AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #1 Skrevet 13. juni 2022 Vært rusfri noen år nå, MEN er så lei av at familien min puster meg i nakken hele tiden! «Ikke drikk for mye, du kan gå på en smell. Helst ikke drikk i det held tatt, du trenger ikke alkohol heller! Hva skal du med de pengene? Vi kan jo betale regninga selv for deg! Ikke omgås de, de er dårlig miljø. Følger du opp timer hos legen? Nå har du dårlig døgnrytme, ikke bra for psyken!» SÅNN går det hele tiden! Foreldrene mine og bestefar, jeg har skrivd om han tidligere her, han som ga meg hund. Jeg er glad i de, men de er så vanvittig irriterende!! Er det flere rusfri som har det sånn? Anonymkode: f7f84...602 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #2 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vært rusfri noen år nå, MEN er så lei av at familien min puster meg i nakken hele tiden! «Ikke drikk for mye, du kan gå på en smell. Helst ikke drikk i det held tatt, du trenger ikke alkohol heller! Hva skal du med de pengene? Vi kan jo betale regninga selv for deg! Ikke omgås de, de er dårlig miljø. Følger du opp timer hos legen? Nå har du dårlig døgnrytme, ikke bra for psyken!» SÅNN går det hele tiden! Foreldrene mine og bestefar, jeg har skrivd om han tidligere her, han som ga meg hund. Jeg er glad i de, men de er så vanvittig irriterende!! Er det flere rusfri som har det sånn? Anonymkode: f7f84...602 De er bekymret for deg og forstår ikke at det drar deg ned. Pappaen min har dømt meg i mange år for min psykiske helse som var nedbrutt en periode i livet. Jeg bare holdt meg unna en stund og beviste på avstand hvor mye jeg klarer alene. Nå har det blitt rolig. Anonymkode: b3833...bd8 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #3 Skrevet 13. juni 2022 Synes du viser litt lite forståelse for hvor tøft det sikkert har vært for dem at du har vært på kjøret. Anonymkode: fe26d...53e 5 8
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #4 Skrevet 13. juni 2022 Folk som aldri har vært i dine sko, kommer aldri til å forstå deg, dessverre. Det beste du kan gjøre er å holde dem mest mulig på avstand. Ikke nødvendigvis bryte kontakten helt, men distansere deg litt, og la dem se at du klarer deg fint på egenhånd. Anonymkode: 744db...b55
Carrot Skrevet 13. juni 2022 #5 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Synes du viser litt lite forståelse for hvor tøft det sikkert har vært for dem at du har vært på kjøret. Anonymkode: fe26d...53e Det er deres ansvar å komme over, ikke TS sitt.. 5
TacoTore Skrevet 13. juni 2022 #6 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Vært rusfri noen år nå, MEN er så lei av at familien min puster meg i nakken hele tiden! «Ikke drikk for mye, du kan gå på en smell. Helst ikke drikk i det held tatt, du trenger ikke alkohol heller! Hva skal du med de pengene? Vi kan jo betale regninga selv for deg! Ikke omgås de, de er dårlig miljø. Følger du opp timer hos legen? Nå har du dårlig døgnrytme, ikke bra for psyken!» SÅNN går det hele tiden! Foreldrene mine og bestefar, jeg har skrivd om han tidligere her, han som ga meg hund. Jeg er glad i de, men de er så vanvittig irriterende!! Er det flere rusfri som har det sånn? Anonymkode: f7f84...602 Hadde ikke orket å forholde meg til familien min om de skulle holdt på sånn. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Synes du viser litt lite forståelse for hvor tøft det sikkert har vært for dem at du har vært på kjøret. Anonymkode: fe26d...53e Er fortsatt unødvendig å legge et slikt press på TS, det hjelper jo ikke i det hele tatt, det som hjelper er at TS selv vil forbli rusfri, ikke fordi familien maser og ikke klarer å gi slipp på fortiden. 2
Kaneel Skrevet 13. juni 2022 #7 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Vært rusfri noen år nå, MEN er så lei av at familien min puster meg i nakken hele tiden! «Ikke drikk for mye, du kan gå på en smell. Helst ikke drikk i det held tatt, du trenger ikke alkohol heller! Hva skal du med de pengene? Vi kan jo betale regninga selv for deg! Ikke omgås de, de er dårlig miljø. Følger du opp timer hos legen? Nå har du dårlig døgnrytme, ikke bra for psyken!» SÅNN går det hele tiden! Foreldrene mine og bestefar, jeg har skrivd om han tidligere her, han som ga meg hund. Jeg er glad i de, men de er så vanvittig irriterende!! Er det flere rusfri som har det sånn? Anonymkode: f7f84...602 Faen ikke rart! Vær gla til de bryt seg du! 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #8 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Vært rusfri noen år nå, MEN er så lei av at familien min puster meg i nakken hele tiden! «Ikke drikk for mye, du kan gå på en smell. Helst ikke drikk i det held tatt, du trenger ikke alkohol heller! Hva skal du med de pengene? Vi kan jo betale regninga selv for deg! Ikke omgås de, de er dårlig miljø. Følger du opp timer hos legen? Nå har du dårlig døgnrytme, ikke bra for psyken!» SÅNN går det hele tiden! Foreldrene mine og bestefar, jeg har skrivd om han tidligere her, han som ga meg hund. Jeg er glad i de, men de er så vanvittig irriterende!! Er det flere rusfri som har det sånn? Anonymkode: f7f84...602 Jeg er rusfri, og har det ikke sånn. MEN Jeg hadde nok flint hatt det slik hvis holdningene mine tilsa at jeg ikke tok ting så seriøst. Jeg drikker ikke alkohol, og har heller ikke behov for det - kanskje om noen år i sosialt lag, men innen den tid så er ikke dette noe jeg kjenner et behov for. Jeg studerer, jobber og driver med ettervern. Jeg er ung voksen og tar livet mitt seriøst. Det at de maser på deg, det er dine egne holdninger som reflekteres over på deg. Se for eksempel for deg en uoppdragne drittunge, den ungen reflekterer foreldrene sine og den jobben de ikke gjøre. Familien din stoler ikke på deg, og da er det på tide å komme i bunns i hvorfor - og hva kan du gjøre for at tilliten skal være der?! Anonymkode: c21ef...0b3 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #9 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Synes du viser litt lite forståelse for hvor tøft det sikkert har vært for dem at du har vært på kjøret. Anonymkode: fe26d...53e Ingenting av det de sier på den måten er støttende eller omsorg i, det er bare dømmende og kontrollerende, de er nødt til å back off og gi ts ansvar for eget liv. Anonymkode: 010ae...d74 1
Gjest lurven Skrevet 13. juni 2022 #10 Skrevet 13. juni 2022 Tror familien din vil det beste for deg, de forstår nok ikke at det ikke hjelper å mase på deg. Da må du si fra
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #11 Skrevet 13. juni 2022 Ta det opp med dem at du må få tillit til å leve livet ditt nå. Bor du for deg selv, eller under samme tak? Hvis du bor under samme tak ville jeg vurdert sterkt å flytte for deg selv. Anonymkode: 122c2...a3a
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #12 Skrevet 13. juni 2022 Du skal være glad de bryr seg og orker å ha kontakt, for de lever faktisk med redsel for at du skal havne utpå igjen. Tror ikke at psykisk syke og rusmisbrukere vet hvor jævlig det er å være pårørende i en slik setting. Kjenner flere som ikke klarer å ha kontakt med de som er blitt "friske" for de må nesten beskytte seg selv og familien sin. Anonymkode: 996ff...be8 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #13 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vært rusfri noen år nå, MEN er så lei av at familien min puster meg i nakken hele tiden! «Ikke drikk for mye, du kan gå på en smell. Helst ikke drikk i det held tatt, du trenger ikke alkohol heller! Hva skal du med de pengene? Vi kan jo betale regninga selv for deg! Ikke omgås de, de er dårlig miljø. Følger du opp timer hos legen? Nå har du dårlig døgnrytme, ikke bra for psyken!» SÅNN går det hele tiden! Foreldrene mine og bestefar, jeg har skrivd om han tidligere her, han som ga meg hund. Jeg er glad i de, men de er så vanvittig irriterende!! Er det flere rusfri som har det sånn? Anonymkode: f7f84...602 De er glade i deg. Sett pris på det. Det er verre den dagen ingen lurer på hvordan du har det eller ønsker at du tar vare på deg selv. Anonymkode: 730e2...798 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #14 Skrevet 13. juni 2022 Carrot skrev (39 minutter siden): Det er deres ansvar å komme over, ikke TS sitt.. Ja, det er det. Men det er nok lettere dersom Ts anerkjenner at det har vært tøft. (Mulig Ts har gjort det, for all del). Anonymkode: fe26d...53e
AprilLudgate Skrevet 13. juni 2022 #15 Skrevet 13. juni 2022 Men….du er jo ikke rusfri om du drikker? 4
Carrot Skrevet 13. juni 2022 #16 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ja, det er det. Men det er nok lettere dersom Ts anerkjenner at det har vært tøft. (Mulig Ts har gjort det, for all del). Anonymkode: fe26d...53e Hvorfor? Skal den som har vært syk av rus virkelig be de andre om tilgivelse (det er det som ligger i denne formen for anerkjennelse) og i så fall, skal en som er psykisk syk, elelr som er kreftsyk eller annen form for syk også anerkjenne at det er en påkjenning osv eller skal de som er pårørende rett og slett bare være takknemlig for at nå er sykdommen over og se fremover sammen med den som forsøker ta fatt på livet som frisk? Jeg blir litt matt av de som gjør seg selv til ofre i slike settinger.. TS har gjort en kjempejobb, DET bør anerkjennes! 1
AprilLudgate Skrevet 13. juni 2022 #17 Skrevet 13. juni 2022 Carrot skrev (40 minutter siden): Hvorfor? Skal den som har vært syk av rus virkelig be de andre om tilgivelse (det er det som ligger i denne formen for anerkjennelse) og i så fall, skal en som er psykisk syk, elelr som er kreftsyk eller annen form for syk også anerkjenne at det er en påkjenning osv eller skal de som er pårørende rett og slett bare være takknemlig for at nå er sykdommen over og se fremover sammen med den som forsøker ta fatt på livet som frisk? Jeg blir litt matt av de som gjør seg selv til ofre i slike settinger.. TS har gjort en kjempejobb, DET bør anerkjennes! Ja, om man har oppført seg på en måte som fordrer til unnskyldning/tilgivelse så skal man jo det? Er en del av 12trinnsprogram og generelt normal høflighet. Pårørende kan også få store skader og innvirkning på sine liv, avhengig av hva som er gjort og har skjedd.
Carrot Skrevet 14. juni 2022 #18 Skrevet 14. juni 2022 (endret) DundreMilfin skrev (15 timer siden): Ja, om man har oppført seg på en måte som fordrer til unnskyldning/tilgivelse så skal man jo det? Er en del av 12trinnsprogram og generelt normal høflighet. Pårørende kan også få store skader og innvirkning på sine liv, avhengig av hva som er gjort og har skjedd. Nå beskriver ikke TS en normal situasjon hvor en avhengig skal be om unnskyldning men om et daglig press som oppleves belastende, jeg regner med alle skjønner at det er en stor forskjell i dette og at det med beklagelse hver dag for er for mye å forvente. Hvis de ikke skjønner det er det på en måte med å styrke min påstand om at det er utenfor TS problemet ligger, kanskje familien også trenger hjelp for sin egen del til å komme over ting og bearbeide dem, for å bebreide eller "passe på" en tidligere misbruker må være ekstremt slitsomt også for dem tenker jeg. Og igjen, TS er ikke på noen måte ansvarlig for hvordan de tenker, føler eller reagerer - TS har kanskje bidratt til situasjonen for årevis siden - men i dag er saken en annen, dersom de ikke klarer se det må de søke hjelp. Ikke fordi TS har vært misbruker men fordi de selv ikke kommer videre. Det hjelper i allefall IKKE noen som har hatt et problem å stadig bli minnet på det.. Å nei, før noen drar "du snakker om deg" kortet - jeg har aldri vært eller vært i familie med en misbruker av stoffer som alkohol, piller eller annet men jeg prøver være et menneske med empati og forståelse.. Endret 14. juni 2022 av Carrot
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #19 Skrevet 14. juni 2022 Har du vært rus avhengig kan du ikke drikke alkohol Anonymkode: 315af...098
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #20 Skrevet 14. juni 2022 Nå har vi bare en side av saken her. De kan ha hatt det tøft og brukt mye energi på å hjelpe. En rusmisbruker skjønner sjeldent hvor mye de ødelegger for dem rundt seg, og hvilket helvete de går igjennom, Hvis ts henger med feil folk, drikker og ikke klarer å holde seg unna så skjønner jeg godt at de maser. Snakker av erfaring Du får flytte hjemmefra da ts, så er du din egen herre. Men da må du klare å stå på egne ben og ta riktige valg Anonymkode: 3e4ba...51f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå