AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #1 Skrevet 12. juni 2022 Det vil sa 1 av 10 er uføretrygdet. Hva tror dere grunnen for dette er? Kilde Anonymkode: a3420...4ee 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 12. juni 2022 Vill gjetning herfra. De er syke. Anonymkode: ecb79...d9a 53 15
AnnePåLande Skrevet 12. juni 2022 #3 Skrevet 12. juni 2022 De har nedsatt eller ingen arbeidsfunksjon . Du måtte lage en tråd om dette? 18 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #4 Skrevet 12. juni 2022 Vanskeligere å få jobb for de som sliter litt, eller har diagnoser. Jeg er mor til en 15 åring med autisme, og er virkelig bekymret for framtiden hans. Hvem skal ansette han? Anonymkode: 3fbf1...51c 15 12
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #5 Skrevet 12. juni 2022 De fleste av disse har arbeidsfunksjon, Norge har verdens sykeste befolkning og det er ikke bærekraftig. Norge har ikke penger til dette og det vil komme en svært ubehaglig overraskelse i årene som kommer. Psykiske lidelser er overrepresentert, mens i andre land må disse stort sett stå i jobb. Anonymkode: 31144...99e 36 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #6 Skrevet 12. juni 2022 Grunnen er jo at vi drukner i oljepenger og har råd til dette. Dvs. det spørs jo hvor lenge denne galskapen kan fortsette, selv med oljepenger Anonymkode: 7f5b5...8be 20
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #7 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Norge har verdens sykeste befolkning Jøss, har vi det? Egne statistikk du har satt opp? Anonymkode: 3ca06...f78 13
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #8 Skrevet 12. juni 2022 Hvorfor går så mange i forsvarsposisjon på KG hvis man tar opp fenomenet Norge og deres svært høye andel av uføretrygdede i forhold til andre land. Norge har mye bedre arbeidsliv, helsetjenester enn de aller fleste land. Likevel får vi en mindre og mindre arbeidsstokk. Det er ikke hat eller stigmatisering å ta opp dette. Anonymkode: 2aab3...cce 26 4 9
Silva Pluvialis Skrevet 12. juni 2022 #9 Skrevet 12. juni 2022 Det er ikke mange, når vi tenker på at de i andre land faller over på andre ordninger hvis de er under 40 år. I Sverige er de under 40 år på andre stønader og oppføres ikke i uførestatistikken. Dermed kan det se ut som det er veldig mange flere uføre i Norge enn i andre land, men dette stemmer ikke. 26 8
Michaelhe Skrevet 12. juni 2022 #10 Skrevet 12. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det vil sa 1 av 10 er uføretrygdet. Hva tror dere grunnen for dette er? Kilde Anonymkode: a3420...4ee Å jobbe i Norge blir sett å som et privilegium i stedet for en plikt. Du må fortjene retten til arbeid, i stedet for å fortjene retten til ferie. Derfor drikker jeg mine paraplydrikker i ren frustrasjon her i Portugal. Det er ikke måte på hvor urettferdig dette er. Jeg kan jo så mange ting, men jeg fortjener ingen jobb. Derfor betaler staten mine drinker i stedet. Det er ingenting som det slås hardere ned på enn mennesker som - helt uten tillatelse - viser hva de kan. Endret 12. juni 2022 av Michaelhe 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #11 Skrevet 12. juni 2022 2 minutter siden, Tvillingsjel said: Det er ikke mange, når vi tenker på at de i andre land faller over på andre ordninger hvis de er under 40 år. I Sverige er de under 40 år på andre stønader og oppføres ikke i uførestatistikken. Dermed kan det se ut som det er veldig mange flere uføre i Norge enn i andre land, men dette stemmer ikke. Norge har en brukbar andel av befolkningen i arbeid ja. Og mange av de som ikke er i arbeid ville nok ikke vært et spesielt positivt bidrag til arbeidslivet hvis vi skal være brutalt ærlig... Men den store forskjellen mellom Norge og resten av verden er de enorme summene vi betaler ut til de som ikke jobber. Dette gjelder og pensjonister Anonymkode: 7f5b5...8be 3 1
Bacteria Skrevet 12. juni 2022 #12 Skrevet 12. juni 2022 Ikke uenig med at det nok er en del uføre på tynt grunnlag her til lands, men som en annen bruker sier; det er litt andre forhold i andre land som gjør at det virker høyt her sammenlignet med de. For eksempel: Kvinners deltagelse i arbeidslivet: I en rekke andre europeiske land er ikke den like stor. Så blant hjemmeværende italienske og nederlandske kvinner skjuler deg seg folk som her i landet hadde mottatt uføretrygd. 14
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #13 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Norge har en brukbar andel av befolkningen i arbeid ja. Og mange av de som ikke er i arbeid ville nok ikke vært et spesielt positivt bidrag til arbeidslivet hvis vi skal være brutalt ærlig... Men den store forskjellen mellom Norge og resten av verden er de enorme summene vi betaler ut til de som ikke jobber. Dette gjelder og pensjonister Anonymkode: 7f5b5...8be Men det er jo ikke slik at "vi" ikke får noe igjen for alle pengene som betales ut til syke og gamle. Vi lever i et av verdens tryggeste land, med lite kriminalitet og høy grad av tillitt til myndighetene og tillitt befolkningen i mellom. Anonymkode: ecb79...d9a 11 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #14 Skrevet 12. juni 2022 Kvinner topper statistikken av uføre også, ikke glem det ts. Anonymkode: c09c7...e1b 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #15 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kvinner topper statistikken av uføre også, ikke glem det ts. Anonymkode: c09c7...e1b Kvinner er mye fysisk svakere enn menn men blir utsatt for langt større fysisk belastning. Anonymkode: b98fb...e25 8 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #16 Skrevet 12. juni 2022 Ikke skjønner jeg helt denne hetsen av uføretrygdede heller. Hvorfor ikke fokusere på de som virkelig koster samfunnet penger? De som feks soner dommer i enmannsfengsel og til enhver tid har flere personer "på seg" døgnet rundt? DE koster penger de! Anonymkode: ecb79...d9a 15 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #17 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kvinner er mye fysisk svakere enn menn men blir utsatt for langt større fysisk belastning. Anonymkode: b98fb...e25 Ja, jeg vet kvinner er svakere en menn, men fortsatt så er det verdt å nevne. Anonymkode: c09c7...e1b
MollyJones Skrevet 12. juni 2022 #18 Skrevet 12. juni 2022 Andel av befolkningen som er i arbeid er MYE mer interessant enn andelen som er på uføretrygd. I veldig mange land jobber færre kvinner, men de kvinnene som ikke jobber teller ikke som en del av uførestatestikken. Det er også en hel del syke som blir forsørget av familie, og ikke staten, da staten ikke er det samme sikkerhetsnettet som den er i Norge. Denne artikkelen gir et bredere bilde: https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/sektorrapport-om-folkehelse/arbeidsliv/kjennetegn-ved-det-norske-arbeidsmarkedet Dermed synes jeg at tallet på 10,5 på uføretrygd er veldig bra. Det viser at vi har et inkluderende arbeidsliv og en stat som hjelper de som faller utenfor. 15 10
PITTY Skrevet 12. juni 2022 #19 Skrevet 12. juni 2022 Kanskje feil arena. Men hvilke ytelser ender 50 60 åringer opp med når de evt har blitt skviset ut av arbeidslivet.? Kan tenke meg at mange der uten nevnverdig utdanning ikke ender opp med noen ny jobb mulighet. Og hva skjer da? 2 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #20 Skrevet 12. juni 2022 Min arbeidskollega er 50% ufør pga trøbbel med ei skulder. Hun bor på gård og på fridagene bærer hun stein og tømmer 🙈 Anonymkode: b7baf...9a0 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå