Gå til innhold

Er dere overvektige redde for å bli enda mer overvektige?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er en i gjengen som jeg tenker går under  termen "sykelig overvektig". Det som overrasker meg er at hun alltid forsyner seg med kake og pomfrittes hver gang vi er ute noe steder. Jeg forstår at hun ikke alltid har lyst til å spise salater og sikkert vil unne seg litt som alle andre, men stusser over at hun ofte velger det feteste måltidet. Det blir som regel noe ekstrating hun legger til, som da ekstra bacon, ekstra cola osv.

Nå aner ikke jeg hva som ligger bak hennes overvekt. Hvis jeg hadde vært i hennes situasjon og allerede var blitt veldig stor så hadde jeg vært redd for hvordan ting skulle enda.  Tror dere at mange overvektige rett og slett gir litt blaffen når de allerede er veldig tunge? Tenker noen at det ikke blir så stor forskjell uansett? Eller er problemet at de ikke kan så mye om kosthold?  Det siste virker jo litt rart, men hva vet jeg.

Anonymkode: 93497...7ad

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du forklare omfanget litt nærmere? Dere er i bursdag og hun forsyner seg med kake slik som alle andre gjør? Eller er det i settinger hvor det er unaturlig å forsyne seg med kake? Ekstra cola, drikker hun en cola til menyen, eller bestiller hun en ekstra slik at det blir to cola totalt?

Anonymkode: 98adc...e44

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, for det er ute av min kontroll..

Jeg kunne spist sunnere å trent men det går rett og slett ikke, jeg er genetisk og hormonellt anlagt til å spise 2 big macs, grandis og snop hver dag.

Nå håper jeg alle disse hetse trådene mot oss overvektige kan stoppe snart 🤬

Anonymkode: ba887...826

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor henger du deg så opp i hva din "venninne" velger av mat? Hadde hun valgt salat så hadde du vel spurt om hun slanket seg. Dammed if you do, dammed if you don't. 

Ingen gir blaffen i sin overvekt. At andre ikke evner å forstå hvordan det påvirker en psykisk er underlig. 

Anonymkode: 21d08...6f2

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er heldigvis ikke i kategorien «sykelig overvektig», men jeg spiste meg godt opp før jeg innså at jeg nå vippet over til å være overvektig. Jeg tror jeg rett og slett ikke la helt merke til det selv. Jeg forsøker nå å gjøre noe med det, men ikke ute blant folk. Jeg spiser kake, pizza og ellers det jeg blir servert. Hjemme begrenser jeg meg veldig, og går heldigvis ned i vekt. Siden jeg aktivt prøver å gå ned må jeg innrømme at jeg ikke forsyner meg to ganger, og absolutt ikke ber om ekstra bacon, men jeg spiser jo kake og is som jeg sikkert burde latt være. 

Anonymkode: fd816...6db

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg er egentlig ikke redd for det.

Anonymkode: 5abc2...c67

AnonymBruker
Skrevet

til TS slutt å være mat politi

Anonymkode: f3545...6f7

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutt. 

Anonymkode: f3ec4...957

• Liker 6
Skrevet

Hvor ofte ser du at hun spiser da? Er det typ en gang i måneden eller flere ganger i uka?

Når jeg er i bursdag så ser de rundt meg at jeg spiser kake og drikker brus. Dette var også mens jeg var sykelig overvektig (jeg er ikke sykelig overvektig lenger). For å være ærlig, på det tidspunktet beydde jeg meg ikke. Skulle jeg bli mer overvektig, så brydde jeg meg ikke. Etter å ha gått ned over 40 kg, så har jeg fortsatt dager hvor jeg ikke bryr meg, mens andre dager kjemper jeg videre.

Jeg tenker du heller kan fokusere på deg selv i stedet for å kommentere andres matvaner i bursdager.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan du forklare omfanget litt nærmere? Dere er i bursdag og hun forsyner seg med kake slik som alle andre gjør? Eller er det i settinger hvor det er unaturlig å forsyne seg med kake? Ekstra cola, drikker hun en cola til menyen, eller bestiller hun en ekstra slik at det blir to cola totalt?

Anonymkode: 98adc...e44

Nei det er ikke bursdag. Det er hver gang vi er ute på pub, på quiz, strikkekafe osv. Nei vi får ikke servert mat. Folk velger og betaler selv for det de vil ha.  Hun bestiller ofte ekstra stor cola til maten. Jeg synes det bare er litt rart med tanke på hvor stor hun har blitt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja. 

Og så innbiller jeg meg hver dag det at jeg begynner med diett i morgen. 

Anonymkode: 47b21...24f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei det er ikke bursdag. Det er hver gang vi er ute på pub, på quiz, strikkekafe osv. Nei vi får ikke servert mat. Folk velger og betaler selv for det de vil ha.  Hun bestiller ofte ekstra stor cola til maten. Jeg synes det bare er litt rart med tanke på hvor stor hun har blitt.

Ja, men da lar DU være å bestille ekstra stor ditt og datt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men da lar DU være å bestille ekstra stor ditt og datt.

Ja. Men det er av helt andre grunner enn kroppsform. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ned 60 kg og ble ikke noe friskere, eller penere. Var i like dårlig form bare med masse hengehud og kjempemiserabel og sulten. Da vil jeg heller være tjukk, I dårlig form og dø tidligere med en digg burger foran meg. 

Anonymkode: 319e1...e49

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei, for det er ute av min kontroll..

Jeg kunne spist sunnere å trent men det går rett og slett ikke, jeg er genetisk og hormonellt anlagt til å spise 2 big macs, grandis og snop hver dag.

Nå håper jeg alle disse hetse trådene mot oss overvektige kan stoppe snart 🤬

Anonymkode: ba887...826

Må da være lov å lure på og være nysgjerrig på dette vel

• Liker 3
Skrevet

jeg har bmi på 30, er ikke redd for å gå opp mer nei. har aldri vært større og gidder ikke jojo slanking. 

holdt meg stabilt der i flere år, og spiser ikke mer enn jeg gjorde når jeg var yngre. 

forskjellen er at nå er jeg inaktiv pga en annen sykdom samt skade på ryggraden, samt at jeg blir eldre.

regner med jeg vil gå opp noe mer i vekt etter overgangsalderen, men det får så bare være.

jeg skal begynne å bekymre meg om vekta hvis jeg begynner å spise mer enn nå og om jeg evt begynner med sukker.

før den tid så tenker jeg bare på det når jeg leser her eller når jeg skal handle klær.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

til TS slutt å være mat politi

Anonymkode: f3545...6f7

Er det ok å være bekymret?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg hadde BMI på 35 så hadde jeg gitt opp, så nei. Brydde meg ikke, jeg var jo så feit og stygg uansett (obs, tenkte det om meg selv, ikke andre) at mer kom ikke til å spille noen rolle. 

Nå er BMI på 25 og jeg holder meg i skinnet. For nå spiller det en rolle. 

Anonymkode: ca3f5...69d

• Liker 3
Skrevet

Er ikke sykelig overvektig selv, men lubben.  Hadde en jeg studerte med som gjorde akkurat som venninna di,  ts. Drakk en stor vanlig cola mens vi ventet på maten og en til mens vi spiste. Ellers gikk det mye i snop og annen usunn mat til frokost og lunsj. Ergo virket det som om hun ikke brydde seg. Hadde i tillegg astma, så var ikke i tvil om at hun hadde hatt godt av og gå ned noen kilo. Tok slankeoperasjon noen år senere, og ble frisk fra alle tilleggssykdommene hun hadde pådratt seg.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor følger Ts med på hva venninnen spiser?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...