AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #1 Del Skrevet 12. juni 2022 Har tenkt mye på dette. Når vi blir født, så kan og vet vi ingenting. Men hver dag og hele tiden så utvikler vi oss og lærer ting. Vi lærer av våre feil og lærer av våre erfaringer. Når man blir gammel så har de fleste vært igjennom et liv med mange utfordringer. Mange kan også tenke hvorfor man ikke gjorde sånn og sånn istedenfor. Hadde jeg bare visst bedre den gangen, så hadde jeg valgt helt annerledes. Jeg har faktisk ingen tro på at når vi sitter med mest erfaring, som da gjerne er på slutten av livet, at det virkelig er slutten. Jeg tror det er starten på noe som kommer etter dette livet på jorden. Anonymkode: 46638...0e8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. Lanke Skrevet 13. juni 2022 #2 Del Skrevet 13. juni 2022 Men ligger det noe rasjonelt bak en slik tro? Kristendommen, som er religionen som formet vår del av verden, er klar på at etter døden er det over. Fra jord er du kommet, til jord skal du bli, sier presten. Fra intet er du kommet, til intet skal du bli. Sånn er det. Ingen grunn til å tro noe annet. Håpe, ja, men basert på hva? Frelsen i kristendommen innebærer å bli kjøpt fri fra døden. Ideen er veldig rasjonell og møter menneskets iboende lengsel etter å leve evig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #3 Del Skrevet 13. juni 2022 Dr. Lanke skrev (På 13.6.2022 den 1.00): Men ligger det noe rasjonelt bak en slik tro? Kristendommen, som er religionen som formet vår del av verden, er klar på at etter døden er det over. Fra jord er du kommet, til jord skal du bli, sier presten. Fra intet er du kommet, til intet skal du bli. Sånn er det. Ingen grunn til å tro noe annet. Håpe, ja, men basert på hva? Frelsen i kristendommen innebærer å bli kjøpt fri fra døden. Ideen er veldig rasjonell og møter menneskets iboende lengsel etter å leve evig. Ekspander Av jord er du kommet, til jord skal du bli og av jord skal du atter gjenoppstå. Ikke noe kristent over det. Døde kropper skaper nytt liv i en eller annen form, og det er jordens syklus. Utover det, så har jeg sterk tro på at vår sjel forlater kroppen i det vi dør, og inntar en annen dimensjon hvor vi tar med oss det vi har lært og erfart i dette livet. Anonymkode: 46638...0e8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
proghodet Skrevet 13. juni 2022 #4 Del Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 13.6.2022 den 19.20): jeg sterk tro på at vår sjel forlater kroppen i det vi dør Ekspander Hvordan vet du at vi har en sjel? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #5 Del Skrevet 13. juni 2022 proghodet skrev (På 13.6.2022 den 19.49): Hvordan vet du at vi har en sjel? Ekspander Sier ikke ikke at jeg vet noe som helst. Har en sterk tro på at vi har det. Anonymkode: 46638...0e8 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
proghodet Skrevet 13. juni 2022 #6 Del Skrevet 13. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 13.6.2022 den 19.54): Sier ikke ikke at jeg vet noe som helst. Har en sterk tro på at vi har det. Anonymkode: 46638...0e8 Ekspander Det er jo en grei presisering hva er grunnlaget for den sterke troen på en sjel? Endret 13. juni 2022 av proghodet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eryn Skrevet 13. juni 2022 #7 Del Skrevet 13. juni 2022 Bibelen poengterer det. 😉 Og det gir mening for meg. Kropp, ånd (Guds Ånd - Den Hellige Ånd hos de troende) og sjel (din bevissthet- personlighet- tanker/følelse- den du er.) Jeg tror vår sjel er evig. Fordi vårt liv og den vi er er så verdifullt. Unike. Planlagte. Ingen tilfeldigheter. Elsket av Gud- vår Skaper 💜 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 13. juni 2022 #8 Del Skrevet 13. juni 2022 Dr. Lanke skrev (På 13.6.2022 den 1.00): Men ligger det noe rasjonelt bak en slik tro? Kristendommen, som er religionen som formet vår del av verden, er klar på at etter døden er det over. Fra jord er du kommet, til jord skal du bli, sier presten. Fra intet er du kommet, til intet skal du bli. Sånn er det. Ingen grunn til å tro noe annet. Håpe, ja, men basert på hva? Frelsen i kristendommen innebærer å bli kjøpt fri fra døden. Ideen er veldig rasjonell og møter menneskets iboende lengsel etter å leve evig. Ekspander Rasjonellt? Som at livet i seg selv er rasjonellt? Man blir født, lever, lider masse, nyter litt, danner gode vennskap og dyp kjærlighet....for så å dø ifra det.... Ingenting av dette universet er laget for oss å forstå. Den største feilen og arrogansen menneske har, er å tro at vi er superintelligente. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #9 Del Skrevet 13. juni 2022 proghodet skrev (På 13.6.2022 den 20.57): Det er jo en grei presisering hva er grunnlaget for den sterke troen på en sjel? Ekspander Det forklarte jeg i første innlegg. Anonymkode: 46638...0e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #10 Del Skrevet 13. juni 2022 proghodet skrev (På 13.6.2022 den 19.49): Hvordan vet du at vi har en sjel? Ekspander Grunnen til at vi vet at mobiltelefoner ikke har sjel, er at hadde de hatt det, hadde iPhonen veid 21 gram mer. Men seriøst - det som gjør mennesket til et levende vesen, er bevissthet, og uansett hvor avansert noe digitalt eller mekanisk er, vil det aldri få den samme bevisstheten som vi har; det er tankevekkende at selv om man har kommet så langt i IT-universet, med AI og ting i nanostørrelse, er forskerne fortsatt like langt unna å skape liv som Dr. Frankenstein var. Dyr kan gjøre mye rart, men de gjør det som følge av instinkt; man finner ikke noe i nærheten av den ondskapen som manifesterte seg i Det tredje rike, hos Stalin, Pol Pot-regimet eller andre. På den annen side finner man også grenseløs godhet; når noen med fare for sitt eget liv kunne dele en matbit med en sulten medfange i konentrasjonsleirene, finnes det ingen rasjonell forklaring på dette enn medmenneskelig kjærlighet; ingen robot, dyr eller plante ville ha gjort dette. Det er denne godheten og ondskapen hinsides all logikk som i mine øyne viser at mennesket har det man kaller "sjel"; hvordan kan man motbevise sjelens eksistens når man tenker på alt det ulogiske mennesket har gjort gjennom tidene ...? - Brian Anonymkode: 068be...edf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
proghodet Skrevet 14. juni 2022 #11 Del Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 13.6.2022 den 21.41): hvordan kan man motbevise sjelens eksistens Ekspander Dette blir galt - bevisbyrden hviler på de som påstår at noe slikt finnes. Det er ikke opp til dem som ikke er overbevist å skulle motbevise. Det ville fort bli rare rettssaker av sånt 😅 AnonymBruker skrev (På 13.6.2022 den 21.34): Det forklarte jeg i første innlegg. Ekspander På ingen måte. Første innlegg forklarer hva du tror, ikke hvorfor du tror. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #12 Del Skrevet 14. juni 2022 proghodet skrev (På 14.6.2022 den 3.28): Dette blir galt - bevisbyrden hviler på de som påstår at noe slikt finnes. Det er ikke opp til dem som ikke er overbevist å skulle motbevise. Det ville fort bli rare rettssaker av sånt 😅 Ekspander Greit nok, men hvordan vil du da forklare fenomenet ondskap, om dette ikke har en åndelig sammenheng? Når en Windows-PC viser en blåskjerm, gjør den neppe dette for å være direkte slem (selv om man kan undre seg over hva de som jobber med programmering i Microsoft, egentlig driver med ...), når et dyr dreper, har dette en hensikt, men når mennesker går inn for å utrydde millioner av andre mennesker, har dette ingen naturlig logikk, slik man finner i dyre- eller planteverdenen. Min hypotese er at dette har sammenheng med bevissthet og viljen til å gjøre noe ondt eller godt, som en konsekvens av sjelens eksistens; hva er din hypotese ...? Sett med IT-øyne er det nok derfor man har de onde Windows- og Apple-kapitalistene. Og den snille Linux-pingvinen. - Brian Anonymkode: 068be...edf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
proghodet Skrevet 14. juni 2022 #13 Del Skrevet 14. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 14.6.2022 den 3.54): hva er din hypotese ...? Ekspander Jeg ser ikke på mennesker som onde, men vurderer adferd som god eller dårlig. Jeg tror ingen mennesker våkner opp om morgenen, gnir seg i hendene og tenker "idag skal jeg være ond" - på tross at de utviser adferd som er til skade for andre. God vs dårlig adferd tar oss til moral. Som ikke-troende definerer jeg god adferd som noe som hjelper folk, og vica versa; hvis man gjør noe som er til skade for andre er det dårlig adferd. Dersom det er til skade for VELDIG mange mennesker er det VELDIG dårlig adferd. Innvirkningen kan være så ille at det er lett å kalle adferden eller handlingen for "ondskap". Men betyr det at personen som utførte handlingen er ond? Jeg tror ikke det. Folk flest velger ikke å utvise dårlig adferd. De gjør kjipe ting fordi de forsøker å gjøre gode ting. Det er åpenbart ikke ment som en unnskyldning, men en måte å forstå menneskelig adferd. Jeg tror heller ikke det er hjelpsomt å kategorisere folk som "onde". Det dehumaniserer dem, som kanskje vil hjelpe oss med å distansere oss fra forferdelig oppførsel - slik at man kanskje tenker "han er tvers igjennom ond - jeg kunne aldri gjort noe sånt". Når man heller forstår at valgene de har tatt er rasjonelle relativt til ideologiene deres kan man tenke "oj, det kunne vært meg", og det er mer skremmende for oss. Jeg tenker at å anerkjenne dette, hjelper oss å unngå at jeg / vi går ned samme gata som før; "det har skjedd før, og det kan skje igjen". Så hvorfor gjør folk ting som er ubeskrivelig ille? Fordi de har overbevist seg selv (eller blitt overbevist) om at det de gjør er bra. Tilogmed Hitler. Det er vårt individuelle ansvar å påpasse at vi unngår dårlige tankerekker som fører til at man kan begå dårlige handlinger, og tro at man gjør godt. Da ligger iallefall ansvaret der det skal. Men dette blir åpenbart en mer filosofisk diskusjon litt på siden av det TS beskriver i HI Endret 14. juni 2022 av proghodet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #14 Del Skrevet 14. juni 2022 proghodet skrev (På 14.6.2022 den 3.28): På ingen måte. Første innlegg forklarer hva du tror, ikke hvorfor du tror. Ekspander Jo, jeg forklarte det. Opprettet jo tråden nettopp for å forklare hvorfor jeg tror at det finnes mer etter livet. Anonymkode: 46638...0e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
proghodet Skrevet 14. juni 2022 #15 Del Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 14.6.2022 den 9.59): Jo, jeg forklarte det. Opprettet jo tråden nettopp for å forklare hvorfor jeg tror at det finnes mer etter livet. Anonymkode: 46638...0e8 Ekspander Okei, da skal jeg prøve å skrive punktene og konklusjonen med egne ord for å se om jeg har forstått: Punkt 1: AnonymBruker skrev (På 12.6.2022 den 22.42): Når vi blir født, så kan og vet vi ingenting. Men hver dag og hele tiden så utvikler vi oss og lærer ting. Vi lærer av våre feil og lærer av våre erfaringer. Ekspander Min forståelse av det du skriver: Vi lærer ting i løpet av livet. Punkt 2: AnonymBruker skrev (På 12.6.2022 den 22.42): Når man blir gammel så har de fleste vært igjennom et liv med mange utfordringer. Mange kan også tenke hvorfor man ikke gjorde sånn og sånn istedenfor. Hadde jeg bare visst bedre den gangen, så hadde jeg valgt helt annerledes. Ekspander Min forståelse av det du skriver: samme som punkt 1; Vi lærer ting i løpet av livet. Konklusjon: AnonymBruker skrev (På 12.6.2022 den 22.42): Jeg har faktisk ingen tro på at når vi sitter med mest erfaring, som da gjerne er på slutten av livet, at det virkelig er slutten. Jeg tror det er starten på noe som kommer etter dette livet på jorden. Ekspander Min forståelse av din konklusjon: Siden vi lærer så mye i løpet av livet er det vanskelig å forstå at det skal være slutten, og det må derfor bety at det kommer noe mer. Impliserer denne konklusjonen at hvis noen dør som barn så vil det ikke være noe mer etter livet deres, fordi de har ikke lært nok enda? Sier seg selv at noen på 97 år sitter på mer lærdom enn et spedbarn. Og hva med alzheimers og andre sykdommer som effektivt visker bort lærdom man har tilegnet seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #16 Del Skrevet 14. juni 2022 Ts, det du sier i HI gir ingen grunnlag for å bevise liv etter døden. Anonymkode: be436...5f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #17 Del Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 12.6.2022 den 22.42): Jeg har faktisk ingen tro på at når vi sitter med mest erfaring, som da gjerne er på slutten av livet, at det virkelig er slutten. Jeg tror det er starten på noe som kommer etter dette livet på jorden. Anonymkode: 46638...0e8 Ekspander Ok. Hva er dette «noe»? Anonymkode: fca91...2a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #18 Del Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 13.6.2022 den 19.20): Utover det, så har jeg sterk tro på at vår sjel forlater kroppen i det vi dør, Anonymkode: 46638...0e8 Ekspander Hva er sjel? Sjel/ånd etc er hjernen din. Det er ingen ting som er fysisk skilt fra kroppen din. Anonymkode: fca91...2a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #19 Del Skrevet 14. juni 2022 proghodet skrev (På 14.6.2022 den 10.24): Impliserer denne konklusjonen at hvis noen dør som barn så vil det ikke være noe mer etter livet deres, fordi de har ikke lært nok enda? Sier seg selv at noen på 97 år sitter på mer lærdom enn et spedbarn. Og hva med alzheimers og andre sykdommer som effektivt visker bort lærdom man har tilegnet seg? Ekspander Jo det vil det. Hvis et barn dør, eller noen dør tidlig i ulykke eller av sykdommer, så vil sjelen komme tilbake i et nytt liv og en ny kropp. Et barn kan også ha en gammel sjel, men fortsatt ha erfaringer og utfordringer som ble hindret i forrige liv. Når det gjelder alzheimer eller andre sykdommer som hindrer hukommelse og annen lærdom, så vil ikke dette viskes ut. Det man har lært, det er fortsatt i underbevisstheten. Mange senile husker blant annet mye fra tidligere i livet, men ikke her og nå. Et annet eksempel på når det gjelder fortrengte minner, er de som sitter med traumer fra en ulykke, eller minner fra tidlige barneår som man ikke husker. Minnene er der uansett, men kun i underbevisstheten. Anonymkode: 46638...0e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #20 Del Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 14.6.2022 den 10.29): Ts, det du sier i HI gir ingen grunnlag for å bevise liv etter døden. Anonymkode: be436...5f1 Ekspander Hvor har jeg snakket om å bevise noe? Har vel skrevet ganske tydelig flere ganger at det er noe jeg har sterk tro på. Anonymkode: 46638...0e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå