AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #1 Skrevet 13. juni 2022 Jeg målte stoffskifte 17 dpo (forrige onsdag) og resultatet var dette: P-TSH:2,0 P-T4, fritt:12,0 P-T3, fritt:3,1 Jeg fikk tilsendt svaret i dag når jeg ba om det. Legen min har ikke peiling på stoffskifte i det hele tatt. Jeg målte før jeg ble gravid, og da var TSH på 2,9 (jeg fikk aldri svar og måtte purre etter to uker. Legen sa da at alt var OK. Jeg insisterte selv på å øke dosen Levaxin, siden TSH bør ligge på 1 før graviditet). Jeg tar 75mg Levaxin per dag nå. Jeg lurer litt på om jeg skal øke dosen til 75mg annenhver dag og 100mg annenhver dag. Jeg vet jo at behovet øker med graviditet. Jeg har legetime den 27. juni, men jeg vet ikke om jeg tør å risikere at TSH øker noe voldsomt i mellomtiden. Noen som har erfaring med dette? Anonymkode: 70e30...40d
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #2 Skrevet 13. juni 2022 For det første, så BØR du be legen din om å henvise deg til endokrinolog på sykehuset. Da får du time antakeligvis på svangerskapspoliklinikk. Du blir da å ta blodprøver ganske ofte, fordi endokrinologen endrer medisinen din. DU skal IKKE selvmedisinere deg i svangerskap! Anonymkode: 5d14e...bee 1
AprilLudgate Skrevet 13. juni 2022 #3 Skrevet 13. juni 2022 (endret) Du kan helt trygt øke dosen forsiktig. De fleste, men ikke alle - må øke dosen med 30-50% ved påvist graviditet. Så måler du hver 4.uke for å sjekke resultatene. Alt er jo IKKE fint når du har T4 på 12 🤷♀️ De som planlegger graviditet skal helst ha TSH på rundt 1, men 0,3-1,5 går fint det og. De som ligger på 1,5 vil kanskje måtte dosere opp litt mer enn de som ligger på 0,3. Jeg lå vel på ca 0,3 og doserte bare opp 50 mcg i uka. Tok vanligvis 650 mcg i uken, som gravid 700 mcg. Sjekket hver 4.mnd. Tror min TSH lå da på ca 0,5-1. Fosteret er avhengig av din produksjon i første trimester, så du bør jo starte sakte opptrapping nå ja og sjekke jevnlig. Trenger ikke endokrinolog for det, bare prøver hos fastlege og se til at TSH blir liggende på ca 0,3-1,5. Gjerne 1. Etter fødsel reduserer du dosen litt ned, og bør da igjen lande på 0,3-1,5. Endret 13. juni 2022 av DundreMilfin 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #4 Skrevet 13. juni 2022 DundreMilfin skrev (3 timer siden): Du kan helt trygt øke dosen forsiktig. De fleste, men ikke alle - må øke dosen med 30-50% ved påvist graviditet. Så måler du hver 4.uke for å sjekke resultatene. Alt er jo IKKE fint når du har T4 på 12 🤷♀️ De som planlegger graviditet skal helst ha TSH på rundt 1, men 0,3-1,5 går fint det og. De som ligger på 1,5 vil kanskje måtte dosere opp litt mer enn de som ligger på 0,3. Jeg lå vel på ca 0,3 og doserte bare opp 50 mcg. Tok vanligvis 650 mcg i uken. Sjekket hver 4.mnd. Tror min TSH lå da på ca 0,5-1. Fosteret er avhengig av din produksjon i første trimester, så du bør jo starte sakte opptrapping nå ja og sjekke jevnlig. Trenger ikke endokrinolog for det, bare prøver hos fastlege og se til at TSH blir liggende på ca 0,3-1,5. Gjerne 1. Etter fødsel reduserer du dosen litt ned, og bør da igjen lande på 0,3-1,5. Tusen takk for utfyllende svar 😊 Jeg er veldig enig med deg. Jeg øker dosen litt, men gir beskjed til fastlegen om det. Tar nye prøver om noen uker. Legen min er som regel alltid enig med meg, for hun vet at jeg alltid er ett steg foran henne og leser og gjør research. Fastleger er fastleger - de kan litt om alt, så da fordyper jeg meg selv i mine helseutfordringer. Anonymkode: 70e30...40d
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #5 Skrevet 13. juni 2022 DundreMilfin skrev (3 timer siden): Alt er jo IKKE fint når du har T4 på 12 🤷♀️ De som planlegger graviditet skal helst ha TSH på rundt 1, men 0,3-1,5 går fint det og. Gjelder dette for oss som ikke har diagnostisert lavt stoffskifte, også? Jeg har TSH på 2,7 sist jeg sjekket. T4 var på 11,9. Men jeg har altså ikke diagnostisert lavt stoffskifte og går derfor ikke på levaxin. Men har ikke klart å bli gravid. Lurer på om jeg burde begynne med levaxin men fastlegen sier at stoffskiftet mitt er normalt (antistoffer og T3 er normalt). Anonymkode: b9b99...239
AprilLudgate Skrevet 13. juni 2022 #6 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gjelder dette for oss som ikke har diagnostisert lavt stoffskifte, også? Jeg har TSH på 2,7 sist jeg sjekket. T4 var på 11,9. Men jeg har altså ikke diagnostisert lavt stoffskifte og går derfor ikke på levaxin. Men har ikke klart å bli gravid. Lurer på om jeg burde begynne med levaxin men fastlegen sier at stoffskiftet mitt er normalt (antistoffer og T3 er normalt). Anonymkode: b9b99...239 Nei, referansene jeg tenker på gjelder de med diagnose. Når det gjelder for eksempel subklinisk og andre «på kanten» verdier ville jeg tatt en konsultasjon hos for eksempel Balderklinikken. Om du begynner på Levaxin uten at du trenger det risikerer du skader både på deg selv(hjerte blant annet), fosteret (hjerneskader blant annet) og at du ødelegger egenproduksjon av tyroksin. 1
AprilLudgate Skrevet 13. juni 2022 #7 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for utfyllende svar 😊 Jeg er veldig enig med deg. Jeg øker dosen litt, men gir beskjed til fastlegen om det. Tar nye prøver om noen uker. Legen min er som regel alltid enig med meg, for hun vet at jeg alltid er ett steg foran henne og leser og gjør research. Fastleger er fastleger - de kan litt om alt, så da fordyper jeg meg selv i mine helseutfordringer. Anonymkode: 70e30...40d Ja, viktig å informere fastlegen og følges opp med prøver Gravide tar hver 4.uke. Infofolderen sier at man kan øke 30% ved positiv test, men da hadde jeg fått for høyt siden jeg allerede var i øvre del av normal. Du har nok litt å gå på Men ikke øk for kjapt, det blir ubehagelig. Kjenn etter på om du får hypersymptomer, da øker du saktere. Du er jo ikke kriselav, så sålenge du øker jevnt til optimal dose er oppnådd så går nok dette fint. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #8 Skrevet 14. juni 2022 Kan dette ha noe med saken å gjøre? https://hemali.no/siste/jodmangel-kan-gi-alvorlige-funksjonsnedsettelser-halve-befolkningen-mangler-jod/ Anonymkode: e68f3...09b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå