AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #21 Skrevet 13. juni 2022 Vi har helt ok økonomi. Fordi jeg sjeldent går til frisøren, aldri ordner negler eller vokser legger <- bare for å komme med noen eksempler. Det at jeg for eksempel ikke kjøper tøy til meg selv unødvendig, og ser om jeg kan finne brukt til ungene før jeg kjøper det nytt: gjør at vi har råd til andre ting, som for eksempel to biler, ei uke i DK om sommeren. Vi tjener ok i måneden, og vi klarer å spare mellom fem og ti tusen kroner pr lønning. Bruker jevnlig fra sparekonto, men har en buffer som aldri røres. Jeg bruker ikke penger på åpenbart visvas når jeg kjenner på at det ikke ville gitt meg stor glede. Men jeg kan fint sette over en 500lapp til min pappa (som har dårlig økonomi) en måned, bare fordi jeg har penger til overs. Anonymkode: 31c36...c4e 1
Luckiness Skrevet 13. juni 2022 #22 Skrevet 13. juni 2022 Jeg kan tenke/si at jeg ikke tar meg råd til enkelte ting fordi jeg synes det er noe unødvendig/noe jeg ikke har bruk for/ikke har utbytte av. Det vil ikke nødvendigvis si at jeg ikke har penger til det. Men hvis jeg hadde valgt å ta meg råd så måtte gjerne noe annet utelates. Ellers vil jeg definere det å ikke ha råd, for min del, ved at jeg måtte tatt fra sparekonto. Noen ting kunne selvsagt gått fra sparekonto hvis det er ting sparepenger er ment å brukes til. Feks om noe på bilen ryker, oppvaskmaskinen blir ødelagt e.l. Det er derfor vi har en buffer. Men hvis det hadde gått så langt at jeg var nødt å ta penger fra sparekonto for å kjøpe mat, dopapir eller såpe så hadde det gått for langt.
BobbySocks Skrevet 13. juni 2022 #23 Skrevet 13. juni 2022 Jeg har ikke råd om jeg må ta av sparekontoen. Ja, altså, om det da ikke er akkurat dette jeg sparer til. Først betaler jeg regninger og setter penger inn på matkortet. Så på sparing. Så går resten til (omtrent rekkefølge) det ungene trenger, det dyrene trenger og så det jeg trenger. Og så det vi har lyst på.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #24 Skrevet 13. juni 2022 Jeg bruker «jeg har ikke råd» som grunn når det er ting jeg ikke vil prioritere. Derfor har jeg alltid masse penger i bakhånd når det dukker opp noe jeg ønsker å prioritere. Jeg er lite glad i ting og har reist vanvittig mye i mitt liv så bruker veldig lite penger på det. Anonymkode: 93ccb...a4e
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #25 Skrevet 13. juni 2022 For meg betyr "har ikke råd" at man faktisk ikke har penger til den tingen, uten å låne. Men ser mange andre bruker uttrykket på samme måte som "ikke ta seg råd til", som betyr at man har pengene, men ikke ønsker å prioritere dem til den tingen. Tilbake i mine fattige studentdager merket jeg at noen ikke forsto at "ikke har råd" faktisk betød "ikke råd", men svarte med "det må man ta seg råd til". Anonymkode: 678dc...08e 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #26 Skrevet 13. juni 2022 Bruker aldri "Har ikke råd" som unnskyldning for noe. Jeg synes det er bedre å bruke "Det tar jeg meg ikke råd til", eller "Synes ikke det er verdt penga" Pengebruk er alltd en prioriteringssak, Men noen prioriteringer er selvfølgelig mer nobrainer enn andre:) Anonymkode: f5752...ab2 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #27 Skrevet 13. juni 2022 Ikke ha råd = jeg ønsker ikke å kjøpe det fordi jeg prioriterer annerledes, selv om jeg har råd. Anonymkode: d5ca3...7d1 1
MaestroR Skrevet 13. juni 2022 #28 Skrevet 13. juni 2022 Hvis jeg ikke har råd til 10 uker på de greske øyer i løpet av året da har jeg ikke råd
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #29 Skrevet 13. juni 2022 Jeg har egentlig god råd nå, men det har ikke alltid vært slik. Så i hodet mitt har jeg ikke råd til noe som helst uansett hva det er. Jeg har ingen ukentlig unødvendige utgifter som snus/røyk eller kaffe på starbucks. Jeg smører matpakke istedenfor å gå ut og spise fordi fornuften min sier at jeg ikke har råd, selv om jeg kunne betalt kontant for en splitter ny bil. Anonymkode: 22e40...602
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #30 Skrevet 13. juni 2022 Jeg kan si at jeg ikke har råd til å spise ute så ofte hvis jeg blir invitert med hyppig. Det betyr ikke for meg at jeg ikke har penger å bruke, men at jeg må/vil prioritere de annerledes. Anonymkode: d82a1...5f3 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #31 Skrevet 13. juni 2022 Jeg er uføretrygdet, og "har ikke råd" betyr for meg at jeg ikke har mer penger enn det som går til boutgifter, strøm, nedbetaling av gammel gjeld, mat, husholdningsutgifter og helsekostnader. Det går akkurat rundt. De par gangene i året jeg har mer utbetalt(juni og desember) kan jeg handle klær og skotøy. Rett som det er må jeg heller bruke de pengene på ekstra store helseutgifter. Går aldri til frisør, er aldri ute og reiser, er en drøss med dyre ting jeg aldri har råd til men som andre kanskje tar som en selvfølge. Anonymkode: ba8b8...7a6
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #32 Skrevet 13. juni 2022 Kommer an på hva det er. Jeg har klart skille mellom det jeg mener er av verdi og hva som er sløsing. Ut å spise og drikke alkohol til norske restauranter gjør jeg meget motvillig. Det er sjukt overpriset og gir meg lite verdi. De gangene det skjer, er det i rein plikt. Jeg kan på annen side kjøpe et møbel eller fotoutstyr som koster litt fordi det for meg har verdi. En dyr ferietur med gode mennesker er sv verdi, mer enn en billig tur med folk jeg ikke trives med. Sluk vurderer jeg «ikke har råd». Hater sløsing! Anonymkode: da127...d22 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #33 Skrevet 13. juni 2022 Jeg setter av et visst beløp til sparing til fremtid/ pensjon. De røres ikke uansett. Så har jeg bufferkonto/ sparekonto til fremtidige og uforutsette utgifter. Det som da er igjen når regninger er betalt, kan jeg bruke opp frem til neste lønn hvis jeg vil. De pengene skal strekke til løpende daglige utgifter, innkjøp og moro. Om det da er snakk om shopping av ting jeg «trenger» eller har lyst på, spise ute med venner etc, og jeg da ser at det blir havregrøt resten av måneden, da har jeg ikke råd. Eller at den planlagte sjekken hos tannlegen ikke har dekning på konto etter byturen, da har jeg ikke råd til byturen. Men skulle man plutselig måtte ut med et uforutsett stort beløp etter tannlegetimen, DA bruker jeg bufferkonto. Hvor stor bufferkonto man trenger er veldig individuelt etter livssituasjon. Men jeg drar ikke på ferie for bufferen min, det er først når jeg har spart over det beløpet jeg har satt som «buffer». Anonymkode: 42896...248
Mamajune11 Skrevet 13. juni 2022 #34 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg forstår at dette vil være personlig og individuelt - vi har alle ulike grenser og behov. Jeg vokste opp på en måte slik at mine grenser ble visket ut og mine rettigheter ikke ble ivaretatt. Som voksen har jeg derfor måttet lære hva grenser er, at det er mulig å si nei, hva behov er (utover grunnleggende fysiske behov) og at jeg i det hele tatt har rettigheter. Dette har så klart medført dårlig økonomi da jeg i mange år har levd uten evne til å ivareta egne behov i tilstrekkelig grad, men altfor ofte føyd meg etter andre og opplevd angst hvis jeg gjør noe bra for meg selv (fawning). Akkurat nå har jeg fokus på å bedre økonomien gjennom å fokusere på bedre valg. Derfor ønsker jeg noen eksempler på hva dere mener med «å ikke ha råd»? For eksempel - hvilke andre behov skal være dekket før du kjøper nye klær, ny telefon, et eller annet du egentlig ikke trenger? Hvor er grensa der du «ikke har råd»? Hvor mye sparepenger skal du ha på konto før du bestiller ferie? Hvordan ser situasjonen ut hvis en venn/ venninne spør om du blir med ut å spise og du sier nei fordi du «ikke har råd»? Og hvor går grensa der et behov eller ønske blir såpass prekært at du bruker penger på det selv om du «ikke har råd»? Hvor tar du pengene fra da? Setter pris på eksempler. Takk! Anonymkode: d4f64...8c1 Jeg har helt sluttet å si «har ikke råd», nå sier jeg heller «det tar jeg meg ikke tåd til/det gidder jeg ikke bruke penger på» for det skjønner og aksepterer alle. «Har ikke råd» er et veldig løst uttrykk med tusen betydninger. 1 1
Nymerïa Skrevet 13. juni 2022 #35 Skrevet 13. juni 2022 Jeg foreslår at du slutter å fokusere på hva du har råd til av den enkle grunn at det ikke bør være slik at hvis du har råd til noe så skal du dermed bruke penger på det. Snu tankegangen helt på hodet og bestem deg for hva du verdsetter, og så bruker du penger deretter. Jeg verdsetter trygghet, jeg har derfor mye mer glede av å ha godt med penger på konto og i indeksfond enn om jeg hadde blåst av samme sum på forbruk. Jeg vet at pengene taper seg i verdi på grunn av prisstigning, men jeg har uansett mer å rutte med enn om jeg hadde brukt opp pengene. Hva er viktig for deg, TS?
ekkoet Skrevet 13. juni 2022 #36 Skrevet 13. juni 2022 Å ikke har råd betyr at jeg ikke har penger til det uten å risikere å velte skuten - eller at det går på bekostning av noe annet eller en annen forpliktelse. Lenge siden jeg har vært der. Skulle jeg bruke uttrykket "det har vi ikke råd til" det ville det nok være en prioriteringssak, for jeg har nok råd, med mindre det er noe spesielt (man skal alltid greie å finne noe de fleste ikke ville kunne betale for). Jeg vil si at vanligste bruken av uttrykket vil være at "det tar jeg meg ikke råd til", men det har jo en annen betydning. 1
Kaffekrus Skrevet 13. juni 2022 #37 Skrevet 13. juni 2022 Har tre typer sparing. Fond, aksjer og sparekonto. Fond sparer jeg fast sum i mnd, ikke lov å røre. Aksjene er mange investeringer til langsiktig sparing. Skulle en aksje stige helt vanvittig, kan det hende jeg selger og tar pengene på fond eller en egen sparekonto. Den vanlige sparekontoen går til ting som oppussing, når ene barnet må ha ny sykkel eller andre slike utgifter som kan rulle og gå iløpet av et liv. Jeg setter av så mye til sparing at brukskontoen går i 0 hver mnd. Har eget matkort, vi bruker ca 20 000 kr på mat og husholdning, inkludert brus, øl, vin. Skal jeg på kafé med lite penger igjen på brukskonto, kjøper jeg noe rimelig. Med full konto kjøper jeg det jeg har lyst på. Jeg er udugelig til å spare, dersom jeg ikke tvangssparer. Men min mann er litt gniten, så det hjelper på så jeg tenker meg om før jeg gjør innkjøp til mitt eget velvære. Mobil kjøper jeg kun dersom den jeg har ikke kan repareres.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #38 Skrevet 13. juni 2022 Jeg har vokst opp i et hus hvor vi aldri hadde råd til noe. Vi hadde ikke regntøy eller sko som passet. Alle klærna arvet vi fra naboer for vi ikke hadde råd. Sjeldent vi spiste oss mette til middag fordi det ikke var nok. Osv. har fått vite som voksen at strømmen ble kuttet 3 ganger fra jeg ble født og til jeg flyttet ut og at foreldrene mine holdt på å miste huset noen ganger pga ubetalte regninger. med dette i bakhodet så har jeg satt opp et budsjett for meg og min familie som holdes hver måned. Vi har kontoer for «alt»: mat, regninger, barna, ut å spise, helse/tannlege, gaver osv osv. har egen konto for diverse eller som jeg kaller «lommepenger». Det blir satt inn noen hundrelapper hver mnd her, og det hjelper ikke om det står mange tusen på en annen konto. Er lommepengene tomme så har jeg ikke råd. Men jeg er nok litt «skadet» etter den oppveksten at jeg hater å bruke penger. Mine lommepenger vokser seg ofte store før jeg bruker av dem, mens mannen sine bruker han opp hver mnd. er LIVREDD for at barna skal få en slik oppvekst som meg. At de ikke skal ha det de trenger. Snakker ikke da om leker og annet gøy, dette prøver jeg å lære dem å spare til feks, men ting de faktisk trenger som klær og utstyr. Jeg vil ikke leve i en hverdag hvor penger er alt en tenker på pga utfordringer med dem. Jeg vil at vi skal ha en slik økonomi slik at vi kan lære barna sunn pengebruk i stedet for kun overlevelse. men slik at det er sagt så er det ikke sløsing som gjorde at barndommen min var slik den var. Foreldrene mine var syke, og uten arbeid periodevis. De ble syke før de fikk forsikringer, og hadde dermed ingen sikkerhetsnett som hjalp dem heller. Unner ingen en slik oppvekst! Anonymkode: c4b28...31c
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #39 Skrevet 13. juni 2022 Mamajune11 skrev (3 timer siden): Jeg har helt sluttet å si «har ikke råd», nå sier jeg heller «det tar jeg meg ikke tåd til/det gidder jeg ikke bruke penger på» for det skjønner og aksepterer alle. «Har ikke råd» er et veldig løst uttrykk med tusen betydninger. Jeg opplever det omvendt. Hvis jeg sier jeg ikke har råd blir det akseptert uten spørsmål, men hvis jeg ikke vil ta meg råd så kommer argumentene. Anonymkode: 93ccb...a4e
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #40 Skrevet 13. juni 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg opplever det omvendt. Hvis jeg sier jeg ikke har råd blir det akseptert uten spørsmål, men hvis jeg ikke vil ta meg råd så kommer argumentene. Anonymkode: 93ccb...a4e Enig. Selv om vi egentlig er mer på språkdebatt enn økonomi nå, så tenker jeg også at "ikke ta seg råd til", betyr at man HAR råd, men velger å la være. Hvis man ikke har råd, så har man faktisk ikke nok penger. Anonymkode: 678dc...08e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå