Gå til innhold

Undersøke hele kroppen med bl.a. ultralyd, erfaring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Kaneel skrev (5 timer siden):

Da har du en elendig fastlege og/eller er uansvarlig med din egen helse 

Nei? "Helsesjekker" før en viss alder, uten symptomer, er stort sett unødvendig.

https://forskning.no/aldring-fastlegen-kreft/du-trenger-ikke-a-ga-til-legen-om-du-er-frisk/1576196

Anonymkode: b8c25...dec

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hos feks Austad diagnostikk. Noen som har gjort dette og fått noe ut av det? Feks. gode råd, funnet noe bekymringsverdig som ellers ikke ville blitt oppdaget? Ble letta, eller fulgte det med flere bekymringer? 
Forstår det sånn at deler av kroppen tas UL av, sant det sjekkes blodtrykk, blodprøver osv? 

jeg har så lyst å teste, men koster jo over 4000,-, så vil høre om andre har noe erfaring fra det?:-) 

Anonymkode: 84255...fc7

Jeg har vært hos Austad 2 ganger med 8 års mellomrom.

Sist kostet det ca 2700 kr for ultralyd av overkroppen. Jeg syns det er vel verdt pengene.

De ser plakk i blodårer og gir deg tilbakemelding på hvordan du ligger an i forhold til alderen din.

De kan finne symptomer på kreft i indre organer lenge før du ville kjent symptomer selv. 

Jeg følte lettelse etter sjekk og nå som jeg er over 60 kommer jeg til å sjekke 2. hvert år.

Anonymkode: 87eda...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært hos Austad 2 ganger med 8 års mellomrom.

Sist kostet det ca 2700 kr for ultralyd av overkroppen. Jeg syns det er vel verdt pengene.

De ser plakk i blodårer og gir deg tilbakemelding på hvordan du ligger an i forhold til alderen din.

De kan finne symptomer på kreft i indre organer lenge før du ville kjent symptomer selv. 

Jeg følte lettelse etter sjekk og nå som jeg er over 60 kommer jeg til å sjekke 2. hvert år.

Anonymkode: 87eda...b3f

Skal jeg begynne å ramse opp kreftformer som aldri vil vises på ultralyd? Ingen grunn til å tro at du har en "friskgaranti" om du tar ultralyd av hele kroppen hvert 2. år, dessverre.

Skulle jeg prioritert noe, ville det være ultralyd av halspulsårer og hjerte dersom jeg hadde kjent hjertesykdom, høyt blodtrykk, flimmer eller annen hjerte-karlidelse.

Anonymkode: a33de...6cd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Skal jeg begynne å ramse opp kreftformer som aldri vil vises på ultralyd? Ingen grunn til å tro at du har en "friskgaranti" om du tar ultralyd av hele kroppen hvert 2. år, dessverre.

Skulle jeg prioritert noe, ville det være ultralyd av halspulsårer og hjerte dersom jeg hadde kjent hjertesykdom, høyt blodtrykk, flimmer eller annen hjerte-karlidelse.

Anonymkode: a33de...6cd

Tror du snakker til døve ører altså. Folk vil bare ikke forstå at ul av friske mennesker i hopetall kun er en måte å dra inn masse penger på. 

Anonymkode: d0e3a...845

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du snakker til døve ører altså. Folk vil bare ikke forstå at ul av friske mennesker i hopetall kun er en måte å dra inn masse penger på. 

Anonymkode: d0e3a...845

Helt vanvittig at de skor seg på andres angst. Du kan utvikle kreft dagen etter UL, og tro du går rundt frisk. Du kan også få beskjed om funn som ikke er av en betydning og gå rundt og uroe deg i evigheter. Det er totalt unødvendig med ekstra helsesjekk utover programmet vi allerede har i dag, brystkreft/prostata/livmorhals og hvis man er i risikosonen.

Anonymkode: a6b24...bdd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Hadde plagdes flere år med hoftene, altså at jeg hadde smerter om natta og kunne gå kortere og kortere uten å måtte stoppe. Var på flere sykehusundersøkelser hvor de til sist konkluderte med at det var noe nevrologisk, men de visste ikke hva, og avsluttet videre undersøkelser. Hos Austad i Oslo fant de med en gang ut at aorta var tett og dermed fikk ikke musklene i bena oksygen.

Fikk satt inn stent, og det var da gått over fire år med dårligere og dårligere livskvalitet, og kan igjen gå som normalt.

Anonymkode: 385d0...537

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

AnonymBruker

Rekker de hele kroppen i løpet av 30 min? 

Anonymkode: 46a2d...b18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
AnonymBruker

Bump! 

Jeg har hatt noen diffuse smerter i flere år hvor leveren ligger, og fastlegen min sier blodprøvene er fine og går videre med livet sitt hun. Men nå har så mange i min familie fått en kreftdiagnose at jeg har begynt å få angst for disse smertene og ønsker å sjekke det hos noen som faktisk tar seg tid til meg og hører på hva jeg sier.

Noen som har erfaringer fra disse? 😊

Anonymkode: 9101c...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.6.2022 den 23.22):

Nei, det er ikke vanlig, tror jeg. Jeg er i midten av 40-åra, og har aldri sjekket vitaminer eller stoffskifte før denne uka, og nå var det pga plager etter covid. Har lyttet på hjerte og lunger ifbm en lungebetennelse for noen år siden, og blodtrykk ble målt ifbm graviditet. Har aldri lyttet eller tatt blodtrykk bare for å ha gjort det. 

Anonymkode: 1339a...20b

Du kan jo gå rundt med høyt blodtrykk, diabetes og andre greier uten å vite om det, det er ikke alltid disse tilstandene gir symptomer. Det skader ikke å ta en helsesjekk innimellom.

Anonymkode: 6ec7c...a55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var der. De fant ingen ting. Helt greit å reisehvis det er noe du er bekymret for. Du trenger ikke å kontakte lege for å få time. 

Anonymkode: 1fc30...0e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 6.52):

Rekker de hele kroppen i løpet av 30 min? 

Anonymkode: 46a2d...b18

Ja

Anonymkode: 1fc30...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...