AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #1 Skrevet 13. juni 2022 Etter 12 timers mekling på overtid ble streiken i oljesektoren avverget. Oljearbeiderne krevde mer lønn, selv om de allerede er på den desiderte lønnstoppen i Norge og har lange friperioder de kan bruke på hva de vil. Resultatet ble blant annet en økning på 32.200 kr, og økning i skifttillegg til 87 kr timen. I tillegg økte godtgjøring for jobbing på helligdager til 2200 kr per dag. Kilde: https://www.nrk.no/norge/semje-i-mekling-i-oljeoppgjeret-_-ingen-streik-1.15999181 Så - hva synes dere om dette oppgjøret? Til sammenligning fikk lektorene tilbud om halvparten av lønnsøkninga oljearbeiderne fikk, og det utløste massiv kritikk at de ikke godtok det. Sykepleierne får skifttillegg på 56 kroner på kveld og 70 kroner på natt. Utdanningen er sjelden mer enn videregående skole/yrkesfag. Anonymkode: c7935...421 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #2 Skrevet 13. juni 2022 Ja, tenker på den tråden nylig der TS var såå lei av at lektorene klaget på lønna. Og det er en del her inne enig i, at lektorer ikke skal klage på lønna. Er tydeligvis ingen som er lei av at oljearbeiderne klager på sin lønn.. Anonymkode: c8048...5f7 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #3 Skrevet 13. juni 2022 Det er faktisk ganske hardt å være oljearbeider, både for fysisk og mental helse. Anonymkode: 0adba...119 6 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #4 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er faktisk ganske hardt å være oljearbeider, både for fysisk og mental helse. Anonymkode: 0adba...119 Ja, de ofrer noen år av livet sitt. Anonymkode: f4a7e...53d
Carrot Skrevet 13. juni 2022 #5 Skrevet 13. juni 2022 (endret) Vel den fritiden er seltt ikke forutsigbar, det er ofte væravhengig og om den som skal bytte med deg er syk må du bare bli igjen, og det skjer rett som det er - det betyr at å planlegge sommerferie på fire uker sammenhengende for eksempel er bortimor umulig for en familie - i beste fall kan man planlegge noe de to ukene i midten forutsatt at den som jobber offshore går på en fire uker fri turnus, går de på en tre uker fri er det en uke å planlegge på - fordi de til ehver tid må forvente forsinkelser hjem og tidlig utreise.. Dessuten er det ikke slik at de "bare" har 12 timers skift, de er i tillegg borte fra familine osv, stort sett i en risikosone der mye kan gå galt osv og ofte er det mye dårlig vær - når folk klager over drittvær her hjemme er det ofte mye verre der ute.. Jeg tror alle som ikke har kjent et yrke på kroppen, være seg lærer, sykepleier, lege, politi osv osv ikke evner sette seg inn i hva det er de står i - så heller enn å se på det medmisunnelsens ønye kanskje man kunne satt seg litt inni hva det dreier seg om før man skal mene i hytt og pine? Endret 13. juni 2022 av Carrot 10
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #6 Skrevet 13. juni 2022 Oljearbeidere klager ikke på lønnen slik lærere og sykepleiere gjør. Aldri hørt at de sitter i sosiale fora og klager, eller streiker hvert eneste år. Men i et lønnsoppgjør må de da få forhandle om lønn slik som alle andre? Anonymkode: 83eab...98f 11 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #7 Skrevet 13. juni 2022 Synes det er bra. Eneste grunn til at de tjener godt er alle tilleggene. Grunnlønna er dårlig og det er flere ting som beregnes av grunnlønn, ikke utbetalt lønn. Anonymkode: f4a7e...53d 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #8 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er faktisk ganske hardt å være oljearbeider, både for fysisk og mental helse. Anonymkode: 0adba...119 Det er nok ganske hardt å være lektor også, spesielt for den mentale helsen. Jeg er ikke lektor selv, men jeg har all forståelse for at folk ikke holder ut lenge i yrket. Det samme for sykepleiere. Anonymkode: c8048...5f7 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #9 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er nok ganske hardt å være lektor også, spesielt for den mentale helsen. Jeg er ikke lektor selv, men jeg har all forståelse for at folk ikke holder ut lenge i yrket. Det samme for sykepleiere. Anonymkode: c8048...5f7 Får mange lektorer kreft på grunn av eksponering for ulike kjemikalier? Anonymkode: f4a7e...53d 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #10 Skrevet 13. juni 2022 Nei. Har en kompis som jobber på plattform. 2 uker. Fri i 4 uker.. I våres husker jeg han klaget over dårlig vær og de måtte være en dag ekstra på plattformen fordi helikopteret ikke kunne lande. Fikk visst rundt 14000 kr i kompensasjon for denne ene dagen ekstra på jobb. Anonymkode: dd005...32a 3
Knirke Skrevet 13. juni 2022 #11 Skrevet 13. juni 2022 Alle må da få lov til å forhandle lønna si, i en lønnsforhandling. Hva skulle de ellers gjort? Skulle de sagt "Vi vil ikke ha høyere lønn, spesielt ikke nå som alt blir dyrere i rekordfart" Oljearbeidere, sykepleiere og lektorer er ikke sammenlignbare på noen som helst måte, spesielt ikke fordi to av dem er offentlig ansatte. De må forhandle sin egen lønn ut ifra egne premisser, og er de så forbanna misfornøyde så kan de jo prøve å få seg en jobb i oljeindustrien... Tror ikke de hadde holdt ut i én dag. 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #12 Skrevet 13. juni 2022 Som andre sier så må oljearbeidere få lov til å forhandle lønn som alle andre. Hvis du er misunnelig på deres lønn, TS, hvorfor er du ikke oljearbeider selv? Anonymkode: a79be...0e1 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #13 Skrevet 13. juni 2022 Hvorfor skal dette settes opp mot lærere? Det er to vidt forskjellige yrkesgrupper som ikke kan sammenlignes. Folk som aldri har vært offshore vet ikke hva de uttaler seg om når de legger det frem som om at man bare sitter der ute og dingler med beina og har massevis av fri. Man jobber 7-19 eller 19-7 i 14 dager, går glipp av mye som skjer hjemme, risikerer forsinkelser på utreise/hjemreise etc. For ikke å tenke på sikkerhetsaspektet ved å jobbe offshore. Anonymkode: f4b8a...f36 6
bullehurk Skrevet 13. juni 2022 #14 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er faktisk ganske hardt å være oljearbeider, både for fysisk og mental helse. Anonymkode: 0adba...119 Ja + at de nå skal mobbes pga. klimadebatten. 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #15 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Etter 12 timers mekling på overtid ble streiken i oljesektoren avverget. Oljearbeiderne krevde mer lønn, selv om de allerede er på den desiderte lønnstoppen i Norge og har lange friperioder de kan bruke på hva de vil. Resultatet ble blant annet en økning på 32.200 kr, og økning i skifttillegg til 87 kr timen. I tillegg økte godtgjøring for jobbing på helligdager til 2200 kr per dag. Anonymkode: c7935...421 De oljearbeiderne jeg personlig kjenner har 330 kr timen i grunnlønn. (Jeg vet at noen tjener mer, men det å ha millionlønner gjelder ikke de fleste offshorearbeidere) De jobber 168 timer for hver periode de er ute, og de er ute 8 perioder i året hvis de går 2:4 (2 uker ute, 4 uker hjemme), det er 1344 årstimer. Grunnlønnen er altså (1344*330=) 443 520 kroner (brutto) Så kommer tilleggene, og det er disse som trekker lønnen opp. Jeg kan ikke gå inn på hvert tillegg, men jeg vet at de jeg kjenner har lønnsutbetalinger som tilsvarer ca 650 000 -720 000 kr året. De tjener ikke dårlig, men mener du virkelig at disse tilhører lønnstoppen i Norge? Anonymkode: 69062...888 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #16 Skrevet 13. juni 2022 Knirke skrev (34 minutter siden): Oljearbeidere, sykepleiere og lektorer er ikke sammenlignbare på noen som helst måte, spesielt ikke fordi to av dem er offentlig ansatte. De må forhandle sin egen lønn ut ifra egne premisser, og er de så forbanna misfornøyde så kan de jo prøve å få seg en jobb i oljeindustrien... Tror ikke de hadde holdt ut i én dag. Tror ikke oljearbeidere hadde holdt ut en dag som sykepleiere eller lektorer jeg heller. Oljearbeidere er ikke offentlig ansatte, men lønnes i stor del av den norske stat - som tjener milliarder på oljen. Og fortjenesten skal øke for oljearbeiderne, men ikke for vanlige folk. Anonymkode: c7935...421 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #17 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror ikke oljearbeidere hadde holdt ut en dag som sykepleiere eller lektorer jeg heller. Oljearbeidere er ikke offentlig ansatte, men lønnes i stor del av den norske stat - som tjener milliarder på oljen. Og fortjenesten skal øke for oljearbeiderne, men ikke for vanlige folk. Anonymkode: c7935...421 Hvis du skal ta noen så bør du fokusere på den oppblåste landorganisasjonen i stedet. Det blir færre offshore til tross for like mye arbeid. Offshorearbeiderne mister stadig goder, for eksempel får de ikke julebord (de som jobber på kontoret på land får selvsagt det). Anonymkode: f4a7e...53d 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #18 Skrevet 13. juni 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Tror ikke oljearbeidere hadde holdt ut en dag som sykepleiere eller lektorer jeg heller. Oljearbeidere er ikke offentlig ansatte, men lønnes i stor del av den norske stat - som tjener milliarder på oljen. Og fortjenesten skal øke for oljearbeiderne, men ikke for vanlige folk. Anonymkode: c7935...421 Du vet at mange som har jobbet mange år offshore etterhvert begynner i jobber på land, både som lektorer og annet? 😊 Det går helt fint å «holde ut» i både dagesvis og åresvis, så ingen grunn til å bekymre seg. Anonymkode: 2c4a6...903 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #19 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Tror ikke oljearbeidere hadde holdt ut en dag som sykepleiere eller lektorer jeg heller. Anonymkode: c7935...421 Da tar du feil, fordi der jobber det folk som har jobbet i flere år som sykepleiere og lektorer ute på plattformene. Du finner alle yrker blant offshorearbeiderne. Anonymkode: 69062...888 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #20 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da tar du feil, fordi der jobber det folk som har jobbet i flere år som sykepleiere og lektorer ute på plattformene. Du finner alle yrker blant offshorearbeiderne. Anonymkode: 69062...888 Siterer meg selv fordi jeg postet for tidlig. Og disse går ofte tilbake til de gamle yrkene sine igjen når de slutter å jobbe offshore. Gjennomsnittlig sluttalder (når de ikke lenger får helseattest) er 57 år for offshorearbeidere, og det er gjerne alt for tidlig for pensjon. Anonymkode: 69062...888 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå