AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #1 Skrevet 12. juni 2022 Hvem opplever utenforskap ! Utenforskap kan ramme alle. Sykdom, inntektstap, arbeidsledighet, flytting, og ensomhet er noe de aller fleste opplever en eller flere ganger i livet. Sett under ett lever de fleste innbyggerne i Norge trygge og gode liv. Likevel er det mange som av ulike årsaker opplever at de de faller utenfor det sosiale fellesskapet, og ikkje føler seg akseptert. Mange opplever at dersom dei ikkje er med i en organisasjon,eit musikkrops / bend, eller på eit eller annet vis utmerker seg så er dei ikkje ein del av fellesskapet, og "klikksamlinge" Noen takler tilsynelatende utenforskapet greitt selv om skinnet kan bedre medan noen holder det skjult for omverden heilt til de "gjir opp". Anonymkode: 6b063...ab0 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #2 Skrevet 12. juni 2022 Min plan er å holde det gående til jeg må gå av med pensjon. Om ingenting er forandret reiser jeg til Sveits og kommer aldri tilbake. Anonymkode: 129bc...d5e 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #3 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min plan er å holde det gående til jeg må gå av med pensjon. Om ingenting er forandret reiser jeg til Sveits og kommer aldri tilbake. Anonymkode: 129bc...d5e Og når forventer du å "gå av med pensjon" ? Og er Sveits et mer attraktivt sted for utenforstående ? Anonymkode: 6b063...ab0 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #4 Skrevet 12. juni 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Og når forventer du å "gå av med pensjon" ? Og er Sveits et mer attraktivt sted for utenforstående ? Anonymkode: 6b063...ab0 Det er flere tiår til. I Sveits kan man få hjelp med å avslutte livet på en verdig måte i kontrollerte former. Vil ikke si det er attraktivt sånn sett, men det er ivhertfall en mulighet til å slippe unna flere år i en nitrist pensjonisttilværelse. Anonymkode: 129bc...d5e 1
lillevill Skrevet 12. juni 2022 #5 Skrevet 12. juni 2022 Mange aom er ensomme ja, men jeg tror det hjelper å jobbe med seg selv. Bedre inntekt, bedre hjemmet, bedre psyken, bedre kroppen, og relasjoner og selvtillit. Prøve ting man er redd for, lage seg mål, ta utdanning. Fokuser på det man har med en enorm takknemlighet, selv om det ikke er så mye. Klem. 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #6 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er flere tiår til. I Sveits kan man få hjelp med å avslutte livet på en verdig måte i kontrollerte former. Vil ikke si det er attraktivt sånn sett, men det er ivhertfall en mulighet til å slippe unna flere år i en nitrist pensjonisttilværelse. Anonymkode: 129bc...d5e Pensjonsalderen er en tid mange ser fremtil, men desv. så er det mange eldre i samfunnet som føler på utenforskapet etter å ha mistet det sosiale felleskapet på jobben. Kanskje har de mistet retten til å kjøre bil, og venner, familie bor langt unna, og kjenner ikkje sin besøkelsestid. Også stadig flere yngre mennesker føler på utenforskapet når de ikkje får inngangsbill. til en nøktern bolig, og mange har ikkje foreldre som kan stille opp for dem. Anonymkode: 6b063...ab0 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #7 Skrevet 12. juni 2022 Har forsøkt det meste som er å forsøke. Utdanning, jobber, sosiale arena (ble nedlagt), psykolog, politikk, korps (flere), trening (henger ikke med fysisk), strikke klubber, syforening, tatt verv i ulike lag og foreninger osv ja det er mere med sånn i farta det jeg kom på akkurat nå. Anonymkode: 803fc...1a7 2
Gjest AprilRyan Skrevet 12. juni 2022 #8 Skrevet 12. juni 2022 Ja, det vil jeg si og det er ikke akkurat som jeg ikke har prøvd. Jeg fortsetter å prøve så det er ikke sånn at jeg gir opp, men jeg er litt lei av hvor enkelt det fremstilles som at det skal være. Det er selvfølgelig alltid ting en kan jobbe med for å få det bedre og en bør alltid prøve, men helt ærlig så skjønner jeg også de som ikke akkurat har motivasjon til å prøve så mye når de allerede har prøvd masse forskjellige ting uten at det har blitt de endringene de har ønsket seg.
lillevill Skrevet 12. juni 2022 #9 Skrevet 12. juni 2022 AprilRyan skrev (2 minutter siden): Ja, det vil jeg si og det er ikke akkurat som jeg ikke har prøvd. Jeg fortsetter å prøve så det er ikke sånn at jeg gir opp, men jeg er litt lei av hvor enkelt det fremstilles som at det skal være. Det er selvfølgelig alltid ting en kan jobbe med for å få det bedre og en bør alltid prøve, men helt ærlig så skjønner jeg også de som ikke akkurat har motivasjon til å prøve så mye når de allerede har prøvd masse forskjellige ting uten at det har blitt de endringene de har ønsket seg. Man kan jo bli en som jobber imot ensomhet. tar ansvar for å snakke med de som er alene på jobben, studieplassen osv. 1
Gjest AprilRyan Skrevet 12. juni 2022 #10 Skrevet 12. juni 2022 lillevill skrev (2 minutter siden): Man kan jo bli en som jobber imot ensomhet. tar ansvar for å snakke med de som er alene på jobben, studieplassen osv. Ja, der er ikke jeg helt enda, men synes det er viktig å inkludere alle når man jobber/studerer sammen.
Gjest Luna Llena Skrevet 12. juni 2022 #11 Skrevet 12. juni 2022 Ja, opplevde mye utenforskap i ungdomstiden.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #12 Skrevet 12. juni 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Pensjonsalderen er en tid mange ser fremtil, men desv. så er det mange eldre i samfunnet som føler på utenforskapet etter å ha mistet det sosiale felleskapet på jobben. Kanskje har de mistet retten til å kjøre bil, og venner, familie bor langt unna, og kjenner ikkje sin besøkelsestid. Også stadig flere yngre mennesker føler på utenforskapet når de ikkje får inngangsbill. til en nøktern bolig, og mange har ikkje foreldre som kan stille opp for dem. Anonymkode: 6b063...ab0 Jeg kjenner til en eldre person som har havnet i en situasjon som likner den du beskriver i tillegg til alvorlig kognitiv svikt. Det er vanskelig å forholde seg til den lidelsen en slik situasjon skaper skaper for den det gjelder. Helt enig i at det virker som det er en tendens at flere yngre også faller ut tidlig med helseproblemer ol. Om det er en mikroskopisk mulighet for at man kan klare en jobb eller finne en jobb selv om det ikke er det man kunne tenke seg eller top noch så er det så viktig for å kunne holde forbindelsen til samfunnet og relasjoner. Tidlig ut på AAP ol er ikke bra. Anonymkode: 129bc...d5e 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #13 Skrevet 12. juni 2022 lillevill skrev (3 minutter siden): Man kan jo bli en som jobber imot ensomhet. tar ansvar for å snakke med de som er alene på jobben, studieplassen osv. Det sitter mange eldre der ute som føler seg ensom / forlatt, og de venter på besøktj. / heimehjelpen som kommer morgen og kveld fra kommunen. Kanskje kunne det vera ein jobb for betrodde arbeidsledige å la dem ta del i besøkstjeneste ute blandt eldre, og mange kan sikkert ta del i enklere jobber. Eit slikt tiltak kan endre på utenforskapet både hos den arbeidsledige, og for de eldre. Anonymkode: 6b063...ab0 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #14 Skrevet 12. juni 2022 lillevill skrev (1 time siden): Man kan jo bli en som jobber imot ensomhet. tar ansvar for å snakke med de som er alene på jobben, studieplassen osv. Jeg har alltid vert den som tar kontakt og inviterer, sørger for at ingen sitter alene. Det har jeg gjort i jobb og studier men klikkene dannes uten at jeg blir med. Anonymkode: 803fc...1a7 1 1
Gjest Ghostface Skrevet 12. juni 2022 #15 Skrevet 12. juni 2022 Hadde venner før i tiden, men så flytter de på grunn av mann og barn, lover å holde kontakten, men så vet man at det aldri skjer. Også sitter man selv alene og går ikke mye ut på grunn av helsemessige årsaker. Styrer unna sosiale medier, og skjønner det er bare glansbilder, men det er tøft likevel. Lei av å "holde ut".
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #16 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg har alltid vert den som tar kontakt og inviterer, sørger for at ingen sitter alene. Det har jeg gjort i jobb og studier men klikkene dannes uten at jeg blir med. Anonymkode: 803fc...1a7 Vi er flere❤️ Anonymkode: 8ca55...91b 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #17 Skrevet 13. juni 2022 Jeg har flyttet MYE ila livet, så ja jeg har følt meg ensom mye. Er også slitsomt å danne seg et nettverk om igjen og om igjen og relasjoner blir sjeldent dype og varige:( Skal gjøre mitt beste for å være på sosialt når jeg nå, nok en gang, skal FLYTTE. Anonymkode: 498dc...3cb 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #18 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 12.6.2022 den 21.20): Det er flere tiår til. I Sveits kan man få hjelp med å avslutte livet på en verdig måte i kontrollerte former. Vil ikke si det er attraktivt sånn sett, men det er ivhertfall en mulighet til å slippe unna flere år i en nitrist pensjonisttilværelse. Anonymkode: 129bc...d5e Du må ha medisinske grunner, ikke psykiske, til å søke aktiv dødshjelp.. Anonymkode: 498dc...3cb 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #19 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 12.6.2022 den 21.20): Det er flere tiår til. I Sveits kan man få hjelp med å avslutte livet på en verdig måte i kontrollerte former. Vil ikke si det er attraktivt sånn sett, men det er ivhertfall en mulighet til å slippe unna flere år i en nitrist pensjonisttilværelse. Anonymkode: 129bc...d5e Ha håp, ting vil bli lysere og ikke gi opp. Tips er å studere islam. Anonymkode: 06765...176
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #20 Skrevet 13. juni 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du må ha medisinske grunner, ikke psykiske, til å søke aktiv dødshjelp.. Anonymkode: 498dc...3cb Har sett eksempler på nett med en kvinne med psykisk sykdom som fikk dette innvilget og en eldre mann som avslutte på grunn av at han ikke ønsket å havne i en situasjon der han mistet kontrollen over eget liv ved å måtte være avhengig av andres hjelp. Så det tror jeg er mulig. Anonymkode: 129bc...d5e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå