Gå til innhold

Får ikke svar på innsynskrav, hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I fjor sendte jeg en forespørsel om å få innsyn i elevmappen min fra grunnskolen. Denne ble ikke besvart før jeg purret på det, og da fikk jeg beskjed fra arkivansvarlig i kommunen om at hun hadde opprettet en sak på meg, og at jeg skulle få beskjed om hun fant noe. Dette er nå over et halvt år siden. Etter det har jeg ikke hørt et pip, til tross for at jeg har sendt e-post og bedt om oppdatering jevnlig. 

Hva kan jeg egentlig gjøre med dette? Hvem klager man til? Er det fylkeskommunen som er neste instans?

Anonymkode: ca6e6...4c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan klage til Statsforvalteren (fylkesmannen).

Anonymkode: 4c272...27e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk, det skal jeg undersøke!

Etter gjentatte purringer fikk jeg endelig svar nå, at de "dessverre" ikke har funnet noe som helst, men jeg merker at jeg er veldig usikker på om noen i det hele tatt har letet...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk, det skal jeg undersøke!

Etter gjentatte purringer fikk jeg endelig svar nå, at de "dessverre" ikke har funnet noe som helst, men jeg merker at jeg er veldig usikker på om noen i det hele tatt har letet...

Gikk du ut av skolen etter 2013 så er det stor sjanse for at det stemmer at de ikke har funnet noe. Før 2013 ble det meste kastet/ slettet dessverre, har vært gjennom samme kjipe opplevelse. 

Anonymkode: ca854...1cd

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Gikk du ut av skolen etter 2013 så er det stor sjanse for at det stemmer at de ikke har funnet noe. Før 2013 ble det meste kastet/ slettet dessverre, har vært gjennom samme kjipe opplevelse. 

Anonymkode: ca854...1cd

Ja, jeg har lest om det der, det er bare vanskelig å stole på noen som gjør jobben sin på den måten hun jeg har vært i kontakt med. Men jeg får prøve å slå meg til ro med det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trappet opp personlig på byarkivet og bad om innsyn, damen søkte meg opp og fant ut at de hadde ting på meg. Hun opprettet en innsynssak og fem uker senere fikk jeg en rekommandert sending fra dem med litt papirer.

Anonymkode: 80a50...5f9

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg trappet opp personlig på byarkivet og bad om innsyn, damen søkte meg opp og fant ut at de hadde ting på meg. Hun opprettet en innsynssak og fem uker senere fikk jeg en rekommandert sending fra dem med litt papirer.

Anonymkode: 80a50...5f9

Dette er bygda. Litt usikker på om materialet kan ha blitt overlevert til nærmeste byarkiv, men det skal jeg undersøke! Takk for tips :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er bygda. Litt usikker på om materialet kan ha blitt overlevert til nærmeste byarkiv, men det skal jeg undersøke! Takk for tips :)

Det burde den personen du har sendt innsynskravet til undersøke for deg. Hun har veiledningsplikt, det er hjemlet i Forvaltningsloven.

Dersom du bor på bygda er det mer sannsynlig at det er sendt til et interkommunalt arkiv (IKA) enn til et byarkiv.

Det er dessverre en viss sjanse for at dokumentene er kastet. Jeg ville ha tipset Arkivverket (de skal kontrollere at offentlig sektor behandler arkivene sine på en skikkelig måte, og ikke kaster ting man er pålagt å bevare). 

Anonymkode: 63d34...bcd

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg endte opp med å sende en melding til Statsforvalteren i det aktuelle fylket i dag for å høre hva jeg burde gjøre og hvordan jeg skal forholde meg til at jeg ikke får ordentlig svar.

Hun jeg har vært i kontakt med i kommunen sier jo at hun har sjekket, men i svaret nevnte hun bare to av de tre skolene jeg har gått på, og som innsynsforespørselen gjaldt. Når jeg etterspør status på den siste skolen så får jeg nok en gang ikke noe svar. Siden det er en liten kommune er det bare dette ene mennesket jeg kan snakke med også, og det gjør meg skikkelig irritert. I følge organisasjonskartet har hun tilsynelatende ingen overordnet jeg kan kontakte heller, så da ble det melding til Statsforvalteren istedenfor. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg endte opp med å sende en melding til Statsforvalteren i det aktuelle fylket i dag for å høre hva jeg burde gjøre og hvordan jeg skal forholde meg til at jeg ikke får ordentlig svar.

Hun jeg har vært i kontakt med i kommunen sier jo at hun har sjekket, men i svaret nevnte hun bare to av de tre skolene jeg har gått på, og som innsynsforespørselen gjaldt. Når jeg etterspør status på den siste skolen så får jeg nok en gang ikke noe svar. Siden det er en liten kommune er det bare dette ene mennesket jeg kan snakke med også, og det gjør meg skikkelig irritert. I følge organisasjonskartet har hun tilsynelatende ingen overordnet jeg kan kontakte heller, så da ble det melding til Statsforvalteren istedenfor. 

Er alle de tre skolene kommunale? 

Hvis en av skolene er videregående skole, så er det fylkeskommunen du må kontakte, da det skoleslaget er fylkeskommunalt. 

Hvor gammel er du/når gikk du ut av barneskolen og ungdomsskolen?

Jo eldre du er, jo vanligere er det at det ikke finnes mappe på elevene. Ikke nødvendigvis fordi ting er blitt kastet, men fordi det ikke ble skrevet ned så mye, eller at det ikke ble opprettet elevmappe på alle elevene.  

Anonymkode: 9b3c7...369

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...