AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #1 Skrevet 12. juni 2022 Hei! lurer på om noen vet hvor mye av studiet er obligatorisk? Vil man kunne pendle til og fra…for eksempel Norge og Polen? 😂 Beskriv gjerne hvor du studerte og hvor mye dom var obligatorisk. Jeg har veldig lyst å bli lege men pga samboer og barn kan jeg ikke flytte. 😊 Anonymkode: 2887f...35a
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #2 Skrevet 12. juni 2022 Begynner å bli noen år siden nå, men vennene mine som studerte i Ungarn hadde i alle fall mye obligatorisk hver uke gjennom hele semesteret. Så pendling mellom Norge og Ungarn hadde blitt rimelig håpløst. Anonymkode: e2d1b...35f 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #3 Skrevet 13. juni 2022 Hvis du ikke går inn for dette 200% kommer du ALDRI gjennom. Nei, du kan ikke pendle mellom da det er mye obligatorisk og du må lese 50-60 timer i uka PLUSS undervisning. Det er beinhardt. Dette er IKKE som norsk skole. De forventer du jobber rævva av deg, mister du èn forelesning er det egentlig tapt da du havner langt bak. Anonymkode: 35f23...288 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #4 Skrevet 13. juni 2022 Hvis du ikke kan flytte er legeyrket et dumt valg! De fleste må flytte opptil flere ganger etter studiet. Først flytte til studiebyen, så flytte for LIS1 sykehus, gjerne flytte eller pendle til LIS1 i kommune, så flytte igjen til LIS2, og gjerne en gang i løpet av LIS2-3 for å få all tjenesten du trenger. Hvis du allerede bor i en av de store studiebyene og velger en spesialitet hvor du kan ta hele løpet der, og får turnus/LIS1 der, kan du være ekstremt heldig og slippe å flytte. Anonymkode: cb363...bda 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #5 Skrevet 13. juni 2022 Nå som ting er åpnet igjen etter corona vil jeg tro dette er rimelig håpløst å prøve på. Legestudiet er krevende. Anonymkode: 1ca36...bd6
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #6 Skrevet 13. juni 2022 Studerer selv i Polen. ALT er obligatorisk, og er vi heldig er det mulig å ha 1-2 fravær i et helt fag uten legeerklæring/rektors godkjenning. Fravær utover det må faget tas om igjen og man risikerer å bli kastet ut av skolen. Skolen legger ikke til rette for at man ta igjen fravær, som betyr at man må ha fravær i andre fag for å ta igjen det første fraværet. Jeg har hatt 1 fravær og 2 unnskyldte fravær hele skoleåret, og det er allerede mye. Skal du studere i Polen så må du flytte. Anonymkode: 6360a...875
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #7 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvis du ikke kan flytte er legeyrket et dumt valg! De fleste må flytte opptil flere ganger etter studiet. Først flytte til studiebyen, så flytte for LIS1 sykehus, gjerne flytte eller pendle til LIS1 i kommune, så flytte igjen til LIS2, og gjerne en gang i løpet av LIS2-3 for å få all tjenesten du trenger. Hvis du allerede bor i en av de store studiebyene og velger en spesialitet hvor du kan ta hele løpet der, og får turnus/LIS1 der, kan du være ekstremt heldig og slippe å flytte. Anonymkode: cb363...bda Dette er et veldig godt poeng, i tillegg til at de aller fleste medisinstudier rundt omkring i verden har mye obligatorisk undervisning. Man kan ikke bli lege med fjernstudier, rett og slett, det er ikke en rent teoretisk utdanning. Og å gå turnus/LIS1 i en av universitetsbyene er meget vanskelig, så det er ikke noe å satse på. I tillegg til at du må i distrikt (fastlegekontor) også da, slik at du fort får 6 mnd på en øy, selv om du hadde griseflaks og fikk LIS1 på et universitetssykehus. I beste fall kan du slippe unna med flere timer med pendling hver dag. Jeg er gift med en lege selv, og pga spesialisering har vi både flyttet - og jeg var i praksis alenemor i tre år pga svært lang pendlevei. Han så barna sine 1 time per dag i de tre årene. Anonymkode: e2d1b...35f
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #8 Skrevet 13. juni 2022 Støtter de som sier det med mye flytting etter studiet. I tillegg kan du regne med å måtte dra i praksis andre steder enn der du bor underveis i studiet, en 8-9 uker i slengen. Anonymkode: 51b44...63b
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #9 Skrevet 13. juni 2022 Studerer i Polen, og første, andre og tredje året kan du glemme pendling hjem ofte. Er så utrolig mye å gjøre de tre første årene og alt er obligatorisk (unntatt noen få forelesninger kanskje) men du har fortsatt timer på skolen hver dag. Her jeg studerer, om du har mer enn 15% fravær så får du ikke ta eksamen. 4. året er mer chill og vet av noen drar hjem ofte. Anonymkode: 48946...df7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå