Gå til innhold

Er dette sunt stress hos barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

5 åringen min blir skikkelig stresset når de i barnehagen skal noe, enten er det tur med førskolebarna og da en annen plass enn i barnehagen eller noe annet «stort» de skal den dagen. Hun sier da at hun vil helst være hjemme og ikke være med på  noe. Hun får litt vondt i magen og er løs i magen når hun er på do. I går sa hun: «det skjer så mye i barnehagen for tiden at jeg får vondt i magen av alt dette»! Hun angrer som regel ikke på at hun ble med ting og kommer strålende fornøyd hjem, men tanken på at det skjer ting er litt skummelt for henne og så uforutsigbart. Da det var korona tider så gjorde de jo ingenting, var i små grupper og alt var strengt. Nå er alt åpent og alle avdelinger i bhg blir blandet og de finner alltid på ting. Spesielt nå rett før skolen begynner er de ofte ute på noe. Er dette normalt at hun reagerer slik? 

Anonymkode: 99e6b...3ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt hvis det er siste året i barnehage. 

Store forandringer rundt en liten kropp. Det er viktig å snakke om at det altid vil komme forandringer og det må man bare gjennomføre.

Anonymkode: 25243...4de

Skrevet

I det større bildet er jo dette livet i et nøtteskall: For å vokse må man ut av komfortsonen.

Om noe så foreslår jeg at du/dere tar 5-åringen ut på tilsvarende opplevelser og hjelper hun ut av komfortsoner før barnehagen/livet gjør det for henne. På den måten er dere tilstede og gir hun erfaring slik at hun ikke har noe anspenthet og gruer seg når barnehagen skal ut på tur.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun koser seg jo, så tenker det er bra at hun er med på de tingene, men at det gjerne er bedre om hun på starten av dagen får en oversikt over hva som skal skje i løpet av dagen (i tillegg til at du dagen før har forberedt henne på avvikende ting som skal skje i barnehagen som f.eks. om de skal på eldrehjem og synge for dem, el.l.), og at hun får en heads up i god tid i overgangene. F.eks, om 5 minutter må du avslutte leken, for om xx minutter skal vi på den turen i trollskogen.

Anonymkode: 0a569...ed2

AnonymBruker
Skrevet

I.o.m at hun er så ung er nok korona-hverdagen det hun opplever som normalen, så da blir det kanskje en veldig brå overgang til den nye hverdagen med mye aktiviteter. 

Jeg er litt som din datter som gruer meg unødig mye til endringer og ting som skal forgå utenom det vanlige. Nå er ikke jeg noe barnehagebarn 😂, men jeg husker veldig godt fra da jeg var det, og den type bekymringer du skisserer her var jeg aldri plaget med til tross for at jeg åpenbart er disponert for bekymring og engstelse.

Dette viser bare hvor viktig det er at barn får omgås barn og blir eksponert for litt forskjellig (innen rimelighetens grenser) så man tidlig blir trygg på at endringer ikke nødvendigvis er farlig. Det er positivt at hun kommer ut av opplevelsen glad og fornøyd.

Men om det er slike at barnehagen absolutt skal aktivisere barna langt utover hva som er nødvendig og de ikke får et ledig øyeblikk til ro, kontemplasjon og egen utforsking, så er det betenkelig. 

Anonymkode: 63634...86a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...