AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #41 Del Skrevet 14. juni 2022 Grøss, NEI - det må være det ultimate mareritt 🥴 Anonymkode: dce89...fa8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #42 Del Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Grøss, NEI - det må være det ultimate mareritt 🥴 Anonymkode: dce89...fa8 Enig... Jeg tenker stille at det kan ikke være planlagt. 😅 Anonymkode: 7b2d5...b36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kankankan Skrevet 15. juni 2022 #43 Del Skrevet 15. juni 2022 Er det ikke det motsatte...? Ugunstig for ungene og ugunstig for foreldrene. Det optimale er vel tre-fire år mellom? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 15. juni 2022 #44 Del Skrevet 15. juni 2022 Det har jeg hverken hørt om eller fått inntrykk av via andre. Vi ønsket oss tette barn og fikk tette barn og det er helt perfekt for oss. Jeg synes for øvrig det er ganske unødvendig å komme med utsagn om at andres valg framstår som et mareritt. Jeg kunne selv sagt at det for meg framstår som et mareritt å ha mange år mellom barna, men hva skulle være poenget med det annet enn å rakke ned på andre? Jeg håper folk tar sine valg ut fra hva de selv ønsker og gir blanke i hva andre mener eller hva som er status. kankankan skrev (1 time siden): Er det ikke det motsatte...? Ugunstig for ungene og ugunstig for foreldrene. Det optimale er vel tre-fire år mellom? Nei, det stemmer ikke. Den optimale avstand er 18 mnd til 4 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puny Skrevet 15. juni 2022 #45 Del Skrevet 15. juni 2022 Tenker mer at det er en annen faktor som påvirker her. De som har en lang utdannelse og en god karriere, starter å få barn senere. Hvis de skal rekke mer enn ett barn må de ha de litt tett. Derfor har familier med høy sosioøkonomisk bakgrunn oftere litt tettere barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #46 Del Skrevet 15. juni 2022 Vi har 2 veldig tette, med 12 måneder imellom. De er så tette fordi vi slet i årevis med å bli gravide, og når den første endelig kom så var vi såpass gamle (jeg var 38) at vi ikke følte vi hadde noe tid å miste hvis vi skulle få et barn til. Vi regnet faktisk med at det kom til å ta flere år allikevel. Men nei, spiren satt på andre PP etter fødsel, mens jeg fremdeles fullammet. Vil ikke si det er "status", men det er ikke mye slit og jobb heller. Og de har vært bestevenner hele veien. Så jeg er veldig glad for at de er så tette i alder. Jeg vil nesten påstå at fra rundt 1 år og oppover så er det mindre jobb med 2 barn enn med 1, fordi de underholder hverandre så godt, mens enebarn må ha voksenkontakt hele tiden (vi har et eldre barn som var enebarn i mange år også). Anonymkode: d1732...037 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #47 Del Skrevet 15. juni 2022 Helt ærlig. Før jeg fikk barn selv, tenkte jeg det var status om ting ellers er på stell. Så fikk jeg barn selv, og jeg tenker nå at de har enkle barn (og kanskje også mye hjelp fra familien). To tette uten alt på stell har jeg alltid tenkt at er uansvarlig. Anonymkode: e5521...851 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eloise12345 Skrevet 15. juni 2022 #48 Del Skrevet 15. juni 2022 Jeg bryr meg ikke hvor mange barn folk har. Det er ingen status for meg at noen har tette barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #49 Del Skrevet 15. juni 2022 Jeg har 3 barn på to år jeg. Toppen av samfunnet 🥶😅🙌 Anonymkode: 5c5a1...3f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #50 Del Skrevet 15. juni 2022 Jeg oppfatter det som at mange ser på det som stas ja. At de er flinkere enn andre som "klarer det". Vi har de to første tette selv, og synes ofte reaksjonen folk har er litt pinlig. Det er for meg en helt bisarr ting å være stolt over, og spesielt på andres (våre) vegne. Anonymkode: dcffe...1c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #51 Del Skrevet 15. juni 2022 Føler alle jeg kjenner som har fått tette barn råder alle andre til å IKKE gjøre det. Så status vil jeg ikke si at det er, men heller en kommentar for å få oppmerksomhet/skryt. For selvfølgelig vil alle kommentere «oi» «hvordan greier dere det» osv. Man greier jo fordi man må, også kommer det an på barna også. Min venninne fikk en rolig og grei baby, hun er allerede på ne 2. Jeg hadde et mareritt av en barseltid, så jeg kjenner jeg nærmest får angst av å tenke på å gjøre det igjen. Anonymkode: d87d1...ebf 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #52 Del Skrevet 15. juni 2022 Arkana skrev (3 timer siden): Det har jeg hverken hørt om eller fått inntrykk av via andre. Vi ønsket oss tette barn og fikk tette barn og det er helt perfekt for oss. Jeg synes for øvrig det er ganske unødvendig å komme med utsagn om at andres valg framstår som et mareritt. Jeg kunne selv sagt at det for meg framstår som et mareritt å ha mange år mellom barna, men hva skulle være poenget med det annet enn å rakke ned på andre? Jeg håper folk tar sine valg ut fra hva de selv ønsker og gir blanke i hva andre mener eller hva som er status. Nei, det stemmer ikke. Den optimale avstand er 18 mnd til 4 år. "Optimale avstand" 😂 Vær glad du kan få og har fått barn - EOD. Anonymkode: dce89...fa8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #53 Del Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Grøss, NEI - det må være det ultimate mareritt 🥴 Anonymkode: dce89...fa8 For deg ja. For veldig mange (brorparten?) går det fint. Spørs hva som menes med tette da.. AnonymBruker skrev (18 minutter siden): "Optimale avstand" 😂 Vær glad du kan få og har fått barn - EOD. Anonymkode: dce89...fa8 Hvorfor så sur over at det finnes en optimal avstand? Det er ikke noe som er funnet på. https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/svangerskap-gode-rad/perfekt-aldersforskjell/ Det ene utelukker ikke det andre, man er like glad for barna sine selv om det er 1 år eller 10 år i mellom dem vil jeg tro 😅 Anonymkode: 27955...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 15. juni 2022 #54 Del Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): "Optimale avstand" 😂 Vær glad du kan få og har fått barn - EOD. Anonymkode: dce89...fa8 Det var ikke jeg som dro fram "optimal avstand" først, jeg bare korrigerte en annen bruker, så hvis du skal kritisere noen bør du henvende deg til rette person. Når det gjelder "optimal avstand" så handler det utelukkende om svangerskapet og mors helse, det er den avstanden mellom fødsler som gir minst sjanse for komplikasjoner. Det er ikke det samme som at det er farlig å få barn tettere enn 18 mnd eller med lengre avstand enn 4 år og i virkeligheten må selvfølgelig kvinner og familier ta hensyn til mange faktorer, inkludert hvorvidt man faktisk kan planlegge avstand. Jeg har aldri hørt om en eneste person utenfor KG som har snakket om optimal avstand i forhold til søsken. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #55 Del Skrevet 15. juni 2022 Tror de som får 2-3 tette er sånne familiefolk med søsken og som alltid tok det for gitt at de skulle ha en søskenflokk, liksom. Anonymkode: 176f5...538 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 15. juni 2022 #56 Del Skrevet 15. juni 2022 kankankan skrev (8 timer siden): Er det ikke det motsatte...? Ugunstig for ungene og ugunstig for foreldrene. Det optimale er vel tre-fire år mellom? Det kommer jo også an på barna. Noen får enkle barn, andre får krevende barn eller en kombinasjon av enkle og krevende barn. Andre ting som spiller inn, er foreldrenes interesser og i hvilken grad familien rundt er involvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kankankan Skrevet 15. juni 2022 #57 Del Skrevet 15. juni 2022 Arkana skrev (7 timer siden): Det har jeg hverken hørt om eller fått inntrykk av via andre. Vi ønsket oss tette barn og fikk tette barn og det er helt perfekt for oss. Jeg synes for øvrig det er ganske unødvendig å komme med utsagn om at andres valg framstår som et mareritt. Jeg kunne selv sagt at det for meg framstår som et mareritt å ha mange år mellom barna, men hva skulle være poenget med det annet enn å rakke ned på andre? Jeg håper folk tar sine valg ut fra hva de selv ønsker og gir blanke i hva andre mener eller hva som er status. Nei, det stemmer ikke. Den optimale avstand er 18 mnd til 4 år. For mors del ja. For barnas utvikling og tilknytning er det optimale 3-4 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 15. juni 2022 #58 Del Skrevet 15. juni 2022 kankankan skrev (21 minutter siden): For mors del ja. For barnas utvikling og tilknytning er det optimale 3-4 år. Dette finnes det ingen fasit på. Det er fordeler og ulemper med både kort og lang avstand mellom søsken. Det er også langt mindre målbart enn helserisiko for mor og derfor vanskeligere å finne et svar man kan sette to streker under. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EmKay Skrevet 15. juni 2022 #59 Del Skrevet 15. juni 2022 Status? Nei jeg har aldri tenkt på det slik. Vi har en som nylig ble 1 år, og planlegger å prøve på nestemann til høsten. Ikke fordi det er status, men fordi vi ikke er ungfoler lengre, og fordi vi ikke ønsker å trekke småbarnstilværelsen ut i det vide og det brede. Vi er også sist ute av våre venner med barn. I tillegg tenker vi at barna forhåpentligvis får stor glede av hverandre når aldersforskjellen ikke er så stor. (ikke for det, jeg har hatt et kjempeforhold med min 4 år yngre bror hele veien, så det går fint an det også) Er forberedt på at det antakeligvis vil bli travelt i starten, men det går seg vel til det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kankankan Skrevet 15. juni 2022 #60 Del Skrevet 15. juni 2022 Arkana skrev (3 timer siden): Dette finnes det ingen fasit på. Det er fordeler og ulemper med både kort og lang avstand mellom søsken. Det er også langt mindre målbart enn helserisiko for mor og derfor vanskeligere å finne et svar man kan sette to streker under. Enig i at det er vanskelig å slå fast noe endelig og allmenngyldig, men det er likefullt forsket på dette. Det er jo også logisk at det er ugunstig for individet å ha søsken så nært seg i alder at de er i samme "behovsmarked". Det er bedre at de har mer ulike behov og at foreldrene kan konsentrere seg fullt ut om hvert enkelt barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå