AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #1 Skrevet 12. juni 2022 I dag fant jeg ut at jeg er gravid med eneggede tvillinger (uke8+6), da jeg hadde en kraftig blødning hadde jeg en tidlig ul. Jeg er mildt sagt i sjokk og livredd for at jeg ikke skal takle dette. Har et barn på to fra før. Det ene barnet var mindre enn det andre, leste at mange opplever å miste det ene barnet. Dette har vært en berg og dalbane da jeg ble redd når jeg blødde, redd når jeg fikk vite at det var to og redd når jeg fikk vite at dette er et utfordrende og risikosvangerskap. Når jeg snakker med folk eller googler så sier alle at d bare er dobbel glede, men jeg klarer ikke å slippe redselen. Andre som følte det slik? Eller som har opplevd tvillingsvangerskap. Anonymkode: f7d70...1d6 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #2 Skrevet 12. juni 2022 Hvordan vet man at det er eneggede tvillinger så tidlig? Anonymkode: 758cf...ecd 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #3 Skrevet 12. juni 2022 Og hvordan vet du at det er et risikosvangerskap så tidlig? Anonymkode: 49934...003
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #4 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og hvordan vet du at det er et risikosvangerskap så tidlig? Anonymkode: 49934...003 Alle tvillingsvangerskap er risikosvangerskap. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan vet man at det er eneggede tvillinger så tidlig? Anonymkode: 758cf...ecd De deler vel morkake, da. Anonymkode: d5361...2f8 9
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #5 Skrevet 12. juni 2022 TS. Ja stemmer. Fant det som sakt ut på grunn av tidlig UL da jeg hadde en kraftig blødning som skulle sjekkes. Det var ingen tvil om at var to babyer, to hjerter i en sekk. De delte morkake ja. og som en annen skriver over så er alle tvillingsvangerskap risikosvangerskap. Anonymkode: f7d70...1d6 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #6 Skrevet 12. juni 2022 Deler de både fostersekk og morkake er det veldig risikosvangerskap ja Anonymkode: 9c43c...e15
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #7 Skrevet 12. juni 2022 Var det fosterhinne der? Håper det for din del 🙏 Anonymkode: 9c43c...e15
Summeer Skrevet 12. juni 2022 #8 Skrevet 12. juni 2022 Jeg har tvillinger + en som er 28 mnd yngre. Det går helt fint, mye jobb, men de har mye felles når de er så tett i alder ❤️
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #9 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS. Ja stemmer. Fant det som sakt ut på grunn av tidlig UL da jeg hadde en kraftig blødning som skulle sjekkes. Det var ingen tvil om at var to babyer, to hjerter i en sekk. De delte morkake ja. og som en annen skriver over så er alle tvillingsvangerskap risikosvangerskap. Anonymkode: f7d70...1d6 Ridelæreren vå red til uke 30 og jobbet til uke 34. Så det er litt forhøyet risiko, men ikke så mye lenger hvis akt ser fint ut. Anonymkode: 49934...003
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #10 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ridelæreren vå red til uke 30 og jobbet til uke 34. Så det er litt forhøyet risiko, men ikke så mye lenger hvis akt ser fint ut. Anonymkode: 49934...003 At noen velger å ta hodeløse og idiotiske valg betyr ikke at andre trenger å være like uansvarlige. Anonymkode: ea194...e59 9 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #11 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Var det fosterhinne der? Håper det for din del 🙏 Anonymkode: 9c43c...e15 Jeg forsto det slik at de delte fostersekk. De var av typen Monochoriale, monoamnionale (MCMA). Hvorfor håper du at det er fosterhinne der? Anonymkode: f7d70...1d6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #12 Skrevet 12. juni 2022 Summeer skrev (14 minutter siden): Jeg har tvillinger + en som er 28 mnd yngre. Det går helt fint, mye jobb, men de har mye felles når de er så tett i alder ❤️ Ts. Så flott at dere har klart det ❤️ Det må jo bare gå på et vis, men jeg blir så ufattelig redd for å ikke klare det. Hvordan gikk det med kroppen din under graviditeten? Og fødte dj vaginalt eller KS? Anonymkode: f7d70...1d6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #13 Skrevet 12. juni 2022 Jeg har vært gravid med tvillinger og alt gikk bra 🙂 hadde mindre plager i svangerskapet da enn da jeg var gravid første gangen. Fikk ikke bekkenløsning selv om jeg hadde det første gangen. Man blir veldig godt fulgt opp når det er tvillinger 🙂 jeg fikk spørsmål om jeg ville ha keisersnitt eller vanlig fødsel, og det ble keisersnitt selv om det var planlagt vanlig. Hadde vært bedre om jeg var forberedt på det fra starten, så anbefaler det om du får sanne spørsmål. Forstår at det er masse tanker og følelser, sender deg en stor klem Anonymkode: 64ed7...0f4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #14 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): At noen velger å ta hodeløse og idiotiske valg betyr ikke at andre trenger å være like uansvarlige. Anonymkode: ea194...e59 Det kan vel tenkes at hen skrev det for å roe ned TS litt og at det ikke nødvendigvis trenger å være så stor risiko? Anonymkode: 64537...f91
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #15 Skrevet 12. juni 2022 Når jeg har vært på tidlig ultralyd, pga aborter har det vært tvillinger, er utrolig vanlig at den ene går til grunn fikk jeg forklart. Den ene har da vært død uten å ha gitt noe tegn på det. De forklarte og viste, se der, der har det vært enda en, unødvendig av de å si det, men dessverre sant. Anonymkode: d4740...32b
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #16 Skrevet 13. juni 2022 Tror ikke alle som svarer har helt peiling her, monochorinoske monoamnionale tvillinger har et helt annet risikobilde enn tvillinger som har separat fostersekk og morkake. Er ikke så mye å si annet enn at du vil få tett oppfølging TS, krysser fingrene for at begge klarer seg ❤️ Anonymkode: 4ed33...abf 4
Kvinne40 Skrevet 13. juni 2022 #17 Skrevet 13. juni 2022 Jeg er gravid med enegget tvillinger , trudde først at det var MCMA tvillinger , de fant ingen hinne i uke 8, men heldigvis fant de hinne mellom dem i uke 13. så jeg bærer MCDA tvillinger. Har du fått det bekrefet at det er MCMA?
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #18 Skrevet 13. juni 2022 Mcma tvillinger er veldig risikosvangerskap, og ville forberedt deg på at det blir tøft. Ei venninne opplevde dette. Og dette blant annet forventet av lege på sykehuset at hun skulle ta abort osv. Er det mcma tvillinger får du ikke gå lengre enn til uke 32, og sjansen for 1 eller begge dør underveis er stor, desverre. Og sjansen for at de kommer før uke 32 er også stor. Men som jeg skjønte det på venninna mi, så vil de ikke overleve vaginal fødsel, men det blir automatisk keisersnitt. Om du leser på nett, så finner du mange triste historier om dette, men venninna mi fikk 2 nydelige babyer i uke 32, med planlagt keisersnitt. Det har vært trøblete svangerskap, og ei tøff tid den første tiden. Men det går bedre og bedre. Tenker at vedkommende over som skriver "du bør håpe det er ei fosterhinne mellom de" tenker det er best for babyene. For uten fosterhinne, så har de ikke noe som beskytter de fra hverandre. Blant annet er sjansen for store knuter på navlestrengen stor. Og de kan vikle seg sammen. Får håpe alt går fint med begge, og det går fint an at det går fint, selv om mange ikke alltid vil være så positive, og du vil lese om mange som har mistet en eller begge tvillingene. Anonymkode: 61fb8...86d
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #19 Skrevet 13. juni 2022 Jeg er selv tvilling og elsker det❤️ Anonymkode: c33a4...ae6
Kvinne40 Skrevet 13. juni 2022 #20 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg forsto det slik at de delte fostersekk. De var av typen Monochoriale, monoamnionale (MCMA). Hvorfor håper du at det er fosterhinne der? Anonymkode: f7d70...1d6 Mine deler og fostersekk, men de ligger i hver sin fosterhinne , og deler morkake. Det er Alså MCDA tvillinger , deler de også fosterhinne i tilegg er risikoen veldig stor for at de vikler navelstrengen i hverandre. Men du får veldig god oppfølging og er er det MCMA så er det ul hver uke fra uke 18 mener jeg. Selv med MCDA så har jeg ul annen hver uke. Var sikker at jeg hadde MCMA først , så om du ikke har fått dette bekrefet 100 % ville jeg fått en ny time i uke 12/13 for å se om de kan se noen hinne mellom de da. Krysser fingre for at svangerskapet ditt går fint ❤️🙏 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå