AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #1 Skrevet 12. juni 2022 De er ungdommer. Kommer til kassa så har ikke kameraten penger. Han har plukket med seg endel varer. Hva gjør du? Jeg betalte, men tenkter at neste gang spør jeg før vi går inn. Anonymkode: fd62a...36f
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #2 Skrevet 12. juni 2022 Jeg hadde betalt. Hvis du ikke gjør det klart på forhånd at han skal betale selv, så tror han vel at du tar dem med til butikken for å kjøpe noe til dem. Avhenger litt av alder, da. Hvis det er 17-18-åringer, er det litt rart at han gikk utifra at du betalte. Anonymkode: 64a19...361 11
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #3 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde betalt. Hvis du ikke gjør det klart på forhånd at han skal betale selv, så tror han vel at du tar dem med til butikken for å kjøpe noe til dem. Avhenger litt av alder, da. Hvis det er 17-18-åringer, er det litt rart at han gikk utifra at du betalte. Anonymkode: 64a19...361 Han pleier å betale selv. Må avklare alt ser jeg, for jeg har ikke økonomi til å holde på sånn. Anonymkode: fd62a...36f 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #4 Skrevet 12. juni 2022 Det kommer an på hvordan vi endte opp på butikken. Hvis det var ungdommene som spurte meg om å kjøre dem dit, eller det på annen måte burde være opplagt at han skulle betale for seg selv, så hadde jeg sagt "Du kan jo ikke handle når du ikke har penger" eller noe sånt. Hvis det var f.eks. overnatting hos oss og jeg foreslo at vi skulle dra å kjøpe litt snacks til kvelden, så hadde jeg betalt. Men da hadde jeg også sagt det på forhånd, og jeg hadde bestemt hvor mye vi kunne kjøpe. Så jeg synes det er litt vanskelig å se for seg en situasjon hvor det kan ha blitt misforstått hvem som skulle betale. 😛 Anonymkode: 01932...73f 12 1 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #5 Skrevet 12. juni 2022 Det kommer helt an på bakgrunnen for at dere dro på butikken sammen og hva han kjøpte. Anonymkode: efe28...974 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #6 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det kommer helt an på bakgrunnen for at dere dro på butikken sammen og hva han kjøpte. Anonymkode: efe28...974 De skulle på butikken og jeg kjørte. Han kjøpte kjeks, is, brus, skolebolle og sjokolade. Anonymkode: fd62a...36f
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #7 Skrevet 12. juni 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: De skulle på butikken og jeg kjørte. Han kjøpte kjeks, is, brus, skolebolle og sjokolade. Anonymkode: fd62a...36f Hadde det vært én bestemt venn av min sønn, så hadde jeg lånt ham pengene. Han hadde aldri plukket varer uten å vite at han hadde penger til det, og de gangene jeg vil spandere noe på ham så må jeg overtale ham til å ta imot, så der hadde jeg vært helt sikker på at han faktisk hadde trodd at han hadde pengene med seg. Og han hadde betalt tilbake så fort som mulig uoppfordret. Men noen av de andre vennene er troende til å spekulere i å "glemme" penger for å bli påspandert, og hadde jeg betalt da så hadde det bare utartet. Så det hadde vært uaktuelt å spandere såpass mye uten at det var på mitt initiativ. Anonymkode: 01932...73f 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #8 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde det vært én bestemt venn av min sønn, så hadde jeg lånt ham pengene. Han hadde aldri plukket varer uten å vite at han hadde penger til det, og de gangene jeg vil spandere noe på ham så må jeg overtale ham til å ta imot, så der hadde jeg vært helt sikker på at han faktisk hadde trodd at han hadde pengene med seg. Og han hadde betalt tilbake så fort som mulig uoppfordret. Men noen av de andre vennene er troende til å spekulere i å "glemme" penger for å bli påspandert, og hadde jeg betalt da så hadde det bare utartet. Så det hadde vært uaktuelt å spandere såpass mye uten at det var på mitt initiativ. Anonymkode: 01932...73f Jeg regnet med at han betalte for seg selv. Sa ikke noe før varene var på båndet. Anonymkode: fd62a...36f
NiceOrNothing Skrevet 12. juni 2022 #9 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg regnet med at han betalte for seg selv. Sa ikke noe før varene var på båndet. Anonymkode: fd62a...36f Han er jo direkte frekk da. Sånt har jeg aldri opplevd . Hadde enten bedt han om penger på vips evnt ALDRI tatt han med i en butikk mer. Totalt mangel på folkeskikk , med mindre han er 5-6 år da.. 3 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #10 Skrevet 12. juni 2022 Hvor gammel er han? Og plukket sønnen din med seg noe? Sa sønnen din til han at han kunne velge noe? Om din sønn fikk plukke med seg godteri, is, brus osv, så er det helt innafor om kompisen trodde han kunne gjøre det samme. Om dette var lørdag, så gjorde han kanskje som han pleier å gjøre med foreldrene? Neste gang avklarer du på forhånd. Eller du gir beskjed inne i butikken at du kun skal handle det dere feks trenger til middag. Anonymkode: 54d11...d6f
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #11 Skrevet 12. juni 2022 Litt uforskammet oppførsel fra hans side eller? På en annen side vet jeg jo ikke noe om han eller hvordan han har det hjemme for eksempel. Men hadde betalt slik som du gjorde og avklart dette til neste gang dere skal på butikken. Anonymkode: 05261...019 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #12 Skrevet 13. juni 2022 Han har vært med før og betalt. Anonymkode: fd62a...36f 1
Diskusjon69 Skrevet 13. juni 2022 #13 Skrevet 13. juni 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: De er ungdommer. Kommer til kassa så har ikke kameraten penger. Han har plukket med seg endel varer. Hva gjør du? Jeg betalte, men tenkter at neste gang spør jeg før vi går inn. Anonymkode: fd62a...36f Jeg hadde ikke betalt, får være grenser for hva en skal forvente. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #14 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): De er ungdommer. Kommer til kassa så har ikke kameraten penger. Han har plukket med seg endel varer. Hva gjør du? Jeg betalte, men tenkter at neste gang spør jeg før vi går inn. Anonymkode: fd62a...36f Opplevde dette da barnet mitt skulle på bowling med ei venninne. Venninna hadde fått med seg 500kr, men fikk beskjed om å bruke kun 200kr. Summen på bowlingen kom seg på over 800kr tilsammen… Jeg betalte det og drikke til ungene samt is. Så ble venninne til barnet der sulten, og ville ha mat på bowlingen. Det var ingen avtale om middag og jeg sa at hun kunne sikkert kjøpe seg mat selv for det var ingen plan om å spise ute også. (Vi bor i gangavstand til bowlingen) så hu utbrøt høyt: MÅ JEG betale maten min selv?!?! Så jeg sa at du har fått penger av dine foresatte, og jeg har betalt drikke og bowling til dere nå men du kan jo kjøpe deg noe for pengene du fikk fil bowlingen av dine foresatte…. At foreldrene bare leverer ungen på bowlingen og forventer at andre foreldre betaler, med instrukser til ungen om å ikke bruke penger, er ille. Jeg hadde ikke råd til å betale for begge som aleneforsørger og på aap. Folk er i dag så frekke. Anonymkode: 6ceca...5ca 3
Gjest ti10 Skrevet 13. juni 2022 #15 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): De skulle på butikken og jeg kjørte. Han kjøpte kjeks, is, brus, skolebolle og sjokolade. Anonymkode: fd62a...36f Da får du spørre om de har penger å handle for FØR du kjører neste gang.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #16 Skrevet 13. juni 2022 Alder og årsak til at man dro på butikken må være avklart før jeg har en bastant mening om denne saken. Har 8-åringen vårt besøk, og vi foreslår kjøpesenter, Kafe eller kino, så betaler vi. Har 12-åringen besøk, og de vil handle noe, så går vi ut fra at 12-åringen selv har litt lommepenger med. Anonymkode: 45610...a38 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #17 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Alder og årsak til at man dro på butikken må være avklart før jeg har en bastant mening om denne saken. Har 8-åringen vårt besøk, og vi foreslår kjøpesenter, Kafe eller kino, så betaler vi. Har 12-åringen besøk, og de vil handle noe, så går vi ut fra at 12-åringen selv har litt lommepenger med. Anonymkode: 45610...a38 Kameraten kommer hver lørdag, og de pleier selv å gå til butikken. Min sønn har en sykdom som har blitt verre og må ha en voksen rundt seg hele tiden derfor er jeg med. Men, i utgangspunktet er de store nok til å gå alene. Anonymkode: fd62a...36f
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #18 Skrevet 13. juni 2022 men hvorfor plukker en person med seg ting i butikken i det hele tatt, hvis man veit at man faktisk ikke kan betale for seg i kassen? med mindre man tror at noen andre kommer til å betale for dem da... Anonymkode: ad9a6...f37 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #19 Skrevet 13. juni 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Kameraten kommer hver lørdag, og de pleier selv å gå til butikken. Min sønn har en sykdom som har blitt verre og må ha en voksen rundt seg hele tiden derfor er jeg med. Men, i utgangspunktet er de store nok til å gå alene. Anonymkode: fd62a...36f Kan han ha oppriktig trodd at han hadde penger med seg, men hadde glemt lommebok etc? Virket han litt flau over å ikke kunne betale, eller virket det som han tok det for gitt at du skulle ta det? Og jeg synes også alder har mye å si, er de nærmere 10 eller nærmere 18 i alder? Det synes jeg er en vesentlig forskjell i et slikt scenario... Anonymkode: b809e...08d
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #20 Skrevet 13. juni 2022 Nå som alle detaljer har kommet frem hadde jeg ved kassa sakt " Oj, har du glemt penger? Sånn skjer 🙂 Jeg kan legge ut, så vipper bare du etter foreldrene dine det tilbake ikveld." Hvis ikke det dukket opp noen penger hadde jeg sendt en melding dagen etter til den av foreldrene jeg kjente best med en liten påmindelse. "Hei. Ole var med Geir på butikken igår men hadde glemt penger. Han lånte derfor 210,- (?) av oss. Fint hvis dere hjelper til med å ordner dette 🙂" Lar du denne gangen bare gå kommer han garantert til å gjøre på samme måte flere ganger, Anonymkode: efe28...974 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå