AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #1 Skrevet 12. juni 2022 Sånn cirka, hvor mye er verditapet på en ny Nissan Leaf 2022 modell, og man selger denne om 2-3 år? En ny koster cirka 340 000 kr. Hva kan man forvente å få igjen om 2-3 år, gitt at kjørelengden er 10 000 km x 3 år = 30.000 KM cirka på det tidspunktet bilen selges? Anonymkode: 43dd5...2e9
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #2 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Sånn cirka, hvor mye er verditapet på en ny Nissan Leaf 2022 modell, og man selger denne om 2-3 år? En ny koster cirka 340 000 kr. Hva kan man forvente å få igjen om 2-3 år, gitt at kjørelengden er 10 000 km x 3 år = 30.000 KM cirka på det tidspunktet bilen selges? Anonymkode: 43dd5...2e9 300 tusen Anonymkode: f08df...6cb
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #4 Skrevet 13. juni 2022 Verditapet er større enn du tror. Etter 2 år får du kanskje ca. 260 000. Etter 3 år, kanskje ca. 235 000. Anonymkode: b415a...d2d
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #5 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Verditapet er større enn du tror. Etter 2 år får du kanskje ca. 260 000. Etter 3 år, kanskje ca. 235 000. Anonymkode: b415a...d2d Tror dette greit tippet. 235.000 vil bli prisen på Finn.no Innbytteprisen vil nok ligge rundt 200.000. Ser El.biler som kostet rundt 400.000 i 2018 nå ligger på rundt 230.000 hos forhandlere. Antar at tidligere eiere fikk 190 i innbytte. Tidlige E-Golf og I3 modeller har tatt et brutalt prisfall. Ca. 5 kr pr.km KUN prisfall. Etter hvert som rekkevidden har blitt bedre er prisfallet litt mindre. Men Leaf selges det mange av, din bil vil være en av minst 600 Leaf som ligger ute på Finn om 3 år og det påvirker, nye modeller påvirker og Leaf er kanskje den minst spennende , med unntak av Zoe, og ladesystemet til Leaf er relativt tregt er tregt er de alene om systemet som ikke teller positivt. Uten at det er Leaf relatert så skal renta opp og kjøpekraften ned, folks kjøpelyst og evne vil gå kraftig ned de neste 3-5 årene og prisene på bruktbiler vil gå ned. Bare siden renteøkningen startet er antall biler på finn redusert med 10%. Fra 63 til 58 tusen. Tolker det til at folk sitter på gjerdet og avventer situasjonen. Ikke tar store økonomiske avgjørelser pga av økonomisk usikkerhet. Opplevde 1987-1991 og så hvordan prisen gikk kraftig ned på alt, rentene gikk i taket og folk mistet jus og hjem. Blir sikkert ikke slik nå, men foreløpig bruker jeg min gamle bil og avventer. Etter hvert som folk blir fattigere vil de begynne å selge for å spare utgifter og da kan man gjøre gode kjøp. Anonymkode: d8034...d71
newman01 Skrevet 13. juni 2022 #6 Skrevet 13. juni 2022 Ifølge leasingselskaper koster det et sted mellom 115'000 og 160'000 for en treårs leasingavtale, avhengig av innskuddsstørrelse og utstyrsnivå. Så verditapet vil antagelig ligge noe lavere enn det. Om du kan kjøpe bilen for sparepenger fremfor å ta opp lån sparer du litt ekstra.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #7 Skrevet 13. juni 2022 Takk for svar!! det var stort verditap på 3 år, men slik er det. Om jeg heller går for en ny Tesla modell 3, cirka pris 500.000 kr. Nedbetalingstid 10 år, for å redusere mnd kostnader. Hvordan tror dere verditapet er på den Ila 3 år med tilsvarende bruk som Leaf? ts Anonymkode: 43dd5...2e9
newman01 Skrevet 13. juni 2022 #8 Skrevet 13. juni 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar!! det var stort verditap på 3 år, men slik er det. Om jeg heller går for en ny Tesla modell 3, cirka pris 500.000 kr. Nedbetalingstid 10 år, for å redusere mnd kostnader. Hvordan tror dere verditapet er på den Ila 3 år med tilsvarende bruk som Leaf? ts Anonymkode: 43dd5...2e9 10 år nedbetaling på en bil? Har du planer om å ha bilen hele den perioden? Om ikke vil du risikere å sitte igjen med restgjeld når du kvitter deg med bilen etter 3-7 år...
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #9 Skrevet 13. juni 2022 newman01 skrev (2 minutter siden): 10 år nedbetaling på en bil? Har du planer om å ha bilen hele den perioden? Om ikke vil du risikere å sitte igjen med restgjeld når du kvitter deg med bilen etter 3-7 år... Nei, men vet at mange har lån på 10 år, for å få ned mnd kostnader når de har bilen. Men bilen selger de etter 3 år. Anonymkode: 43dd5...2e9
newman01 Skrevet 13. juni 2022 #10 Skrevet 13. juni 2022 Da kjøper man vel egentlig en bil som er litt dyrere enn økonomien tillater. Så bør man ta hensyn til at renta antagelig skal vesentlig opp nærmeste fremtid, samt at strøm og matpriser skal videre oppover. Men om man har god kontroll på inntekter og utgifter, og antar at driftsutgiftene til elbilen er lavere enn fossile biler kan det være gjennomtenkt. Uansett ville jeg ikke satset på 10 år nedbetaling, siden verditapet i mange tilfeller kan være vesentlig større enn nedbetalingstakten.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #11 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Takk for svar!! det var stort verditap på 3 år, men slik er det. Om jeg heller går for en ny Tesla modell 3, cirka pris 500.000 kr. Nedbetalingstid 10 år, for å redusere mnd kostnader. Hvordan tror dere verditapet er på den Ila 3 år med tilsvarende bruk som Leaf? ts Anonymkode: 43dd5...2e9 Tesla er mer i vinden en Leaf. Vi tippe Tesla er lettere å bli kvitt. Siden du skal kjøpe ny med lån ville jeg sjekket finansieringsløsning. Det er en grunn til at Tesla har solgt bra lenge og det er ikke bare bilen. En kollega kjøpte en Tesla 3 med 400 hk til 500.000 med rente på rundt 0,5% Og da er valget enkelt . Splitter ny bil med 2500 i rente pr år. Eller 3 år gammel brukt Tesla 3 til til 400.000 med 5% billån hos gjensidige. og 20.000 i rente. Anonymkode: d8034...d71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå