AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #1 Skrevet 13. juni 2022 Er dere borte fra jobb pga lite søvn.? Ble litt satt ut i dag da ei som jobber i ett vikariat ringte. Hun kom ikke på jobb pga hun har sovet dårlig pga problemer med kjæresten. Dette er ei godt voksen dame. Jeg har sovet lite også pga syke barn, men på jobb har jeg dratt uansett. Må si at denne personen jobber kun 50%, så burde ha tatt igjen søvn på en fridag. Hva mener dere? Litt for lett å være borte fra jobb? Anonymkode: 61d50...191
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #2 Skrevet 13. juni 2022 Ingen som har noen mening om dette? Det var veldig merkelig 🤣 Anonymkode: 61d50...191
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #3 Skrevet 13. juni 2022 Kommer an på type jobb og arbeidsoppgaver. Hvis det er uforsvarlig å jobbe med søvnmangel så er det jo feil å komme på jobb helt utslitt. Jeg kunne funnet på å ta egenmelding om jeg er helt ødelagt av dårlig natt (har også småbarn), men da sier jeg jo ikke det til jobben selvsagt. Og stort sett går det fint å være litt dau en dag, jobber bare på kontor. Vet ikke helt hva hun forventet, masse sympati over kjærestetrøbbelet kanskje? Hun har nok litt dårlige sosiale antenner. Anonymkode: d7559...c03
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #4 Skrevet 13. juni 2022 Kommer an på jobben, da jeg sov lite før barnehage jobben så ringte jeg inn syk. Ingenting i verden er verre enn å leke/passe på barn mens en er ikke "til stede" Anonymkode: 17a37...449 1
marsvin Skrevet 13. juni 2022 #5 Skrevet 13. juni 2022 Nei, lite søvn er ikke en god nok grunn. Mtp hvor mange som har søvnproblemer, så hadde ikke samfunnet gått rundt om man skulle sykmeldt seg pga. søvnunderksudd. det er jævlig å jobbe, spesielt fysisk med lite søvn, men det går. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #6 Skrevet 13. juni 2022 Jeg har slitt med søvnen min i flere år. Det har hendt jeg har brukt egenmelding sånn at jeg har fått hentet meg inn igjen, men bare hvis jeg er på dag 3 med nesten ikke noe søvn. Jeg blir kjempedårlig om jeg ikke får sove på et par dager. Jeg føler meg liksom dårlig i hele kroppen, klarer ikke tenke, orker ikke løfte en eneste finger for å gjøre noe som helst. Orker ikke spise. Orker ikke drikke noe. Vil bare finne meg et hjørne å legge meg ned i... Da tenker jeg det er lov å være hjemme. Anonymkode: 2814d...b19 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #7 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg har slitt med søvnen min i flere år. Det har hendt jeg har brukt egenmelding sånn at jeg har fått hentet meg inn igjen, men bare hvis jeg er på dag 3 med nesten ikke noe søvn. Jeg blir kjempedårlig om jeg ikke får sove på et par dager. Jeg føler meg liksom dårlig i hele kroppen, klarer ikke tenke, orker ikke løfte en eneste finger for å gjøre noe som helst. Orker ikke spise. Orker ikke drikke noe. Vil bare finne meg et hjørne å legge meg ned i... Da tenker jeg det er lov å være hjemme. Anonymkode: 2814d...b19 Samme her. Blir skikkelig dårlig av lite/dårlig søvn, spesielt om det er flere netter på rad. Blir helt sløv i hodet, klarer ikke fullføre tankerekker, 0 konsentrasjon. Og fysisk går ting i "slow-motion". Det er ikke forsvarlig å kjøre bil engang på slike dager. Om man har arbeid som innebærer stort ansvar, så er det en risiko å komme på jobb i en slik tilstand i hvert fall. Anonymkode: c5fbf...153 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #8 Skrevet 13. juni 2022 Jeg har tatt fri flere ganger pga mangel på søvn. Jobber i industri med maskiner og utstyr som kan være livsfarlig for meg selv og andre hvis jeg ikke er klar i hodet. Dersom noen mener det ikke passer seg å ta fri av sånne årsaker så driter jeg glatt i det. Jeg lever og ånder ikke for jobben min og har ett liv. Anonymkode: 2d747...eb7 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #9 Skrevet 13. juni 2022 Nei, da presser du deg gjennom dagen og legger deg tidlig Anonymkode: 11ba4...70c 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #10 Skrevet 13. juni 2022 Da måtte jeg tatt fri de første årene med småbarn 😅 Går selvsagt på jobb selv om jeg har sovet dårlig (eller minimalt). Anonymkode: 058d4...d25
kar90 Skrevet 13. juni 2022 #11 Skrevet 13. juni 2022 Hvis mangel på søvn hindrer din funksjon på jobb i den grad at din anseelse er i fare, så er det jo bare å ta en sykedag. Du sier jo ikke at du har sovet lite. Du sier jo bare at du er syk. Meningsløs problemstilling. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #12 Skrevet 13. juni 2022 Jeg har insomni, kunne omtrent aldri møtt på jobb hvis kriteriet var å være utsovet hver morgen, har aldri ringt inn fravær pga for lite søvn. Anonymkode: f01dc...1d5
Anononyma Skrevet 13. juni 2022 #13 Skrevet 13. juni 2022 Tenker at det du nevner med at kollegaen hadde problemer med kjæresten ligger like mye til grunn som søvnmangelen i seg selv. De fleste har vel opplevd å møte på jobb i halvsøvne etter en dårlig natt, men problemer i personlige relasjoner påvirker jo på et litt annet nivå. Jeg har f.eks tatt ut egenmelding pga lite søvn fordi jeg satt oppe med angst halve natten. Da er det jo ikke søvnen i seg selv, men angsten som er problemet. Dersom kollegaen har sittet oppe og grått fortvilet halve natten er det jo til en viss grad forståelig at vedkommende trenger en dag å hente seg inn på. Ville dog ikke fortalt arbeidsgiver om årsaken til fraværet, det har ikke hverken arb.giver eller kollegaer noe med. 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #14 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er dere borte fra jobb pga lite søvn.? Ble litt satt ut i dag da ei som jobber i ett vikariat ringte. Hun kom ikke på jobb pga hun har sovet dårlig pga problemer med kjæresten. Dette er ei godt voksen dame. Jeg har sovet lite også pga syke barn, men på jobb har jeg dratt uansett. Må si at denne personen jobber kun 50%, så burde ha tatt igjen søvn på en fridag. Hva mener dere? Litt for lett å være borte fra jobb? Anonymkode: 61d50...191 Nei, aldri fravær for lite søvn. Har lite søvn i perioder med små barn og andre vansker. Kan godt være maks 5t per natt en hel uke, men aldri fravær for det. Anonymkode: c577c...a20
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #15 Skrevet 13. juni 2022 Nei, da hadde jeg aldri hatt en uke uten fravær. Anonymkode: 20714...507 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #16 Skrevet 13. juni 2022 Har ikke gjort det enda, selv om jeg har vært fristet når jeg knapt har hatt blund på øyet. Har riktignok blitt «herdet» for lite søvn med flere år med småbarn. Hadde jeg derimot følt det var uforsvarlig å kjøre til, eller være på jobb, hadde jeg sagt jeg var syk. Jeg jobber blant annet med å gi sterke medisiner til små barn, og må være klar på jobb. Anonymkode: 82d1c...7e9 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #17 Skrevet 13. juni 2022 Det spørs veldig. Hvilket ansvar har man? Hva er konsekvensene av at man ikke er med? Er søvnvanskene alvorlige over tid? Jeg er selv delvis ufør pga kronisk lite søvn. Ved hjelp av målinger så viser det seg at jeg ikke faller helt til ro. Jeg går fra dyp søvn til våken tilstand flere ganger på ti minutter. Sist natt hadde jeg 32minutter dyp søvn avbrutt av 4 våkentilstander. Ellers har jeg bare lett søvn og REM-søvn. Har C-PTSD, depresjon, angst, personlighetsforstyrrelse, tvangslidelser osv pga traumatisk oppvekst, mobbing, isolasjon, voldtekt og andre ting. Anonymkode: 92cfc...b0f 1
AnonymBruker 42 Skrevet 13. juni 2022 #18 Skrevet 13. juni 2022 (endret) Det er jo sikkert bare noe som ble lagt ved som en halvveisforklaring/unnskyldning (dvs. lite søvn). Om man har hatt skikkelige "kjæresteproblemer" - så er det jo en del jobber man burde ta seg en sykedag i etter ett tøft brudd og/eller man er skikkelig knust... Endret 13. juni 2022 av Beeblebrox
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #19 Skrevet 13. juni 2022 Jeg går på jobb selv om jeg har sovet dårlig. Inatt sov jeg maks 2 timer. Men vet kor sårbart det er om jeg ikke er på jobb, så alle overlever et døgn og 2 uten skikkelig søvn. Anonymkode: a5e41...cbe
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #20 Skrevet 14. juni 2022 Søvn er utrolig viktig, og jeg lærte selv da jeg fikk baby for 10 år siden at ikke alle tåler søvnmangel like godt. Jeg ble innlagt etter 4 måneder med maks 1 time sammenhengende søvn om gangen. Det er ofte litt sånn i enkelte miljøer at det skrytes av at man ikke har sovet på x antall dager, uker, måneder - men «se på meg, er på jobb likevel jeg!!!». Det disse menneskene ikke forstår er at vi er ulike og at det rett og slett kan være livsfarlig for enkelte å møte opp på jobb (avhengig av jobb) om man ikke har sovet. Det kan også være livsfarlig å sette seg bak rattet hvis du ikke har sovet. Anonymkode: 8e3a5...5b5 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå