Gå til innhold

Fått ID-kort, har time for pass neste måned

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bestilte time for pass tidlig i februar, fikk time nær hjemstedet mitt om noen uker. 
I mellomtiden fant jeg ledig time et stykke hjemmefra som jeg valgte å benytte meg av, for å få dette fortest mulig i tilfelle vi bestemmer oss for å reise utenlands i ferien. 
Jeg valgte allikevel å beholde timen nær hjemstedet mitt, og nå har jeg mottatt ID-kortet. Kan jeg møte opp på den kommende timen jeg har og bestille pass, eller vil de stoppe meg fra å få begge deler? Noen som vet? 

Anonymkode: 6b6a1...4f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kort formulert: Vil jeg risikere å bli bortvist om jeg møter opp til time for pass, når jeg allerede har fått ID-kort?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kort formulert: Vil jeg risikere å bli bortvist om jeg møter opp til time for pass, når jeg allerede har fått ID-kort?

I teorien ja, siden de har strammet inn og man ikke kan bestille begge deler, men hvor strengt det praktiseres.. Jeg ville bare ringt og sjekket jeg. 

Anonymkode: 6458c...f07

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg ville i hvert fall gått til media om jeg ble stoppet. Det kan jo melde seg et behov for pass selv om man har fått ID-kort. Hvis du sier du skal til England eller USA, er det bra spesielt om de svarer nei, du har ID-kort så du får dra til Sverige eller Tyskland isteden. Det du spør om er faktisk noe jeg har lurt på en stund. Hvor lenge havner man i "karantene" for pass når man har fått ID? Motsatt er det ikke noe stort problem, siden pass kan brukes til det samme som ID pluss mer.

Anonymkode: 423b4...5dd

AnonymBruker
Skrevet

Tror dere har misforstått litt - det er ingen ting som hindrer dere i å få både pass og ID-kort. Kjekt å ha begge deler.

Politiet har ikke latt folk bestille time for pass og ID-kort samtidig, da de har knapt med tid og ressurser. Får du time må du velge en av delene. Men det er ingen ting som hindrer deg i å bestille en time til. 

Anonymkode: 44cc4...3b7

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror dere har misforstått litt - det er ingen ting som hindrer dere i å få både pass og ID-kort. Kjekt å ha begge deler.

Politiet har ikke latt folk bestille time for pass og ID-kort samtidig, da de har knapt med tid og ressurser. Får du time må du velge en av delene. Men det er ingen ting som hindrer deg i å bestille en time til. 

Dette vil de brenne seg på når alle som nå har fått ID-kort kommer tilbake og skal ha ny time for pass. Sier seg selv at de ikke sparer noe tid på det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har time til både pass og ID kort 9 August.

Anonymkode: cfe93...7f7

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har time til både pass og ID kort 9 August.

Anonymkode: cfe93...7f7

Når du kommer dit må du likevel velge, med mindre de går bort fra det innen den tid. Det er en av mange ting som er blitt dårlig håndtert, de som har time for begge deler får ikke beskjed om at de må velge før de står der. Så hvis de ikke har fått det med seg kan de fort ende opp med å ta et dårlig valg på sparket. 

• Liker 2
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, dere! Jeg prøver meg og ser hvordan det går. 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.6.2022 den 9.44):

Dette vil de brenne seg på når alle som nå har fått ID-kort kommer tilbake og skal ha ny time for pass. Sier seg selv at de ikke sparer noe tid på det. 

Men etterspørselen etter disse passene vil være mer spredt ut i tid, noe som er hele hensikten. 

Anonymkode: 60505...50d

AnonymBruker
Skrevet

Ingen problem å komme tilbake over sommeren for å bestille pass, det står også på politiets hjemmeside:

Sitat

Leveringstider

Det er per i dag noe kortere leveringstid på nasjonale ID-kort. Dersom du vet at du skal reise til EU/EØS-landene eller Sveits, eller kun har behov for legitimasjon, anbefaler vi at du søker om et nasjonalt ID-kort. Du kan da komme tilbake etter sommeren og søke om et pass, dersom du har behov for det.

https://www.politiet.no/tjenester/pass-og-id-kort/situasjonen-om-pass-og-id-kort/#undefined

Anonymkode: d8c19...958

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...