Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor sammen og vi vil være sammen resten av livet. Jeg er 24, han er 27 år. Er det teit å dra i parterapi når det ikke er noen seriøse forpliktelser involvert (som barn, eie hus, osv)? Jeg føler at jeg mister virkeligheten, jeg vet ikke lenger hva som er rett og galt, hva som er overreagering og ikke. Parterapauter gir vel litt reality check antar jeg?

Anonymkode: 0bff2...4ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det kan være en fin investering i fremtiden. Lære dere noen kjøreregler, rydde opp i uheldige mønstre. Kanskje forebygge problemer. 

Ikke dumt å gjøre det, så sant du får partneren med på det.

Anonymkode: b247f...fd6

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Vi bor sammen og vi vil være sammen resten av livet. Jeg er 24, han er 27 år. Er det teit å dra i parterapi når det ikke er noen seriøse forpliktelser involvert (som barn, eie hus, osv)? Jeg føler at jeg mister virkeligheten, jeg vet ikke lenger hva som er rett og galt, hva som er overreagering og ikke. Parterapauter gir vel litt reality check antar jeg?

Anonymkode: 0bff2...4ab

Det høres så teit ut at man trenger felles terapi etter et år, men det fungerer faktisk. For oss så var det en del dårlige forhold bak oss og en dårlig oppvekst på begge kanter. Så vi sleit med de vanlige tingene pga våre erfaringer. Det gjør underverker å ha en tredjeperson som kan forklare hvorfor han tenker sånn og jeg tenker slik. Det har gjort så vi har fått et skikkelig bra forhold. Det gjorde det også lettere å få barn. Og ikke minst, vi ble veldig mye bedre kjent og et tryggere par. 

Anonymkode: 0e5c7...cb5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kall det veiledning i stedet for terapi. Vi kommer ikke med bruksanvisning noen av oss. 

Anonymkode: 7eac1...c1e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer aldri igjen til å begynne å date noen med mindre de er åpne for parterapi helt fra start. Kanskje ikke ukentlig, men i det minste 1-2 ganger i mnd. Jeg er så lei av krangler som blir hengende igjen og aldri blir løst, og at man ikke vet hvilke verktøy man behøver for å bli ferdig med dem en gang for alle. Gjentakende krangler er forresten en av de største årsakene til brudd. Jeg vurderer nå å gå fra min nåværende pga mye smerte fra ting som skjedde våre første to år sammen, og mye av det har rot fra hans barndom og hans foreldre, og hans forrige forhold, men jeg sliter med å komme over det. Min smerte ble ikke noe mindre selv om jeg fikk mer forståelse for hvordan han kunne gjøre de tingene han gjorde. 

Jeg ser nå på det som forebyggende tiltak rett og slett.  :)

Anonymkode: 3cba8...13e

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å kjøre på, men det offentlige tilbudet prioriterer ektepar med barn som holder på å gå ifra hverandre.

Anonymkode: 460e1...964

Skrevet

Hvorfor og hva er det  som får deg til si at du mister virkeligheten ? Du drar også inn  " overreagering " 

Ikke sikkert parterapeut er løsningen, dersom du er i et usunt forhold.  

Kan du forklare mer i detalj ? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så teite svar. Å vurdere parterapi etter et år er selvfølgelig bortkastet og det blir for dumt. Gjør det slutt og gå videre. 

Anonymkode: 6aa26...2ba

AnonymBruker
Skrevet

Parterapi fungerer faktisk best før dårlige vaner er grodd hardt inn. Så jo tidligere, jo bedre. 

Anonymkode: d10e4...751

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg reagerer på tap av egen virkelighetsoppfatning her. Samt at TS nevner overreagering...det KAN tyde på en relasjon med en person hvor parterapi er fåfengt.  

TS : blir du kalt overfølsom,  gal eller blir du alltid syndebukken ved krangler og diskusjoner uansett hvor hardt du prøver å kommunisere i beste mening ? 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...