Gå til innhold

Klassetur/telttur i elendig vær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn som går første året på ungdomsskolen skal på klassetur nesten en hel skoleuke. Det er telttur på fjellet, flere km å gå (over en halv mil). De skal selv bære alt av utstyr som de trenger til turen (klær, sovepose, liggeunderlag, telt osv). 

Jeg er i utgangspunktet positiv til denne turen, og mitt barn er turvant og vant til å gå langt og bære tungt. Utfordringen er at det er meldt forferdelig vær - hele uka. Regn og atter regn. Og kaldt. Det er sannsynligvis flere elever som ikke er turvant og som kanskje ikke har ordentlig utstyr. Ikke sikkert alle er vant til å være hjemmefra så lenge heller. Det er ikke mobilsignal der, så ikke bare å ringe hjem. Eller for foreldre å ringe for å høre hvordan det går i løpet av uka. 

Hadde det vært fint vær hadde jeg ikke bekymret meg. Men vet selv hvor utrivelig det er å bli våt og kald utendørs. Og når det skal vare i så mange døgn...

Er gjennomføringen noe jeg bør diskutere med skolen, eller er mine bekymringer grunnløse og jeg bare en overbeskyttende mamma? 

Anonymkode: 8c62e...fda

• Liker 1
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg godt. De vil jo bli våte og kalde uansett hva de har av utstyr..

Anonymkode: 82462...0f9

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva skulle det å ringe hjem å klage hjelpe for? Blir det bedre vær av mobildekning? 
Jeg syns dine bekymringer er forståelige, men du burde selvsagt overhodet ikke diskutere gjennomføringen. 
Blir det slitsomt og kjipt er det også en nyttig og god erfaring. 

Anonymkode: 23f54...66a

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

På vår skole var det noe liknende opplegg med 9.klasse, bortsett fra at det kun var én natt. 

Lang historie kort, det begynte å regne og de fleste elevene hadde verken sikret telt godt nok eller tatt med holdbart utstyr.

De endte med å gå til der en av lærerne bodde, og ringe på, klokken 4 om natta. Hele klassen gikk hjem klokken 5 😅

Jeg tenker at lærerne er i stand til ææ vurdere situasjonen på egen hånd - du kan bare passe på at din sønn har alt han trenger (evt hvit løgn om sykdom).

Anonymkode: c7fde...cae

• Liker 5
Skrevet

Jeg vil tro at lærerne er minst like bekymret som deg. Tross alt de som må bistå alle hvis utstyret svikter eller det blir klaging på våte klær osv. Så vil tro de setter foten ned eller reduserer varigheten av turen dersom veldig dårlig vær.

Men du skriver at din sønn har godt utstyr. Må de ha med utstyr selv? Det vil jo da variere veldig hvilket type og kvaliteten på utstyret. Hvis noen har et solid kvalitetstelt, så har andre et festivaltelt som lekker bare det er en grå sky over det. Skal ikke skolen stille med utstyr?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Telt/lavvoene bør jo tåle regn! Slik at det ikke drypper inn på natten.

Det jeg undrer meg over er jo hva elevene skal gjøre når det er lyst og på dagtid? De kan jo ikke være ute under åpen himmel 12 timer, om det bøtter ned! Turen skal vel ha noe skoleopplegg/ undervisning?

Litt regn og vind vil jo elevene tåle. De bør ha med superundertøy, to sett, som kan tørkes.

Bøtter det konstant ned hele uken, bør jo skolen utsette turen. 

Anonymkode: a9b11...00a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ei halv mil er jo ingen distanse å snakke om. (Vi har 2km å gå fra bilveien og inn til hytta på fjellet, og her har ungene gått selv fra de var 3. En 14åring bør klare å gå drøyt dobbelt av dette uten problemer!).

Men det med høljeregn og elever med evt dårlig utstyr er jo en annen sak. 

Bor dere i en kommune hvor elevene får lånt riktig utstyr av bua, frilager el? 

Det er unektelig litt surt å være ei uke på telttur med bare regn. Men om man har lavvo og skikkelig utstyr er det ikke sikkert det blir så ille. Spesielt om det er noenlunde temperaturer og ikke vind. 

Jeg ville ikke tenkt noe på det dersom lærerene var fjellvante fornuftige voksne. Da ville jeg stolt på deres dømmekraft - kanskje de fikser turistforeningshytte noen av dagene?. Dersom lærerne derimot er besserwissere uten fjellerfaring (finnes slike folk alle veier), så ville jeg snakket med skolen. 

Anonymkode: 9d3b4...323

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tåpelig opplegg. Her overnatter de på turisthytte. 

Anonymkode: 09df7...6ae

• Liker 2
Skrevet

Skjønner bekymringen, men hvor langt (kort) de skal gå, kan jo ikke stemme? Det blir ekstremt lite gåing per dag isåfall. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En hel uke i øsende pøsende regnvær er ikke greit for de fleste. Jeg er friluftsmenneske og sammen med barna mine ligger vi i telt/hengekøye mye av året og storkoser oss. Når det blir regn dag etter dag forsvinner gleden.

Slik du beskriver skal de gå på tur. Det som ihvertfall er håpløst er å pakke ned våte telt for så å slå de opp igjen og lø innpå en halvvåt sovepose og klissvåte klær.

Om du er godt vant til slike turer selv kan du jo sende en melding til en av lærerne. Det er utrolig mange uten egenerfaring som idialiserer det å bo på fjellet i noen dager uten å forstå omfanget av det. Har møtt utrolig mange nå i løpet av de siste to årene som f.eks ikke får opp teltet sitt engang når vi treffer de langt oppå heia.

Anonymkode: 29822...6c0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sendt en melding til skolen og hørt hva de tenker om værmeldingen.

Ditt barn er kanskje turvant og har utstyr, men jeg kan nesten garantere deg at flere av elevene ikke har dette og foreldrene heller ikke går til innkjøp av utstyr til tusenvis av kroner for denne ene turen.

Skal de være borte en hel uke, bør de ha tilgang til hytte. Hvis de kommer fram til leirplassen, allerede gjennomvåte etter turen dit, er det som nevnt over, helt håpløst å få tørket klær og sko i små tomannstelt til neste dag. Så er det opp, ta på våte sko og yttertøy og gjøre seg klar for en hel dag ute - i mer regn. Og nei, de fleste har nok ikke vanntett trekk til sekken en gang.

Skal man sove i telt i regnvær, holder det med maks en natt. Ellers bør de ha hytte.

Anonymkode: 47ceb...080

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vil du at lærerne skal bruke tiden sin på å forberede turen med alt det møtte innebære av backupløsninger for diverse vær, eller vil du at læreren skal bruke tiden sin på å kommunisere og berolige curlingforeldre? 

Er det noe ungene ikke har vondt av, så er den litt ubehag. Og lærerne prøver sikkert også å begrense dette noe, i og med at de tross alt også skal være med på dette.

Anonymkode: 0bc73...b9d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette her løser nok lærerne på en god måte :)

Det er masse læring i dårlig vær.

Anonymkode: 25ec4...e55

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vil du at lærerne skal bruke tiden sin på å forberede turen med alt det møtte innebære av backupløsninger for diverse vær, eller vil du at læreren skal bruke tiden sin på å kommunisere og berolige curlingforeldre? 

Er det noe ungene ikke har vondt av, så er den litt ubehag. Og lærerne prøver sikkert også å begrense dette noe, i og med at de tross alt også skal være med på dette.

Men hva er poenget med en slik tur? Det blir litt sånn "nå skal vi ut på tur om dere vil eller ei. Vi skal være våte og kalde, vi skal ikke ha tørkemuligheter til klærne og vi skal ha det kjipt". En ting er at det ikke må være stas alt, hel tiden, men burde det ikke være meningsfyllt? 

Anonymkode: 3df24...ae5

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men hva er poenget med en slik tur? Det blir litt sånn "nå skal vi ut på tur om dere vil eller ei. Vi skal være våte og kalde, vi skal ikke ha tørkemuligheter til klærne og vi skal ha det kjipt". En ting er at det ikke må være stas alt, hel tiden, men burde det ikke være meningsfyllt? 

Poenget med en slik tur? 

Ungene lærer å ta litt ansvar selv i små porsjoner, i forhold til å ta vare på tingene sine, kle seg i forhold til været.

Ungene lærer mer om seg selv og sine grenser, styrker og svakheter. 

Ungene lærer tekniske ferdigheter (sette opp telt, pakke sekk, lage mat, og så videre)

Ungene lærer å være litt mindre avhengige av digitale gjerne

Dessuten vil en sånn tur i bidra til flere mål i fagfornyelsen i ulike dag. Naturfag, kroppsøving, matematikk, samfunnsfag osv.

Den vil også bidra til å jobbe med demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring som nå skal være en stor del av skoledagen til barna. 

Ikke minst vil en sånn tur bidra til å jobbe med den generelle delen av læreplanen, som er den delen egentlig hele skolesystemet vårt ligger på... Verdisynet i norsk skole. 

Så spørsmålet burde ikke være hva er poenget, spørsmålet burde være hvorfor ikke flere slike turer (og da tipper jeg svarer er penger/ressurser/økonomi). 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig for at barn skal oppleve å ha det litt fysisk ukomfortabelt en og annen gang. Det har de bare godt av. Likevel ville jeg vært skeptisk til denne turen i følge det du sier. Vått og kaldt kan ta motet fra de fleste. Jeg ville uttrykt min bekymring overfor skolen.

Anonymkode: 942bd...b31

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er vurderinger skolen selv klarer å ta. 

Anonymkode: e6967...7b8

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Du lurer på hva som er poenget med å lære ungdommer at det er mulig å oppholde seg ute i naturen? Du tenker ikke at det på noen måte er meningsfylt å utvikle en viss interesse og mestring knyttet til friluftsliv?

Anonymkode: ef031...993

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slike opplegg er oppskriften på å skremme barn bort fra friluftsliv. For å fremme turglede, må barna få gode opplevelser. 

Anonymkode: 05486...f1e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du lurer på hva som er poenget med å lære ungdommer at det er mulig å oppholde seg ute i naturen? Du tenker ikke at det på noen måte er meningsfylt å utvikle en viss interesse og mestring knyttet til friluftsliv?

Anonymkode: ef031...993

Tror du at en ungdom som har sittet og frosset i regn på en telttur blir interessert i slik turer etterpå? 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...