavtlønnsyrke, vært sparsommelig, ungene er flyttet ut. Og nå har jeg tre hundre tusen på sparekonto.  Har klart å betale ned på huslånet hvert år de siste fem årene med feriepengene mine siden jeg ikke har vært på ferie. Så huslånet er kommet ned i 600 tusen.   Hva er nå lurest å gjøre?  Betale enda mer ned på huslånet eller investere i fond ? eller bare la pengene stå på konto?

Anonymkode: 330af...1e6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal betale ned på lånet, håper vi er gjeldsfri innen tre år. Men dog, vi har aldri spart i fond - men jeg tror at det lønner seg å ha lite lån med alle de økte utgiftene som kommer.. 

Anonymkode: bb121...b4e

AnonymBruker
Skrevet

Sparer man i fond skal man jo vente i mange år før det "lønner seg" å ta ut beløpet, satser man på fond med høy avkastning kan man også risikere å tape. Slik tenker vi i hvert fall 😊

Anonymkode: bb121...b4e

Skrevet

Ta deg en velfortjent ferie og tenk at livet består av mer enn bare jobb...? 

Skrevet

Vanligvis ville jeg sagt fond, men med situasjonen vi er i... Tja. Mine fond har sunket med ca 10% hittil i år. De går ikke i minus totalt, og jeg tar ikke pengene ut, men jeg lar være å sette inn mer penger akkurat nå, og betaler heller ned på lån.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aksjefond i en bransje som går bra for tiden.

Anonymkode: 35155...747

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er trygghetssøkende, så jeg hadde betalt ned huslånet nå. Det høres ut som det er penger du har jobbet hardt for å tjene og spare - godt jobba!

Men samtidig ville jeg begynt å spare litt i fond på en aksjesparekonto. Når du har litt til overs, kjøp litt fond for pengene. Eller ha en fast spareavtale.

Anonymkode: 9c0f7...422

AnonymBruker
Skrevet

Finn en bank som gir god rente på innskudd og flytt sparepengene dit: https://www.finansportalen.no/bank/bankinnskudd/

Skulle du plutselig få bruk for pengene er det bare å ta de ut. Pass på at det ikke er noe bindingstid eller store gebyrer på uttak.

Anonymkode: 6d259...e18

• Liker 1
Skrevet
15 hours ago, Knirke said:

men jeg lar være å sette inn mer penger akkurat nå

Det er jo generelt i nedgangstider det lønner seg å sette inn penger, siden finansverden stort sett har det med å ordne seg på sikt. Så om man klarer å sette inn jevnlig i nedgangstider blir de pengene MYE mer verdt enn når man setter inn penger når børsene er på topp

Man må selvfølgelig ha tilstrekkelig buffer og backup så man ikke blir nødt til å tømme fondet i nedgangstiden da, for det er oppskriften på dårlig investering

• Liker 3
Skrevet

Hvis renten på lånet ditt er høyere enn rentene på sparekontoen din (og det er den nok), så vil det lønne seg mer å betale ned på lånet enn å ha dem på sparekonto i allefall. Hvis du skal velge mellom de to alternativene.

Fond kan slå begge veier, så det er vanskelig å vurdere.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg investerte for halvannet år siden. Som flere sier, er prisene nede nå (på alle markeder). Jeg kjøpte crypto, i stedet for fond, etter mye lesing på kveldene. De skal jeg ha i 10 år. Fristende å få panikk nå, dvs en bra tid å kjøpe på. Jeg lar de stå. 

Jeg hadde penger på sparekonto og 500 igjen på huslån. Logisk sett tenkte jeg at jeg betaler på lånet og fortsetter å spare. Så fant jeg ut at pengene synker jo i verdi minutt for minutt. Både sparepengene mine og lånet mitt. Men så er det jo renten på lånet da. Vanskelig det her for nybegynnere som oss, som har lært at vi må betale lån og ha sparekonto. Vel, jeg har fortsatt en liten buffer, og er fortsatt like usikker som deg om jeg bør betale ned lånet.  

Anonymkode: c5cc1...08a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg velger å gjøre litt av alt med det jeg har spart. Har to ulike lån på boligen, og tenker å betale ut det dyreste(eff rente 3,33%). Ca 200 000 i lån. Fondene mine ligger i ca -10%, men holder på de.

Det lille jeg har i krypto skal også bare stå der. Kommer til å ha en buffer på 200 000 når jeg har betalt ut det ene boliglånet.Vet det er mye å ha stående, men jeg ønsker trygghet. Spesielt siden jeg har ganske høye helseutgifter i perioder. Og ikke superflink med å utjevne skatten🥴

Anonymkode: 61d35...b69

Skrevet

Hei.

Betal ned så mye av lånet at du vil kunne fortsette å bo, hvis du skulle være uheldig å bli ufør eller miste jobben

Du kan f.eks. betale ned kr 200 - 250 tusen på lånet å ha 50 tusen som buffer, eller til bruk på ferie.

Men, basert på det du opplyser tror jeg du er mer enn vel i stand til å ta den korrekte avgjørelsen som vil gjelde for deg.

Med vennlig hilsen

TBergh

AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (7 timer siden):

Hvis renten på lånet ditt er høyere enn rentene på sparekontoen din (og det er den nok), så vil det lønne seg mer å betale ned på lånet enn å ha dem på sparekonto i allefall. Hvis du skal velge mellom de to alternativene.

Man må ta med i beregningen at man får trekke fra på skatten 22% av rentene man betaler, at inflasjonen biter hardere på større summer enn små (TS har dobbelt så stort lån kontra sparepenger), at lånet blir dyrere om man betaler ned ekstra uten å redusere nedbetalingstiden, at det blir like mye å betale i måneden om man velger å redusere nedbetalingstiden, at banken ikke nødvendigvis låner ut igjen de pengene man betaler ned på lånet skulle man trenge penger i fremtiden...

Anonymkode: 6d259...e18

Skrevet
8 hours ago, newman01 said:

Det er jo generelt i nedgangstider det lønner seg å sette inn penger, siden finansverden stort sett har det med å ordne seg på sikt. Så om man klarer å sette inn jevnlig i nedgangstider blir de pengene MYE mer verdt enn når man setter inn penger når børsene er på topp

Man må selvfølgelig ha tilstrekkelig buffer og backup så man ikke blir nødt til å tømme fondet i nedgangstiden da, for det er oppskriften på dårlig investering

Jo, men det er jo ingen som vet hvor mye kursen skal ned før den kommer opp igjen. Når jeg ser på min totale formue (gjeld+innskudd i fond, bank etc.) så har den fått seg en solid knekk i 2022. Om jeg hadde betalt mer på gjeld og mindre i fond ville nettoformuen gått svakt oppover isteden.

Nå snakker jeg som en vanlig småsparer, ikke som investor. Hadde jeg hatt som mål om å bli rik hadde jeg sikkert kjøpt aksjer som en galning igjennom nedgangen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.6.2022 den 15.08):

Jeg er enslig, 47 år, jobbet hardt hele livet i et lavtlønnsyrke, vært sparsommelig, ungene er flyttet ut. Og nå har jeg tre hundre tusen på sparekonto.  Har klart å betale ned på huslånet hvert år de siste fem årene med feriepengene mine siden jeg ikke har vært på ferie. Så huslånet er kommet ned i 600 tusen.   Hva er nå lurest å gjøre?  Betale enda mer ned på huslånet eller investere i fond ? eller bare la pengene stå på konto?

Anonymkode: 330af...1e6

Jeg tror jeg ville ha satt til side 30 000 til en velfortjent, lang ferie og så 20-30 000 på en bufferkonto i banken til å ha i reserve, og ved små kriser.

Resten hadde jeg betalt inn på boliglånet. Nå som rentene skal stige, og har steget alt, er det mye penger å spare hver måned på å minske den rentebærende gjelden man har. Vi får bare skrive 22% av gjeldsrentene på skatten, det er ikke så mye lenger. Det betyr at det fremdeles er 78% vi må punge ut med av egen lomme.

Anonymkode: f20ec...265

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...