AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #1 Skrevet 12. juni 2022 Jeg er 9 uker på vei imorgen. Formen er ganske grei, tidvis kvalme og trøttere enn før, men klarer daglige gjøremål fint. Det er bare fordøyelsen som plager meg. Magen går kjempetregt selv om jeg er bevisst på å få i meg fiber og holde meg aktiv. Igår var jeg ikke på do overhodet. Idag har jeg vært på do, men flere ganger spredt utover dagen og magen er veldig hard...Drikker mye vann, så det bør ikke være problemet. Jeg googlet og det er visst vanlig at man har litt trøbbel med fordøyelsen i graviditeten siden tarmveggene tar opp næring til fosteret og jobber langsommere...men varer dette hele graviditeten? Er bare i første trimester og føler meg som en ballong allerede fordi jeg spiser mer enn før, og går rundt og bærer på all denne maten... Jeg har også noen smerter i magen og det gjør meg selvsagt nervøs for spontanabort. Synes det er vanskelig å skille "fordøyelsessmerter" og vondt i magen som kan være relatert til livmoren... Anonymkode: 0b398...6fe
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #2 Skrevet 12. juni 2022 Jeg er i uke 20 og har hatt trøbbel hele veien, helt siden positiv test. I starten tok jeg laktulose, men har funnet ut at svisker funker bra på meg. Spiser noen svisker 2-3 ganger hver dag, og da holder magen seg i gang. Men uten svisker eller laktulose hadde jeg ikke hatt sjans. Anonymkode: 2d264...5e9 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #3 Skrevet 12. juni 2022 Jeg hadde det også slik, helt forferdelig! Men det ga seg og fordøyelsen ble så og si normal igjen rundt uke 20 🙌🏻 Anonymkode: 5c602...cdd
PurpleTuliip Skrevet 12. juni 2022 #4 Skrevet 12. juni 2022 Jeg hadde også treg mage. Roet seg rundt uke 17-18 men vet flere på termingruppen min som må drikke noen shotter med sviskejuice/spise noen svisker o likn fremdeles (uke 24-29)
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #5 Skrevet 12. juni 2022 Jeg har hatt det slik de siste to svangerskapene. Tar laktulose (Duphalac) som fungerer helt ok. Hadde vært helt krise uten. Nå blør jeg ikke når jeg gjør nummer to i alle fall. 16 uker nå. Sist vara det til 3 mnd etter fødsel. Anonymkode: 05c69...89c
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #6 Skrevet 12. juni 2022 Jeg måtte ta lactulose hele svangerskapet. Og noen uker etter fødsel. Anonymkode: 38a5a...996
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #7 Skrevet 12. juni 2022 Kjøp laktulose! Det er ikke farlig, det gjør bare avføringen mykere og lettere for tarmene å jobbe med. Husk å drikke mye vann om du skal bruke det, ellers får det motsatt effekt. Bruk også det når du har født så den første bæsjen går litt lettere 😅 Anonymkode: 3c324...d7a
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #8 Skrevet 12. juni 2022 Jeg brukte dulcosoft (tror det het noe sånn) fra apoteket. Det var en redning! Anonymkode: 0c606...074
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #9 Skrevet 12. juni 2022 Takk for alle svar! Jeg skal kjøpe laktulose imorgen. Jobber det ganske "forsiktig" eller er det slik at man plutselig på løpe på do? Har negativ erfaring med Dulcolax fra før graviditet.. TS Anonymkode: 0b398...6fe
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #10 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for alle svar! Jeg skal kjøpe laktulose imorgen. Jobber det ganske "forsiktig" eller er det slik at man plutselig på løpe på do? Har negativ erfaring med Dulcolax fra før graviditet.. TS Anonymkode: 0b398...6fe Laktulose jobber forsiktig, det er ikke et «avføringsmiddel» som stresser tarmene det er min erfaring hvertfall Anonymkode: 3c324...d7a
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #11 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Takk for alle svar! Jeg skal kjøpe laktulose imorgen. Jobber det ganske "forsiktig" eller er det slik at man plutselig på løpe på do? Har negativ erfaring med Dulcolax fra før graviditet.. TS Anonymkode: 0b398...6fe Det jobber sakte, tar et par dager før du merker effekt. Anonymkode: b5203...031
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #12 Skrevet 13. juni 2022 Jeg har brukt movicol fast siden rundt slutten av første trimester. Det kan brukes hver dag og hjelper i alle fall meg mye. Før jeg begynte med det kunne jeg gå dagesvis uten å gå på do og måtte bruke microlax noen ganger også... Anonymkode: e7c7e...900
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #13 Skrevet 13. juni 2022 Jeg må løpe på do av laktulose. Hver gang. Men det er kanskje ikke vanlig? Mitt råd er litt utradisjonelt😉Men i mitt første svangerskap var jeg som deg, og det ble verre utover i svangeskapet. I mitt andre hadde jeg ikke dette problemet overhodet. Forskjellen var at jeg ble kvalm av kaffe i første svangerskap og kuttet det helt. I andre ble jeg ikke kvalm og drakk derfor en kopp om dagen. Holdt meg til anbefalt mengde og under det, altså. Har erfart tidligere også at jeg slutter å gå på do hvis jeg kutter ut kaffe. Så hvis du har det - som mange gjør - kan dette være en medvirkende årsak til treg mage. Det falt meg nemlig ikke inn i første runde😅 Anonymkode: ff643...53b
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #14 Skrevet 13. juni 2022 Du må finne den dosen laktulose som passer for deg. Hvis du tar for mye blir det veldig bløt bæsj, men hvis du tar passe så får du bare bæsj som er lettere å trykke ut. Anonymkode: 38a5a...996
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #15 Skrevet 13. juni 2022 Min fastlege anbefalte Movicol Mente hun sa det hadde best effekt og var mest skånsomt/trygt eller noe å bruke over lengre periode. Men sjekk selv på tryggmammamedisin.no eller med egen fastlege Anonymkode: 812b8...539
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå