AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #1 Skrevet 12. juni 2022 Jeg ser fra diskusjonene rundt Dnb at alle banker kommer til å kreve legitimering, og at det er dumt å vente til banken etterspør det. Derfor lurer jeg på hvordan jeg kan legitimere meg i Sbanken? De har ikke fysiske lokaler, men kan jeg for eksempel sende et bilde av passet mitt på epost? Anonymkode: 4e8c7...659
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #2 Skrevet 12. juni 2022 bare hørt om dnb som lager en stor greie av det og er igang med å fryse kontoer rett før fellesferien. Kan være taktisk slik at folk blir tvunget til å benytte ferien til å oppsøke banken med id. Normalt bare benyttet legitimasjon når har hentet kort eller bankid i rekommandert sending post I butikk i andre banker. Anonymkode: dea5b...332 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #3 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg ser fra diskusjonene rundt Dnb at alle banker kommer til å kreve legitimering, og at det er dumt å vente til banken etterspør det. Derfor lurer jeg på hvordan jeg kan legitimere meg i Sbanken? De har ikke fysiske lokaler, men kan jeg for eksempel sende et bilde av passet mitt på epost? Anonymkode: 4e8c7...659 Sbanken har alt kjørt runde med re-legitimering, men her er info. https://sbanken.no/sporsmal-og-svar/bankid/jeg-far-beskjed-om-at-jeg-ma-legitimere-meg-pa-nytt.-hvorfor-ma-jeg-det-og-hvordan-gjores-det/ Anonymkode: 666ff...cf9 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #4 Skrevet 12. juni 2022 Takk for nyttig link. Jeg har vært kunde i Sbanken siden før 2007, så da virker det som at jeg slipper å legitimere meg. Men rart at bankene har så forskjellige framgangsmåter. Jeg har inntrykk av at Dnb krever legitimering uansett hvor lenge man har vært kunde. Anonymkode: 4e8c7...659 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #5 Skrevet 12. juni 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Takk for nyttig link. Jeg har vært kunde i Sbanken siden før 2007, så da virker det som at jeg slipper å legitimere meg. Men rart at bankene har så forskjellige framgangsmåter. Jeg har inntrykk av at Dnb krever legitimering uansett hvor lenge man har vært kunde. Anonymkode: 4e8c7...659 Dnb har vel bare krav til de som ikke har legitimert seg tidligere. Jeg har hatt konto der siden jeg var barn og har derfor aldri legitimert meg, mannen måtte legitimere seg for lån i 2010 ish og slapp det nå Anonymkode: 8ddd5...b87
Kelsier Skrevet 13. juni 2022 #6 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Takk for nyttig link. Jeg har vært kunde i Sbanken siden før 2007, så da virker det som at jeg slipper å legitimere meg. Men rart at bankene har så forskjellige framgangsmåter. Jeg har inntrykk av at Dnb krever legitimering uansett hvor lenge man har vært kunde. Anonymkode: 4e8c7...659 Alle banker har krav om legitimering uansett hvor lenge man har vært kunde, hvis man ikke har legitimert seg ved etablering av kundeforholdet. Dette er ikke noe DNB har funnet på, men følger av hvitvaskingsloven § 12. Etter gammel hvitvaskingslov var det annerledes, men dette ble endret da ny hvitvaskingslov trådte i kraft i 2018. 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #7 Skrevet 13. juni 2022 Jeg har kontoer i to banker. Dnb og en lokal bank. Den lokale banken har jeg vært kunde i hele livet. Postsparebanken(nå Dnb) ble jeg kunde i når jeg var 15 år og satte inn konfirmasjonspengene mine der. For 3 år siden måtte jeg legitimere meg i den lokale banken. Fra Dnb har jeg ikke hørt noe som helst om legitimering. Anonymkode: 46260...ead
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #8 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 12.6.2022 den 15.32): bare hørt om dnb som lager en stor greie av det og er igang med å fryse kontoer rett før fellesferien. Kan være taktisk slik at folk blir tvunget til å benytte ferien til å oppsøke banken med id. Normalt bare benyttet legitimasjon når har hentet kort eller bankid i rekommandert sending post I butikk i andre banker. Anonymkode: dea5b...332 det virkelig patetiske med DnB her er jo nettopp dette, at dem faktisk har valgt å holde på sånn rett før sommerferien til folk. 0g når kundene deres forsøker å fikse dette, så møter dem bare sommer-vikarer eller lignende, som overhodet ikke har "peiling" på noe som helst - og som egentlig ikke har viktige nok stillinger i banken, til å egentlig fikse noe som helst. Anonymkode: 1a70f...2f6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #9 Skrevet 4. desember 2022 Dnb forsøkte nå å tvangsselge huset til en som ikke hadde legitimert seg, står det i VG idag Anonymkode: dea5b...332
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #10 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dnb forsøkte nå å tvangsselge huset til en som ikke hadde legitimert seg, står det i VG idag Anonymkode: dea5b...332 Hvor står det? Anonymkode: 519f7...49b
newman01 Skrevet 4. desember 2022 #11 Skrevet 4. desember 2022 DnB har hatt litt dårlige rutiner med legitimering, for de trodde de var ferdig i 2019. Så viste det seg at dokumentasjonen var mangelfull. Så nå får de 50'000 i dagsbot frem til alle er legitimert. Skjønner godt at de har litt hastverk med å oppfylle regelverket for hvitvasking https://e24.no/norsk-oekonomi/i/BWVr8v/finanstilsynet-vil-gi-dnb-dagboeter-paa-50000-kroner 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #12 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor står det? Anonymkode: 519f7...49b https://www.nrk.no/norge/_jan_-hadde-80.000-kroner-og-bevegelser-pa-konto-_-ble-likevel-kastet-ut-av-dnb-1.16205867 Advarer om sterke virkemidler for å få folk til å legitimere seg Anonymkode: dea5b...332
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #13 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dnb forsøkte nå å tvangsselge huset til en som ikke hadde legitimert seg, står det i VG idag Anonymkode: dea5b...332 Ja det må de gjøre når de ikke lengre har grunnlag for å tilby lån, hvis ikke må kunden finne en annen bank til å overta lånet. Finanstilsynet krever legitimering og KYC på bankens kunder og hvis kundene ikke gjør det som kreves så må banken si opp kundeforholdet eller betale bøter. Så innmari hårreisende er det faktisk ikke, det er bare å forholde seg til det regelverket man er pålagt. Og det er ikke dnb som bestemmer men Finanstilsynet som igjen har fått pålegg fra Finansdepartementet. Anonymkode: d6914...cbc 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #14 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): https://www.nrk.no/norge/_jan_-hadde-80.000-kroner-og-bevegelser-pa-konto-_-ble-likevel-kastet-ut-av-dnb-1.16205867 Advarer om sterke virkemidler for å få folk til å legitimere seg Anonymkode: dea5b...332 Når du velger å leve under normale standarder som samfunnet krever og nekter å ha mobil, bankid, fasttelefon OG pc så får du ta konsekvensene av det. Du får også brev I posten, det er ikke sånn at namsmannen plutselig står på døra, all varsling går per post når det kommer til et visst punkt. Også inkassokrav og betalingsanmerkninger. Så denne tråden er bare svada og handler om en mann som ikke gidder å ta ansvar eller å følge med på helt normal utvikling. Er du helt blottet for ansvar og handlingskraft så vil ting stoppe opp for deg på et tidspunkt, du kan ikke skylde på banken. Hvor dum går det an å bli... Anonymkode: d6914...cbc 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #15 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når du velger å leve under normale standarder som samfunnet krever og nekter å ha mobil, bankid, fasttelefon OG pc så får du ta konsekvensene av det. Du får også brev I posten, det er ikke sånn at namsmannen plutselig står på døra, all varsling går per post når det kommer til et visst punkt. Også inkassokrav og betalingsanmerkninger. Så denne tråden er bare svada og handler om en mann som ikke gidder å ta ansvar eller å følge med på helt normal utvikling. Er du helt blottet for ansvar og handlingskraft så vil ting stoppe opp for deg på et tidspunkt, du kan ikke skylde på banken. Hvor dum går det an å bli... Anonymkode: d6914...cbc Når du nekter å leve under standarder som samfunnet krever**** Anonymkode: d6914...cbc
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #16 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dnb forsøkte nå å tvangsselge huset til en som ikke hadde legitimert seg, står det i VG idag Anonymkode: dea5b...332 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): https://www.nrk.no/norge/_jan_-hadde-80.000-kroner-og-bevegelser-pa-konto-_-ble-likevel-kastet-ut-av-dnb-1.16205867 Advarer om sterke virkemidler for å få folk til å legitimere seg Anonymkode: dea5b...332 Er du klin sprø? Er jo ikke DnB som prøver å tvangsselge noe hus her. Problemet er jo diverse regninger som ikke blir betalt som konsekvens av at konto er stengt, og kreditorer som etterhvert kjører inkasso-løpet. Når vedkommende ikke har telefon, og ikke har reagert på gjentatte brev, så begrenser det seg hva mer banken kan gjøre. Litt ansvar har en faktisk selv, også om en er fylt 70-år. Om så å spørre om hjelp, om en ikke forstår brev fra banken. En kan faktisk ikke forvente at bankene skal gå fra dør til dør og lete opp folk. Anonymkode: 666ff...cf9 7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #17 Skrevet 4. desember 2022 Og om nå dette er en person med begynnende demens el.l så er det jo forferdelig leit om ingen nære har plukket det opp og satt i gang prosesser for å hjelpe. Er det er eldre menneske som bare sliter med det moderne, så burde jo vedkommende ha reagert - og ringt banken selv - når det begynte å komme purringer på regninger. Det tar ei god stund med ikke betalte regninger før ting går så langt som at namsmannen blir involvert. Du får mange brev i mellomtiden. Anonymkode: 666ff...cf9 3
smilo Skrevet 4. desember 2022 #18 Skrevet 4. desember 2022 Han har fått brevgiro i retur. Da bør det ringe noen bjeller. 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #19 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): https://www.nrk.no/norge/_jan_-hadde-80.000-kroner-og-bevegelser-pa-konto-_-ble-likevel-kastet-ut-av-dnb-1.16205867 Advarer om sterke virkemidler for å få folk til å legitimere seg Anonymkode: dea5b...332 Dette er ikke vg? Dette er jo en sak om en mann som har totalt resignert. Det er på ingen måte bankens feil. Denne mannen burde fått seg økonomisk verge. Anonymkode: 519f7...49b 1
Eremitten Skrevet 4. desember 2022 #20 Skrevet 4. desember 2022 Jeg fornyet passet i høst. På politistasjonen var det mange andre som skulle ha enten pass eller id-kort. Minst halvparten hadde fysiske eller psykiske utfordringer, flere hadde med seg følgesperson som sørget for at de fikk kølapp og fikk ordnet det de skulle. Det var eldre i rullestol, folk med Downs, folk som hadde andre lidelser som jeg ikke umiddelbart kunne identifisere men som hadde problemer med å gjennomføre vanlige gjøremål. Det er sikkert gode grunner til at en del sliter med å få tak i legitimasjon og få sendt den til banken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå