Gå til innhold

Undersøke hele kroppen med bl.a. ultralyd, erfaring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hos feks Austad diagnostikk. Noen som har gjort dette og fått noe ut av det? Feks. gode råd, funnet noe bekymringsverdig som ellers ikke ville blitt oppdaget? Ble letta, eller fulgte det med flere bekymringer? 
Forstår det sånn at deler av kroppen tas UL av, sant det sjekkes blodtrykk, blodprøver osv? 

jeg har så lyst å teste, men koster jo over 4000,-, så vil høre om andre har noe erfaring fra det?:-) 

Anonymkode: 84255...fc7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva er det du tenker de skal finne??  

Anonymkode: eacb1...34b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er det ikke så veldig mye de kan finne med ultralyd uten at de vet spesifikke hva de ser etter. I mine ører høres dette ut som en svindelaktig måte og melke hypokondere på. 

Blodprøver koster foressten bare noen hundrelapper hos fastlege. 

Når tok du sist helsesjekk hod fastlegen og hva er grunnen til at du ikke synes det holdt?

Har du spesielle helseproblemer du tenker de kan se spesifikt etter med ultralyd?

Anonymkode: 8778f...6e0

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå er det ikke så veldig mye de kan finne med ultralyd uten at de vet spesifikke hva de ser etter. I mine ører høres dette ut som en svindelaktig måte og melke hypokondere på. 

Blodprøver koster foressten bare noen hundrelapper hos fastlege. 

Når tok du sist helsesjekk hod fastlegen og hva er grunnen til at du ikke synes det holdt?

Har du spesielle helseproblemer du tenker de kan se spesifikt etter med ultralyd?

Jeg går bare til legen med konkrete problem, feks ved betennelse i hoften sist, før det var det vel celleprøve. Er det normalt å gå til å be om blodprøver og full sjekk?

jeg har mye smerter i kroppen fra tid til annen, brystene nå, kne og hoft.. bare nysgjerrig på om man kan finne ting som gjør at man kan feks forebygge hjerteinfarkt, diabetes (om man er i faresoenen) etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hos feks Austad diagnostikk. Noen som har gjort dette og fått noe ut av det? Feks. gode råd, funnet noe bekymringsverdig som ellers ikke ville blitt oppdaget? Ble letta, eller fulgte det med flere bekymringer? 
Forstår det sånn at deler av kroppen tas UL av, sant det sjekkes blodtrykk, blodprøver osv? 

jeg har så lyst å teste, men koster jo over 4000,-, så vil høre om andre har noe erfaring fra det?:-) 

Ja jeg har hatt full ultralydsjekk flere ganger hos Austad. Jeg synes det var en god opplevelse. Han er flink.  Nå har jeg ikke erfaring med at han tar blodprøver osv, det må i så fall være noe nytt. 

Anonymkode: b192a...3ea

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja jeg har hatt full ultralydsjekk flere ganger hos Austad. Jeg synes det var en god opplevelse. Han er flink.  Nå har jeg ikke erfaring med at han tar blodprøver osv, det må i så fall være noe nytt. 

Anonymkode: b192a...3ea

Har også vært hos de. EKG av hjerte og blodprøve må en ta utenom. Ellers sjekkes hele overkroppen.

Anonymkode: c46f6...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg går bare til legen med konkrete problem, feks ved betennelse i hoften sist, før det var det vel celleprøve. Er det normalt å gå til å be om blodprøver og full sjekk?

jeg har mye smerter i kroppen fra tid til annen, brystene nå, kne og hoft.. bare nysgjerrig på om man kan finne ting som gjør at man kan feks forebygge hjerteinfarkt, diabetes (om man er i faresoenen) etc..

Da kan du jo ta en sånn gentest du sender i posten.  

Men om du lett blir bekymret ville jeg ikke gjort det. Du er nok som alle andre genetisk utsatt for flere sykdommer. Det betyr ikke nødvendigvis at du noen gang vil få en eneste en av dem. 

Jeg er bare 30 men sjekker vitaminer, stoffskifte, lytter på hjerte lunger og tar blodtrykk hvert 3 pr hos fastlegen. Jeg har ingen sykdommer eller helseproblemer.  Mannen min gjør også dette, jeg trodde det var vanlig? Vi har ikke samme fastlege.  

Du nevner smerter i kroppen.  Hvor kraftige er de på en skala fra 1 til 10? Hvorfor har du ikke oppsøkt lege for smertene?

Vi har alle vondt her og der iblant.  Smerter er stort sett helt naturlig og ufarlig om de ikke er sterke, eller vedvarer over tid. 

I2 dager har jeg harr vondt i leggen. Har ikke trent heller så aner ikke hva det er. Men jeg er ikke bekymret før det eventuelt blir veldig vondt eller ikke går over. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg leste en gang at tar man en helundesøkelse av seg så finner man mye man aldri visste noe om, altså gir det bare mange bekymringer og man klarer ikke ha et godt liv etterpå. Ikke verdt å grave i ting som ikke plager en. 

Anonymkode: 7d496...ac8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg leste en gang at tar man en helundesøkelse av seg så finner man mye man aldri visste noe om, altså gir det bare mange bekymringer og man klarer ikke ha et godt liv etterpå. Ikke verdt å grave i ting som ikke plager en. 

Ja, det stemmer. Men med meg så var det motsatt! De fant ingenting, men det viste seg et par måneder etter at jeg hadde kreft.

Anonymkode: 3572d...52d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er bare 30 men sjekker vitaminer, stoffskifte, lytter på hjerte lunger og tar blodtrykk hvert 3 pr hos fastlegen. Jeg har ingen sykdommer eller helseproblemer.  Mannen min gjør også dette, jeg trodde det var vanlig? Vi har ikke samme fastlege.  

Nei, det er ikke vanlig, tror jeg. Jeg er i midten av 40-åra, og har aldri sjekket vitaminer eller stoffskifte før denne uka, og nå var det pga plager etter covid. Har lyttet på hjerte og lunger ifbm en lungebetennelse for noen år siden, og blodtrykk ble målt ifbm graviditet. Har aldri lyttet eller tatt blodtrykk bare for å ha gjort det. 

Anonymkode: 1339a...20b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det stemmer. Men med meg så var det motsatt! De fant ingenting, men det viste seg et par måneder etter at jeg hadde kreft.

Hvilke undersøkelser gjorde du og hva sjekket du deg for? :(  Hvordan går det med deg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Da kan du jo ta en sånn gentest du sender i posten.  

Men om du lett blir bekymret ville jeg ikke gjort det. Du er nok som alle andre genetisk utsatt for flere sykdommer. Det betyr ikke nødvendigvis at du noen gang vil få en eneste en av dem. 

Du nevner smerter i kroppen.  Hvor kraftige er de på en skala fra 1 til 10? Hvorfor har du ikke oppsøkt lege for smertene?

Vi har alle vondt her og der iblant.  Smerter er stort sett helt naturlig og ufarlig om de ikke er sterke, eller vedvarer over tid. 

I2 dager har jeg harr vondt i leggen. Har ikke trent heller så aner ikke hva det er. Men jeg er ikke bekymret før det eventuelt blir veldig vondt eller ikke går over. 

Generell test med blodprøver etc uten grunn er vel ikke anbefalt lenger? Trodde ingen gjorde det lenger

Anonymkode: a8f1f...8ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Generell test med blodprøver etc uten grunn er vel ikke anbefalt lenger? Trodde ingen gjorde det lenger

Nei ,man må  ha soleklare symptomer for å få sjekket noe  i vårt  overarbeidete helsevesen!

Anonymkode: e2cc6...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

På mitt legekontor gjør de ihvertfall det. Jeg ber om en blodprøve for å sjekke for normale feil og mangler etter hver vinter. Og da sjekker de meg for D-vitamin og jern og folat og sånne ting. 

Anonymkode: 56d28...dc5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres ut som du i det minste skulle fått tilbake pengene. Har de en sånn "garanti"?

Anonymkode: 9a0dd...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dette viser jo bare at sånne «helsjekker» er ubrukelig, og bortkastet tid - og penger. Ts, så lenge du ikke kan koble disse utredningene til symptomer eller direkte mistanke om noe, så ikke engang tenk på det!

Anonymkode: a33de...6cd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Måtte sjekke forumet siden jeg mente jeg hadde sett spørsmålet, komplett med spørsmål om samme undersøker, før, og jada! Flere innlegg med ujevne mellomrom med spørsmål om Austad. Egenreklame, hm? 

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2018/09/13/helsesjekken-som-gir-uhelse/

Du kan jo også lese artikkelen som det henvises til her i BMJ om Too much medicine, og at det er big business og masse penger i å få folk til å bli redde og usikre for sykdom.

Anonymkode: b8c25...dec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, det er ikke vanlig, tror jeg. Jeg er i midten av 40-åra, og har aldri sjekket vitaminer eller stoffskifte før denne uka, og nå var det pga plager etter covid. Har lyttet på hjerte og lunger ifbm en lungebetennelse for noen år siden, og blodtrykk ble målt ifbm graviditet. Har aldri lyttet eller tatt blodtrykk bare for å ha gjort det. 

Anonymkode: 1339a...20b

Da har du en elendig fastlege og/eller er uansvarlig med din egen helse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...