Gå til innhold

Tenker jeg helt feil her? Pengefordeling, voksne barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn og en datter som begge er studenter. Vi betaler for ting som de trenger (tannlege, mobilregning etc) og noe lommepenger. Vi har alltid gitt de det samme. Min sønn har veldig dårlig syn og kan ikke bruke linser (han er allergisk). Jeg foreslo at han burde ta sånn laseroperasjon, og bli kvitt problemet. Min datter mener da at da burde hun også få 50-60 000 siden vi gir han det. Jeg mener at når det kommer til helse så er det noe annet. Hadde hun hatt dårlig syn ville vi jo gitt henne det samme. 

Hva mener dere, er jeg urettferdig? 

Anonymkode: 2f1e9...4b2

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er råflott å spandere laser på en voksen mann, når han kan bruke briller og evt spare opp til laser senere selv. 

Eller har dere tenkt å spandere kosmetisk kirurgi på datteren deres også?

Anonymkode: f360f...e3e

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes det er råflott å spandere laser på en voksen mann, når han kan bruke briller og evt spare opp til laser senere selv. 

Eller har dere tenkt å spandere kosmetisk kirurgi på datteren deres også?

Anonymkode: f360f...e3e

Det kan ikke helt sammenlignes da...

Mine foreldre betalte tannregulering for meg og ikke broren min (som ikke trengte). Ettersom disse studentene åpenbart fortsatt forsørges av foreldrene tenker jeg det blir en bedre sammenligning, selv om jeg var litt yngre.

Anonymkode: 54433...8dd

• Liker 30
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Hvor gamle er de?

Jeg hadde tatt en prat med datter og sagt at hun får ikke penger, men hun vil få støtte og hjelp dersom det er noe som hun trenger i fremtiden. På et tidspunkt vil hun få noe, som sønnen ikke trenger eller har behov for. 

Sånn har vi det i vår familie i hvert fall. Vi teller ikke på krona, men dersom det er noe som vi trenger så får vi litt hjelp! Jeg har et søsken som ligger milevis foran oss, men det er jo litt sånn det er noen ganger? 

Regner med at de ikke sitter og teller krona på hvem som får betalt tannlege osv også. 

Endret av Blått
  • Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tja, det er jo en stor sum, gutten er voksen og det er ingen nødvendighet... Så kanskje kan det føles urettferdig, men jeg ville aldri bare gitt henne det samme beløpet i hendene, da hadde jeg satt feks satt det inn i fond til henne, eller BSU?

Anonymkode: 4cf01...928

• Liker 5
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Grisk datter. 
Enig med deg.

Anonymkode: dd9aa...480

Selv hadde jeg ikke gjort forskjell på ungene mine på den måten.  Hadde min sønn fått 50 000 kr, hadde min datter fått samme beløp. Uansett hva de er øremerket til i utgangspunktet. 

Handler ikke om griskhet, men om åpenlys forskjellsbehandling. 

Og hvem bestemmer hvor grensa for "helse" skal gå, mor, far eller barna? Eller kanskje det ene barnet? 

Skrevet (endret)

Jeg er faktisk uenig med flertallet her. Rett og slett fordi en laseroperasjon er høyst unødvendig. Særlig i så ung alder vil han måtte opereres på nytt om få år. Jeg har selv dårlig syn og bruker briller, og jeg ser ikke en laseroperasjon som «nødvendig helsehjelp». Hvis målet er rettferdighet, så tenker jeg at en unødvendig dyr operasjon som man lever godt uten, er å lage grobunn for konflikt.

En laseroperasjon går under kategorien luksus og forfengelighet i mine øyne.

Endret av altflyter
  • Liker 26
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Kan dere ikke gjøre det slik at dette beløpet er forskudd på arv? Jeg syns 50.000 kroner er mye å spandere på bare ett søsken.

Endret av 17.11
  • Liker 12
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor voksne er de? Man er jo "voksen" som 18åring, men på den alderen hadde jeg ikke hatt problemer med å betale laseroperasjon eller regulering. Ser på det som alt annet man betaler når man forsørger egne unger. Og uten å gi noe til den andre, dersom den ikke trenger det.

Snakker vi derimot om en på 25 så ville jeg forventet at han sparte opp selv. Evt at vi bidro litt. 

Anonymkode: e8d07...0bf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei vet du hva, datteren din burde skamme seg!

Anonymkode: 287b2...a9c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Øyeoppersjon går under nødvendighet, men hadde kanskje vurdert og hjelpe datra med like sum til egenkapital eller liknende. 

Anonymkode: ef639...536

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

50-60.000 kr er en så stor sum at for mange vil det gå utover fremtidig arv. Noen tusenlapper i forskjell på tannlegeregninger osv blir noe helt annet! 

Dette var en vanskelig problemstilling, da jeg er enig med begge sider. Det blir feil å gi henne 50-60.000 kr i cash, men også veldig urettferdig å bruke så mye penger på kun et barn.

Anonymkode: 4cbb3...7e3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Laseroperasjon er jo absolutt ikke nødvendig, og i så ung alder må man sannsynligvis begynne med briller igjen ikke så mange år senere. Synes dette hadde vært fryktelig urettferdig om jeg var datteren.

Anonymkode: ebd96...e05

• Liker 10
Skrevet

Hvis du har mulighet til det, så ville jeg gitt begge barna 50 000 kroner hver, og så kan de selv bestemme hva de vil bruke dem til. Hvis gutten synes laseroperasjon er det viktigste, så kan han bruke dem på det. 

• Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet

Her kommer det jo litt an på flere ting. 

Hva er veldig dårlig syn? Er det sånn at han må ha kostbare spesialbriller uansett så er jo dette en investering i å unngå det og da kan jo datteren deres ta seg en bolle. Er det fordi han ønsker å være brillefri av kosmetiske årsaker stiller det seg annerledes. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
altflyter skrev (23 minutter siden):

Jeg er faktisk uenig med flertallet her. Rett og slett fordi en laseroperasjon er høyst unødvendig. Særlig i så ung alder vil han måtte opereres på nytt om få år. Jeg har selv dårlig syn og bruker briller, og jeg ser ikke en laseroperasjon som «nødvendig helsehjelp». Hvis målet er rettferdighet, så tenker jeg at en unødvendig dyr operasjon som man lever godt uten, er å lage grobunn for konflikt.

En laseroperasjon går under kategorien luksus og forfengelighet i mine øyne.

Dette!👆🏻
Det er heller ingen garanti for at en laseroperasjon vil fungere!

Anonymkode: 873d4...167

• Liker 6
Skrevet

Dersom operasjonen kan gå i kategorien "nødvendig" og ungdommen hadde vært 15-16 år tenker jeg at det hadde vært en selvfølgelighet at foreldre står for det. 

Da jeg var student var jeg fremdeles "under mine foreldres vinger" selv om jeg bodde og studerte i en annenby.

Hvor går grensen her? Det kan egentlig abre dere svare på for deres barn, vanskelig for andre å mene.

Samtidig er det viktig at barna føler seg likt behandlet og at det ikke kan bli en kime til uvennskap mellom dem.

Jeg synes det kanskje kan høres fornuftig ut med en mellomting, at hun får noe støtte til noe hun vil ha/trenger - kanskje en halvpart av det som brukes på hans opersjon. (samtidig en forutsetning at dere har råd til dette)

AnonymBruker
Skrevet

Kan han ikke bruke briller?

Anonymkode: a78fb...d0c

• Liker 6
Skrevet
Dævendøtte skrev (32 minutter siden):

Selv hadde jeg ikke gjort forskjell på ungene mine på den måten.  Hadde min sønn fått 50 000 kr, hadde min datter fått samme beløp. Uansett hva de er øremerket til i utgangspunktet. 

.........................

Så da tenker du at, om sønnen kunne få eksperimentell kreftbehandling for 268000,- hvert halvår så lenge det varte, så skulle datteren få det samme?

• Liker 17
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...