AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #1 Skrevet 13. juni 2022 Jeg er i den situasjonen at jeg ser på å spare i aksjefond for langsiktig sparing (ca 20 år). Bør jeg opprette aksjesparekonto for dette, eller bare bruke en vanlig fondskonto? Hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: 9688c...bbe
newman01 Skrevet 13. juni 2022 #2 Skrevet 13. juni 2022 Med en ASK kan du bytte fond uten å realisere gevinst. Om du har en vanlig VPSkonto skal skatteregningen gjøres opp om man ønsker å bytte fond. Det hender iblant at man ønsker det, f.eks om DNB Global har gjort det dritt en periode, eller om man føler at det hadde vært fint å investere i grønn sektor, teknologi osv. Eller om man skulle kjøpe og selge aksjer i enkeltselskaper. Ulempen med en ASK er at siden man ikke realiserer gevinst ved salg vil man heller ikke realisere tap. Så om du skulle kvitte deg med et fond eller enkeltaksjer får du ikke trukket tapet av på skattemeldingen før hele ASK avsluttes. Du kan forresten opprette så mange ASK-kontoer du vil. Den generelle anbefalingen er å ha alt i en ASK, siden den opererer med FIFO-prinsippet og utsatt skatt. FIFO vil si at du kan ta ut innskutt kapital før gevinst skattlegges
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #3 Skrevet 13. juni 2022 Mottar du utbytte så slipper du å skatte av denne før du tar ut fra ASK. Jeg har de siste årene mottatt omtrent 130tkr i utbytter på aksjer jeg eier som jeg har mottatt på ene ASK-kontoen min. Dermed har jeg kunne reinvestert alt videre og tar fortjeneste også på delen som egentlig skulle vært skattet for. Jeg har utelukkende utbytter på denne kontoen, så må skatte av hele beløp når det tas ut en gang, men det kan jeg kontrollere selv når skjer. Anonymkode: af52c...cc5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #4 Skrevet 13. juni 2022 Er nok flere fordeler med ASK enn ulemper. Men ett minus er det verdt å huske på: fondene du plasserer der må bestå at minst 80 akjser. Ergo kan du ikke ta ned risiko ved f eks å kjøpe rentefond. Så om du ønsker en forsiktig profil på sparingen, så må du velge noe annet. Evnt ha noe i ASK, og noe på en fastrentekonto med binding 1 - 2 år. Anonymkode: e6359...7da
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #5 Skrevet 13. juni 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Er nok flere fordeler med ASK enn ulemper. Men ett minus er det verdt å huske på: fondene du plasserer der må bestå at minst 80 akjser. Ergo kan du ikke ta ned risiko ved f eks å kjøpe rentefond. Så om du ønsker en forsiktig profil på sparingen, så må du velge noe annet. Evnt ha noe i ASK, og noe på en fastrentekonto med binding 1 - 2 år. Anonymkode: e6359...7da 80% aksjer mente du kanskje? Anonymkode: 2a591...491
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå