Gjest Janna Skrevet 18. oktober 2002 #1 Del Skrevet 18. oktober 2002 Stakkars bisken min er syk Han har ordentlig diarè, og ligger på gulvet slapp som ei strømpe og bare sover når han ikke er ute og bæsjer Han er liten, det er en cairn terrier. Er det lurt å bare gi ham vann idag, og ingenting annet? Pleier å gi ham en skål med tørrfor hver dag, men tviler på at magen hans tåler det akkurat nå. Tror det er best å gi den total hvile. Har jeg rett? Han liker ikke kokt ris, så det er ikke vits i å lage det til ham for å evt binde magen. Han spiser det ikke uansett hvor sulten han er... Ååååh synes så synd på bisken min :cry: Nå MÅ jeg en tur på butikken snart og handle mat, har ikke lyst til å gå fra ham. Men må jo ha mat i huset.... Hva kan jeg gjøre for at han skal bli fort bedre? Må det bare gå sin gang? Siden det ikke ser veldig alvorlig ut så tar vi ham ikke til dyrlege, men kanskje noen her vet om noe drikke jeg kan gi ham som binder magen litt? Klem fra Vinga og hunden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 18. oktober 2002 #2 Del Skrevet 18. oktober 2002 Håper han blir bedre snart. Det er helt for gjævli å ha syke dyr. De kan jo ikke fortelle oss hva som feiler dem, og da blir vi jo så bekymret. Ring Vetrenæren Vinga, det hjelper. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henna Skrevet 18. oktober 2002 #3 Del Skrevet 18. oktober 2002 Hva med å blande kylling inn i risen? Det setter det smak på risen og da går det sikkert ned. Har aldri møtt en hund som kan motstå kylling.. God bedring til bissevovven da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xeyes Skrevet 18. oktober 2002 #4 Del Skrevet 18. oktober 2002 Du kan gi hunden din fiskeboller! Det hjelper iallfall på hunden min når den har skikkelig diare. Når den får "vanlig"mat igjen så la den få biola naturell oppi. Det regulerer magen hans etterpå. Dakar liten. x Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henna Skrevet 18. oktober 2002 #5 Del Skrevet 18. oktober 2002 Hva med å blande kylling inn i risen? Det setter det smak på risen og da går det sikkert ned. Har aldri møtt en hund som kan motstå kylling.. God bedring til bissevovven da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 18. oktober 2002 #6 Del Skrevet 18. oktober 2002 Vi har verken kylling eller fiskeboller i huset, og nå har jeg vært på butikken for idag. Har vondt i bekkenet og orker ikke gå en gang til Får bare la ham sove tror jeg. Han ligger med nesa borttil ovnen nå og sover. Så får han få en liten godbit når han våkner; kanskje en halv skive med leverpostei eller noe sånt. Er det ikke-bra?... *smelt* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xeyes Skrevet 18. oktober 2002 #7 Del Skrevet 18. oktober 2002 Du burde nesten gi han noe som ikke fyker rett ut igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linsi Skrevet 18. oktober 2002 #8 Del Skrevet 18. oktober 2002 Her kommer mine regler jeg har lært meg når hunden min har diare: Viktig med MASSE vann! Ikke gi noe som helst slags mat før i morgen tidlig. Da gir du ikke tørrfor. Du kan forsøke å blande litt buljong med ris. Hvis ikke det går kan du gi litt loff eller fiskeboller. Har også hørt at kokote poteter eller gulrøtter kan hjelpe. Hvis det ikke hjelper går det ann å kjøpe medisinsk kull på apoteket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. oktober 2002 #9 Del Skrevet 18. oktober 2002 Enig med Linsi der. Skulle akkurat til å si det selv. Vann er veldig viktig, da hunden mister så mye av kroppsvæsken når han bæsjer. Bøtt innpå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lottemor Skrevet 18. oktober 2002 #10 Del Skrevet 18. oktober 2002 hvit brød kan hjelpe om du har det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 18. oktober 2002 #11 Del Skrevet 18. oktober 2002 Beklager om jeg herper hele tråden, men les om et godt middel du kan gi hunden din her: http://www.boehringer-ingelheim.dk/Web/Boe...e-tarmproblemer Middelt fåes hos veterinær og i tillegg på apoteket uten resept. Et godt alternativ til Canikur og vann, er å faste hunden i et døgn og bare gi den silt havresuppe (altså gi avkoket, ikke grynene) med druesukker i. Dette gir hunden energi og hjelper kroppen til å jobbe bedre mot diaréen, samt tarmene får hvilt seg. Det er selvsagt viktig å gi hunden masse væske - og nesten like viktig er det at den får i seg energi! Derfor er havresuppe med druesukker svært gunstig å gi. Deretter (andre døgnet) gir du hunden skånekost. Spesialfôr fåes kjøpt hos veterinær, eller du kan gi: Ost, cottage cheese, kokt egg, fiskeboller, kylling (kokt og uten skinn), ris, kokte poteter. Dette gir hunden høyverdige proteiner og energi i lettfordøyelig form. Dietten skal vare til hunden har vært bra i magen i 2-3 dager, deretter går man gradvis over til vanlig kost. Søk veterinær hvis: - Hundens allmenntilstand er endret (den er slapp, skriver du!) - Den ikke blir raskt bedre i magen av faste og diett - Kroppstemperaturen har gått opp eller ned (mål i rumpen med vanlig termometer; tempen skal være mellom 38,2 og 39 grader Celsius) - Det kommer blodig diaré - Hunden ikke drikker Hvis vofsen er like slapp i morgen, er det lurt å besøke doktor. Klem, Vibeke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tirill Skrevet 18. oktober 2002 #12 Del Skrevet 18. oktober 2002 Har egentlig litt for stor respekt for hunder som er slappe med diare... En hund vi hadde var slapp og hadde diare... Vi lot det gå litt for lenge (3-4 dager) før vi oppsøkte vet. og da viste det seg at han hadde en sykdom som ikke var mulig å kurere. Han ble lagt på intravenøst... Etter et par ganger med slik gjentagelse så måtte vi avlive hunden. Søskenbarnet mitt var hjem alene med hunden deres da han hadde fått diare og ble slapp. Han ringte veterinærvakta, som sa at dersom hunden ikke var bedre i morgen, så kan du ringe meg da. Den natta døde hunden. Huff, det var ikke meningen å skremme deg, men mitt råd til deg er: Oppsøk veterinær snarest... Go bedring til bofsen fra meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 18. oktober 2002 #13 Del Skrevet 18. oktober 2002 En dag med faste (bare vann). I morgen prøver du å gi hunden en skål med cultura/kefir. Dagen etter prøver du med litt vanlig tørrfor. Går så bra så.. sikkert fått i seg noe han ikke har tålt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 18. oktober 2002 #14 Del Skrevet 18. oktober 2002 Hei dere, takk for svar alle sammen! Nå er han kvikk som en fisk og satt nettopp og tigget ved matbordet; han er nok friskere ja Har bare latt ham sove i hele dag, luftet mye oftere enn ellers og gitt ham masse vann pluss litt tynn buljong. *Puh* Det var ikke alvorlig. Han leker nå med sambos nevø, og ser faktisk helt ok ut... Letta nå. Gjenstår å se hvordan kveldens siste lufte-produkt ser ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå