Gå til innhold

Sønnen min drar til syden med kamerater bare dager etter fylt 18 år. Jeg er meget betenkt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han er ikke spesielt moden, ingen reiseerfaring aleine og jeg er rett og slett svært bekymret.

Ikke har gan noe særlig sum med penger heller. Han holder på å ta sertifikat og en del igjen.

Nytter ikke å si noe, da han på papiret er 18 selv om han er et barn ennå på mange måter.

Anonymkode: 84b59...0d4

Videoannonse
Annonse
Gjest Luna Llena
Skrevet

Ta en prat med ham og forklar hvorfor du er bekymret. 

Skrevet

Han må jo lære en gang? Du må jo bare satse på at du har oppdratt han til å bli en relativt fornuftig kar som klarer seg på guttetur med kompisene, det går jo som regel godt. :) 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han er ikke spesielt moden, ingen reiseerfaring aleine og jeg er rett og slett svært bekymret.

Ikke har gan noe særlig sum med penger heller. Han holder på å ta sertifikat og en del igjen.

Nytter ikke å si noe, da han på papiret er 18 selv om han er et barn ennå på mange måter.

Det kan/er like farlig å dra på byen i alle Norges store byer. La gutten kose seg i syden med kompisene! 

AnonymBruker
Skrevet

Ok.

Det er ikke så mye du får gjort med det, ts. Over sommeren skal han uansett ut i verden helt uten deg og dine råd. Han skal studere, gå på folkehøyskole eller i militæret. 

Og det bør man forberede en 18-åring på. Man bør ha latt dem oppleve at det kan gå galt, og at når det går galt så gjør det vondt, lenge før de er 18. Nå er det, som du ser, for «sent». Nå får han oppleve at det kan gå galt i syden, muligens. Og det er helt ok. En risiko verdt å ta - lærdom nyttigere enn mye annet.

Anonymkode: 9360d...89a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg dro til London da jeg var 18 helt alene for å treffe en fyr jeg hadde truffet i London når jeg var der på ferie en langhelg mnd før.. Det gikk helt fint men jeg har spurt mamma om hun ikke var glad i meg siden hun lot meg dra 😅

Anonymkode: 6e6db...f9a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok.

Det er ikke så mye du får gjort med det, ts. Over sommeren skal han uansett ut i verden helt uten deg og dine råd. Han skal studere, gå på folkehøyskole eller i militæret. 

Og det bør man forberede en 18-åring på. Man bør ha latt dem oppleve at det kan gå galt, og at når det går galt så gjør det vondt, lenge før de er 18. Nå er det, som du ser, for «sent». Nå får han oppleve at det kan gå galt i syden, muligens. Og det er helt ok. En risiko verdt å ta - lærdom nyttigere enn mye annet.

Anonymkode: 9360d...89a

Han har vel et år igjen på vgs. 

Anonymkode: 46204...9d4

• Liker 4
Skrevet

Jeg dro også på min første utenlandsreise da jeg var bare 18, og jeg er jente. Det gikk bra. Senere sydenturer gikk også bra, selv om jeg ser i ettertid at med den fylla kunne det gått andre veien like lett... 

Men de unge må lære på egenhånd. Man kan ikke pakke dem inn i bomull hele livet. Jeg forstår bekymringen din, for jeg har en ung sønn selv. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er nok ikke den første ungdommen som reiser utenlands som ikke har noe særlig reiseerfaring og er umoden, og heller ikke den siste. 

Anonymkode: e05ad...2e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

La ham vokse opp. Han er gammel nok til å bo for seg selv og stifte familie. En tur til syden overlever han nok. 

Før i tiden dro 16 åringer til hardt arbeid på sjøen. 

Anonymkode: 7db34...543

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg dro med venninnegjengen til syden sommeren etter vgs. Er glad mine foreldre ikke vet hva vi drev med der (selvom de helt sikkert kan tenke seg til det). Og er glad alt gikk bra med oss alle. 

Anonymkode: 47780...83e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vel, det går kanskje til helvete med ham og så får du bare håpe på at han lærer noe av det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Han er 18 og skal på fylletur med kamerater. Hva så? Det er slik han lærer.

Anonymkode: e320a...0e3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Før i tiden dro 16 åringer til hardt arbeid på sjøen. 

Skulle akkurat til å skrive at faren min hadde vært jorda rundt omtrent før han var 17...   MEN - jeg tror konfirmantene var laaaaaangt mer modne på den tiden, også... Ikke var verden den samme heller. Rart å tenke på men... 

Er jo ikke mye du kan gjøre her, TS.  Han er jo trossalt 18...  Han må jo få dra, men det ville jo samtidig vært rart om du ikke var bekymret, lizm... 

• Liker 2
Skrevet

Sørge i alle for at poden har en god reiseforsikring om han skal på tur! Ellers er det lite man som forelder kan gjøre uten å presse med at man setter betingelser om vedkommende bor hjemme. Satse på at oppdragelsen er på plass, og be de ta seriøst at misbruk av alkohol gjør at man fort kan komme i trøbbel og det kan få sine konsekvenser, alvorlige faktisk.

• Liker 7
Skrevet
Beeblebrox skrev (Akkurat nå):

Skulle akkurat til å skrive at faren min hadde vært jorda rundt omtrent før han var 17...   MEN - jeg tror konfirmantene var laaaaaangt mer modne på den tiden, også... Ikke var verden den samme heller. Rart å tenke på men... 

Er jo ikke mye du kan gjøre her, TS.  Han er jo trossalt 18...  Han må jo få dra, men det ville jo samtidig vært rart om du ikke var bekymret, lizm... 

Det gjaldt de fleste menn på den alderen fra 2 verdenskrig til slutten på 1970 tallet! Som du sier så var nok verden den gang veldig annerledes, mye kriminalitet og elendighet den gang også, men den er nok adskillig mer brutal i dag. Om gutten tar det med ro med alkoholen? Da går det meste bra, om ikke kan han i beste fall få noen skikkelige lærepenger.

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge de bor hjemme så forventer i alle fall jeg at de tar i mot råd og forholder seg til regler i hjemmet. Jeg har sagt til alle mine at den typen turer er helt uaktuelt og det har de selvfølgelig forholdt seg til. De vet at jeg ikke setter slike begrensinger uten grunn. En rekke ungdommer ender med svært dårlige og farlige erfaringer og ting de angrer på etter fylleturer i syden.  Sånn oppførsel som mange driver med der er ikke noe man må erfare for å bli voksen, det er regn dårlig oppførsel.

Anonymkode: ffbee...9ec

AnonymBruker
Skrevet

Sats på at noe av oppdragelsen dere har gjort fungerer. Å sørg for han har reiseforsikring og uføreforsikring. 

Anonymkode: cc9e7...b78

• Liker 2
Skrevet

Husk å minn han på at han nå er 18 og voksen. Han er ansvarlig for sine egne handlinger og pengebruk. Dere støtter ham ikke med penger hvis han går tom der. Sjekk reiseforsikringen deres. Er han enda dekket av deres eller må han ha egen?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Antiviruset skrev (28 minutter siden):

Det gjaldt de fleste menn på den alderen fra 2 verdenskrig til slutten på 1970 tallet! Som du sier så var nok verden den gang veldig annerledes, mye kriminalitet og elendighet den gang også, men den er nok adskillig mer brutal i dag. Om gutten tar det med ro med alkoholen? Da går det meste bra, om ikke kan han i beste fall få noen skikkelige lærepenger.

Akkurat "de fleste menn" stemmer nok ikke, men (om du ikke tenker på modenhet da). Det var i alle fall ikke uhørt at en del konfirmanter (og noen ganger yngre) hadde satt fØtan på de fleste kontinenter og haugevis av "eksotiske" land. Flere enn den jevne nordmann har den dag idag, tipper jeg...  Satt nok mødre/fedre med kryssede fingere, og hjerte i halsen,  og bare ventet på kÅmmunikasjån/postmannen den gang også, men 😅

Endret av Beeblebrox
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...