Gå til innhold

Reise til Frankrike med utgått pass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Passet mitt går ut i slutten av juni. Jeg har foreldre i Frankrike jeg ønsker å besøke. Men har ikke fått time før nå for å bestille pass. Jeg vil altså ikke rekke å få der før jeg reiser. Har billett siste uka i juni. 

Min forelder er gammel, sprek fysisk, men sliter noe psykisk. Legen har skrevet brev, om at hun trenger besøk, da det ikke er annen familie rundt. 

Har prøvd å lese meg opp om nødpass, ser ut som det kun er ved akutte situasjoner, eller humanitære grunner. Jeg er ikke norsk statsborger. 

Jeg kommer meg ned med gyldig pass, men ikke hjem. Noen som vet hva de legger i humanitære grunner? Kan min grunn være god nok?

Eller kan jeg ta sjansen å reise med utgått pass?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du fransk? Jeg ville tatt sjansen på å reise. Har vært i Spania med kun førerkort, jeg glemte passet da jeg dro. Funket greit det.

Skrevet
reiseglad skrev (22 minutter siden):

Er du fransk? Jeg ville tatt sjansen på å reise. Har vært i Spania med kun førerkort, jeg glemte passet da jeg dro. Funket greit det.

Er fransk ja. Sjekket de ikke pass på flyplassen?

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo innen Schengen. Du kan vel også søke id-kort som blir sendt til ambassaden for uthenting, tror jeg.

Det hender at ambassaden har avlyste timer, så sjekk ofte. For det er vel der du skal søke om pass når du er fransk statsborger og bosatt i utlandet?

Anonymkode: 5c410...399

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er jo innen Schengen. Du kan vel også søke id-kort som blir sendt til ambassaden for uthenting, tror jeg.

Det hender at ambassaden har avlyste timer, så sjekk ofte. For det er vel der du skal søke om pass når du er fransk statsborger og bosatt i utlandet?

Blir ambassaden ja. Er du sikker på at man kan hente ut id kort i Frankrike? Kunne ikke hente pass der siden jeg bor i Norge

AnonymBruker
Skrevet
Anonym-bruker skrev (10 minutter siden):

Blir ambassaden ja. Er du sikker på at man kan hente ut id kort i Frankrike? Kunne ikke hente pass der siden jeg bor i Norge

Nei, du kan ikke bare hente ut ID/Pass på ambassaden. De utsender kun nødpass til personer som har mistet sitt på ferie eller bor der permanent.

Anonymkode: 102bb...db0

Skrevet
Anonym-bruker skrev (1 time siden):

Er fransk ja. Sjekket de ikke pass på flyplassen?

Nei, jeg bare scannet boardingkortet da jeg gikk ombord i flyet. Måtte vise førerkortet da jeg skulle sjekke inn på et hotell da, da forklarte jeg at jeg ikke hadde med pass og at førerkort var eneste ID jeg hadde.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo uansett ikke få norsk pass, og nødpasset er jo norsk? Eller har ambassadene nødpass de også? 

Er det en mulighet for at du får pass når du er i Frankrike? 

Anonymkode: bd741...879

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei, du kan ikke bare hente ut ID/Pass på ambassaden. De utsender kun nødpass til personer som har mistet sitt på ferie eller bor der permanent.

Det stemmer ikke helt. Har lest at de utsender nødpass om det er en nødsituasjon så du må reise. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du kan jo uansett ikke få norsk pass, og nødpasset er jo norsk? Eller har ambassadene nødpass de også? 

Er det en mulighet for at du får pass når du er i Frankrike? 

Anonymkode: bd741...879

Ambassaden kan sende ut nødpass ja. Nei, kunne ikke få det i Frankrike siden jeg bor i Norge.

AnonymBruker
Skrevet
Anonym-bruker skrev (3 timer siden):

Du får høre på ambassaden om dette, for det kan være ulikt fra land til land. Nå mente jeg ikke å hente ut id-kortet i Frankrike, men på ambassaden i Norge.

Hvilke regler Frankrike har for nødpass vet de også der. Ta en telefon dit.

AnonymBruker
Skrevet

Trenger da ikke pass for å reise fra Norge til Frankrike?

Anonymkode: 46780...eba

AnonymBruker
Skrevet
Anonym-bruker skrev (5 timer siden):

Ambassaden kan sende ut nødpass ja. Nei, kunne ikke få det i Frankrike siden jeg bor i Norge.

Hæ?

Men du får jo ikke norsk pass eller nødpass når du er ikke er norsk statsborger.

Er du fransk må det jo være Frankrike som har ansvar for å skrive ut nytt pass til deg?

For problemet ditt blir jo ikke bare denne ene reisen, om ditt franske pass er utgått.

Anonymkode: 1e23f...241

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Trenger da ikke pass for å reise fra Norge til Frankrike?

Anonymkode: 46780...eba

Nei, ikke med bil. Men har flybillett, og tviler på man slipper om bord uten pass. Kommer meg til frankrike, problemet er når jeg skal hjem

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hæ?

Men du får jo ikke norsk pass eller nødpass når du er ikke er norsk statsborger.

Er du fransk må det jo være Frankrike som har ansvar for å skrive ut nytt pass til deg?

For problemet ditt blir jo ikke bare denne ene reisen, om ditt franske pass er utgått.

Anonymkode: 1e23f...241

Problemet er jo at jeg må besøke min forelder nå i sommer  og vil ikke rekke få nytt pass før ferien min er slutt. Derfor jeg tenkte nødpass

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min kom seg fram og tilbake til frankrike et år med et utgått fransk ID kort 😄

Anonymkode: f3cba...933

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk store problemer med det der. Dro til Frankrike med et pass som var gyldig på innreise men ikke ut (gikk ut under ferien), og det ble et voldsomt styr på flyplassen på hjemturen. I utgangspunktet nektet de meg å gå ombord, og det var bare såvidt det gikk etter flere telefoner til overordnede og ambassade. Kunne fort endt med at jeg hadde måttet bli sittende på flyplassen og hadde mistet flyet til ting var ordnet. Våger meg aldri på noe sånt igjen.

Anonymkode: 22874...8f1

AnonymBruker
Skrevet
Anonym-bruker skrev (14 minutter siden):

Problemet er jo at jeg må besøke min forelder nå i sommer  og vil ikke rekke få nytt pass før ferien min er slutt. Derfor jeg tenkte nødpass

Du får uansett ikke et norsk nødpass om du ikke er norsk statsborger.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du får uansett ikke et norsk nødpass om du ikke er norsk statsborger.

Nei, men som jeg har skrevet, kan få det av den franske ambassaden.

AnonymBruker
Skrevet
Anonym-bruker skrev (Akkurat nå):

Nei, men som jeg har skrevet, kan få det av den franske ambassaden.

På et norsk forum så antar du at masse folk har erfaringer med franske nødpass? Har det slått deg å ringe ambassaden?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...