Gå til innhold

Forkjøpsrett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan en bolig bli min om jeg meldte forkjøp (borettslag) før meldefrist uten å ha bydd på boligen og selv om det på finn.no står solgt når ikke meldefrist av forkjøp er gått ut ennå?

Anonymkode: 6a70a...492

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan en bolig bli min om jeg meldte forkjøp (borettslag) før meldefrist uten å ha bydd på boligen og selv om det på finn.no står solgt når ikke meldefrist av forkjøp er gått ut ennå?

Anonymkode: 6a70a...492

Ikke ta min bolig.

Anonymkode: 11d78...4bd

AnonymBruker
Skrevet

Dette spørsmålet er vel like enkelt å stille til megler som til KG?

Anonymkode: 885a4...b93

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvis du er den som står fremst med forkjøpsrett.

Anonymkode: 59162...6b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når fristen for å melde forkjøpsrett går ut, kontakter saksbehandler i boligselskapet den med høyest ansiennitet (med mindre det er samme person som vant budrunden) med tilbud om å kjøpe boligen på forkjøpsrett med samme vilkår, overtagelsesdato og pris som budvinner hadde, og hvis den personen takker nei kontakter saksbehandler nestemann (nest høyest ansiennitet - igjen med mindre det er samme person som vant budrunden), og sånn fortsetter det nedover lista.

Annonsen merkes som solgt på Finn fordi boligen er solgt. Det gjenstår bare å se hvem det er som ender opp med å kjøpe den.

Anonymkode: 3142f...8cb

AnonymBruker
Skrevet

Når fristen for å melde forkjøpsrett går ut, kontakter saksbehandler i boligselskapet den med høyest ansiennitet (med mindre det er samme person som vant budrunden) med tilbud om å kjøpe boligen på forkjøpsrett med samme vilkår, overtagelsesdato og pris som budvinner hadde, og hvis den personen takker nei kontakter saksbehandler nestemann (nest høyest ansiennitet - igjen med mindre det er samme person som vant budrunden), og sånn fortsetter det nedover lista.

Annonsen merkes som solgt på Finn fordi boligen er solgt. Det gjenstår bare å se hvem det er som ender opp med å kjøpe den.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Når fristen er ute så er den vel ute? Megler ga meg beskjed om når den går ut, og har ingen meldt seg da så er den min.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Når fristen er ute så er den vel ute? Megler ga meg beskjed om når den går ut, og har ingen meldt seg da så er den min.

Ingen kan melde forkjøpsrett når fristen har gått ut. Men forkjøpsretten avklares ikke av megler. Megler styrer med budrunden og saksbehandler i boligselskapet styrer med forkjøpsretten.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen kan melde forkjøpsrett når fristen har gått ut. Men forkjøpsretten avklares ikke av megler. Megler styrer med budrunden og saksbehandler i boligselskapet styrer med forkjøpsretten.

Ja, men da  må jo dette avklares til det klokkeslett at noen har meldt inn.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, men da  må jo dette avklares til det klokkeslett at noen har meldt inn.

Etter fristen for å melde forkjøpsrett er ute kan det ta inntil 20 dager til før forkjøpsretten faktisk er avklart. Det går ikke automatisk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Etter fristen for å melde forkjøpsrett er ute kan det ta inntil 20 dager til før forkjøpsretten faktisk er avklart. Det går ikke automatisk.

Det hvis noen melder seg.

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det hvis noen melder seg.

Ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...