AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #1 Skrevet 12. juni 2022 Han vil ikke signere de papirene han skal signere. Han bor ikke i Norge, men vi har delt ansvar (nekter å signere på det også) Hva skjer om jeg møter opp på passkontoret? Nekter de meg pass, eller får jeg hjelp der? Har fått time til uken. Anonymkode: 71759...8ec
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #2 Skrevet 12. juni 2022 Vet ikke om du får passet nå… men høres jo ut som grunnlag til å søke helt foreldreansvar. Anonymkode: 82e83...be4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #3 Skrevet 12. juni 2022 Ja, de nekter deg pass. Avbestill timen. Det er ikke passkontoret sin oppgave å bistå deg i en konflikt med far. Til det har vi advokater og jurister. Anonymkode: 494a7...2af 7
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #4 Skrevet 12. juni 2022 Du får ikke pass nei. Eller bankid. Eller vippsbruker. Eller noe som helst uten samarbeid med far, før han er fylt 18. Anonymkode: a99b1...a26 2 1
Mt3 Skrevet 12. juni 2022 #5 Skrevet 12. juni 2022 De har ikke lov å gi deg pass så lenge far ikke signerer når dere har delt foreldrerett, så her må du ta sak på foreldreretten først.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #6 Skrevet 12. juni 2022 Passkontoret sender slik jeg har forstått det brev til far med varsel om at de utsteder midlertidig pass til barnet med mindre han stevner innen en angitt frist for at barnet ikke skal kunne tas med ut av landet. Stevner han ikke, utstedes pass som er gyldig for et par måneder, så mulig å få til utenlandsferier for deg på denne måten, men veldig styrete da. Stevner han, er det kun i de tilfellene hvor retten mener det er fare for at barnet ikke kommer tilbake til Norge igjen, at de dømmer at barnet ikke skal kunne tas med utenlands. Dokumenter skriftlig at far ikke vil samarbeide, og gå rettens vei for fullt foreldreansvar. Anonymkode: 9e680...5d9 7
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #7 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, de nekter deg pass. Avbestill timen. Det er ikke passkontoret sin oppgave å bistå deg i en konflikt med far. Til det har vi advokater og jurister. Anonymkode: 494a7...2af Jeg vet at de ikke bistår meg i konflikten, og hadde ikke tenkt å få hjelp til det der. Jeg er i en prosess om å søke ansvar alene, men får ikke dette før ferien. Så tenkte som en over skrev, at jeg kanskje fikk nødpass, så takk for svar på det Bedre å gi timen til noen andre om jeg garantert ikke får, men da prøver jeg Anonymkode: 71759...8ec
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #8 Skrevet 12. juni 2022 Det er som hun over mulig Å søke om pass for en reise, så sender politiet brev til forelder. Her er artikkel om problemstillingen: https://www.nrk.no/osloogviken/kranglete-foreldre-saboterer-pass-til-barna-1.15868420 Anonymkode: 4f67d...733 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #9 Skrevet 12. juni 2022 Tror du får tatt bilde og alt som trengs, men sender det ikke inn. De sender et skriv til far om å begrunne hvorfor han nekter barnet pass. Svarer han ikke innen fristen eller grunnen ikke er god nok så får barnet pass uten fars samtykke. Anonymkode: 2960c...eae 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #10 Skrevet 12. juni 2022 Dette har jeg vært igjennom før. Og det er ikke noe problem, vi møtte opp til passtimen, de tar bilde og ordner alt. Så sender de brev til far, da har han 3 uker på seg til å svare. Og da må det være med noe alvorlig, som stor fare for at du skal kidnappe barna eller lignende. Så får vi passene. Anonymkode: eccb9...d75 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #11 Skrevet 12. juni 2022 Han må bevise at det f eks er stor kidnappingsfare for å forhindre deg i å få nødpass. Vanlig pass får barnet ikke før foreldreretten er avklart. Dra til passtimen og forklar situasjonen. Politiet vil sende han brev som personen over her skriver. En bekjent var i samme situasjon som deg og fikk nødpass i alle de årene far nektet å skrive under. Til slutt gikk hun til sak og fikk full foreldrerett. Anonymkode: b565a...fea 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #12 Skrevet 12. juni 2022 Er vel en grunn til at far ikke stoler på deg da?! Anonymkode: ba746...8a6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #13 Skrevet 12. juni 2022 En mor jeg kjenner krevde mekling for å få pass til barnet, hun og barnet bodde i utlandet og hun reiste til Norge for å fornye passene. Far møtte ikke til mekling og da fikk barnet utstedt pass. Så ja, absolutt mulig å få pass uten underskrift. Anonymkode: 20174...2ce
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #14 Skrevet 7. mars 2024 Gammel tråd, men hvordan gikk det med deg som søkte foreldreansvar alene? Anonymkode: b0293...bc3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå