AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #1 Del Skrevet 13. juni 2022 La oss si det er lån på 2,5 med 500 tusen EK. Så kommer strøm og vann. Kan noen sette opp et fiktivt regnestykke på dette? Hvor mye er det vanlig å bruke på de forskjellige utgiftene til å eie bolig/leilighet i mnd? Anonymkode: e802f...af2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #2 Del Skrevet 13. juni 2022 Det spørs jo helt på hvilken rente du får, og ikke minst hva driftkostnadene kommer på. Er det enebolig må du dekke eiendomsskatt, vann/avløp, renovasjon, forsikring, internett og strøm. Er det leilighet vil flere av disse postene dekkes av felleskostnadene som fastsettes av sameiet. Totalprisen på drift kan variere voldsomt, så det er ikke så lett å gi noe tall uten å se noen konkrete boligeksempler, men for en mindre leilighet med lite fellesgjeld ligger felleskostnadene typisk på 3-4000, og inkludere alt bortsett fra strøm og innboforsikring. Personlig har jeg en liten enebolig med ca. 900k igjen på lånet, og jeg bruker 6-7000 totalt på lån, drift og strøm. I tillegg til dette kommer nødvendige og kostbare men mer sporadiske utgifter som maling, samt på sikt bytte av kledning og tak. Anonymkode: 398ad...4ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 13. juni 2022 #3 Del Skrevet 13. juni 2022 (endret) https://www.godepengevaner.no/hvor-mye-koster-det-a-eie-bolig/ Her har de regnet 1% av boligens verdi i årlige vedlikeholdskostnader, det synes jeg var litt lite... Andre regnestykker jeg har sett har vært 4% for enebolig og 2% for leilighet. Edit: Eksempelet over er altså kun løpende vedlikehold, ikke oppgradering/renovering. Hvis du regner med 4% kan du sikkert inkludere oppussing. Renoveringsobjekter blir selvfølgelig mye dyrere. Endret 13. juni 2022 av Knirke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anjatapinjata Skrevet 13. juni 2022 #4 Del Skrevet 13. juni 2022 Jeg har 2,7mill i lån, 24år igjen. Lånet koster 12.000 i mnd Forsikring 1000 Tv og nett 1400 Strøm har vært veldig varierende men si et snitt på 2500 Kommunale avgifter er på ca 1350 i mnd. Så har jeg gjort litt med huset. Skal male huset utvendig, montere nye utelamper og bytte 7 vinduer. Bare dette kommer opp i nærmere 100k. Er en del utgifter når man eier😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #5 Del Skrevet 13. juni 2022 Varierer veldig, men her er nå mitt: Kjøpesum: 2,28mill Egenkapital: 650k i EK Låneavdrag: 8800 Felleskostnader(TV og internet inkludert), kommunale, strøm/fjernvarme: 3200 (strøm/oppvarming varierer jo med årstid, dette var for april). Tror jeg har en 1,5mill igjen på lånet, ikke bodd her så lenge. Banken mente jeg ikke kom til å klare mer en 4400 selv uten renteøkning Når samboer får seg jobb her(nyinnflytta) setter jeg nok opp trekket enda mer. Det ble for litt siden solgt to identiske leiligheter med ca. samme standard i nabobygget, og de hadde gått opp hhv. 400k og 600k. Så forhåpentligvis får jeg en slik verdistigning når jeg selger. Heldigvis er dette et sameie så slipper å tenke på ting som tak, grunnmur, vinduer og slikt, kun det som er innafor mine egne vegger. Anonymkode: d73f4...23d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #6 Del Skrevet 13. juni 2022 Kjøpesum leilighet, splitter nybygd i 2008, Oslo Sentrum, 2-roms. Pris: 1,750,000 kroner Overtatt: År 2009 Fellesutgifter: 4,200 per måned Verdi nå: Rundt 5,000,000 kroner Egenkapital: 290.000 kroner, resten er fellesgjeld, med IN-ordning hvis man selv ønsker det, og de første 10 årene, frem til 2018 / 2019, var avdragsfrie. Betalte kun renter på fellesgjelda, og staten sponset en tilbake med 28% skattefradrag på dette. Nå er det 22%. Anonymkode: aca15...917 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå