Gå til innhold

Hvordan burde jeg spare til bolig? Har jeg i det hele tatt sjans?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har 300 000 utbetalt i året. Er 30 år og ufør. Har ikke noe gjeld men heller ikke noe spart opp. 

Hvor mye burde jeg klare å spare i mnd? Og er det vits/mulig og hvor lang tid vil det ta? Syntes det er vanskelig å finne ut av om det er verdt å ha svært trang økonomi til jeg er 40-50, for å så få kjøpt da. Når jeg er rundt 50 så regner jeg også med noe arv som vil være nok til egenkapital 

Jeg har uansett kanskje ikke råd til å ha lån? Det koster jo det også. Og da vil jo det bare fortsette med tram økonomi og så vidt klare å ha hodet over vann. Så om jeg skulle kjøpt, så burde jeg kanskje spart litt mer enn vanlige folk, for at lånekostnadene i måneden skal bli lavere?

Nå kan ikke jeg så mye om bolig priser, men i mitt område ligger de billigste leilighetene ute til 2,5-3 mill. Men de går ofte for mer

Anonymkode: 00cc5...fc4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har 300 000 utbetalt i året. Er 30 år og ufør. Har ikke noe gjeld men heller ikke noe spart opp. 

Hvor mye burde jeg klare å spare i mnd? Og er det vits/mulig og hvor lang tid vil det ta? Syntes det er vanskelig å finne ut av om det er verdt å ha svært trang økonomi til jeg er 40-50, for å så få kjøpt da. Når jeg er rundt 50 så regner jeg også med noe arv som vil være nok til egenkapital 

Jeg har uansett kanskje ikke råd til å ha lån? Det koster jo det også. Og da vil jo det bare fortsette med tram økonomi og så vidt klare å ha hodet over vann. Så om jeg skulle kjøpt, så burde jeg kanskje spart litt mer enn vanlige folk, for at lånekostnadene i måneden skal bli lavere?

Nå kan ikke jeg så mye om bolig priser, men i mitt område ligger de billigste leilighetene ute til 2,5-3 mill. Men de går ofte for mer

Hva er de faste utgiftene dine i dag da?

Anonymkode: 43500...996

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får du så mye etter skatt og er ufør?

Anonymkode: 17de2...ef7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har altså 300.000 kroner i netto utbetaling i året, ikke noe lån og har rukket å bli 30 år? 

Det jeg tror "alle" lurer på er; hvordan i alle dager har du klart å få til å sitte uten egenkapital!?

Anonymkode: 27f7e...67a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel ikke så merkelig hvis hun har høyeste sats el forsikring i tillegg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke startlån i husbanken. Da trenger du ikke egenkapital 😊

Hvor mye du kan svare er fullstendig avhengig av utgiftene dine. 

Jeg er selv ufør på minstesats og jeg gikk på minstesats aap i 6 år før det. Jeg sparte 250 000 kr på 10 år. I denne perioden bodde jeg i en bitteliten ett roms hybel langt utenfor byen, droppet middag og kuttet der jeg kunne kutte. Det eneste det gikk penger til var legetimer og medisiner.  Så det avhenger av hva du er villig til å ofre. Du kan fint spare, men da må du droppe alt av goder. Er du villig til det?

Jeg fikk startlån og tilskudd på 200 000. Brukte hele egenkapitalen også så klart. Fikk boliglån på 1.3 i 2020 i Bergen. Med 200 i tilskudd og 250 000 i egenkapital, kunne jeg kjøpe for 1,7. jeg fikk beholde 50 000 til innkjøp av møbler og lignende. Det var ikke lett å finne en bolig til den prisen, men det gikk til slutt 😊

Anonymkode: f5722...1ea

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er selv ufør på minstesats og jeg gikk på minstesats aap i 6 år før det. Jeg sparte 250 000 kr på 10 år. I denne perioden bodde jeg i en bitteliten ett roms hybel langt utenfor byen, droppet middag og kuttet der jeg kunne kutte. Det eneste det gikk penger til var legetimer og medisiner.  Så det avhenger av hva du er villig til å ofre. Du kan fint spare, men da må du droppe alt av goder. Er du villig til det?

Jeg fikk startlån og tilskudd på 200 000. Brukte hele egenkapitalen også så klart. Fikk boliglån på 1.3 i 2020 i Bergen. Med 200 i tilskudd og 250 000 i egenkapital, kunne jeg kjøpe for 1,7. jeg fikk beholde 50 000 til innkjøp av møbler og lignende. Det var ikke lett å finne en bolig til den prisen, men det gikk til slutt 😊

Har du barn da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du barn da?

Hvilken relevans har dette for trådens problemstilling?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilken relevans har dette for trådens problemstilling?

Jeg bare lurte på om man får startlån uten barn i bilde? Jeg har en venninne som er ung ufør som fikk avslag fordi hun ikke har barn og i tillegg har hun noen penger fra konfirmasjon , bursdager osv på bsu og da «trengte» hun vist ikke hjelp. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er lite å spare av, men alle monner drar. Hadde også prøvd startlån. 

Anonymkode: 4564e...1b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er de faste utgiftene dine i dag da?

7000 husleie (inkludert alt)

3000 mat og husholdningsartikler 

2000 bil (da inkludert alt av service/eu)

200 mobil

200 forsikringer 

200 Netflix og Spotify 

500 klær og sminke/hudpleie

600 Lege og medisiner

500 linser

500 sosiale aktiviteter 

= 14 700

Da har jeg jo igjen 5300 kr

Jeg tenkte forresten helt feil, etter skatt har jeg 240 000 i året! 😳 så får 20 000 utbetalt i mnd

Først og fremst burde jeg vell spare opp en buffer… Men jeg har jo lyst til å spare til andre ting i livet mitt også. Det blir jo en prioriterings sak. Men da må jeg klare å se for meg alternativene, som hvordan økonomien hadde sett ut og hvor lang tid det ville tatt å spare til bolig. Og om jeg har råd til å ha et lån i det hele tatt 🙄 

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du har altså 300.000 kroner i netto utbetaling i året, ikke noe lån og har rukket å bli 30 år? 

Det jeg tror "alle" lurer på er; hvordan i alle dager har du klart å få til å sitte uten egenkapital!?

Anonymkode: 27f7e...67a

Tenkte helt feil, etter skatt har jeg 240 000 utbetalt i året 😅 Har tidligere klart å jobbe noe, men har en kronisk sykdom som har forverret seg. 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg bare lurte på om man får startlån uten barn i bilde? Jeg har en venninne som er ung ufør som fikk avslag fordi hun ikke har barn og i tillegg har hun noen penger fra konfirmasjon , bursdager osv på bsu og da «trengte» hun vist ikke hjelp. 

Aha. Nei. Jeg har ikke barn. Har ufør minstesats. Fikk innvilget startlån da jeg var 28 etter å ha fått avslag på lån i 2 andre banker. De begrunnet blandt annet lånet med ekstrem sparevilje, på tross av at de beskrev meg som varig økonomisk vanskeligstilt. Det er ikke et krav at man må ha barn. Man må være varig økonomisk vanskeligstilt. 

Det stemmer likevel at barnefamilier blir prioritert foran barnløse. Jeg vil anbefale venninnen din å søke på nytt. Potten kan ha vært tom da hun søkte. Jeg søkte i oktober og søknaden min ble behandlet i april året etter. Det er lurt å søke på slutten av året. Når søknaden da behandles året etter er potten nettopp fylt opp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og som ung ufør så har hun 3000 kr mer i måneden enn det jeg har, så det er godt mulig hun kan søke ordinært lån også. Hun bør uansett forsøke det først.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så flink du har vært! 😄

Jeg er villig til å spare, men usikker på om det er verdt det, om jeg må ha trangt budsjett i 20 år 😛 Også er jeg usikker på om jeg har råd til å ha et lån… Det måtte evt blitt en liten leilighet, for hus har jeg ikke råd til. Da er det ofte en husleie å betale til sameiet, alt fra 2000 til 7000… slikt kommer jo i tillegg til lånet. Også er det jo strøm, vann og alt annet

Jeg har snakket med husbanken og de sa jeg ikke fikk startlån ☹️ Så de sa at jeg mest sannsynlig kunne få vanlig lån der, men jeg måtte spart opp egenkapitalen selv. Også sa de at de ikke kunne forutsi fremtidig økonomi i kommunen og at barnefamilier ble prioritert. Så det kunne ta en del år før jeg fikk et ja fra de. Jeg måtte være heldig 😕 De sa jeg måtte spare opp 500 000. Men usikkerheten min ift om jeg har råd til lån, får meg til å stusse på om jeg måtte spart opp enda mer også

Men det måtte blitt husbanken, for vanlig bank sier nei med en gang de ser årsinntekten. De sier jeg ikke har råd til å betjene et lån… 

Jeg forstår godt at det må egeninnsats til for å eie bolig. Men livet generelt har vært veldig tøft til nå, og med at jeg nå er ufør så har jeg en stabilitet jeg aldri før har fått føle på. Men igjen, alle har vell hatt det tøft til en eller annen grad, men like vell klart å spare. Jeg føler bare jeg er så sent ute… Jeg har aldri før turt å tenke på fremtiden, det kan jeg nå gjøre. Men jeg må jo også prioritere og tenke over hvilket liv jeg vil ha. Og det er litt vanskelig når jeg ikke helt forstår hvor mye som må til for å eie bolig 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk startlån fra kommunen som ufør. Jeg har ikke barn og jeg hadde ikke egenkapital. Dette gjør du denne uken TS: 

Ring boligkontoret i din kommune og be om et møte. De vil gå gjennom søknaden og hvilke kriterier din kommune har. 

De vil ganske sikkert be dem og legge ved avslag på boliglån hos minst 1 bank, helst 2. 

Prøv også å skaffe en legeuttalse på hvorfor du trenger bolig. 

Dette var mine punkter: 

- Varig ute av stand til å forbedre egen økonomi. 

- Behov for handikapptilpasset bolig (jeg er ikke handikappet, men kan bli det). 

- Et behov for stabilitet som leiemarkedet ikke kan gi. 

- Mye støy og uro der jeg leier nå. 

Sosionom skrev en uttalelse der hun gikk god for disse punktene. 

Jeg søkte på september og fikk svar i mars. 

Så hadde jeg ville ha spart alt jeg kunne frem til svar. Du vil kanskje trenge møbler og hvitevarer. 

Får du avslag, søk på nytt og nytt. Du kan også søke i nabokommunene. 

Jeg er 95% sikker på at du får startlån til slutt. 

Og viktigst for deg, du kan få 50 års nedbetalingstid på lånet. 

Mine tall: jeg fikk tilslag på 2.8 millioner på ei inntekt lik de men pluss ei forsikring jeg har (ca 50 000). Jeg kjøpte for 2 millioner. Renta er bundet på 10 år (et krav fra boligkontoret). Renta er effektive 2.8%. 

Jeg var 39 år da jeg søkte. Da hadde jeg nettopp betalt ned 120 000 i kredittgjeld. Det telte positivt. Du har et meget godt budsjett, det vil telle positivt for deg. 

Så til et punkt som ikke gjelder deg, men kanskje andre som vil lese tråden: ved f. eks minstetrygd og barn, dyre boliger søker bor eller ved annen høy gjeld ved siden av kan søker få tilskudd. Kanskje søker får 2 millioner i lån og 500 000 i rent tilskudd (disse pengene får du). Dette tilskuddet har egne regler. 

Søker kan også søke om støtte etablering, f. eks 20 000 til møbler, husgeråd og hvitevarer. 

Jobber du godt med søknaden TS vil dette ordne seg. 

Jeg ble helt satt ut da jeg fikk det innvilget. Og etter 14 dager hadde jeg jammen kjøpt meg ei andelsleilighet! Ikke så stor, 44 kvadrat, men helt ny og sentrumsnær. Gud så deilig! 

Nå har jeg giftet meg. Og om noen år skal vi flytte lånet over til vanlig bank. Jeg har betalr ned over 200 000 og andelen har steget med 500 000 i verdi. Vi kan kjøpe en leilighet som kanskje er dobbelt så stor. 

Jeg skriver litt langt TS, slik at du får en detaljert historie om et slikt lån. 

Og ja, jeg har gått i fra å være et økonomisk rotehode til å bli like flink med penger som du er nå. Jeg har buffer, fond og pensjonsparing. Selv om jeg er ufør har kommunen løftet livet mitt mange hakk og jeg kan med stolthet si at jeg er boligeier. 

Har du spørsmål til meg skal jeg svare. Til dere andre også. Selv dere som hetser skal få et svar. 

Anonymkode: 77b9b...0f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk startlån fra kommunen som ufør. Jeg har ikke barn og jeg hadde ikke egenkapital. Dette gjør du denne uken TS: 

Ring boligkontoret i din kommune og be om et møte. De vil gå gjennom søknaden og hvilke kriterier din kommune har. 

De vil ganske sikkert be dem og legge ved avslag på boliglån hos minst 1 bank, helst 2. 

Prøv også å skaffe en legeuttalse på hvorfor du trenger bolig. 

Dette var mine punkter: 

- Varig ute av stand til å forbedre egen økonomi. 

- Behov for handikapptilpasset bolig (jeg er ikke handikappet, men kan bli det). 

- Et behov for stabilitet som leiemarkedet ikke kan gi. 

- Mye støy og uro der jeg leier nå. 

Sosionom skrev en uttalelse der hun gikk god for disse punktene. 

Jeg søkte på september og fikk svar i mars. 

Så hadde jeg ville ha spart alt jeg kunne frem til svar. Du vil kanskje trenge møbler og hvitevarer. 

Får du avslag, søk på nytt og nytt. Du kan også søke i nabokommunene. 

Jeg er 95% sikker på at du får startlån til slutt. 

Og viktigst for deg, du kan få 50 års nedbetalingstid på lånet. 

Mine tall: jeg fikk tilslag på 2.8 millioner på ei inntekt lik de men pluss ei forsikring jeg har (ca 50 000). Jeg kjøpte for 2 millioner. Renta er bundet på 10 år (et krav fra boligkontoret). Renta er effektive 2.8%. 

Jeg var 39 år da jeg søkte. Da hadde jeg nettopp betalt ned 120 000 i kredittgjeld. Det telte positivt. Du har et meget godt budsjett, det vil telle positivt for deg. 

Så til et punkt som ikke gjelder deg, men kanskje andre som vil lese tråden: ved f. eks minstetrygd og barn, dyre boliger søker bor eller ved annen høy gjeld ved siden av kan søker få tilskudd. Kanskje søker får 2 millioner i lån og 500 000 i rent tilskudd (disse pengene får du). Dette tilskuddet har egne regler. 

Søker kan også søke om støtte etablering, f. eks 20 000 til møbler, husgeråd og hvitevarer. 

Jobber du godt med søknaden TS vil dette ordne seg. 

Jeg ble helt satt ut da jeg fikk det innvilget. Og etter 14 dager hadde jeg jammen kjøpt meg ei andelsleilighet! Ikke så stor, 44 kvadrat, men helt ny og sentrumsnær. Gud så deilig! 

Nå har jeg giftet meg. Og om noen år skal vi flytte lånet over til vanlig bank. Jeg har betalr ned over 200 000 og andelen har steget med 500 000 i verdi. Vi kan kjøpe en leilighet som kanskje er dobbelt så stor. 

Jeg skriver litt langt TS, slik at du får en detaljert historie om et slikt lån. 

Og ja, jeg har gått i fra å være et økonomisk rotehode til å bli like flink med penger som du er nå. Jeg har buffer, fond og pensjonsparing. Selv om jeg er ufør har kommunen løftet livet mitt mange hakk og jeg kan med stolthet si at jeg er boligeier. 

Har du spørsmål til meg skal jeg svare. Til dere andre også. Selv dere som hetser skal få et svar. 

Tusen takk for utfyllende og godt svar!  😄 nå lærte jeg mye

At man kan få 50 års nedbetalingstid på lån er helt nytt for meg! Gjelder dette husbanken eller i vanlig bank også?

Men hvorfor vil du flytte lånet til vanlig bank? Jeg trodde det var mer fordeler å forbli hos husbanken? 

Forstår nå hvor viktig den søknaden er. Jeg har jo til nå bare ringt kommunen, de spurte hvor mye jeg hadde i ufør og fikk et raskt svar at jeg måtte ha egenkapitalen selv. Men jeg vil nok heller ha et møte med de, så de kan se litt nøyere på tallene mine også

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for utfyllende og godt svar!  😄 nå lærte jeg mye

At man kan få 50 års nedbetalingstid på lån er helt nytt for meg! Gjelder dette husbanken eller i vanlig bank også?

Men hvorfor vil du flytte lånet til vanlig bank? Jeg trodde det var mer fordeler å forbli hos husbanken? 

Forstår nå hvor viktig den søknaden er. Jeg har jo til nå bare ringt kommunen, de spurte hvor mye jeg hadde i ufør og fikk et raskt svar at jeg måtte ha egenkapitalen selv. Men jeg vil nok heller ha et møte med de, så de kan se litt nøyere på tallene mine også

ts

Jeg vet ikke om det går med så lang nedbetalingstid i vanlig bank. Kanskje i små bygdebanker? Jeg vet ikke rett og slett. 

Jeg må flytte lånet da min mann er frisk og har ok inntekt om jeg vil eie sammen med han. Jeg har også snakket med kommunen og han kan ikke kjøpe seg inn slik det er ved vanlige lån. Han vil jo helst det. Jeg har også lyst på friheten et vanlig lån har, at vi binder renta på halve lånet og har den flytende på den andre halvdelen. Da kan vi betale ned ekstra om vi har mulighet til det. Da slipper vi å betale en eventuell overkurs. 

Vi kan jo få arv. Han stiger i lønn. Kanskje vi ikke vil på ferie ett år, men heller betale inn ekstra på lånet. Da er vi fri til å gjøre det. 

Slik det har vært i de siste åra har jeg kunnet få lån som hadde hatt lavere rente enn nå, men jeg har vært bundet til effektive 2.8%. Litt surt, men nå "vinner" jeg når renta er på tur opp. 

Kriteriene for husbanklån varierer fra kommune til kommune. Noen har krav om EK, andre ikke. Det er derfor jeg nevner at du kan søke i nabokommunene, om du er flyttbar. 

Jeg var som sagt hos sosionom. Jeg hadde to eller tre timer hos henne. Hun ba meg skaffe dokumenter og hun fylte ut søknaden. Det veide nok tungt at hennes navn sto på det frie dokumentet. 

Så litt politikk: nå strammes boligmarkedet til. At potten til husbanken må bli større har vært ei sak mange partier har hatt høyt på agendaen i 30-40 år. Også LO. Det er store muligheter for at din kommune får tilført mer i 2023. Det kan være at de reviderer sine kriterier også. Ingenting er skrevet i stein, så søk igjen og igjen. 

Det holder nok ikke med en telefon. Jeg tenker at du blir for lett å avfeie. Sitter du ansikt til ansikt med saksbehandleren må hun eller han gjøre jobben sin, og fortelle deg om hvilke muligheter du har. 

Jeg hadde gjort det slik: 

Få en time hos sosionom. Be fastlegen om å henvise deg. Ta med budsjetter og årsmeldinger fra de tre siste åra. Skaff også en uttalelse om din helse. Har du fysisk sykdom, få fokus på at du trenger handikapptilpasset bolig. Har du psykisk sykdom, fokusert på stabilitet. 

Ja, det kan være at din kommune har strenge krav til EK. Finn ut hva dette beløpet er, og spar alt du kan. Penger på bok er uansett ikke dumt. Og de kan avvike fra kravet. Krav kan forandre seg. 

Og boligkontoret bruker skjønn også. Så imponer de. Og det tror jeg du gjør. Du har ett av de beste budsjetta jeg har sett her inne. 

Ei lita bonushistorie: jeg støtte på en rehabilitert heroinmisbruker, rundt de 50. Ingen barn. Kommunen fikk han inn på LAR, ga han kurs, slik at han fikk jobb i nordsjøen og et startlån. Nå har denne mannen et liv med verdi. Han slipper å bo på hospit, og kan sørge for seg selv. Jeg tenker, kommunen strekker seg langt for borgere med vilje til å forbedre sitt liv. 

Vær ei slik. Jobb hardt og ikke ta ett nei for ett nei. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg vet ikke om det går med så lang nedbetalingstid i vanlig bank. Kanskje i små bygdebanker? Jeg vet ikke rett og slett. 

Jeg må flytte lånet da min mann er frisk og har ok inntekt om jeg vil eie sammen med han. Jeg har også snakket med kommunen og han kan ikke kjøpe seg inn slik det er ved vanlige lån. Han vil jo helst det. Jeg har også lyst på friheten et vanlig lån har, at vi binder renta på halve lånet og har den flytende på den andre halvdelen. Da kan vi betale ned ekstra om vi har mulighet til det. Da slipper vi å betale en eventuell overkurs. 

Vi kan jo få arv. Han stiger i lønn. Kanskje vi ikke vil på ferie ett år, men heller betale inn ekstra på lånet. Da er vi fri til å gjøre det. 

Slik det har vært i de siste åra har jeg kunnet få lån som hadde hatt lavere rente enn nå, men jeg har vært bundet til effektive 2.8%. Litt surt, men nå "vinner" jeg når renta er på tur opp. 

Kriteriene for husbanklån varierer fra kommune til kommune. Noen har krav om EK, andre ikke. Det er derfor jeg nevner at du kan søke i nabokommunene, om du er flyttbar. 

Jeg var som sagt hos sosionom. Jeg hadde to eller tre timer hos henne. Hun ba meg skaffe dokumenter og hun fylte ut søknaden. Det veide nok tungt at hennes navn sto på det frie dokumentet. 

Så litt politikk: nå strammes boligmarkedet til. At potten til husbanken må bli større har vært ei sak mange partier har hatt høyt på agendaen i 30-40 år. Også LO. Det er store muligheter for at din kommune får tilført mer i 2023. Det kan være at de reviderer sine kriterier også. Ingenting er skrevet i stein, så søk igjen og igjen. 

Det holder nok ikke med en telefon. Jeg tenker at du blir for lett å avfeie. Sitter du ansikt til ansikt med saksbehandleren må hun eller han gjøre jobben sin, og fortelle deg om hvilke muligheter du har. 

Jeg hadde gjort det slik: 

Få en time hos sosionom. Be fastlegen om å henvise deg. Ta med budsjetter og årsmeldinger fra de tre siste åra. Skaff også en uttalelse om din helse. Har du fysisk sykdom, få fokus på at du trenger handikapptilpasset bolig. Har du psykisk sykdom, fokusert på stabilitet. 

Ja, det kan være at din kommune har strenge krav til EK. Finn ut hva dette beløpet er, og spar alt du kan. Penger på bok er uansett ikke dumt. Og de kan avvike fra kravet. Krav kan forandre seg. 

Og boligkontoret bruker skjønn også. Så imponer de. Og det tror jeg du gjør. Du har ett av de beste budsjetta jeg har sett her inne. 

Ei lita bonushistorie: jeg støtte på en rehabilitert heroinmisbruker, rundt de 50. Ingen barn. Kommunen fikk han inn på LAR, ga han kurs, slik at han fikk jobb i nordsjøen og et startlån. Nå har denne mannen et liv med verdi. Han slipper å bo på hospit, og kan sørge for seg selv. Jeg tenker, kommunen strekker seg langt for borgere med vilje til å forbedre sitt liv. 

Vær ei slik. Jobb hardt og ikke ta ett nei for ett nei. 

Ahaa, var ikke klar over at husbanken var så strenge! Har bare tatt som en selvfølge at alle mulige lån kan man betale ned ekstra på også. Men jeg kan veldig lite om lån og rente, har aldri hatt det før 😅 

Så om jeg finner meg en mann i fremtiden som har jobb, så må vi over på vanlig bank. Men om jeg finner en mann som også kan bli kalt for varig økonomisk vanskeligstilt, så kanskje husbanken lar han kjøpe seg inn? Nå spør jeg om mye rart, skjønner om du ikke har svar på alt 😅 sikkert forskjeller fra kommune til kommune også

Men, i fremtiden, om jeg med en partner har flyttet lånet til vanlig bank, også ryker forholdet. Man får vell bare hjelp av husbanken 1 gang? Og da vil jeg fortsatt ikke få lån av vanlig bank alene, fordi jeg har for lav inntekt. Kan jo hende man sitter igjen med en del etter salg av bolig, men jeg må jo da fortsatt ha noe i lån for å eie ny bolig. 

Jeg kan være litt flyttbar, men er avhengig av å bo nære familie 😜 Men det er 3 kommuner som er aktuelle for meg 😊

Jeg har en psykolog som kjenner meg godt, jeg kunne dratt til hun og skaffet et dokument som forklarer hvor mye stabilitet og trygghet betyr for meg og min helse. Og andre relevante ting. Men det burde kanskje være en sosionom? Vet ikke helt hva sosionomer gjør 😅

Politikken: Jeg var ikke klar over at det har blitt snakket mye om ang husbankens pott. Men jeg forstår at det har blitt snakket om! Og de burde ha mulighet til å hjelpe alle som er vanskeligstilte med å ta et stabilt hjem. 

Takk for budsjett skryt 😄 Måtte tidlig lære å snu kroner for å overleve, og det sitter fortsatt hardt i meg 😅 Men det er godt med nå 😊 Og takk for mange gode råd ❤️ Jeg skal jobbe hardt! 💪🏻

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aha. Nei. Jeg har ikke barn. Har ufør minstesats. Fikk innvilget startlån da jeg var 28 etter å ha fått avslag på lån i 2 andre banker. De begrunnet blandt annet lånet med ekstrem sparevilje, på tross av at de beskrev meg som varig økonomisk vanskeligstilt. Det er ikke et krav at man må ha barn. Man må være varig økonomisk vanskeligstilt. 

Det stemmer likevel at barnefamilier blir prioritert foran barnløse. Jeg vil anbefale venninnen din å søke på nytt. Potten kan ha vært tom da hun søkte. Jeg søkte i oktober og søknaden min ble behandlet i april året etter. Det er lurt å søke på slutten av året. Når søknaden da behandles året etter er potten nettopp fylt opp.

Tusen takk for svar:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...